تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
0

الگوی زن مسلمان می‌تواند به الگویی برای تمام زنان جهان تبدیل شود

  • کد خبر : 178697
  • 13 بهمن 1395 - 9:40

نشست تخصصی معرفی الگوی سوم زن ;رئیس بسیج جامعه زنان خاطرنشان کرد: در میان انسان‌ها، زن جایگاه ویژه‌ای دارد و هویت زن با شکل‌گیری انقلاب اسلامی بازیابی شد و می‌توانن گفت بازیابی هویت زن مرهون این تحول است.

به گزارش کمال مهر به نقل از خبرگزاری فارس : مینو اصلانی رئیس بسیج جامعه زنان در نشست تخصصی معرفی الگوی سوم زن که با حضور بانوان متخصص ایرانی و غیرایرانی در محل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) برگزار شد، با تبریک آغاز دهه فجر، گفت: انقلاب اسلامی در مرزها نمی‌گنجد و متعلق به انسان‌های آزاداندیش و مسلمان جهان است.
وی ادامه داد: امروز در حالی این نشست را برگزار می‌کنیم که در آستانه چهارمین دهه شکل‌گیری انقلاب اسلامی هستیم، اسلامی که در تمام عرصه‌ها دارای برنامه است و برپایه وحی شکل گرفته است، همین‌طور وحی برای تمام زندگی بشر برنامه‌ریزی دارد همچنین در مورد انسان که ساحت انسانی انسان بسیار مهم است و قطعاً خداوند برنامه‌های زیادی را برای انسان درنظر گرفته است.
رئیس بسیج جامعه زنان خاطرنشان کرد: در میان انسان‌ها، زن جایگاه ویژه‌ای دارد و هویت زن با شکل‌گیری انقلاب اسلامی بازیابی شد و می‌توان گفت بازیابی هویت زن مرهون این تحول است. الگوی زن غربی پیش از انقلاب در کشور در حال پیاده شدن بود که انقلاب اسلامی طومار آن را درهم پیچید و مقام معظم رهبری زمانی الگوی زن نه شرقی و نه غربی را مطرح می‌کنند که یک سیر تکاملی برای زن اتفاق افتاده است.
اصلانی افزود: بعد از سه دهه و قریب به چهار دهه از انقلاب اسلامی هم‌اکنون زن مجاهد انقلابی و مسلمان می‌تواند الگو باشد. زن شرقی الگو نیست چون کاملاً خنثی و بدون تأثیرگذاری است و زن غربی نیز به علت ابزار بودن و چون هویت زنانه خود را مانند مادری، همسری و تربیت نسل سالم و صالح از دست داده است، نمی‌تواند الگو باشد.
وی افزود: بعد از اینکه زن مسلمان در بیداری و مقاومت اسلامی خود را نشان داد، برای دفاع و حفظ اسلام، اخلاق و معنویت حالا این زن می‌تواند الگو باشد و وظیفه ما معرفی این الگو به جهان است. در پیامی که مقام معظم رهبری داشتند آمده بود که امروز زمانی است که باید حرکت کنید و جوامع را آگاه کنید و پیام اسلام را نشر دهید.
رئیس بسیج جامعه زنان اظهار داشت: باید در آستانه سی و هشتمین فجر انقلاب اسلامی برنامه‌ریزی کنیم که چگونه می‌توانیم زن را معرفی کنیم، چرا که امروز خلأیی در جهان وجود دارد، الگو تبیین شده و مشخص است، اما راهکارهای معرفی آن نیز بسیار مهم است، باید محتوایی به زبان‌های مختلف تولید شود و دراختیار زنان مسلمان جهان قرار گیرد، همانگونه که یکی از علما مطرح می‌کردند، اگر امروز الگوی زن مسلمان معرفی نشود، حتی می‌توان گفت زحمات انبیای الهی نیز به هدر می‌رود.
اصلانی افزود: امروز رسالت بزرگی برعهده زنان انقلابی مسلمان است که تداوم این مسیر و نشر آن در جهان نیازمند هم‌افزایی هر چه بیشتر است.
* باید تدبیری بیندیشیم که پس از تثبیت الگوی سوم زن مسلمان از آن زاویه نگیریم
در ادامه این نشست، طوبی کرمانی استاد دانشگاه ضمن شادباش آغاز مبارک دهه فجر و میلاد حضرت زینب(س) گفت: موضوع الگوی سوم را می‌توان به هر دو مناسبت نسبت داد، شاید انقلاب خوبی را به پا کردن آسان‌تر باشد تا حفظ این امانت و انقلاب، بنابراین اینکه حضرت امام(ره) فرمودند انقلاب اسلامی ایران نه شرقی و نه غربی است، تأکیدی بر همین موضوع بود و الگوی سومی را رهبر معظم انقلاب برای حکومت‌ها معرفی کرد که با آن بتوان تشنگی جهانیان را سیراب کرد.
وی افزود: همه ما اعتراف داریم که انقلاب ایران از لحاظ ساختار و شاکله، نمونه بود، در رأس آن ولی فقیه قرار دارد و از حیث محتوا و فرهنگ، قرآن و نهج‌البلاغه سمت و سو و حرکت ما را تشکیل می‌دهد. قبل از آنکه الگوی سوم برای زن مسلمان را تعریف کنیم، باید نیم‌نگاهی به الگوی سوم حکومت اسلامی داشته باشیم که با عظمت آغاز و جهان را به چالش کشید و هم‌اکنون اگر جهان در تحلیل‌های خود ایران را لحاظ نکند، نمی‌تواند حرکت کند، اما شاید خود ما دلسوختگان رضایت لازم را از این روند نداشته باشیم.
وی افزود: باید بیندیشیم که چه کنیم قبل از آنکه الگوی سومی برای زن مسلمان ارائه دهیم، ببینیم چه تدبیرهایی بیندیشیم تا پس از آنکه آن الگو مستقر و تثبیت شد، از آن زاویه پیدا نکنیم. مقام معظم رهبری جمله‌ای را در حوزه زنان دارند که باید برای همگان سرمشق باشد، اینکه می‌فرمایند؛ در حوزه زن و خانواده از دنیای غرب طلبکاریم، این همان چیزی است که نشان می‌هد نه الگوی شرقی و نه الگوی غربی نمی‌تواند آن حقیقت، فطرت، سرشت و ماندگاری را برای زن ترسیم کند.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: ما در حوزه زنان طلبکاریم، اینکه چرا منفعل عمل کرده‌ایم، باید به دنبال راهکارهایی باشیم که تدابیر و راهکارها باعث مانایی الگوها شود تا از آنها زاویه پیدا نکنیم، دنیای امروز به خوبی آن را متوجه شده است که مناسب‌ترین شیوه و روش برای اینکه شاکله انسان ها را تغییر دهد، الگوسازی و جا انداختن الگوهاست، به همین دلیل متناسب با آدم‌ها، ورزشکاران، نویسندگان و بازیگران را به عنوان الگو معرفی می‌کند و در این زمینه موفق هم بوده است.
کرمانی ادامه داد: نمونه‌اش هم همین است که شب‌ها که می‌خوابیم، وقتی صبح بیدار می‌شویم شاهد تغییرات ۱۸۰ درجه‌ای هستیم که از اینترنت و فضای مجازی سرچشمه می‌گیرد. ۱۴۰۰ سال پیش اسلام و پیامبر اسلام به خوبی متوجه هستند که اگر قرار است نسل تربیت شود، بهترین شیوه الگوسازی است و اکنون نیز جهان غرب آن را به خوبی متوجه شده است. ما باید به دنبال حرکت منطقی باشیم و تلاش کنیم که پس از استقرار الگوها، از آن زاویه نگیریم.
* لزوم برگزاری نمایشگاه دائمی الگوی بانوی مسلمان
در ادامه خادم حسینی معاون بین‌الملل سازمان بسیج مستضعفین با تبریک ایام ولادت حضرت زینب(س) و ایام‌الله دهه فجر، گفت: این نشست اولین نشست تخصصی بررسی ابعاد الگوی زن سوم بانوی مسلمان نه شرقی و نه غربی است و ما این نشست را به فال نیک می‌گیریم. بنده در این زمینه چند پیشنهاد را مطرح می‌کنم.
وی ادامه داد: این نشست اولین نشست است و بهتر است نشست‌های بعدی را نیز سازمان‌های دیگر دنبال کنند، بنده به عنوان مسئول بخش بین‌الملل سازمان بسیج کشور پیشنهاد می‌دهم این نشست‌ها دنبال شود تا رهنمودها و تدابیر مقام معظم رهبری در حوزه زنان دریافت شده و بعد از اینکه در کارگروه‌های تخصصی توانستیم به افق‌های روشنی دست پیدا کنیم، آنها را خدمت مقام معظم رهبری ارائه دهیم. این برای ما مهم است که الگویی را به عنوان الگوی زن مسلمان به جهان معرفی کنیم که نه شرقی و نه حاشیه‌ای باشد و نه غربی، پیشنهاد اول بنده این است که این نشست‌ها ادامه پیدا کند که با دست پر، غنای علمی و محتوای غنی، دستاوردهای این نشست‌ها را خدمت مقام معظم رهبری ارائه دهیم.
معاون بین‌الملل سازمان بسیج مستضعفین افزود: پیشنهاد دوم بنده این است که نمایشگاهی از الگوی بانوی مسلمان به عنوان یک نمایشگاه دائمی و بین‌المللی ایجاد کنیم و به تمام میهمانان خارجی کشورمان این فرصت را بدهیم که با افق انقلاب اسلامی آشنا شوند و سفیران انقلاب اسلامی در خارج از کشور باشند. هسته مرکزی این نمایشگاه باید در ایران باشد و اگر سازمان و مجموعه‌ای این توانایی را دارد، ما از آنها استقبال می‌کنیم و اگر به هر دلیلی امکانپذیر نبود، بنده با افتخار اعلام می‌کنم که بسیج آمادگی این را دارد که بسترهای لازم برای برگزاری این نمایشگاه را فراهم کند.
خادم اظهار داشت: پیشنهاد آخر بنده این است که این نشست تخصصی توسط سایر مجامع بانوان در خارج از کشور نیز دنبال شود و به عنوان مثال هر شش ماه یکبار نشست الگوی زن سوم در یکی از کشورهایی که اعلام آمادگی می‌کنند، برگزار شود، به گونه‌ای که این نشست‌ها به صورت مداوم تا رسیدن به افق‌های بلندمدت ادامه پیدا کند و اگر باز هم کسی پای این پیشنهاد نیامد، بسیج در حمایت از این طرح اقدام می‌کند.
* مشکلات امروز جهان ناشی از دور شدن از معارف اهل‌بیت(ع) است
در ادامه، حجت‌الاسلام سالار معاون بین‌الملل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) نیز مسئله الگوگیری و الگوپذیری را بسیار مهم و مؤثر دانست و گفت: الگوپذیری در ساختن شخصیت فرد بسیار تأثیر دارد، به گونه‌ای که هر کسی الگویی را در زندگی برای خود انتخاب می‌کند همان‌گونه که الگوی تمام ما باید پیامبر اسلام(ص) باشد. در ارتباط با الگوگیری برای خواهران نیز حضرت زهرا(س) الگو و سرمشق همه خواهران است تا جایی که حضرت مهدی(عج) می‌فرمایند روش دختر رسول خدا(ص) الگوی شایسته‌ای برای من است. جایی که فرزند ایشان که معصوم است، دختر رسول خدا(ص) را الگو و سرمشق قرار می‌دهد، برای ما که خاک پای معصومان هستیم، قطعاً حضرت زهرا(س) الگو است.
وی ادامه داد: اگر امروز مشکلاتی در جهان اسلام وجود دارد به این دلیل است که از معارف اهل‌بیت(ع) دور شده‌ایم، مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) آمادگی دارد که در این زمینه همکاری‌های مؤثری با سایر دستگاه‌ها و نهادها داشته باشد. یکی از مشکلات این است که ما در ارتباط با الگوسازی مقصریم و قصور داریم، ما چند کتاب داریم که فرهنگ فاطمی و سیره و زندگی حضرت زهرا(س) را با مخاطبان خارج از کشور آنگونه که فضای آنجا اقتضاء می‌کند معرفی کرده باشد؟ با کمال شرمندگی باید بگویم کتابی نداریم یا اگر هم داریم بسیار محدود هستند.
معاون بین‌الملل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) خاطرنشان کرد: در فضای مجازی که هم‌اکنون دشمن کولاک می‌کند، ما نیز باید وارد میدان شویم و مسئولیت همه ما زمانی است که درد را می‌شناسیم و باید به دنبال درمان باشیم. یکی از کارهایی که بسیار مؤثر است این است که تشکل‌های جمعیت زنان در خارج از کشور با قوانین و مقررات بومی خودشان تأسیس شود و به فعالیت خودشان ادامه دهند. در این زمینه ما نیز هر اقدامی لازم باشد انجام می‌دهیم. مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) هم‌اکنون حدود ۷۰۰ نفر از ۱۲۰ کشور جهان عضو دارد که غیردولتی است و کاملاً بر مبنای بومی‌سازی عمل می‌کند.
حجت‌الاسلام سالار افزود: اگر امروز شاهد هستیم که دشمن توطئه و دسیسه می‌کند علت آن این است که متوجه شده است تمایل و انگیزه و رویکرد به ائمه اطهار(ع) بیشتر شده است و این چیزی است که دشمن از آن هراس دارد.
در ادامه، کارشناسان و متخصصان حوزه زنان نظرات و دیدگاه‌های خود را در خصوص الگوی سوم زن مسلمان ارائه دادند و به تبادل‌نظر در این زمینه پرداختند.
انتهای پیام/ص

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=178697

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x