تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024
0

عبرت‌های انقلاب اسلامی از دیدگاه مقام معظم رهبری

  • کد خبر : 179476
  • 17 بهمن 1395 - 9:58
عبرت‌های انقلاب اسلامی از دیدگاه مقام معظم رهبری

با فرارسیدن ۳۸امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، مروری بر پندها و عبرت‌های این حرکت گسترده از منظر رهبر معظم انقلاب خواهیم داشت.

به گزارش گروه سیاسی «کمال مهر» با فرارسیدن سی‌وهشتمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، مروری بر پندها و عبرت‌های این حرکت عظیم و گسترده از منظر حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب خواهیم داشت که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید:
آخرین ضربه بر پیکر طاغوت
آنچه که در روز نوزدهم بهمن در سال ۵۷ اتفاق افتاد، بدون شک یک نقطه‏‌ی عطف بود. جمعی از کارکنان نیروی هوائی با یک حرکت خودجوش- که نشان‏دهنده‏‌ی برآیند همه‏‌ی احساسات و ذهنیات در آن نیرو بود- اقدام به کاری کردند که آخرین ضربه را بر پیکر محتضر رژیم طاغوت وارد کرد. هم کار بسیار شجاعانه بود، هم بسیار هوشمندانه بود. این‏جور حوادث که در ظرف زمانی مورد نیاز و بهنگام اتفاق می‏افتد، گاهی می‏تواند سرنوشت یک ملت را تغییر بدهد یا آن‏ها را در راه سرنوشتشان سرعت مضاعف ببخشد. نیروی هوائی، آن روز این کار را کرد؛ حرکت بسیار بزرگی بود؛ راه را باز کرد بر روی بسیاری از مردم. همانطور که در این سرود زیبائی که این عزیزان اجرا کردند گفته شده “اولینم که دل دادم به رهبر”، حقیقتا همین‏جور بود. این حرکت، حرکت ریشه‏ داری بود؛ این‏جور نبود که امروز فکر کنند، فردا راه بیفتند؛ همانطور که اشاره کردم این یک برآیندی بود از مجموعه‏‌ی آنچه که در نیروی هوائی، از احساسات و ذهنیات و عقلیات می‏گذشت، که در زمان مناسب به این شکل بروز کرد. لذا این روز، روز مهمی است؛ روز بسیار مبارکی است.
عبرت‌های انقلاب اسلامی از نگاه مقام معظم رهبری چیست؟
بازخوانی حوادث تاریخی اساسا به این منظور است که درسهای آن و عبرتهای آن برای نسلهای بعد باقی بماند. درس این حادثه برای ملت ایران در همه‏‌ی دورانها یک درس زنده است. اقدام شجاعانه، قدرت‏مندانه، با اتکاء به نفس و برخاسته‌‏ی از یک عقلانیت صحیح و برخاسته‌‏ی از یک ایمان شورانگیز. اگر ایمان هم نبود، نمی‏توانست این حرکت اتفاق بیفتد. و مجموعه‏‌ی انقلاب ما از آغاز تا انجام، مظهر یک چنین حقیقتی است: یک فکر درست و هوشمندانه، همراه با ایمان شورانگیز، همراه با شجاعت و اقدام و نهراسیدن از آنچه که در این راه پیش خواهد آمد. این عناصر اصلی است که یک ملت را بالا می‏کشد؛ فقدان این‏هاست که یک ملت را تحقیر می‌‏کند.‌(بیانات در دیدار فرماندهان نیروی هوائی ارتش ۱۳۸۶/۱۱/۱۹)
نیروی هوایی ستاره‌ی راهنماست
روز نوزدهم بهمن وقتی نیروی هوایی آن ارتش، خود را عرضه‌ی بر انقلاب کرد و در حضور امام حاضر شد -آنجا هم یک نمونه‌ای بودند؛ یک مشتی از خروار، یک دسته‌گلی از یک مجموعه- در واقع معادلات در کشور تغییر پیدا کرد و معادلات حاکم بر اذهان همه دگرگون شد؛ معلوم شد که تهدید ارتش علیه مردم که نظامیان ارشد وابسته‌ی به دربار آن روز و خود دربار و پشتیبانان آمریکایی‌شان بر آن اصرار میکردند، یک توهّم است و واقعیّت ندارد. بنده آن روز حاضر بودم و از نزدیک دیدم انگیزه‌ها را، شوقها را، آدمها را؛ پدیده‌ای بود و پدیده‌ی عجیبی بود. این پدیده را باید گرامی داشت؛ این حرکت پرمعنا و اثرگذار را نباید گذاشت که از تاریخ ما و از اذهان ما زدوده بشود. حوادث مهمّ تاریخ، حوادث اثرگذار تاریخ صرفاً یک خاطره نیست؛ در واقع یک درس است، یک ستاره‌ی راهنما است. این حرکت نیروی هوایی آن روز، یک ستاره‌ی راهنما است برای کلّ کسانی که در این مجموعه هستند و در آینده خواهند بود. الحمدلله نیروی هوایی بعد از آن حادثه هم نشان داد که در خطّ مستقیم و خوبی حرکت میکند؛ حقّاً و انصافاً این‌جور است. بنده در طول سالهای متمادی‌ای که با ارتش، با نیروهای مسلّح و با حوادث گوناگون آنها از نزدیک سروکار داشتم، این گواهی را قاطعاً میتوانم بدهم که نیروی هوایی در جمهوری اسلامی ایران به‌معنای حقیقی کلمه خوب عمل کرد، هم در عملیّات، هم در پشتیبانی‌ها، هم در ساخت درونی، هم در تدارک وسایل و ابزارها. سالهای متمادی است که به ما چیزی نفروخته‌اند یا به‌قدر قابل توجّهی نفروخته‌اند [امّا] نیروی هوایی توانسته خود را سرپا نگه دارد؛ ان‌شاءالله بعد از این هم سرپا نگه خواهد داشت و روزبه‌روز هم قوی‌تر خواهد شد.(بیانات در دیدار فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش ۱۳۹۴/۱۱/۱۹)
بی‌وفایی مستکبران
دنیای سیاست جهانی، دنیای بی‌‏تقوائی است. بی‏‌تقوائی موجب شده است که مستکبران عالم حتی به دوستان خودشان هم وفا نکنند. دیدید بر سر صدام ملعون روسیاه چه آوردند؟ تا وقتی به او احتیاج داشتند، او را تقویت کردند. همین آمریکائی‏‌ها در دوران جنگ تحمیلیِ بر ما، آنچه توانستند به صدام حسین کمک کردند و پشتیبانی دادند. از نقشه‌ی هوائی و اطلاعات جاسوسی تا کمک تسلیحاتی، تا تقویت روحی، تا وادار کردن وابستگانِ به خود به پشتیبانی مالی، همه جور؛ چون به او احتیاج داشتند، امیدوار بودند او بتواند خدشه‌‏ای بر چهره‏‌ی پرقدرت و مغرور ملت ایران وارد کند. وقتی مأیوس شدند، تاریخ مصرفش تمام شد، به آن شکلی که دیدید او را درآوردند، منافع خودشان را جور دیگری دنبال کردند؛ این برای کسانی که حُسن ظن و امید به این ابرقدرت‏‌های بی‏‌تقوا و ناپرهیزکار دارند، درس عبرت است.
ملت ایران ابرقدرت‏‌ها را شناخت، امروز هم می‏شناسد. موضع‏‌گیری‏‌های ملت ایران و مسئولان نظام جمهوری اسلامی در مقابل آمریکای جنایت‏کار، بر اساس همین معرفت عمیق است. امروز کیست که نداند دوران رئیس‏ جمهوریِ کنونی آمریکا ناامن‏ترین دوران‌های تاریخ اخیر بشری است؟ دوران بوش، دوران سیاه و تاریک، دوران ناامن‏تر شدن دنیا، دوران رشد تروریزم در سراسر دنیاست. این مُهر باطل و سیاه در تاریخ به نام او خواهد ماند. او البته تا چند ماه دیگر خواهد رفت، مشکلات را به نفر بعدی خود منتقل خواهد کرد، اما این پرونده در تاریخ همیشه گشوده است؛ هرگز بسته نخواهد شد. این‏ها برای جوانان هوشمند ما درس عبرت است. خود را بشناسید، عظمت آن فکری که این انقلاب و این نظام مقدس را پی‏‌ریزی کرد، بدانید. شعار “نه شرقی، نه غربی”، شعار رد و نفی استکبار و مستکبران، شعار استقلال ملت ایران، شعار اعتماد به این جوان‌های مؤمن در هر نقطه‌‏ای از کشور، شعارهای زنده و جاوید ماست؛ هرکدام از دل پرحکمتی برخاسته است که با ارتباط با عالم غیب، با ارتباط با خدا، با بندگی خدا، آن مرد بزرگ، آن پیر فرزانه، آن حکیم دلاور آن‏ها را به ما ملت ایران آموخت.(بیانات در مراسم نظامی مشترک یگان‌های نیروهای مسلح استان فارس ۱۳۸۷/۰۲/۱۲)
انقلاب اسلامی برای دشمن درس دارد
ملت ایران در راه افتخار خود، با قدرت و با نشاط و با تلاش- با این نسل فرزانه و فهمیده و آگاهی که امروز بحمد اللَّه روز به روز در حال رشد است- (این نسل جوانِ عزیز ما) تفکرات خودش را، که بافته‌‏های ذهنی دنیای غرب را به چالش کشیده و زیر علامت سؤال برده، روز به روز رشد خواهد داد و عمق خواهد بخشید و آن‏ها را مثل هدایای معنویِ ارزشمندی به دنیای اسلام و ملتهای مسلمان تقدیم خواهد کرد؛ و جبهه‏‌ی استکبار مجبور است عقب‏ نشینی کند. این، وضعی است که بحمد الله ما از اول انقلاب تا امروز داشته‌‏ایم و چشم‏‌اندازی است که برای آینده می‏‌بینیم؛ این، درسی برای خود ما دارد و درسی هم برای دشمنان؛ آن‏ها هم باید درس بگیرند، اما خود ما هم باید درس بگیریم.

عبرت‌های انقلاب اسلامی از نگاه مقام معظم رهبری چیست؟
درسی که خود ما باید بگیریم این است که بدانیم علاج همه‌‏ی دردهای یک ملت، تلاش و کار است؛ کارِ متکی به ایمان و امید، علاج همه‏‌ی دردهای یک ملت است. ملت بیکار، ملت تنبل، ملت کسل، ملت ناامید و ملتی که بگوید: “ای آقا! از دست ما چه کاری برمی‏‌آید، آن‏ها هر کار که بخواهند، می‏توانند بکنند”، چنین ملتی به جایی نخواهد رسید. آنچه ما به دست آورده‏‌ایم، به خاطر این بوده است که ملت ما در این مدت، این روحیات را- که در طول دهها سال سعی کرده بودند در او تزریق کنند- بکلی دور ریخت. ملت ما ملتی است باامید و مؤمن. این که انسان احساس عجز بکند، غلط است؛ این که انسان حوصله‏‌ی کار کردن نداشته باشد، غلط است. جوان باید کار کند، محصل باید کار کند، دانشجو باید کار کند، روحانی باید کار کند، صاحب سرمایه باید کار کند، کارگر باید کار کند؛ هرکدام کار خودشان را بکنند. فعال صنعتی و فعال کشاورزی باید تلاش کنند؛ فعال سیاسی و اجتماعی باید تلاش کند؛ همه این‏ها به سمت هدف سربلندی و پیشرفت روزافزون این ملت و این کشور است. وقتی این‏طور شد، همه چیز پیش خواهد رفت.(بیانات در دیدار مردم استان سمنان ۱۳۸۵/۰۸/۱۷)
حرف انقلاب
ملت ایران در انقلابِ خود یک حرف بزرگ زد و آن حرف این بود که ایران و ایرانی نمی‏خواهد دیگر زیر بار سلطه بیگانگان برود این بیگانگان، می‏خواهد امریکا باشد؛ می‏خواهد انگلیس باشد؛ می‏خواهد شورویِ آن روز باشد می‏خواهد مستقل بماند. آن‏ها با این استقلال‏‌طلبی ملت ایران کینه می‏‌ورزند و دشمنند و می‏دانند که این استقلال ملت ایران ناشی از روح دینی و از اسلام است؛ پس با اسلام هم دشمنی می‏کنند. هرکس که به اسلام نزدیک‏تر و روح استقلال در او قوی‏تر باشد، دشمنی آن‏ها با او بیشتر است. این دشمنی‌ها، این بدخواهی‌ها، این کینه‏‌ورزی‌های بیست‏ ساله، به ‏خاطر این‏هاست. ولی ملت ایران محکم و استوار ایستاد و به ملتهای دیگر هم درس داد.(بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم‌ ۱۳۷۸/۱۱/۱۳)
رایحه آزادی و استشمام حقوق بشر
پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل جمهوری اسلامی در ایران و اعلام اینکه ملت ایران درصدد است جامعه‌‏ای بر اساس ارزش‌های اسلامی بسازد و در آن مقررات اسلامی را تحقق بخشد، موج تبلیغات بوق‌‏های تبلیغاتی شرق و غرب و وابستگانشان، جمهوری اسلامی را به نام بنیادگرا و کهنه‏ پرست و رو به گذشته و عناوینی از این قبیل، به‏ شدت مورد حمله قرار داد و به نام نوگرایی، از اینکه ایران اسلامی می‏خواهد پایبند به سنت‌های گذشته باشد، انتقاد کرد؛ و این در حالی بود و هست که نظامهای مرتجع و مستبد و پایبند سنت‌های پوسیده که هرگز بویی از مفاهیم نوین عالم مانند آزادی و دمکراسی و حقوق بشر استشمام نکرده و در شرق و غرب جهان کم نیستند، هیچ‏گاه به آن نامها مورد تعرض تبلیغاتی قرار نگرفتند! و عبرت‏ انگیز آنکه رادیوهای رژیم‌هایی که در آن از ابتدایی‏ ترین رسوم نوگرایی سیاسی خبری نیست و چیزی به نام مجلس ملی و انتخابات آزاد و نشریه‏‌ی غیر دولتی در آن در حکم افسانه است نیز به کشوری که در آن به حکم اسلام، حکومتی مردمی بر سر کار است و قانون اسلامی در مجلسی مرکب از نمایندگان مردم تصویب و به دست دولتی منتخب مردم اجرا می‏شود و مردم در حساس‏‌ترین مسائل آن دارای حضور فعالند، نام مرتجع دادند و هوشمندان عالم را از تقلید مسخره‏ آمیز خود به خنده انداختند! (پیام به کنگره عظیم حج ۱۳۷۰/۰۳/۲۶)
درس‌های انقلاب بزرگ
خدا را شکر می‏گوییم که ملت ایران با گوش حق ‏نیوش و چشم حق‏بین، درسهای بزرگ زندگی را از انقلاب بزرگ و رهبر حکیم خود آموخت و روز به روز با تحقق وعده‏‌های الهی، ایمانش به حقانیت این راه عمیق‏‌تر شد. ملت ما، پیروزی بر رژیم وابسته‏‌ی شاهی را، پیروزی بر ترفندها و توطئه‏‌های امریکایی را، پیروزی بر جبهه‌‏ی نظامیِ پیش‏کرده‏‌ی شرق و غرب را، پیروزی بر محاصره‏‌ی اقتصادی را، پیروزی بر جبهه‏‌ی سیاسی و تبلیغاتی جهانی را و پیروزی بر بسیاری از مشکلاتی را که به دست همان دشمنان برایش فراهم شده بود، یکی پس از دیگری با همه‏‌ی وجود حس کرد و طعم شیرین آن را چشید. همه‏‌ی این پیروزی‌ها، به برکت تمسک به اسلام و حفظ استقلال و استغناء از بیگانگان و توکل به خدا و تلاش یکپارچه‏‌ی ملت پشت سر رهبر یگانه و بی‌‏بدیلش به دست آمد.(پیام به مناسبت روز ملی مبارزه با استکبار جهانی‌ ۱۳۶۹/۰۸/۱۳)
عکس العمل
این حرکت روز نوزدهم بهمن سال ۵۷ از سوی نیروی هوایی، بلافاصله از سوی مردم پاسخ داده شد. این هم یک درس است؛ یعنی شب بیست‌ویکم و بیست‌ودوّم بهمن، وقتی‌که مقرّ نیروی هوایی از طرف لشکر گارد مورد تهدید قرار گرفت -حمله کردند؛ قصدشان هم این بود که نیروی هواییِ به تعبیر آنها متمرّد را تنبیه کنند- اینجا مردم به کمک نیروی هوایی شتافتند. ببینید، فوراً عکس‌العمل نشان داده میشود؛ یعنی با مردم بودن، در خدمت مردم بودن، پیوسته به مردم بودن یک مجموعه‌ی نظامی، فوراً جواب میدهد؛ یعنی مردم پشتیبان میشوند. خیلی فرق میکند که یک مجموعه‌ی نظامی متّکی به مردم باشد یا نباشد؛ این خیلی تفاوت دارد. آنجا نتیجه‌ی آن حرکت را بلافاصله دریافت کردند.(بیانات در دیدار فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش ۱۳۹۴/۱۱/۱۹)
انتهای پیام/
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=179476

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x