تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
0

همه ایده‌های دولت هلند برای حل “بحران زندان‌های خالی”+ تصاویر

  • کد خبر : 181139
  • 25 بهمن 1395 - 12:01

هلند دچار یک بحران عجیب است؛ آمارها نشان می‌دهد که در طول چند سال گذشته وقوع جرم به طور منظم در این کشور کم شده؛ در نتیجه تعداد زندانی هم کم شده است،‌ هلند مانده است و زندان‌های خالی؛ اما این تمام ماجرا نیست!

به گزارش گروه وبگردی«کمال مهر»، وزارت دادگستری این کشور سال گذشته اعلام کرد که به طور میانگین وقوع جرم در پنج سال آینده، هر سال ۰.۹ درصد کاهش می‌یابد، در نیمه سال میلادی گذشته بیش از یک سوم از ۱۳ هزار و ۵۰۰ سلول زندان در این کشور خالی بودند. «آرد وندر استور» وزیر دادگستری هلند می‌گوید دست کم پنج زندان این کشور در طول یک برنامه زمانی در طول پنج سال آینده تعطیل خواهند شد؛ چرا که نگهداری آن‌ها به همین صورتی که هستند برای دولت بسیار گران تمام می‌شود. با در نظر گرفتن نرخ کاهش جرم در هلند، در پنج سال آینده ۳۰۰۰ سلول زندان و ۳۰۰ تخت در مراکز اصلاح و تربیت جوانان خالی خواهد ماند.

وزیر دادگستری هلند در مورد علت بروز مشکل «کمبود زندانی» در هلند می‌گوید: « مشکل کاهش جرم در هلند ناشی از پیرتر شدن جمعیت است که طبیعتا کم‌تر دست به کارهای خلاف قانون می‌زنند،‌ همینطور مجرم‌ها کمتر مرتکب جرائم خشن می‌شوند و قاضی‌ها به صورت میانگین محکومیت‌های سبک‌تری وضع می‌کنند و در مجموع مجازات زندان کوتاهتر شده است.»‌

اخیرا «جرائم بدون قربانی» هم در دادگاه‌های هلند مطرح می‌شوند؛ اما این مجرمان هم به نسبت گذشته مجازات زندان کمتری می‌گیرند یا به مجازات‌های جایگزین از جمله استفاده از پابندهای الکتریکی و حضور در برنامه‌های آموزش مهارت‌های کار و ارتباط با جامعه محکوم می‌شوند.

هلند برای این که بار مشکل کمبود زندانی و هزینه‌کردن برای نگهداری زندان‌های خالی‌اش را کم کند،‌ دست به دامن کشورهای همسایه شده و توافق‌نامه‌هایی با بلژیک و نروژ امضاء کرده است تا تعدادی از زندانیان این کشورها را بپذیرد. تا به حال ۳۰۰ زندانی از بلژیک و ۲۴۰ زندانی از نروژ به زندان‌های هلند منتقل شده‌اند؛ البته این اقدام هم برای دردسرهایی ایجاد کرده است.

همه ایده‌های دولت هلند برای حل
یکی از سلول های زندانی در هلند که میزبان زندانیان نروژ است
عکس: ای‌اف‌پی/ گتی ایمیجز

‌با این‌که در مرحله اول واردات زندانی از نروژ بیشتر زندانیان به صورت داوطلبانه جابه‌جا شده‌اند اما فعالان حقوق مدنی در نروژ معتقدند که انتقال زندانیان به کشوری دیگر به ضرر زندانیان و خانواده آنهاست. در زندانی که میزبان اولین گروه از زندانیان وارداتی بوده است،‌ مجرمان می‌توانند در باغچه‌های خودشان سبزیجات بکارند، ‌مرغ نگه دارند و حتی بعضی از آن‌ها می‌توانند در سلول‌های خودشان آشپزی کنند،‌ با این حال فعالان حقوق مدنی می‌گویند جابه‌جایی زندانیان به نفع آن‌ها و خانواده‌هایشان نیست،‌ حالا کسانی که بستگانی در زندان دارند که از نروژ به هلند منتقل شده‌اند،‌ برای ملاقات  باید به هلند بروند،‌ هر چند زندان میزبان در نزدیکی مرز هلند و نروژ قرار دارد؛ اما می‌گویند با محاسبه هزینه راه و یک شب اقامت در هتل هر ملاقات‌کننده باید حدود ۳۹۰ پوند  پول خرج کند و این منصفانه نیست. «هانا همسوند» از معترضان به انتقال زندانیان نروژ به هلند در این مورد به آسوشیتدپرس گفته است: «  این که زندانیان از خانواده‌هایشان دور باشند به شانس آن‌ها برای توانبخشی اجتماعی لطمه می‌زند و دولت نروژ هم برای جبران هزینه‌هایی که خانواده زندانیان باید پرداخت کنند تا به هلند بروند و برگردند اقدامی نمی‌کند.»

همه ایده‌های دولت هلند برای حل
سلولی در یکی از زندان‌های هلند
عکس: آلامی

‌ «کنت ویین» مجرمی که به دلیل قتل به ۱۷ سال زندان محکوم و از نروژ به هلند منتقل شده است در توصیف شرایط تازه خود می‌گوید: « این‌جا یک زندان خوب است،‌ با این وجود تعداد کانال‌های تلویزیونی که این جا داریم کمتر است و زندانیان نمی‌توانند به میل خودشان جابه‌جا شوند؛ به همین دلیل نگران هستم که تنش‌هایی رخ بدهد.»

بعضی از زندان‌های تعطیل‌شده در هلند هم در حال تغییر کاربری هستند؛ ‌از جمله یکی از آن‌ها که در نزدیکی مرز آلمان قرار دارد حالا به یک هتل لوکس تبدیل شده ‌و سخنگوی این هتل امیدوار است ابتکار آن‌ها به مدلی برای زندان‌های تعطیل‌شده دیگر تبدیل شود.

«مارگین اسپچنس» می‌گوید: « کسانی که به هتل می‌آیند وقتی از سابقه مکان آگاه می‌شوند معمولا واکنش مثبتی دارند؛ اما بعضی‌ها هم هستند که دچار اضطراب می‌شوند، ‌به هر حال ما امیدوار هستیم بتوانیم مدل موفقی به زندان‌های در حال تعطیلی پیشنهاد دهیم.»

تا اینجای کار، نه اجاره‌دادن زندان‌ها و نه تغییر کاربری‌شان  مشکل هلند را حل نکرده است؛ به همین دلیل‌ اخیرا دولت هلند یک راه خلاقانه دیگر پیدا کرده تا شاید مشکل زندان‌های گران را حل کند،‌ بنای تعدادی از زندان‌های این کشور به شکل آپارتمان قابل زندگی برای خانواده تغییر پیدا کرده است،‌ حیاط آن‌ها با خط‌کشی به زمین فوتبال تبدیل شده و باشگاه ژیمناستیک و تجهیزات لازم برای آشپزی در آن ایجاد شده است تا کمکی برای اسکان پناهجویانی باشد که خودشان را به هلند رسانده‌اند.

همه ایده‌های دولت هلند برای حل
دولت هلند تلاش کرده است ساختمان یک زندان را برای پذیرش پناهجویان تا حد امکان به یک مجتمع آپارتمانی شبیه کند
عکس: نیویورک‌تایمز

در شمال شرقی هلند برای این‌که زندان «هاگون» بیشتر به خانه شبیه شود، ‌دیوارهای خارجی و سیم‌های خاردار را برداشته‌اند و درهای سلول‌ها را عوض کرده‌اند تا از داخل هم باز شوند. «ژان انهولد» سخنگوی آژانس پذیرش پناهندگان هلند در این مورد می‌گوید: « ما تلاش کردیم که زندانیان سیاسی سابق که به ما پناه می‌آوردند در این جا احساس خانه را داشته باشند،‌ ما می خواهیم مردم در این جا احساس ازادی و امنیت داشته باشند.»

همه ایده‌های دولت هلند برای حل
یک پناهجوی سوری در حیاط یکی از زندان‌های هلند که حالا خانه موقت پناهجویان است
عکس: نیویورک‌تایمز

در نبود تعداد کافی زندانی برای باز نگه داشتن زندان‌ها،‌ اتحادیه کارکنان سازمان زندان‌ها در هلند نگران است که تعداد بیشتری از اعضای آن شغل‌های خود را از دست بدهند،‌ گفته می‌شود که بیش از ۱۹۰۰ نفر در پی تعطیلی زندان‌ها بیکار خواهند شد؛ ‌هر چند دولت وعده داده است که شرایطی را ایجاد کند که ۷۰۰ نفر از این افراد به صورت گردشی در زندان‌های مختلف به کار ادامه دهند؛ اما نگرانی کارکنان زندان‌ها که در معرض بیکاری هستند کمتر نشده است.

«جپ استرور» سخنگوی وزارت دادگستری هلند در این مورد می‌گوید: «‌هر چند از منظر اجتماعی این خبر خوبی است که تعداد زندانیان ما در حال کم شدن است اما همین حالا یک سوم فضای زندان‌ها خالیست و وضعیت در آینده بدتر هم خواهد شد،‌ اگر شما در زندان کار کنید این برایتان خبر خوبی نخواهد بود.»

منبع:ایسنا

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=181139

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x