آیا آمریکا به ایران حمله می کند؟

به گزارش «کمال مهر»، نشریه نیشن نوشت رئیس جمهور آمریکا تنش ها با ایران را بدون در نظر گرفتن تبعات وحشتناک آن افزایش می دهد.

 

پایگاه اینترنتی این نشریه در مطلبی درباره سیاست های رئیس جمهور آمریکا درباره ایران نوشت: دولت ترامپ رئیس جمهور آمریکا به تهدیدهای بی‌پروایانه علیه ایران ادامه می دهد. روز چهارشنبه در واکنش به آزمایش های اخیر موشکی ایران، مایکل فلین، مشاور امنیت ملی آمریکا، اعلام کرد،کاخ سفید «رسما به ایران هشدار داده است»؛ البته وی به این موضوع اشاره نکرد که آیا استفاده از نیروی نظامی علیه ایران در دولت جدید بررسی شده است یا خیر.

 

دولت آمریکا همچنین تصمیم دارد تحریم‌ها علیه ایران را افزایش دهد که بیش از پیش تنش‌های این دو کشور را افزایش می دهد. چند ساعت قبل از آن، ترامپ در حساب توییتر خود نوشت: «ایران با آتش بازی می کند، آنها نمی‌دانند رئیس جمهور اوباما تا چه اندازه با آنها مهربان بوده است؛ البته من نیستم.»

 

این افزایش تنش حتی در رسانه‌های جمعی آمریکا نیز خودنمایی می کرد. در اوایل این ماه، بیزینس اینسایدر مقاله ای تحت عنوان «پس از حمله اخیر حوثی ها، احتمالا آمریکا شلیک به قایق های ایران را در نظر می گیرد» منتشر کرد.

 

نیشن در ادامه نوشت: مهمتر این که آیا آمریکا به ایران حمله خواهد کرد؟ این مقاله درباره حمله عناصر حوثی (نیروهای جنبش انصارالله) در یمن علیه یک جنگنده نیروی دریایی عربستان سعودی بود که بخشی از حمایت های آمریکا از حمله عربستان علیه یمن است.

 

ادعاهای بی‌اساسی وجود دارد که هدف اصلی حوثی‌ها یک کشتی آمریکایی بوده است- و دولت و رسانه های آمریکایی ادعایی نادرست را مطرح می کنند که حوثی‌ها عاملان ایران هستند.

 

واقعیت این است:
۱. حوثی ها بخش دیرینه ای از جامعه یمنی ها با شیوه حکومت خاص خود هستند؛ ایران کمک های مالی به آنها داشته است، اما آنها تحت کنترل تهران نیستند. حوثی‌ها علیه دولت سابق یمن که تحت حمایت عربستان سعودی بود، می جنگند و جنگ داخلی این کشور که به مداخله مستقیم عربستان سعودی منجر شد، در اوایل سال ۲۰۱۵۵ آغاز شده است.

 

۲. جنگ سعودی ها علیه یمن وحشیانه است، هزاران شهروند بر اثر بمباران ها و گرسنگی جان خود را از دست داده اند، مردم این کشور که دیگر به بنادر دسترسی ندارند به غذا و دارو نیاز دارند و این کشور فقیر شرایط بحرانی را سپری می کند به گونه ای که پنجاه درصد مردم آن امنیت غذایی ندارند و برای زنده ماندن به کمک های غذایی سازمان ملل وابسته اند.

 

۳. آمریکا تقریبا در جنگ یمن مشارکت دارد- از طریق فروش میلیاردها دلار جنگنده و دیگر تجهیزات نظامی به عربستان سعودی و نیز از طریق تامین سوخت جنگنده های نیروی هوایی عربستان سعودی از طریق خلبانان نیروی هوایی آمریکا، واشنگتن به شکل مستقیم در این جنگ نقش دارد.

 

۴. تاکنون کنگره آمریکا مجوزی برای هرگونه مداخله این کشور در جنگ سعودی ها علیه یمن صادر نکرده است.

 

دست کم در حال حاضر، بزرگ ترین خطر، حمله مستقیم آمریکا به ایران نیست و بلکه مشارکت بیشتر آمریکا در جنگ یمن به نام مقابله با ایران است. در این صورت دیگر نمی توان گفت که آمریکا از جنگ عربستان سعودی حمایت می کند، بلکه این خطر وجود دارد که آمریکا به شکل مستقیم در جنگ یمن علیه ایران وارد عمل می شود. تبعات بشردوستانه چنین اتفاقی برای یمنی ها فاجعه بار خواهد بود.

 

بر اساس گزارش پنتاگون، در حمله آخر این هفته نیروهای ویژه آمریکا در یمن، ۱۴ شبه نظامی القاعده کشته شدند و بر طبق گزارش ها، ۱۶ شهروند از جمله چند کودک که یکی از آنها یک کودک هشت ساله بود، نیز در این حمله جان باختند. این حمله علیه القاعده در شبه جزیره عربی، شاخه القاعده در یمن، را آمریکایی ها به عنوان حمله ای مجزا از مشارکت واشنگتن در جنگ سعودی ها علیه یمنی ها سازماندهی کردند.

 

نشریه نیشن در پایان نوشت: خطر ویژه‌ای در اقدامات بی‌پروایانه رئیس‌جمهوری وجود دارد که بعید به نظر می رسد از تهدیدش علیه ایران عقب‌نشینی کند، حتی اگر مشاورانش به وی درباره تبعات وحشتناک این اقدام هشدار دهند.