تاریخ : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024
0

سوز سرمای بی‌توجهی بر تن «عصر شعر زمستانه»

  • کد خبر : 181792
  • 29 بهمن 1395 - 12:56

گزارش از عدم حمایت مسوولان از یک برنامه ادبی با وجودی که امسال عصر شعر «زمستانه» انجمن ادبی شهید آوینی همدان، هفتمین سال خود را سپری کرد اما هیچ حمایتی از سویی مسوولان به این برنامه نشد.

به گزارش کمال مهر به نقل از فارس : در سکوت برنامه‌های فرهنگی و هنری دستگاه‌های عریض و طویل استان که داعیه‌دار فرهنگ و هنر پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین نیز هستند، این روزها شاهد برگزاری مراسمی تحت عنوان عصر شعر «زمستانه» در شهر همدان هستیم.
برنامه ای که نه بر حسب وظیفه و بخشنامه و اعتبارات دولتی بلکه صرفاً برساس علاقه و اشتیاق گروهی از جوانان این شهر با محوریت انجمن ادبی شهید آوینی همدان و با دعوت از بزرگان و اساتید شعر و ادب کشور انجام گرفته و معمولاً هم با استقبال بی‌نظیر ادب دوستان همدانی همراه است.
اما هفتمین عصر شعر زمستانه انجمن ادبی شهیدآوینی همدان در سال جاری حال و هوای دیگری داشت. به طوری که با وجود عدم توجه و حمایت مسوولان مربوطه در اجرای آن، باز هم اتفاقی نو و منحصر به فرد در این مراسم رخ داد و این رویداد مهم، رونمایی از کتاب گزیده آثار ادبی تعداد زیادی از شاعران استان همدان بود که با عنوان «فصل خیس» منتشر و روانه بازار شده است.
در همین راستا مسوول انجمن ادبی شهیدآوینی همدان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه این انجمن در بهمن ماه سال ۸۴ و با همت جمعی از جوانان علاقمند شهرک ولیعصر تاسیس شده است اظهار کرد: علاوه بر جلسات هفتگی انجمن که عصر روزهای یکشنبه در محل فرهنگسرای مهر برگزار می‌شود سعی بر این بوده که در طول سال نیز برنامه‌های متعددی در حوزه کاری خود داشته باشیم.
مسعود روحی‌حیدر گفت: یکی از این برنامه‌ها برگزاری مراسم عصر شعر «زمستانه» انجمن در ایام دهه مبارک فجر است که هر سال در بهمن ماه و با دعوت از برخی از بزرگ شعر و ادب و حضور شاعران و فرهنگ‌دوستان در همدان برگزار می‌شود.
وی با اشاره به برگزاری هفتمین عصر شعر زمستانه انجمن شهید آوینی در عصر بیست و یکم بهمن ماه امسال، افزود: با وجود اینکه امسال عصر شعر زمستانه این انجمن هفتمین سال خود را سپری کرد اما هیچگونه حمایتی از سوی مسوولان شاهد نبودیم.
روحی‌حیدر با انتقاد از مسوولان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان گفت: مدیران این اداره که در واقع متولی اصلی فرهنگ و هنر استان هستند نه تنها خود در ایام دهه مبارک فجر برنامه‌ای در این حوزه نداشتند بلکه هیچگونه حمایت و توجهی هم به اینگونه مراسم‌ها ندارند.
مسوول انجمن شهید آوینی همدان با بیان اینکه مجوز فعالیت این انجمن از طرف اداره ارشاد صادر شده و زیرمجموعه انجمن‌های ادبی این اداره است، افزود: طی سه سال اخیر و با روی کار آمدن مدیران دولت تدبیر و امید در این اداره حتی یک ریال هم به انجمن شهید آوینی کمک نکرده‌اند و این در حالی است که طی همه این سال ها به همه انجمن‌های ادبی استان مبالغی واریز شده است.
وی تاکید کرد: البته این لطف جناب مدیرکل و معاون فرهنگی ارشاد به اختلاف انجمن شهیدآوینی و خانه شعر و ادب استان برمی‌گردد که جای تاسف دارد.
روحی‌حیدر با اشاره به لزوم توجه و پویایی بیشتر فعالیت‌های فرهنگی در مناطق حاشیه‌ای شهر گفت: جوانان انجمن ادبی شهید آوینی با تحمل این نامهربانی و کم‌لطفی‌های مسوولان راه خود را پیدا کرده و در راستای اهداف والای فرهنگی خود حرکت می‌کنند.
وی ضمن تشکر از معاونت فرهنگی شهرداری همدان افزود: شهرداری تنها ارگانی است که در طی این سال‌ها همراه این انجمن بوده و با واگذاری سالن تالار فجر برای برگزاری مراسم عصر شعر زمستانه، انجمن را در برگزاری این برنامه یاری کرده است.
* با توجه به محدودیت‌های مالی، برگزاری چنین برنامه‌های فرهنگی “هنر” می‌خواهد
یکی دیگر از شاعران همدان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه انجمن ادبی شهید آوینی یکی از انجمن‌های نام‌آشنای استان است که در راستای ارتقای سطح کیفی ادبیات استان همدان تلاش می‌کند، گفت: این انجمن در طی سال برنامه‌های بسیار خوبی را با حضور اساتید مطرح کشوری همچون دکتر کزازی و… برگزار کرده که البته نتایج مطلوبی نیز به همراه داشته است.
حجت یحیوی با اشاره به برگزاری مستمر برنامه عصر شعر زمستانه از سوی این انجمن در ایام دهه فجر هر سال اظهار کرد: با وجود مشکلات و کمبودهایی که به خصوص در زمینه مالی وجود داشت اما امسال هم هفتمین عصر شعر زمستانی این انجمن با حضور اکثر شاعران استان برگزار شد.
وی افزود: یکی از اقدامات مفید در این جلسه رونمایی از مجموعه شعر استانی «فصل خیس» به عنوان مجموعه گزیده‌ای از آثار شاعران سراسر استان است که توسط نشر شانی به زیور چاپ آراسته شده که این حرکت می‌تواند نقطه عطفی در کارنامه ادبی استان و حتی کشور باشد.
این شاعر رزنی ادامه داد: بدون تردید با محدودیت‌های مالی که اکثر انجمن‌های همدان با آنها مواجه هستند و انجمن شهید آوینی هم از این قاعده مستثنی نیست برگزاری چنین برنامه و فعالیت‌هایی به واقع “هنر” می‌خواهد.
وی با تاکید بر اینکه این دوستان نشان دادند با دست خالی هم می‌شود کارهای باکیفیتی انجام داد گفت: این خود نشاندهنده دغدغه ادبی آنهاست که البته قابل تقدیر است.
یحیوی در پایان ابراز امیدواری کرد با حمایت هرچه بیشتر از انجمن‌های ادبی و اهالی قلم شاهد پویایی، شکوفایی و درخشش بیشتر استعدادهای ادبی استان باشیم.
انتهای پیام/ص

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=181792

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x