تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

رژیم غذایی قرمز و کاهش سرطان ریه

  • کد خبر : 178481
  • 12 بهمن 1395 - 8:22

محققان دریافتند خوردن مواد غذایی قرمز رنگ نظیر فلفل دلمه قرمز و پرتقال، ریسک سرطان ریه را حتی در افراد سیگاری کاهش می دهد.

به گزارش کمال مهر ، جام جم آنلاین به نقل از مهر نوشت : محققان در سال ۲۰۰۴ دریافته بودند که «بتا کریپتوکسانتین» (BCX)، رنگدانه طبیعی که عامل ایجاد رنگ های قرمز روشن و نارنجی بسیاری از میوه ها وسبزیجات است، قادر به کاهش ریسک ابتلا به سرطان ریه در افراد سیگاری است، اگرچه علت واقعی آن هنوز نامشخص بود.
حال در مطالعه ای جدید، محققان دانشگاه تافتس ماساچوست، علت مولکولی خواص قوی ضدسرطانی این رنگدانه را کشف کرده اند.
ژیانگ دانگ وانگ، سرپرست تیم تحقیق به همراه تیمش، دریافت که BCX دارای تاثیر معکوس نیکوتین بر  سلول های ریه در موش ها است و قادر به کاهش رشد نامنظم سلول های ریه بوده و گسترش سرطان را محدود می کند.
درحالیکه مطالعات بیشتری در این زمینه موردنیاز است، وانگ پیش بینی کرده است که شناسایی تاثیر BCX بر  سلول های ریه می تواند منجر به تکنیک های پیشگیری شیمیایی شده و در توصیه های رژیمی بیماران و افراد تحت درمان سرطان ریه و همچنین برای بازماندگان سرطان ریه اجرا شود.
وانگ در بیانیه ای عنوان کرد: «برای افراد سیگاری، مصرف کنندگان محصولات تنباکو و افرادی که در معرض ریسک بالای قرار گرفتن در معرض دود تنباکو قرار دارند، نتایج ما شواهد تجربی را نشان می دهد که خوردن مواد خوراکی سرشار از BCX دارای تاثیر سودمندی بر ریسک ابتلا به سرطان ریه است.»
نیکوتین به سلول های ریه پیوند می خورد، در نتیجه موجب بروز آغاز واکنش بیوشیمیایی می شود که ممکن است منجر به رشد نامنظم سلولی و رشد عروق خونی جدید شود که شرایط خوبی برای سرطان ریه را فراهم می کند.
اما وانگ و تیم تحقیقش دریافتند که BCX قادر به مقابله با این واکنش از طریق جلوگیری از رشد سلول ریه و  پیشگیری از گسترش سلول های سرطان در بخش های مختلف بدن است.
محققان در مطالعات خود دریافتند مصرف حدود ۸۷۰ میکروگرم BCX در روز که معادل یک فلفل دلمه ای قرمز  یا دو عدد نارنگی در روز است، دارای بیشترین فایده است.

انتهای پیام/ص

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=178481

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x