تاریخ : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024
0

آنچه مادران باید بدانند؛ ویژگهای روانی و رفتاری بلوغ در دختران

  • کد خبر : 183984
  • 16 اسفند 1395 - 9:56

یک کارشناس ارشد بهداشت اظهار داشت: دخترانی که به طور غافلگیرانه با بلوغ مواجه می شوند و از قبل هیچ اطلاعی درباره بلوغ ندارند دچار نوعی بحرانن عاطفی احساس گناه می شوند.

به گزارش«کمال مهر»:
کلمه بلوغ به معنی رسیدن به سن رشد ,تغییرات فیزیکی وفیزیولوژیکی که بر اثر ترشح هورمون های مختلف در بدن تغییرات عمده ای را به وجود می آورد به نوعی بلوغ را می توان گذر از کودکی به بزرگسالی  نیز نامید.
فاطمه صادقی کارشناس ارشد بهداشت در خصوص بلوغ دختران اظهاد داشت:  بخشی از عوارض و تبعات بلوغ در جسم رخ می دهد و برای دختران این تغییرات فیزیکی با بحث قائد گی آغاز می شود. قائدگی در دختران از مسائل مهم وملموس است دخترانی که به طور غافلگیرانه با بلوغ مواجه می شوند و از قبل هیچ اطلاعی درباره بلوغ ندارند دچار نوعی بحران عاطفی احساس گناه وحس نجس بودن و یا وسواس می شوند .لازم است برای دختران از سن تکلیف کم کم درباره بلوغ وعوارض مسائل ان صحبت شود .
وی خطاب  به مادران جوان بیان داشت: اخرین مرحله بلوغ در دختران   قائد گی است که بین سنین ۱۰ تا ۱۶ سالگی رخ می دهد و میانگین ان بین ۱۲تا ۱۴سال است.  شروع قائد گی ومسئله بلوغ در دختران به عوامل محیطی ,محل جغرافیایی ,وضعیت سلامت ,وزن ,تغذیه ,شرایط روانی, وراثت و ژنتیک  وابسته است.  کودکانی که در مناطق گرم وکم ارتفاع زندگی می کنند و یا چاق هستند بلوغ را  زودتراز همسالان خود  تجربه می کنند  .
وی افزود: بهتر است مادران در ارتباط با مسائل قائد گی با دختران خود صحبت کنند حوالی سن بلوغ برای اینکه نوجوان و یا حتی مادر نمی داند کی و کجا ممکن است قائد گی رخ دهد بهتر  از قبل در قسمت جیب مخفی کیف مدرسه پد بهداشتی ,قرص مسکن ,بطری آب معدنی لباس زیر به همراه  نوجوان باشد که اگر این مسئله در مدرسه برای او پیش آمد بداند چه کار باید انجام داد این کار اظطراب را از او دور می کند  .
وی گفت: در دو سال اول شروع قائد گی به طور  نامنظم اتفاق می افتد که علت ان تخمک گذاری نامنظم است. فاصله دوره قائدگی ممکن است  بین ۲۱تا ۳۵ روزطول بکشد اما اغلب دوره ها نزدیک به میانگین این دوره ها ۲۸ روز است .
دردهای قائد گی ممکن است در دختران نوجوان با درد  زیادهمراه  باشد حتی به اندازه ای که آنها را از کار وفعالیت روزانه باز دارد و باعث غیبت آنها از مدرسه شود. اغلب دردها در ناحیه شکم و زیر شکم ,کمر ,پهلوها حتی تا پاها ممکن است کشیده  شود و با تهوع ,کسالت خستگی , میگرن همراه باشد.
دردهای دوران قائد گی
اختلالات اولیه بر اثر وجود ماده ای به نام پروستا گلاندین به وجود می آید  این ماده در رگ هایی ترشح می شود که رحم را درطی دوران قائد گی تغذیه می کند و موظف است ماهیچه های رحم را قدرتمند. کند زمانی که قائد گی شروع می شود رحم موظف است خون و پرده های مخاطی را دفع کند. این کار به وسیله انقباض رحم صورت می گیرد. رحم سفت میشود و دوباره منقبض می شود و علت دردهای قائد گی ناشی از انقباض ماهیچه های شکمی است .
کاهش درد قائد گی
در دورانی که فرد می داند به روز قائد گی نزدیک می شود  بهتر است از خوردن گوشت, ترشی جات وغذاهایی که طبع سرد دارند, غذاهای شور وکافئین دار پرهیز کند .
استفاده از دم نوش هایی مانند گل ختمی , زعفران و دارچین ونبات , بابونه , زنجبیل همراه با تکه ای نبات, چای کوهی
عرق رازیانه ,عرق گزنه یک استکان بعد از هر وعده غذایی قبل از روز قائد گی
گرم نگه داشتن شکم با کیسه آب گرم

ویژگهای روانی ورفتاری بلوغ در دختران
میل به گوشه گیری,حساسیت نسبت به انتقاد دیگران ,بی ثباتی ,نداشتن احساس امنیت از ویژگی های دوران بلوغ است. در سنین بلوغ دختران بسیار عصبی وحساس می شوند و تغییرات رفتاری  متفاوتی در افراد رخ می دهد. لجبازی مهمترین ویژگی این دوران است بهتر است والدین نسبت به تغییرات  با آگاهی لازم برخوردکنند و بلوغ را بخشی از زندگی برای رشد تعریف کنند مادران بهتر است برای رسیدن به  بلوغ جسمی وعاطفی به فرزندانشان تبریک بگویند.
انتهای پیام /

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=183984

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x