خانه / اخبار اصلی / سریال معمای شاه 12 بهمن57 را تحریف کرد / عکس

سریال معمای شاه 12 بهمن57 را تحریف کرد / عکس

به گزارش گروه سیاسی«کمال مهر»؛ یکی از تاثیر گذارترین ابزار رسانه برای جریان سازی فکری، بهره گیری از فیلم و تصویر است؛ از بُعد علمی 30 فریم تصویر درثانیه از طریق چشم در ذهن انسان ثبت می شود و این مسئله نشان از تاثیر ماندگاری فیلم بر ذهن مخاطب دارد، لذا استفاده از این قدرت رسانه‌ای برای تولید کنندگان آثار سینمایی و تلویزیونی حائز اهمیت می باشد.

 

آنچه که در این وجیزه به آن خواهیم پرداخت سکانس استقبال مردم در روز  12 بهمن 57 از امام خمینی(ره) در مدرسه علوی مجموعه تلویزیونی “معمای شاه” است؛ البته تحلیل محتوای این سریال مجالی مفصل نیاز دارد که در این مقال نمی گنجد؛ اما این قسمت از سکانس از “نگاه رسانه‌ای” با تطبیق تصاویر تاریخی موجود، مورد تحلیل قرار می گیرد؛ همچنین ضروری است نظر منتقدان سینمایی و مورخان نیز در این خصوص مورد بررسی قرار بگیرد.

البته بررسی این موضوع نکته ظریفی است که در نگاه اول از اهمیت کمی برخوردار می باشد، اما از “نگاه رسانه‌ای” که در دنیای ارتباطات هر ابزاری در راستای دستیابی به هدفی مشخص، عمل می کند؛ بررسی این سکانس حائز اهمیت است؛ لذا احساس می شود نوع “ترکیب بندی”قاب تصویر در این قسمت از سریال به دنبال بیان هدفی خاص و انتقال پیام مورد نظر خود به مخاطب است و بدون شک، راویان این سکانس با بکارگیری این عناصر به دنبال انتقال مفاهیم مورد نظر،  اقدام به “قاب بندی” این صحنه کرده اند؛حتی اگر بگوییم  این اقدام برای تقویت عناصر انقلابی بوده باشد، می تواند نتیجه ای عکس را بدنبال داشته باشد.

 

طبق تصاویر تاریخی، سکانس یاد شده در روز استقبال از امام در مدرسه علوی صدها نفر«مردم عادی» در این مکان حاضر می شوند؛ تصاویر حضور پرشور مردم  را نشان می دهد و به سختی فقط شاهد یک روحانی در جمعیت هستیم و حتی در تصاویر بدلیل شرایط حاکم افراد مسلحی را مشاهده نمی کنید؛ اما در سکانس مدرسه علوی در سریال مذکور جمعیت زیادی از روحانیون را می بینیم که در محل حاضر شده اند و حتی در تصویر فردی مسلح را نشان می دهد که شما در هیچ یک از تصاویر اصلی از این مراسم مشاهده نمی کنید. براستی هدف از جای‌گذاری این عناصر در قاب این سکانس چیست؟

تحریف یا تحکیم انقلاب!؟

شاید برخی مدعی شوند که طرح این مسئله بی اساس، توهم توطئه و حتی تخریب مبانی انقلاب باشد، اما آنچه که این قاب برای مخاطب تصویر سازی میکند انقلاب مردمی نیست، این مسئله که انقلاب بر پایه روحانیت و به رهبری امام خمینی(ره) بنیانگذاری شده است بر هیچ کسی پوشیده نیست، اما “تحریف انقلاب” زمانی رخ می دهد که نقش مردم از صحنه انقلاب حذف و یا کمرنگ جلوه داده شود و به مخاطب اینطور القاء  شود که بیشتر “انقلاب روحانیون” بوده و این اقدامات با زور  سلاح به ثمر رسیده است که این نوع قرائت و تصویر سازی از انقلاب اسلامی را بیشتر در فیلم های غربی مشاهده می کنیم؛ که در این سکانس از سریال خواسته یا ناخواسته خیلی ظریف در آن شکل گرفته است.

 

 

در پایان اینکه به طور غیرمستقیم و نامحسوس روایت انقلاب اسلامی در تاریخ 12بهمن57 در یک سکانس سریال تاریخی تغییر داده می شود مسئله ساده‌ای نیست؛ اگر از تمامی نقد هایی که در سراسر این مجموعه تلویزیونی وجود دارد بگذریم از کنار تحریفی که در 12 بهمن 1395 در سند انقلاب اسلامی به نمایش گذاشته شد به سادگی نمی شود گذشت. همانطور که در ابتدا عنوان شد ضروری است این موضوع از نگاه مورخان و صاحب نظران نیز بررسی شود.

انتهای پیام/ محسن رضائی اصل _کارشناس ادیان و فعال رسانه‌ای

درباره‌ی واحدخبر

همچنین ببینید

پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال ۱۳۹۸

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی در پیامی به‌مناسبت آغاز سال ۱۳۹۸، سال جدید را سال «رونق تولید» نام‌گذاری کردند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.