تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
0

دستور تخلیه پلاسکو ۳۲ دقیقه قبل از ریزش ساختمان اعلام شده بود/در انجام عملیات، مشکل کمبود تجهیزات نداشتیم

  • کد خبر : 178876
  • 14 بهمن 1395 - 8:46
دستور تخلیه پلاسکو ۳۲ دقیقه قبل از ریزش ساختمان اعلام شده بود/در انجام عملیات، مشکل کمبود تجهیزات نداشتیم

شهردار تهران تصریح کرد: حادثه پلاسکو اتفاق افتاد و افرادی در این حادثه به شهادت رسیدند اما ما باید از امروز نگاهمان را به سمت ساختمان‌های بلند مرتبه‌ای که ایمن نیستند ببریم.

5787104_356

سرویس سیاسی کمال مهر، محمدباقر قالیباف شهردار تهران با حضور در جلسه علنی امروز مجلس به ارائه گزارشی درباره حادثه پلاسکو پرداخت.

قالیباف در ابتدای سخنان خود ضمن تشکر از تمامی دستگاه‌ها، نیروها و رسانه‌ها که در این حادثه پلاسکو کمک کرده‌اند، اظهار داشت: در بحث وقوع حوادث دو نگاه وجود دارد که اولین موضوع دید از نظر مدیریت بحران شهری است.

شهردار تهران افزود: از دید مدیریت بحران حوادثی که رخ می‌دهد بسته به دو عامل است، یا عامل انسانی در آن دخیل است و یا اشکالات ساختاری وجود دارد و متأسفانه باید در کشور و در  حوزه ساختاری یک نگاه سیستمی به موضوعات حوادث و جلوگیری از آنها از مرحله تصویب قانون تا اجرا و نظارت وجود ندارد.وی تصریح کرد: متأسفانه کهنه بودن قوانین و تداخل وظیفه حوزه‌های عمل کننده در یک حادثه باهم در همین مشکل ساختاری جای می‌گیرد که باید مرتفع گردد وگرنه شاهد اتفاقاتی مانند اتفاق سال ۷۶ که خروج یک فروند هواپیما از باند فرودگاه اصفهان و یا حادثه قطار نیشابور در سال ۸۲ و یا تصادفات زیادی که در بزرگراه تهران- قم رخ می‌دهد خواهیم بود.

رئیس ستاد مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به اینکه ما در فرایندها دچار مشکل هستیم، بیان داشت: اگر یک روند تحلیلی بر حوادث داشته باشیم متوجه ضعف مدیریتی موجود می‌شویم. متأسفانه از سال ۹۲ تاکنون در سازمان مدیریت بحران در کنار ضعف ساختاری مشکل کهنه بودن قوانین نیز وجود دارد و بنده نیز در سال ۹۳ در شورای شهر این موضوع را که قوانین ما مشکل دارند و به درستی اجرا نمی‌شوند را متذکر شدم.

شهردار تهران درباره کارهای صورت گرفته توسط شهرداری برای جلوگیری از حوادث بزرگ در شهر تهران گفت: ما کارهای زیادی در شهرداری تهران انجام داده‌ایم تا در برابر حوادث بزرگ آماده باشیم که نمونه آنها را می‌توان در بحث امنیت کارگاه‌های شهرداری و یا ایمن سازی پل‌ها برای مقابله با زلزله دید.

وی تصریح کرد: در بحث حریق نیز ما گروه‌های دوام را بوجود آورده‌ایم که به مردم درباره این مسئله آموزش می‌دهند و باید بگویم که تا امروز بیش از ۵ هزار گروه دوام تشکیل شده است.

قالیباف درباره سایر اقدامات شهرداری در برابر حوادثی بزرگ مانند زلزله بیان داشت: تاکنون بیش از ۱۲۰ سوله با تمامی امکانات برای زمان مدیریت بحران ساخته شده‌اند و در کنار آنها اردوگاه‌های اسکان و درمانی زیادی نیز در تهران بوجود آمده که هر ساله با انجام مانورهای زیادی در بهترین حالت خود هستند.

شهردار تهران درباره تجهیزات سازمان آتش نشانی شهر تهران نیز گفت: روزی که بنده شهرداری را تحویل گرفتم فقط ۷۴ ایستگاه آتش‌نشانی در شهر داشتیم اما امروزه این ایستگاه‌ها به بیش از ۱۲۵ ایستگاه رسیده و یا در بحث ماشین‌های عملیاتی ما از ۲۸۰ ماشین در سال ۹۴ به ۹۰۰ ماشین عملیاتی رسیده‌ایم.

رئیس ستاد مدیریت بحران شهر تهران ادامه داد: کارهای مهم دیگری نیز در شهرداری برای مقابله با حوادثی چون زلزله صورت گرفته که نمونه آنها بحث کارهای انجام شده شهرداری در بافت فرسوده است و یا بحث مقابله با سیل‌های احتمالی تهران که تاکنون برای مقابله با آن بیش از ۵۰۰ کیلومتر تونل حفر شده است که باعث شده تا نقاط آبگیر تهران که زمانی بسیار زیاد بود به کمتر از ۱۰۰ نقطه برسد.

قالیباف افزود: ما در شهر با دوگونه خطر مواجه هستیم که یک نمونه آن خطرهایی است که به بالفعل تبدیل می‌شوند و یک گونه دیگر آن خطرهای بالقوه است. در این میان وظیفه شهرداری زمانی آغاز می‌شود که این خطرها به بالفعل باشند و زمانی هم که می‌گوییم کارهایی را انجام می‌دهیم منظورمان همان رفع خطرهای بالفعل است.

شهردار تهران درخصوص حادثه پلاسکو بیان داشت: درخصوص ساختمان پلاسکو اخطارهای زیادی را داده بودیم و حتی قصد آموزش کسبه این پاساژ را نیز داشتیم اما پس از دو بار کنسل شدن این دوره آموزشی فقط ۱۷ نفر شرکت کردند.

رئیس ستاد مدیریت بحران شهر تهران ادامه داد: در خصوص ساختمان پلاسکو بعد از حادثه در منطقه ۱۲ گروهی ویژه تشکیل داده شد تا موضوع را پیگیری و نتیجه را اعلام نمایند.

قالیباف در خصوص کارهای صورت گرفته در حین عملیات پلاسکو و بعد از آن بیان داشت: در حین عملیات پلاسکو نکاتی چون زمان رسیدن به محل حادثه و تجهیزات مورد استفاده در این عملیات باید مورد توجه قرار بگیرد چرا که در بحث رسیدن به محل حادثه طبق اسناد موجود آتش‌نشانی طی زمان کمتر از ۲٫۵ دقیقه خود را به محل حادثه رسانده است.

وی ادامه داد: در بحث تجهیزات بکار گرفته شده در این حادثه نیز هیچ کمبودی وجود ندارد و ما می‌توانیم با همین میزان تجهیزات برای حوادثی چون پلاسکو کارهای لازم را انجام دهیم اما برای حوادث بزرگتر این تجهیزات جواب نمی‌دهد و نیازمند تأمین تجهیزات بیشتر است.

شهردار تهران درخصوص دلیل عدم بکارگیری بالگرد و هلیکوپتر در حادثه پلاسکو گفت: برخی‌ها می‌گویند که چرا در این حادثه از بالگرد استفاده نشد که باید در جواب آنها بگویم در این عملیات نه امکان استفاده از بالگرد وجود داشت و نه نیاز به آن مطرح شد.

رئیس ستاد مدیریت بحران شهر تهران در خصوص نیروهای عمل کننده در حادثه پلاسکو اظهار داشت: در بحث عملیات میدانی نیروها خود را به سرعت به طبقه ۱۰ رساندند و آتش را مهار کردند اما متأسفانه دوباره آتش شعله‌ور شد. البته نکته‌ای که در این میان قابل توجه است که یکی از افتخارات این عملیات نیز به حساب می‌آید این بود که ۳۲ دقیقه قبل از تخریب ساختمان پلاسکو دستور تخلیه نیروهای عمل کننده صادر شده بود.

شهردار تهران تصریح کرد: تعداد افراد عادی که در این حادثه به شهادت رسیدند گواه این موضوع است که نیروهای آتش‌نشان به موقع مردم را از ساختمان تخلیه کردند اما خود آتش‌نشانان در حال عملیات بودند و زمانی که فرماندهی میدان متوجه شد که دیگر این ساختمان دوام نخواهد داشت دستور تخلیه را صادر کردند که برخی از نیروها از طریق نردبان‌ها خود را نجات دادند اما برخی دیگر از نیروها چون قصد داشتند تا از تخلیه کامل ساختمان اطمینان پیدا کنند از پله‌ها استفاده کردند که پس از آوار شدن ساختمان دیگر راه فراری پیدا نکرد.

رئیس ستاد مدیریت بحران شهر تهران درباره روند آواربرداری ساختمان پلاسکو گفت: برداشت آوار این ساختمان با استانداردهای روز جهان و براساس برنامه زمان‌بندی انجام شد و فقط در روز اول مقداری کندی عملیات وجود داشت که دلیل آن هم سازه خود ساختمان بود اما باید بگویم تخلیه آوار پلاسکو به خوبی انجام شد.

شهردار تهران تصریح کرد: حادثه پلاسکو اتفاق افتاد و افرادی در این حادثه به شهادت رسیدند اما ما باید از امروز نگاهمان را به سمت ساختمان‌های بلند مرتبه‌ای که ایمن نیستند ببریم.

قالیباف در بخش پایانی سخنانش گفت: برای بستن ساختمان علاءالدین به خاطر مشکلات سازه‌ای و آتش‌نشانی اقدام کردیم که اجازه ندادند و موضوع به دادگاه رفت؛ دادگاه اول حق را به شهرداری داد که با اعتراض صاحب ساختمان به دادگاه تجدیدنظر رفت که آن دادگاه هم به نفع ما حکم داد اما اکنون بیش از ۲ سال و نیم است که برای اجرای حکم تلاش می‌کنیم ولی شورای تأمین استان به دلایلی آن را عقب انداخت و پس از اینکه شورای تأمین استان تأیید کرد حال، شورای تأمین شهرستان اجرای حکم ساختمان علاءالدین را عقب انداخته است و هنوز هم که هنوز است پس از ۲ سال و نیم نتوانسته‌ایم درباره علاءالدین حکم را اجرا کنیم.

انتهای پیام/

 

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=178876

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x