تاریخ : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024
0

معضلات سیاسی و اجتماعی جامعه نشانه ضعف تربیتی خانواده و مدرسه

  • کد خبر : 181860
  • 30 بهمن 1395 - 8:24

در همایش خانواده و مدرسه عنوان شد:خانواده و مدرسه نقش اساسی در تربیت فرزندان دارند و با توجه به معضلات اجتماعی و سیاسی که در کشور مشاهده می شود خانواده و مدرسهه نقش خود را به خوبی ایفا نکرده اند.

به گزارش «کمال مهر»،
حجت الاسلام علیرضا پناهیان در همایش خانواده و مدرسه اظهار داشت: شخصیت خودساخته  مفهوم کلیدی است که همه سطوح اجتماعی را بر می گیرد وهمه را در زیر چتر هدف تعلیم وتربیت قرار می دهد.
پناهیان افزود :از مدرسه انتظار می رود شخصیت خود ساخته برای دانش آموز فراهم سازد اگر فرزندان درست پرورش نیابند با وجود مدرک و تحصیلات از شخصیت خوبی برخوردار نخواهد شد و پرورش چنین نسلی برای یک جامعه خوب نیست در این صورت جامعه باید بیشترین کلانتری ها را داشته باشد و یا برای کنترل جرایم رانندگی میزان  جریمه ها را بالاتر ببرد یا اصرار بر ایجاد نظم نماید .
حجت الاسلام پناهیان در خصوص خود ساخته بودن تصریح کرد :خود ساخته بودن یعنی بدون نیاز به ناظر و با یک انگیزه درونی باید ها و نباید ها رعایت شود.
وی بیان داشت کودک نباید  به گونه ای تربیت شود که تصور کند دیگران مسئول رفتار من هستند در حالی که از ۱۴ سالگی به بعد هر کس مسئول رفتار خویش است . وقتی در جامعه کارمندان با کارت کنترل می شوند به معنی این است که شخصیت خود ساخته ندارند .وی افزود :یکی از معانی خود ساخته بودن تقواست.
حجت الاسلام پناهیان در ارتباط با شیوه تربیتی  تشویق وتنبیه اذعان کرد : خداوند پس از انجام هر کار نیک یا هر کار زشت تنبیه نمی کند بچه ها را فوری تنبیه یا تشویق نکنید.
وی گفت:  تنبیه باید قابل مطابق با  ادب  باشد . تشویق را باید کم کرد. مادران باید بدانند که  دلسوزی مادرانه قبل از هفت سال است اگر مادران در شیوه تربیتی خود از سخت گیری مادرانه استفاده نکنند بچه ها روحیه خود شیفته ای پیدا می کنند. وی افزود سخت گیری باید با کلمات محبت امیز همراه باشد . اگر والدین با حالت   عصبانیت با کودک برخورد کنند کودک گمان می کند والدین برای تخلیه وشفای صدر خود با او این گونه برخورد می کنند. بهتر است از کلمات محبت امیر برای تنبیه استفاده شود اگر زندگی سخت را به گونه ای معقول مبنای تربیت قرار دهیم از هر کلاس یک دکتر حسابی خواهیم داشت .
پناهیان در ادمه سخنرانی خود عنوان کرد :در مدارس ما باید به هوش هیجانی EQ کودکان بیشتر از IQ اهمیت بدهند. اگر کودکان بتوانند هوش هیجانی را کنترل کنند مهارت  دوست داشتن های خود را بدست می آورند و بدین وسبله می توانند هوای نفس خود را نیز کنترل کنند.
سید محمد کاظم حجازی در همایش بزرگ خانواده و مدرسه بیان کرد: بر اساس سند افق چشم انداز  توسعه ۱۴۰۴ قرار است در منطقه به عنوان یک جامعه الگو قرار بگیریم براساس این سند توسعه نیروی انسانی بلند ترین و ارزشمندترین سرمایه کشور است به عبارتی در حوزه های مختلف اجتماعی و سیاسی نیروی انسانی باید کارآمدی لازم را کسب کرده باشد .
وی اذعان کرد : در حوزه آموزش و پرورش دروس و فعالیت های متنوعی بر اساس برنامه اصلی در کشور پذیرفته شده است .
وی تصریح کرد: در نظام جمهوری اسلامی سند چشم انداز ارزشمندترین سرمایه نسل جوان ونوجوان است .
وی درباره نقش خانه و مدرسه در تربیت نسل آینده عنوان کرد :خانواده نقش اساسی در تربیت فرزندان دارد اما خانواده بخشی از این نقش را به مدرسه واگذار کرده است. متاسفانه با توجه به معضلات اجتماعی وسیاسی که در کشور مشاهده می شود خانواده و مدرسه نقش خود را به خوبی ایفا نکرده اند.
وی افزود :با توجه به نقش وجایگاه مادر در خانواده به عنوان مدیر خانه و پدر نیز باید در جایگاه خویش وظایف مربوط به  خود را به نحو احسن بر عهده بگیرد.
وی در پایان بیان کرد :باید بکوشیم هدف ایجاد فهم مشترک از تربیت کودکان ونوجوانان را در خانواده و مدرسه در هر نقش اجتماعی  فراهم کنیم .
انتهای پیام  / ن

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=181860

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x