تاریخ : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024
0

مکزیکی‌ها واکسن ایرانی می‌زنند

  • کد خبر : 182197
  • 01 اسفند 1395 - 8:40

وزیر بهداشت از صادرات سه نوع واکسن ایرانی به مکزیک خبر داد.

به گزارش «کمال مهر»ن؛ سید حسن هاشمی وزیر بهداشت ضمن ارائه گزارشی از جلسات و بازدید‌هایی که در سفرش به کشور مکزیک داشت، عنوان کرد: کشور مکزیک شانزدهمین قدرت تجاری دنیا است و تولید ناخالص داخلی آن ۱.۲ تریلیون دلار محاسبه شده که بیش از ۱۰ برابر درآمد ما از نفت است و ۵۰۰ میلیارد دلار آن حجم مبادلات تجاری با آمریکا است.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: کشور مکزیک دارای ۱۲۱ میلیون نفر جمعیت است و به‌ لحاظ تجاری و جمعیت کشور مهمی محسوب می‌شود.
هاشمی عنوان کرد: بیش از ۱۱۵ سال قبل، اولین روابط سیاسی ما با این کشور برقرار شد که در طول زمان دچار فراز و نشیب‌های بسیاری شد و بعد از پیروزی انقلاب نیز از این روند ادامه داشته است.
وزیر بهداشت اضافه کرد: به‌دلیل تحریم‌ها مبادلات تجاری ما با این کشور نزدیک به صفر رسیده و اکنون در صددیم برای بازگشت به روابط تجاری گذشته و نوسازی روابط سیاسی که در طول این سال‌ها صدمه دیده است، تلاش کنیم.
وی با اشاره به بازدید‌ها و ملاقات‌های بسیار خوبی که در این سفر صورت گرفته است، گفت: دیدارهایی با رؤسای کمیسیون‌های بهداشت و درمان و روابط خارجی همچنین رییس مجلس سنای کشور که قدرتمندترین نهاد در این کشور است و جمعی از نمایندگان مجلس داشتیم.
هاشمی با بیان اینکه دیدار با مسئولان این کشور حاکی از احترام آن‌ها به مردم و تمدن طولانی ایران بوده است، تصریح کرد: این دیدار دستاوردهای انقلاب را که از دید مردم مکزیک نیز بسیار ارزشمند تلقی می‌شود، یادآوری می‌کند.
هاشمی در خصوص بازدیدش از مهمترین و قدیمی‌ترین دانشگاه این کشور توضیح داد: دانشگاه UNAM بیش از ۵۰۰ سال قدمت دارد و رییس این دانشگاه تعابیر بسیار زیبایی در خصوص فرهنگ و تمدن ایرانیان را عنوان کرد که دانایی توأم با اقتدار و عزتمندی مردم ایران را می‌رساند.
وی اضافه کرد: در جریان این دیدار مقرر شد در قالب تفاهم‌نامه‌ای مشترک با دانشگاه علوم پزشکی تهران اقداماتی در حوزه دانش و فناوری پزشکی آغاز شود و در این خصوص مجموعه‌ای برای توسعه همکاری‌های دوجانبه بین دو کشور ایجاد شود.
وزیر بهداشت همچنین گفت: در این سفر ملاقانی نیز با وزیر بهداشت کشور مکزیک داشتیم که مذاکرات در خصوص فروش واکسن به مکزیک را نهایی کردیم و مقرر شد که سه نوع واکسن از ایران به کشور مکزیک صادر شود.
هاشمی با تأکید بر اینکه، کشور مکزیک یکی از قدرت‌های اقتصادی دنیا به شمار می‌رود، یادآور شد: در زمینه تولید دارو و تجهیزات پزشکی، پیشرفت‌های بسیار خوبی داشتیم و امیدواریم در سفر آتی وزیر بهداشت و رؤسای دانشگاه‌های مکزیک به ایران شاهد روابط مؤثرتری باشیم.
وزیر بهداشت همکاری با کشور مکزیک در حوزه‌های دیگر را نظیر صنایع مناسب دانست و گفت: فرآورده‌ها و تولیدات ایران را می‌توان به کشور مکزیک صادر کرد و به نظر می‌رسد فرهنگ دو کشور در بسیاری از حوزه‌ها به هم نزدیک است.
هاشمی در پایان اظهار داشت: امیدواریم با رفت و آمدهای هیئتهای سیاسی و پارلمانی شاهد ارتقای روابط بین دو کشور باشیم و احترام و روابط بین دو کشور موجب عزت و سعادت دو ملت شود.
انتهای پیام/
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=182197

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x