تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

پاسخ سوالات خود در زمینه «بیماری‌های کبدی» را اینجا بخوانید

  • کد خبر : 182201
  • 01 اسفند 1395 - 8:43

سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران در قسمت «کلینیک آنلاین» مطرح کرده بودند، توسط متخصص گوارش و کبد پاسخ داده شد.

به گزارش «کمال مهر»ن؛ بخشی از پاسخ سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران در قسمت «کلینیک آنلاین» مطرح کرده بودند، منتشر شد.
شما هم می توانید با مراجعه به کلینیک باشگاه خبرنگاران و طرح سوالات خود پاسخ را از پزشک مربوطه دریافت کنید.
اما پاسخ سوالات برخی از کاربران در خصوص «بیماری‌های کبدی» که توسط امیرحسین فقیهی، فوق تخصص گوارش و کبد ارائه شده به شرح زیر است:
سیروز کبدی
فقیهی در خصوص سیروز کبدی بیان کرد: هر التهابی که در کبد به وجود می‌آید و در نتیجه آن کبد دچار یک بافت خشک یا فیبروزه می‌شود، سیروز کبد نام دارد که در نتیجه آن کبد کارکرد خودش را از دست می‌دهد.
وی اظهار داشت: این بیماری در ابتدا با علایم خاصی همراه نیست، ولی بعد از مدتی ممکن است با نشانه هایی همچون ضعف و خستگی، ریزش مو، کاهش اشتها و لاغری، زرد شدن چشم‌ها و در مراحل پیشرفته با خون مردگی روی دست، پا‌ها و سینه، ورم دست و پا، بزرگ شدن و آب آوردن شکم و به کما (اغما) رفتن قرین شود.
فقیهی علل سیروز کبدی را هپاتیت B و C، نارسایی مزمن قلبی و گرفتگی عروق کبد عنوان کرد و گفت: افرادی که دچار این عارضه هستند، باید از مصرف زیاد نمک و گوشت خودداری کنند و قبل از مصرف هر دارویی ابتدا با پزشک خود مشورت کنند. از طرفی آخرین درمان این عارضه پیوند کبد است، ولی در مراحل خفیف آن (در صورتی که فیبروز جبران شده باشد) فقط نیاز به درمان‌های کنترل کننده دارد.
بالا بودن آنزیم‌های کبدی نشانه چیست؟
فقیهی تصریح کرد: بالا بودن آنزیم‌های کبدی علل مختلفی دارد که یکی از آن‌ها وجود التهاب در کبد است. ممکن است به دنبال یک سرماخوردگی ساده ویروسی نیز آنزیم‌های کبدی بالا باشد، از این رو انجام آزمایش‌های مربوطه برای تشخیص قطعی ضروری است.
تاثیر شربت متادون بر روی کبد
فقیهی تاکید کرد: شربت متادون یک ماده مخدر محسوب می‌شود که مصرف آن به خصوص در افرادی که زمینه بیماری کبد مانند نارسایی یا التهاب دارند می‌تواند سبب تشدید علایم ناراحتی شود.
کبد جرب با چربی متوسط
فقیهی چاقی را مهم‌ترین علت کبد چرب دانست و گفت: مبتلایان به کبد چرب که دچار اضافه وزن و چاقی هستند باید ابتدا وزن خود را کاهش دهند. همچنین افرادی که دچار بیماری زمینه‌ای مانند چربی یا قند خون و کم کاری تیروئید هستند، باید علایم بیماریشان را کنترل کنند.
وی انجام فعالیت بدنی و ورزش را نیز در مبتلایان به کبد چرب ضروری خواند و یادآور شد: مصرف داروهای مختلف مانند لیورگل تاثیر چندانی در کنترل علایم این عارضه ندارد.
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=182201

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x