تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
0

تمام اتهامات تبانی در لیگ برتر فوتبال ایران

  • کد خبر : 183369
  • 08 اسفند 1395 - 7:25
تمام اتهامات تبانی در لیگ برتر فوتبال ایران

شایعه و شائبه تبانی برخی بازیکنان در لیگ برتر فوتبال باعث شد تا بدون مهر تایید به این اتهام ها، یکبار دیگر این اتفاقات را در چند سال گذشته مرور کنیم.

به گزارش گروه ورزشی «کمال مهر»فوتبال ایتالیا در سال ۲۰۰۶ دچار رسوایی تبانی یا کالچوپولی شد. اتفاقی که فوتبال این کشور را به کلی دگرگون کرد و از آن موقع تاکنون بیش از ۱۰ سال می گذرد و هنوز تیم ملی و لیگ این کشور نتوانسته قدرت قبلی اش را برگرداند و تبعات این رسوایی هنوز در فوتبال این کشور دیده می شود. اما حداقل فوتبالدوستان ایتالیایی می توانند خوشحال باشند که نتایجی که در لیگشان رخ می دهد ، خارج از زمین فوتبال به دست نمی آید.

بسیاری از لیگهای دیگر هم گاهی زمزمه تبانی در آن شنیده شد ولی کمتر کشوری ریسک برخورد با این تبانی را به خود می دهد و ترجیح می دهد آبروی فوتبال کشورشان حفظ می شود. در فوتبال ایران نیز گاهی شایعه تبانی شنیده شد اما هیچ وقت اثبات نشد.

در بازی روز جمعه سیاه جامگان و تراکتورسازی ، تیم امیر قلعه نویی در دقیقه ۹۰ به یک گل مشکوک رسید و عکس العمل رضا شربتی مدافع سیاه جامگان باعث شد تا بار دیگر شایعه تبانی در فوتبال ما شنیده شود.
نگاهی می اندازیم به اتفاقاتی که در فوتبال ما باعث شد تا شایعه تبانی شنیده شود.
در فصل ۸۲ – ۸۳ استقلال اهواز در دو هفته آخر با استقلال و پاس بازی داشت. استقلال با ۴۹ امتیاز صدرنشین بود و پاس تهران با ۴۷ امتیاز در تعقیب آن‌ها. همه مطمئن بودند که استقلال اهواز جلوی تیم هم خانواده شل بازی می‌کند و قهرمانی آبی می‌ماند.
 در اهواز اما تراژدی رقم خود آبی اهواز با نتیجه ۲بر یک استقلال را شکست داد و پاس تهران بازی‌اش را برنده شد. پاس به مدیریت مصطفی آجورلو ۵۰ امتیازی شد و استقلال‌‌ همان ۴۹ باقی ماند. هفته آخراستقلال در رشت ۳-۲ پگاه را برد اما استقلال اهواز ۵ گل از پاس خورد و رنگ قهرمانی تغییر کرد.
استقلالی ها به قهرمانی پاس در آن زمان مشکوک شدند ولی چیزی اثبات نشد.
فصل ۸۳ – ۸۴ شموشک تیمی که در خانه اش شکست نمی خورد و فولاد صدرنشین را هم در همان قلعه عقاب ها شکست داده بود. ۳ هفته مانده به پایان لیگ برتر استقلال در نوشهر به دیدار شموشک رفت. شموشک اما با یک گل عجیب شکست خورد و داستان قهرمانی عوض شد.رامین محرم نژاد در خط دفاع توپ را لو داد و همان گل عنایتی سبب پیروزی استقلال شد و همان زمان شایعات زیادی اطراف تبانی پیچید.
فصل بعد امیر قلعه نویی این بازیکن را به استقلال آورد و محرم نژاد بدون حتی یک دقیقه بازی سال بعدتر از استقلال رفت.
فصل ۸۶- ۸۷ پرسپولیس در ۳ هفته مانده به پایان لیگ بر‌تر با سایپا بازی داشت و در کورس قهرمانی با سپاهان بود. پرسپولیس آن بازی را با یک گل به خودی توسط معمارزاده به پیروزی رسید و همین ۳امتیاز پرسپولیس را قهرمان کرد. میثاق معمارزاده فصل بعد به پرسپولیس آمد اما زمانی که او قرمز‌پوش شد هیچ کدام از مدیران قبلی و سرمربی پرسپولیس حضور نداشتند به همین دلیل هیچگاه شایعه تبانی او جدی نشد.
فینال جام حذفی در همین فصل ۸۶-۸۷  در دیدار رفت که در گیلان برگزار شد، تیم پگاه موفق شد با نتیجه ی یک بر صفر استقلال را شکست دهد، اما در بازی برگشت، تیم امیر قلعه نویی موفق شد سه بر صفر پگاه گیلان را شکست داده و قهرمان جام حذفی شود. استقلال در حالی برنده ی این بازی شد که ابراهیم تقی پور، مدافع پگاه گیلان، در این بازی بسیار ضعیف کار کرد و به نوعی روی هر ۳ گلی که تیمش دریافت کرد نقش داشت.تقی پور  فصل ۸۷_۸۸ را به دعوت قلعه نویی در تیم استقلال بازی کرد.این داستان‌‌ همان ماجرایی است که محمد مایلی کهن بار‌ها در موردش حرف زده است.
فصل ۸۷-۸۸ در فاصله ۳ هفته مانده به پایان لیگ بر‌تر استقلال با اختلاف یک امتیاز از ذوب‌آهن پیش بود که دو دید ار پشت سر هم را با تساوی پشت سر گذاشت و با توجه به پیروزی‌های ذوب‌آهن ۳ امتیاز پیش افتاد. فولاد با ذوب‌آهن بازی داشت و استقلال با پیام مشهد قبل از بازی امیرقلعه نویی مصاحبه‌های زیادی کرد که فولادی ها را تهییج کند به بازی کردن در دیداری که اهمیتی برایشان نداشت. از طرف دیگر به منصور ابراهیم‌زاده خبر دادند که یکی از بازیکنانش ممکن است در بازی مقابل فولاد بازی خودش را نکند، او شاهین خیری هافبک دفاعی‌اش که بازیکن سابق استقلال بود که در ان بازی ذخیره شد و این به تاکتیک تیمی ذوب آهن ضربه زد.
اما تراژدی جای دیگری رقم خورد. در سال پایانی حضور دروازه‌بانان خارجی عیسی اندوی هر توپی که می‌آمد را گل خورد تا بازی ۴-۱ به نفع فولاد شود. البته غیبت شاهین خیری ضربه زیادی به ذوب‌آهن زد. استقلال قهرمان شد و مجید جلالی سرمربی فولاد به گفته قلعه نویی مردانه بازی کرد و قابل تحسین بود.
این‌‌ همان سالی بود که چندستاره لیگ برتری موفق نشدند در نیم‌فصل دوم جلوی استقلال بازی کنند. آنها یا ۳ اخطاره می‌شدند یا به دلیل مشکلات مالی یا مصدومیت بازی نکردند. محمد نوری صبا، مهدی کریمیان برق شیراز ابراهیم توره پرسپولیس و … مثال‌هایش بودند اما از این بین کریمیان و توره سال بعد به سپاهان قلعه‌نویی رفتند.
فصل ۸۷_۸۸  پرسپولیس در رشت به مصاف پگاه گیلان رفت. ابراهیم توره ، بازیکن آن سال پرسپولیس که به نوعی مهره ی کلیدی آن تیم هم به شمار می رفت زمانی که داور بازی را متوقف کرد، بی جهت به توپ ضربه زد و با دریافت کارت زرد ، از حضور در دربی محروم شد. مربی آن سال استقلال قلعه نویی بود . البته قلعه نویی سال بعد در استقلال نماند و به سپاهان رفت و ابراهیم توره نیز به سپاهان قلعه نویی. این اتفاق باعث شد تا باز نام قلعه نویی بر سر زبان ها بیفتد و اتهامی دوباره به او که هیچگاه ثابت نشد.
فصل ۹۰-۹۱ علی اصغر مدیرروستا ، سرمربی برکنار شده ی شهرداری تبریز، چند هفته پس از برکناری، طی یک مصاحبه ی جنجالی گفت که میثم بائو ، مهاجم تیمش، با دریافت کارت زرد عمدی، کاری کرده است که در مقابل تیم سابقش بازی نکند.مدیرروستا این نکته را هم گفت که بائو فصل آینده به تیمی خواهد رفت که قلعه نویی هدایت آن را بر عهده خواهد داشت.حرف های مدیر روستا وقتی به حقیقت تبدیل شد که ژنرال آبی ها سرمربی استقلال شد و میثم بائو را به عنوان اولین خرید به استقلال برد.
فصل ۹۲-۱۳۹۱ استقلال در بازی رفت مقابل سپاهان اصفهان اسیر بازی خوب زرد پوشان شده است. اما این استقلال است که بر خلاف جریان بازی به گل می رسد. توپ به خسرو حیدری می رسد و او به سمت دروازه سپاهان حمله ور می شود حسن اشجاری، بازیکن تیم سپاهان در آن صحنه در پست خود حضور ندارد و فضای مناسب را برای حیدری خالی کرده است و احمد جمشیدیان نیز در حالی که می توانست به توپ برسد ناگهان مکث می کند تا خسرو حیدری بدون هیچ مزاحمی با دروازه بان سپاهان تک به تک شود و گل تیمش را به ثمر رساند.
 حسن اشجاری در نیم فصل  و احمد جمشیدیان در پایان فصل  به استقلال تهران می پیوندند. البته در مرحله نیمه نهایی جام حذفی همان سال احمد جمشیدیان پنالتی خود را به وسط دروازه و آغوش سید مهدی رحمتی می فرستد اما این پنالتی نتوانست مانع از فینالیست شدن سپاهان شود.
در همان فصل نقل و انتقالات، امیر قلعه نویی غیر از احمد جمشیدیان خرید جنجالی دیگری نیز داشت. محمد مهدی نظری، بازیکن سابق فجر سپاسی که در دیدار مقابل استقلال عملکرد بسیار ضعیفی داشت و یک موقعیت تک به تک را نیز خراب کرد. او در اواسط بازی به علت بازی ضعیف تعویض شد و سرپرست فجر سپاسی نیز او را به کم کاری متهم کرده بود.این چند مورد فقط اتهام هایی بود که به برخی سرمربیان و بازیکنان لیگ برتر در برهه زمانی خودش زدند و این اتهام هیچگاه ثابت نشد و ما نیز قصد محکوم کردن فردی را نداریم.
حالا باز هم در لیگ برتر مان شاهد اتهام زنی به یک بازیکن و تیمی در لیگ برتر هستیم و باید دید این موضوع چگونه به پایان می رسد.
لازم به ذکر است اطلاعات این گزارش بنا بر اخبار منتشره برخی رسانه ها در سنوات مختلف و در زمان وقوع دیدار های فوق می باشد که با توجه به اتفاق روز گذشته گرد آوری شده است و صحت و سقم آن مورد تایید نیست.
به هر حال در بیشتر لیگ های فوتبال دنیا شایعاتی از این دست وجود دارد اما صحت آن به عهده مراجع ذیصلاح است و به طور معمول اثبات آن نیز یا دشوار است و یا پیگیری نمی شود.
انتهای پیام/
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=183369

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x