تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

“پلاسکوهای” البرز کجاست؟/ وقایعی تلخ که باید منتظر رویدادشان بود

  • کد خبر : 182443
  • 02 اسفند 1395 - 17:02
“پلاسکوهای” البرز کجاست؟/ وقایعی تلخ که باید منتظر رویدادشان بود

در استان البرز نیز از این موارد که ساختمان هایی با عمر بالا فاقد تجهیزات و امکانات ایمنی لازم در مواقع لزوم اند، کم نیستند و متاسفانه در صورت بروز حادثه به دلیل امکانات کم و کمبود ساختار مورد نیاز احتمال اینکه شاهد حوادث ناگوارتر از پلاسکو باشیم زیاد است.

به گزارش کمال مهر به نقل از تیتر یک؛ حادثه تلخ ساختمان پلاسکو در تهران قطعاً زنگ خطر و هشداری برای همه مردم و مسئولین به جهت جلوگیری از تکرار این قبیل حوادث است و در این مسیر نباید فقط توجهات را معطوف پایتخت کرد.

در استان البرز نیز از این موارد که ساختمان هایی با عمر بالا فاقد تجهیزات و امکانات ایمنی لازم در مواقع لزوم اند، کم نیستند و متاسفانه در صورت بروز حادثه به دلیل امکانات کم و کمبود ساختار مورد نیاز احتمال اینکه شاهد حوادث ناگوارتر از پلاسکو باشیم زیاد است. در گزارش پیش رو “تیتر۱” به بررسی آمار بافت های فرسوده، ساختمان های خطر ساز و کمبود تجهیزات آتش نشانی ها در شهر کرج و برخی شهرستان های استان البرز در گفتگو با برخی کرشناسان و مسئولین امر پرداخته است.


* در کرج کمبود تعداد تجهیزات داریم

سهراب شهبانی مدیر عامل سازمان آتش نشانی کرج در مورد تاثیر تجهیزات بر کنترل حوادث در گفتگو با خبرنگار “تیتر۱” گفت: در حوزه ایمنی شهر تجهیزات لازم است ولی کافی نیست، منابع لازم است ولی کافی نیست، اگر مردم کنترل نکنند و توجه شان به خود نباشد، در مسیر سیل خانه بسازند، آب راه خود را باز می کند، آتش به منازل سرایت می کند؛ ما باید خود را در مقابل این اتفاقات بروز کنیم تا کمتر آسیب ببینیم.

وی در خصوص تجهیزات و امکانات ایمنی مجموعه آتش نشانی کرج گفت: ما نردبان و بالابر داریم اما بر اساس آن محدوده جغرافیایی کافی نیست، استاندارد به ما می گوید حداقل در شهر کرج هشت نردبان و بالابر باید وجود داشته باشد در حال حاضر یک عدد موجود است، خلا ما در تجهیزات تعداد محدود آنها است.

شهبانی در مورد آمادگی مجموعه آتش نشانی برای حوادثی مشابه پلاسکو تاکید کرد: ما طرح عملیاتی برای مواجه با چنین حوادثی را داریم، منتهی اینها بر اساس یک سری مولفه های تهیه و تنظیم می شود، استعداد مجموعه ما کاملاً معلوم است و نمی توانیم با آن ظرفیت و ابزاری که در دست داریم به سمت مدیریت همه فضاهای موجود برویم، ما داریم از ابزار جنبی استفاده می کنیم به این معنی که آتش نشان های داوطلب استفاده می کنیم، طرح دوام را پیگیری می کنیم و در فضاهای مختلف مردم را به عنوان نیروهای واکنش سریع، آموزش های به هنگام می دهیم تا در لحظه اولیه بتوانند وارد شود و مدیریت کنند.

* فاصله رسیدن تجهیزات آتش نشانی ها تا وضعیت ایمن زیاد است/ وجود ۱۰۵ مرکز تجاری اخطار دریافت کرده در کرج

سید جواد موسوی، سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی کرج در گفتگو با خبرنگار “تیتر۱” گفت: آتش نشانی های کل کشور، با توجه به اینکه زیر نظر معاونت خدمات شهری شهرداری های هر شهری اداره می شوند به همین علت، همه تأمین اعتبار ها و نهایتأ تصمیمات مدیریتی هم باید زیر نظر شهردار و معاونت خدمات شهر انجام شود.

آتش نشانی کرج همواره، جزو پیشرو های بروز بودن آتش نشانی استان ها است و در شهر های دیگر استان البرز ممکن است چنین تجهیزاتی وجود نداشته باشد و در این صورت آتش نشانی کرج در صورت لزوم کمک و امداد رسانی به شهر های دیگر را به حد کامل انجام خواهد داد.

موسوی تصریح کرد: آتش نشانی مرکز کرج وظیفه دادن تجهیزات به سایر آتش نشانی های سراسر استان را ندارد و در هر شهرستان آتش نشانی باید به شهرداری ها و شورای شهر خود بروند و تأمین بودجه نمایند و سپس به خرید تجهیزات بروند، ساختار شهرداری ها اجازه ورود به ما نمی دهد و هر شهرداری به صورت خودمختار می تواند طبق حوزه ی استحفاظی خود تصمیماتش را اتخاذ نماید و هر شهرستان دارای مدیرعامل سازمان آتش نشانی است و وی می تواند با تعامل و طبق روال بر اساس نیاز های سازمان خود، تهیه تجهیزات کند.

وی افزود: در جهان یک سری استاندارد ها و سطح های ایده آل وجود دارد و برای ما تا رسیدن به آن استاندارد ها، خیلی فاصله موجود است ولی در حال رشد و قدم برداشتن به سمت این استاندارد ها هستیم و این قدم ها بستگی به نگاه مسئولین و حمایت آنان و بودجه های تعیین شده دارد.

وی در خصوص مراکز تجاری و اداری کرج که فاقد سیستم ایمنی اطفای حریق هستند گفت: این مکانها مدام مورد برسی قرار می گیرند و  اکثراً یا پایان کار ندارند یا تشکیل پرونده داده اند اما پایان کار نگرفته اند، همچنین در بحث آسانسور های غیر استاندارد هم نظارت وجود دارد، در ۱۰ ماه گذشته آسانسور های غیر استاندارد ۲ مورد حادثه منجر به مرگ داشته است و در حال حاضر امکان بررسی تمامی مجتمع های مسکونی تک به تک وجود ندارد، چون یک سری مخالفت ها و ممانعت ها وجو دارد.

موسوی افزود: ولی ما شرکت های آسانسور ساز را توسط تعاملاتی که با اداره استاندارد داشتیم توجیه نمودیم و آنها را ملزم به رعایت استاندارد ها و موارد ایمنی دانستیم اما متأسفانه یک سری الزامات قانونی وجود دارد که فراتر از آن نمی شود ورود کرد و ما در محدوده  تعیین شده توسط قانون تعاملاتی را با اداره استاندارد برای دریافت مجوز به شرکت های آسانسور ساز انجام دادیم تا یک سری موارد را رعایت کرده و مجوز های غیر قانونی برای کسی صادر نشود.

وی ادامه داد: وظیفه ما فقط توجیه و بازگو کردن مشکلات و نکات ایمنی به اداره استاندارد می باشد اما سازندگان ساختمان برای پایین آمدن هزینه ها از جنس های نامرغوب و بی کیفیت استفاده می کنند.

ما حدودا ۱۰۵ پاساژ و بازارچه و ساختمان بلند مرتبه اداری در سطح شهر داریم که هر سال به آنها تذکر می دهیم که هیچ کدام رعایت نمی کنند و هیچ کدام حرکتی در راستای ایمن سازی محل کسبشان انجام نمی دهند و اگر خدایی ناکرده حادثه ای همانند حادثه تهران رخ دهد ما مستند داریم که به این ۱۰۵ مورد تذکر داده ایم و خیلی از آنها برای گرفتن پایان کار پیش ما نمی آیند و رابطه ای از جای دیگر پایان کار گرفته اند و می طلبد که اصناف و مدیران قضایی پای کار بیایند و یک الزام قضایی پشت این کار بیاید تا چنین مسائلی انجام نشود و مشکلات رفع گردد.

* پاساژ آزادی کرج پلاسکوی بعدی است؟/ ساختمانی ۴۵ ساله بدون سیستم اطفاء حریق و پله اضطراری

برای مثال پاساژ آزادی کرج که در خیابان بهشتی قرار دارد از این موارد است، این مجتمع تجاری بزرگ در مرکز و یکی از پر رفت و آمدترین نقاط شهر می باشد که مواردی ایمنی لازم در آن رعایت نشده است.

پاساژ آزادی کرج پلاسکوی بعدی است؟/ ساختمانی 45 ساله بدون سیستم اطفاء حریق و پله اضطراری+ تصاویر

پاساژ آزادی یکی قدیمی ترین ساختمان های بلند در کرج است که قبل از انقلاب احداث شده و بیش از۴۵ سال از ساخت آن می گذرد، تقریباً اکثر واحد های آن تجاری است و بیشتر مورد توجه صنف پوشاک و لباس فروشان بوده است.

این ساختمان اولاً فاقد سیستم اطفاء حریق در حد و اندازه خود است و راه پله اضطراری برای خروج افراد در مواقع حادثه هم ندارد، اکثر واحد ها لباس فروش اند و در بخش هایی نیز تولیدی البسه وجود دارد.

به دلیل قدمت ساخت پاساژ احتمالاً از لحاظ سازه و استحکام بنا نیز نمی توان اطمینان کافی وجود داشته باشد.

سال گذشته آتش سوزی یکی از تاسیسات برقی نشان داد که سیستم برق این ساختمان هم بسیار فرسوده و مستعد حادثه است، این حادثه با حضور ماموران آتش نشانی به سرعت مهار شد اما آیا می توان تضمین داد که همیشه این طور است؟

نبود سیستم اطفاء حریق، راه پله اضطراری، بافت و سازه فرسوده، وجود صنف لباس فروشان، کهنگی تاسیسات در چنین مجموعه ای لزوم توجه مسئولین و تصمیم گیری فوری برای آن را افزایش می دهد تا دیگر شاهد حوادث بسیار تلخی همچون پلاسکو نباشیم.

از طرفی به این مسئله بسیار مهم نیز باید توجه کرد که نیروهای امدادی و آتش نشانی شهر کرج هم از آن آمادگی لازم برای بروز حوادث بزرگ برخوردار نیستند.

محمد ابراهیم صدیق در جریان حادثه پلاسکو گفته بود که آتش نشانی کرج فاقد تجهیزات لازم است و فقط یک نردبان بالا ۲۰ متر دارد.

علاج واقعه را از قبل باید کرد و چه خوب است هم اکنون که توجهات به این موارد ایمنی جلب است و تمایل و اراده لازم وجود دارد مسئولین به سرعت تصمیم گیری کرده و این مشکلات را رفع نمایند.

پاساژ آزادی کرج پلاسکوی بعدی است؟/ ساختمانی 45 ساله بدون سیستم اطفاء حریق و پله اضطراری+ تصاویر

* لزوم نوسازی بافت ها، ساخت ایستگاه جدید، جذب نیروهای متخصص،تامین تجهیزات و ادوات  اتش نشانی در فردیس

علی خمسه معاون عملیات آتش نشانی کرج در رابطه با تجهیزات و ایستگاه های آتش نشانی در شهر فردیس به “تیتر۱” گفت:  باتوجه به این که شهرستان فردیس  زیرمجموعه شهرداری کرج می باشد  بنابراین شهرستان فردیس از دید آتش نشانی بخشی از شهر کرج  است .

معاون عملیلات آتش نشانی کرج گفت: در حال حاضر تعداد ۷ ایستگاه درشهرستان فردیس می باشد ضمن این که با توجه به مستقل شدن شهرداری مشکین دشت آتش نشانی مستقلی نیز  در این بخش مستقرشده است. با توجه به تراکم جمعیت شهرستان فردیس دو ایستگاه در حال ساخت به مجموعه ایستگاههای آتش نشانی این شهرستان اضافه  خواهد شد.

/////
معاون عملیاتی اتش نشانی کرج در مورد وقوع حادثه در شهرستان فردیس گفت:  ۲۹ ایستگاه در شهر کرج وجود دارد هرایستگاهی که به ماموریت اعزام  شود نزدیک ترین ایستگاه  جهت پوشش منطقه و انجام عملیات دوم و سوم در محدوده ی مرزی هر دو ایستگاه قرار می گیرد تا سرویس دهی و خدمات رسانی به نحو مطلوبتری انجام شود، بنابراین هر حادثه ای که در شهرستان فردیس رخ دهد هر تعداد ایستگاه که درگیر شود ایستگاههای دیگر  نیز خودرو و نیروهای خود را  جهت پوشش دهی به منطقه اعزام می کنند زیرا همه از یک خانواده  هستیم و پراکندگی ایستگاهها در سطح شهر باعث می شود تا سرویس دهی و خدمات رسانی به طور مطلوب تری در سطح شهر انجام شود.
وی در خصوص نقص ها و کمبودهای آتش نشانی اظهار داشت: رسیدن به استانداردهای جهانی در قسمت تجهیزات و ادوات زمان بر است و همیشه فاصله رسیدن به استانداردها وجود داد و با توجه بافت های فرسوده شهرستان فردیس  لزوم نوسازی بافت ها، ساخت ایستگاه جدید، جذب نیروهای متخصص،تامین تجهیزات و ادوات  اتش نشانی وجود دارد.
نقص ها و کمبودهای اتش نشانی را نمی توان با الگو برداری از هیچ کشوری مطرح کرد ، سه استاندارد که در زمان بروز حوادث وجود دارد شامل اعزام نیرو در کمتر از۵ دقیقه به محل حادثه  که به عنوان زمان طلایی محسوب می شود، وجود یک ایستگاه آتش نشانی به ازای هر ۵۰ هزار نفر  و سوم فاصله ی ۳ کیلومتری هر ایستگاه ،که این استانداردها با توجه به موقعیت جغرافیایی و جمعیت شهرها و حتی وضعیت آب وهوایی و میزان بحران خیز بودن مناطق متفاوت است و نمیتوان الگوی واحدی را برای کشور معرفی کرد.
وی درخصوص مراکز تجاری و اداری شهر فاقد سیستم استاندارد است گفت: خوشبختانه مدتی است مقررات مبحث قانون سوم در شهرداری ها  انجام می شود که متقاضیان قبل ازصدور پروانه به سازمان آتش نشانی مراجعه و برحسب نوع فعالیت،متراژ و پس از بازدید کارشناسان و رعایت نکات ایمنی امکان صدور جواز کسب تایید می شود، بنابراین در حیث ساخت و سازهای مجاز قانونی از ابتدا نقشه ساختمان در حیث تاسیسات و تراکم و مورد نظارت و تایید قرار می گیرد اما در ساخت و سازهای غیرمجاز اطلاعاتی در دست نیست.

* پلی که روی سر سرحد آباد آوار می شود/ علاج واقعه پیش از وقوع باید کرد/ مسئولین تدبیر کنند

سایت خبری فردیسان در مطلبی نوشت، یکی از سازه های فرسوده فردیس، پل شهید کلانتری است که مردم آن را به عنوان پل سرحد آباد می شناسند،این پل بیش از دو دهه قبل بر روی خط ریلی راه‌آهن تبریز – تهران احداث شد و سال ها است که به عنوان مسیر ارتباطی شهرستان کرج و فردیس مورد استفاده قرار می گیرد.

/////

پل قدیمی سرحد آباد به دلیل عمر بیش از ۲۰ ساله، دچار فرسودگی شده است و خطری بزرگ مردم این شهر به ویژه اماکن مسکونی، اداری و تجاری حاشیه آن و همچنین خودروها و سرنشینانش را تهدید می‌کند.

/////

این پل ارتباطی کرج و فردیس در اثر استفاده از مصالح بی کیفیت در هنگام ساخت و نیزشرایط جوی و بارندگی وتغییرات دمای هوا به مرور زمان فرسوده شده است و تمام مدیران شهری و مسئولین استانی از فرسودگی این پل اطلاع دارند اگرچه دستوراتی به منظور ترمیم و مرمت این پل داده شده است اما تاکنون هیچ اقدامی دراین جهت انجام نشده است.

/////

جای سوال دارد اگر این پل دچار سرنوشتی تلخ مانند حادثه پلاسکو شود چه میزان خسارت های مالی و جانی به همراه خواهد داشت؟ و چه کسی پاسخگوی این فاجعه خواهد بود؟

* معضل معبرهای تنگ در اشتهارد برای خدمات رسانی آتش نشانی/ ایستگاه آتش نشانی شهرک صنعتی اشتهارد بسیار ضعیف است

سید مهدی برهانی، عضو و مسئول کمیسیون مالی اداری شورای اسلامی شهر اشتهارد در گفتگو با “تیتر۱” گفت: در شهر اشتهارد خوشبختانه مراکز تجاری بلند مرتبه و چند طبقه نداریم و مراکز تجاری ما از دو طبقه بیشتر نیست.

عضو شورای شهر اشتهارد در خصوص مراکز تجاری موجود در این شهر افزود: مراکز تجاری که در اشتهارد وجود دارد شامل یک پاساژ دو طبقه است که آن هم خیلی ارتفاع ندارد، خوشبختانه سیستم‌های ایمنی هم در آن موجود است و از قبل آتش نشانی شهرستان اشتهارد، هشدارهای لازم را به آنها داده است.

/////

رئیس کمیسیون اداری مالی شورای شهر اشتهارد با اشاره به وضعیت ساختار واحدهای مسکونی این شهر تصریح کرد: در مورد ساختمان های مسکونی هشدارهایی داده شده است، بر این اساس تراکم آنها ۲۰ درصد است و با توجه به این تراکم واحد مسکونی پنج طبقه بیشتر نداریم، شهرداری هم اصرار دارد بیشتر از این بلندمرتبه‌سازی نشود غالب مسکونی ها بین ۲ تا ۳ طبقه است و حدود ۱۵ الی ۲۰ درصد از واحدهای مسکونی ما تقریباً ۴ و ۵ طبقه است.

وی با اشاره به مهمترین مشکل امداد رسانی در مواقع بحران در اشتهارد اذعان داشت: بعضی از کوچه و معبر ها تنگ است در این چند سالی که ما داریم کار می کنیم روی بافت فرسوده تمرکز کرده ایم و امتیازهایی برای بافت فرسوده قائل شده ایم که معبر ها عریض تر شود و اگر حوادثی مثل آتش سوزی و سیل اتفاق بیافتد امدادرسانی سریع تر انجام شود.

/////

عضو شورای شهر اشتهارد با اشاره به وضعیت آتش نشانی در شهرک های صنعتی افزود: نکته ای که ما در شهرستان داریم شهرک صنعتی اشتهارد است و در حدود هزار واحد صنعتی در آن شهرک است که متاسفانه خود شهرک دارای آتش‌نشانی مجهزی نیست؛ چیزی در حدود سه هزار هکتار محدوده شهرک صنعتی است و ۵۰% آتش سوزی ها و حوادثی که در این شهرک اتفاق می‌افتد گرچه مسئولیت اش بر عهده آتش‌نشانی شهرداری نیست ولی مرتب داریم سرویس دهی می‌کنیم.

/////

وی در پایان با انتقاد از آتش نشانی شهرک صنعتی اشتهارد اظهار داشت: آتش نشانی که در شهرک صنعتی مستقر است متاسفانه هم از لحاظ نیرو و هم از لحاظ تجهیزات و امکانات ضعیف است، اگر آتش‌نشانی شهرداری اشتهارد نباشد مشکل بزرگی است برای شهرک صنعتی بوجود می آید، البته هشدارها داده شده و شرکت شهرک های صنعتی استان البرز باید پیگیری کند یک ایستگاه آتش‌نشانی اضافه شود.

*ساخت و ساز های غیرمجاز پیامدهای جبران ناپذیری را برای محمدشهر در پی خواهند داشت

رئیس سازمان آتش نشانی محمدشهر پاسخ به این سوال که آیا تجهیزات و امکانات آتش نشانی محمدشهر برای ارائه خدمات کافی است گفت: به طور واقع ، میزان تجهیزات و امکانات آتش نشانی با وسعت محمدشهر همخوانی ندارد.

محمدمهدی نژاد گفت: بارزترین کمبود عنوان شده در لیست تجهیزات موردنیاز سازمان آتش نشانی فقدان نردبان هیدرولیک و خودرو مجهز به این نردبان است که تهیه آن در اولویت شهرداری قرار گرفته است.

وی در خصوص ایمنی مراکز تجاری و اداری سطح محمدشهر خاطر نشان کرد: به دلیل وجود مراکز قدیمی و فرسوده در سطح شهر باید اذعان کرد مراکز تجاری بسیاری همچون بازارچه(قدیم) خیابان آتش نشانی وجود دارند که تاکنون بر اساس بند چهار ماده ۵۵، ابلاغ های بسیاری از سوی آتش نشانی دریافت کرده اند.

مهدی نژاد افزود: درکنار بافت مسکونی در محمدشهر مراکز صنعتی بسیاری همچون ناحیه صنعتی زیبادشت و داشلیجه وجود دارند که باید اذعان کرد وضعیت کارگاه ها و واحدهای تولیدی آنان با توجه به مشاوره هایی که از آتش نشانان دریافت کردند از لحاظ ایمنی در درجه مطلوب قرار دارد.

/////

/////

این مسئول در ادامه در خصوص عدم رعایت استاندارد و ایمنی در ساخت و سازهای غیر مجاز،اظهار کرد:  در محمدشهر منازل و حتی مجتمع های مسکونی غیر مجاز بسیاری ساخته شده است که بر روند ارائه خدمات آتش نشانی تاثیر سو می گذارد، اما در حال حاضر پیش از ارائه پایان کار رعایت نکات ایمنی در ساختمان ها مورد بررسی آتش نشانان قرار می گیرد و سپس مراحل نهایی صدور پایان کار صورت می گیرد.

وی با تاکید بر اینکه کمبود نیروی انسانی نقص مهمی برای ارائه خدمات مطلوب به شهروندان به شمار می رود گفت: آتش نشانی محمدشهر از لحاظ تعداد پرسنل فاصله زیادی با استاندارهای جهانی و حتی کشوری دارد که امیدواریم با قول مساعد کمیسیون خدمات شهر شورای شهر این معضل نیز مرتفع شود.

آیا زمان آن نرسیده است که علاج واقعه پیش از وقوع حادثه نماییم و قبل از این که فاجعه ای تلخ مردم این شهر را سوگوار کند با مدیریت درست و به هنگام از حادثه جلوگیری کنیم  و وقوع اتفاقات ناگوار را منوط به احتمالات ناممکن نکنیم که چه بسا در حادثه ی پلاسکو نیز کسی گمان فرو ریختن این سازه عظیم را نداشت .

آن چه که مسلم است باید قبل از وقوع علاج واقعه کرد، چه اینکه پس از وقوع حادثه گشتن به دنبال مقصر و یا نشانه رفتن مسئول یا نهادی برای اقرار به اشتباه و یا برعهده گرفتن مسئولیت ابعاد واقعه دیگر در جبران خسارت معنوی و مادی آن نتیجه ای به دنبال نخواهد داشت و تنها تلخی و مصیبت این فاجعه بر دلها باقی خواهد ماند.

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=182443

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x