تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024
0

از جای خالی مشاور امور زنان و بی‌توجهی به مسائل زنان شاغل تا تأکید بر حضور در مناصب بالا

  • کد خبر : 182137
  • 01 اسفند 1395 - 8:10

نگاهی به اهم فعالیت‌های اخیر چند وزارت‌خانه در حوزه زنان و خانواده؛به گفته نجار، هم‌اکنون استفاده از خدمات بهداری و بهداشت و درمان برای خانواده یک زن شاغل در صنعت نفتت مانند یک مرد ممکن نیست؛ درحالی‌که سرانه بیمه‌ای که او پرداخت می‌کند با یک مرد شاغل تفاوتی ندارد.

به گزارش کمال مهر به نقل از مهرخانه : در حال حاضر در غالب دستگاه‌ها و وزارت‌خانه‌ها سمتی با عنوان مشاور امور زنان و خانواده وجود دارد که در رابطه با وضعیت کارکنان زن دستگاه و مسایل مبتلابه زنان که در ارتباط با مأموریت‌های دستگاه است، فعالیت می‌کند. در این گزارش نگاهی داریم به اهم فعالیت‌های یک سال اخیر وزارت‌خانه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت راه و شهرسازی، نفت، صنعت، معدن و تجارت، امور اقتصاد و دارایی و فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه زنان و خانواده.
وزارت ارتباطات و افزایش تعداد زنان در پست‌های مدیریتی
در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اقداماتی در راستای زنان و خانواده انجام گرفته است. مهر ماه سال جاری سودابه رادفر، مشاور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حوزه زنان و خانواده اعلام کرد که در سال ۲۰۱۰ ضریب نفوذ اینترنت در کشور برای مردان ۱۶.۳ درصد و برای زنان ۱۲ درصد بود که از شکاف جنسیتی چهار درصدی در حوزه آی.سی.تی کشور خبر می‌داد اما در سال ۲۰۱۴ ضریب نفوذ اینترنت برای زنان ۸۳ درصد و برای مردان ۸۶ درصد شد که این روند، برقراری عدالت جنسیتی در حوزه مخابرات و اینترنت را نشان می‌دهد. البته او از برنامه‌های این وزارتخانه برای زنان استفاده‌کننده از اینترنت و آموزش‌های لازم برای آنها چیزی نگفت و به نظر می‌رسد این وزارتخانه برنامه‌ای در این زمینه ندارد.
اما دی ماه سال جاری مهدی راسخ، معاون توسعه مدیریت، پشتیبانی و امور اداری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات خبر داد که در این وزارت‌خانه هیچ محدودیتی جهت انتصاب زنان توانمند در سمت‌های مدیریتی وجود ندارد. به گفته راسخ، حکم انتصاب ۵ مدیرکل از بین زنان صادر شده و جمع آنها به هفت تن افزایش یافت. در عین حال با انتصاب ۲ معاون مدیرکل و ۱۱۹ رییس اداره از بین زنان دارای صلاحیت از ۴ هزار و ۲۶۲ زن شاغل در مجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، ۲۲۴ تن در پست‌های مدیریتی مشغول به کار هستند.
بهمن ماه سال جاری نیز سودابه رادفر، مشاور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حوزه زنان و خانواده در رابطه با عدالت جنسیتی در این وزارت‌خانه بیان داشت: سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی شاخص‌های مختلفی را در حوزه‌های مختلف لحاظ می‌کند. یکی از این شاخص‌ها عدالت جنسیتی است که در ارزیابی دوره‌ای اپراتورها مورد بررسی قرار می‌گیرد. در این شرایط سازمان‌های دیگر مربوط به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای ارتقای مدیریتی زنان برنامه‌ریزی می‌کنند و قرار است تا پایان سال جاری مرکز پژوهش‌ها و تحقیقات مخابرات دست کم یک معاون زن منصوب کند.
او افزود: با همکاری معاونت توسعه مدیریت این وزارتخانه عادلانه شدن حقوق و دستمزد و مزایای زنان را در مقایسه با مردان پیگیری می‌کنیم. برابری دستمزد بین کارمندان زن و مرد وجود دارد ولی در حوزه «رفاهیات» تبصره ۴ ماده ۶۸ قانون خدمات کشوری را مدنظر قرار می‌دهند. این تبصره صرفاً درباره حق عائله‌مندی است اما در خیلی از دستگاه‌ها از جمله زیرمجموعه‌های وزارت ارتباطات، سایر رفاهیات مانند سفرکارت و خدمات پزشکی به فرزندان تسری داده می‌شود. این نوع رفاهیات به فرزندان مردان تعلق می‌گیرد اما فرزندان زنان شامل این قانون نمی‌شوند؛ این در حالیست که میزان بیمه و کار زنان مشابه مردان است. در حال رایزنی برای تعلق همه رفاهیات غیر از حق عائله‌مندی به زنان هستیم تا این موضوع در قالب بخشنامه به همه زیرمجموعه‌های وزارتخانه اعلام شود. البته در یکی دو شرکت این اتفاق درباره رفاهیات افتاده است.
رادفر در خصوص مرخصی زایمان شاغلان وزارت‌خانه نیز اظهار داشت: مرخصی ۹ ماهه زایمان و حقوق و مزایای آن در تمام دستگاه‌های زیر مجموعه این وزارت‌خانه به زنان تعلق می‌گیرد. اگر کارمند رسمی و پیمانی باشند پس از بازگشت از مرخصی زایمان در پست مشابه ردیف خود مشغول به کار می‌شوند. بنابراین، به علت بازگشت از مرخصی زایمان تنزل درجه پیدا نمی‌کنند. تنزل درجه کارمندان رسمی و پیمانی روال خاص خود را دارد بنابراین ممکن است زنان در ردیف‌های افقی هم‌طراز جابه‌جا شوند. پس از بازگشت از مرخصی زایمان باید با آنان قرارداد مجدد تنظیم شود.
وزارت راه و شهرسازی و تفاهم‌نامه‌ای در حوزه زنان
وزارت راه و شهرسازی در سال ۹۴ تفاهم‌نامه‌ای ۴ ساله با معاونت امور زنان و خانواده منعقد کرد که هدف اصلی آن، سیاست‌گذاری واحد مدیریتی و اجرایی در راستای عملیاتی‌کردن برنامه‌های ویژه زنان و خانواده در محدوده بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی شهرهای کشور به منظور اثربخشی آن‌ها در جهت کاهش آثار زیان‌بار ناشی از مسائل حاکم بر سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت‌های فرسوده، عنوان شد.
مونا عرفانیان‌سلیم؛ مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور بانوان اوایل سال جاری در رابطه با اقداماتی که در راستای این تفاهم‌نامه انجام شده است، گفت: در وزارت راه و شهرسازی ستادی با عنوان «ستاد ملی بازآفرینی شهری» وجود دارد که جلسات آن هر دو هفته یک‌بار در وزارت‌خانه تشکیل می‌شود و تعدادی از نمایندگان وزارت‌خانه‌ها و سایر دستگاه‌هایی که هر یک مسؤولیت‌هایی در رابطه با بافت‌های ناکارآمد برعهده دارند، در این جلسات حضور پیدا می‌کنند. ریاست این ستاد با وزیر راه و شهرسازی است و اعضای آن تعدادی از وزرا هستند که معمولاً نمایندگان آن‌ها در جلسات حضور پیدا می‌کنند. پیرو تفاهم‌نامه‌ای که با معاونت امور زنان و خانواده امضا شده است، نماینده‌ای از این معاونت همیشه در جلسات حضور می‌یابند.
او افزود: در هر جلسه یکی از استان‌ها گزارش مبسوطی راجع به بافت‌های ناکارآمد و اقداماتی که در این بافت‌ها انجام می‌شود، ارایه می‌دهد. همچنین، یکی از وزارت‌خانه‌ها یا دستگاه‌ها و یکی از سمن‌ها یا مؤسسات غیردولتی فعال در این حوزه، نیز گزارشی ارایه می‌دهند. به این ترتیب، در هر جلسه گزارش مبسوطی راجع‌به بافت‌های ناکارآمد یک استان ارایه می‌شود و فرصت بسیار خوبی است تا معاونت امور زنان و خانواده از زوایای مختلف استانی، دولتی و غیردولتی در جریان مسایل بافت‌های ناکارآمد قرار گیرد.
عرفانیان در خصوص سومین اقدامی که در راستای امضای تفاهم‌نامه با معاونت امور زنان و خانواده انجام شده است، گفت: معاونت از ما خواست چند پروپوزال ارایه دهیم تا براساس آن‌ها چند طرح پایلوت به‌صورت مشترک به اجرا درآید. دو پروپوزال تقریباً آماده شده و احتمالاً یکی از طرح‌های پایلوت در خراسان رضوی انجام می‌شود.
وزارت نفت؛ بی‌توجهی به مشکلات زنان شاغل در این وزارتخانه و تأکید بر انتصاب زنان در مناصب بالاتر
طی یک‌سال اخیر در وزارت نفت هم فعالیت‌هایی در حوزه زنان انجام گرفته است. شهریورماه سال گذشته بود که فاطمه تندگویان؛ مشاور امور بانوان وزارت نفت خبر داد که به‌زودی تفاهمنامه‌ای با معاونت امور زنان در مورد وضعیت کارکنان زن اقماری امضا خواهد شد و موضوع این تفاهم‌نامه، بهبود وضعیت کارکنان زن اقماری (کارکنانی که به شکل متناوب دوره‌های کار و فراغت را برحسب برنامه دور از محل اسکان خود طی می‌کنند) مناطق عملیاتی و خانواده‌های آنها و همچنین نقش زنان در کاهش مصرف انرژی، حفظ محیط زیست و مدیریت پسماند خواهد بود. اما از سال گذشته تاکنون خبری از امضای این تفاهم‌نامه منتشر نشده و به نظر می‌رسد این موضوع از دستورکار خارج شده باشد.
تندگویان فروردین ماه سال جاری نیز از تدوین سند توسعه راهبردی مشارکت زنان در صنعت نفت خبر داد. به گفته او، این سند برخاسته از اهداف مشخصی مشتمل بر بهبود وضع زنان در سطح صنعت نفت، تحقق شایسته‌سالاری، ارتقای سطح سلامت زنان این صنعت و نگاه به بهبود وضع زنان شاغل در مناطق عملیاتی است.
یکی دیگر از اخباری که به حوزه زنان صنعت نفت مربوط می‌شود اظهارات نوشین نجار، مشاور امور زنان و خانواده شرکت ملی نفت ایران است که بهمن ماه سال جاری عنوان شد. او بزرگ‌ترین مشکل پیش روی زنان در صنعت نفت را مشکلات مقرراتی و نقص قوانین می‌داند که در نتیجه آن زنان شاغل در این صنعت از حقوق برابر با مردان شاغل برخوردار نیستند. به گفته نجار، هم‌اکنون استفاده از خدمات بهداری و بهداشت و درمان برای خانواده یک زن شاغل در صنعت نفت مانند یک مرد ممکن نیست؛ درحالی‌که سرانه بیمه‌ای که او پرداخت می‌کند با یک مرد شاغل تفاوتی ندارد.
مشاور امور زنان و خانواده شرکت ملی نفت ایران دیگر مشکلات زنان شاغل در حوزه صنعت نفت را شامل نبود مهدکودک سازمانی، عدم ابلاغ مصوبه کاهش ساعت کاری زنان سرپرست خانوار، زنان دارای فرزند زیر ۶ سال و زنان دارای فرزندان معلول، عدم احتساب مرخصی ۹ ماهه زایمان برای کارکنان زن قراردادی و سلیقه‌ای برخورد کردن در اعضای شایستگی خانم‌ها در طول مرخصی زایمان عنوان کرد.
یکی از اتفاقات مهم صنعت نفت در حوزه زنان، انتصاب مرضیه شاهدایی به سمت معاون وزیرنفت در امور پتروشیمی و مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی بود که بهمن ماه سال گذشته اتفاق افتاد.
وزارت صنعت، معدن و تجارت و خالی بودن جای مشاور امور زنان
وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در سال‌های گذشته فعالیت‌های مختلفی در حوزه زنان و خانواده انجام داده است که از آن میان می‌توان به برگزاری نمایشگاه‌ نقش‌آفرینی زنان در توسعه پایدار اشاره کرد. همچنین، آذرماه سال گذشته، سهیلا جلودارزاده، مشاور وقت وزیر در امور زنان از راه‌اندازی شهرک‌های پوشاک به‌منظور اشتغال زنان در استان‌های مختلف خبر داد. اقدام دیگر وزارت صنعت راه‌اندازی اتاق فکر مدیران زن بود که این اتاق هم‌اکنون در حال فعالیت است.
جلودارزاده اوایل سال جاری اعلام کرد که طرح تأسیس صندوق کارآفرینی زنان در شورای معاونین وزارت صنعت، معدن و تجارت پذیرفته شده و در حال طی مراحل لازم است که یا در برنامه ششم توسعه و یا به‌صورت مستقل به‌تصویب برسد. مسأله‌ای که از اردیبهشت ماه تاکنون خبری از تصویب یا عدم تصویب آن منتشر نشده است.
گفتنی است پس از انتخاب سهیلا جلودارزاده به‌عنوان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و آغاز به کار مجلس، فعالیت او به‌عنوان مشاور وزیر صنعت در امور زنان پایان یافت و جانشینی هم به‌طور رسمی برای او معرفی نشد. در چارت سازمانی وزارت‌خانه نیز در حال حاضر، سمتی با عنوان مشاور وزیر در امور زنان و خانواده وجود ندارد.
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تنها یک فعالیت در حوزه زنان
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از وزارت‌خانه‌هایی است که با توجه به مأموریت‌های ذاتی خود قاعدتاً می‌تواند فعالیت‌های متعددی در حوزه زنان و خانواده به انجام برساند. این در حالی که است خبرهای چندانی از فعالیت این وزارت‌خانه در این رابطه به گوش نمی‌رسد. تنها فعالیتی که وزارت ارشاد در یک‌سال اخیر به‌صورت اختصاصی در موضوعات مرتبط با زنان انجام داده برگزاری کنگره شعر حجاب و عفاف است که دومین کنگره در دی ماه سال جاری توسط کارگروه ساماندهی مد و لباس این وزارت‌خانه برگزار شد. در این دوره بیش از ۲ هزار اثر به دبیرخانه کنگره ارسال شد و شعرها در بخش‌های شعر کلاسیک و نو، ترانه، کودکان و نوجوانان، شعر کوتاه، بخش ویژه سرود و نغمه‌های مذهبی با محوریت و موضوع عفاف و حجاب مورد بررسی قرار گرفتند و از این میان از ۱۲ اثر تجلیل و قدردانی شد.
سکوت وزارت امور اقتصاد و دارایی در حوزه زنان
وزارت امور اقتصاد و دارایی یکی از وزارت‌خانه‌هایی است که در حوزه زنان و خانواده وزارت‌خانه ساکتی به‌شمار می‌آید. تاکنون از این وزارت‌خانه خبری در خصوص زنان و خانواده منتشر نشده و در چارت سازمانی آن هم سمت مشاور وزیر در امور بانوان وجود ندارد.
انتهای پیام/ص
خبر روندهسیاسیبرچسب‌ها: دولت یازدهمحسن روحانیوزارت راه و شهرسازیمسائل زنانزن شاغلشتغال زناننحوه تولید: بازنشر

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=182137

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x