تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
1

بیمه زندگی، پاسخی به نیاز واقعی زنان است

  • کد خبر : 178485
  • 12 بهمن 1395 - 8:18

راهکار اجرایی شدن بیمه زنان:فقدان امنیت اجتماعی و اقتصادی و نداشتن آینده‌ای امن برای زنان در هنگام بروز حوادث محتمل و قطعی نظیر ازکارافتادگی، بیو‎گی، طلاق، بیماری،، سالخوردگی، رهاشدگی و موضوعات دیگر، دغدغه‌هایی است که این افراد و خانواده‌های ایشان را نگران کرده و علاوه بر آسیب‌های بیرونی، لطمات روحی – روانی زیادی را به این قشر وارد می‌کند.

به گزارش «کمال مهر به نقل از مهرخانه : فریدون صفرخانلو، یکی از مدیران صنعت بیمه کشور درباره نقش بیمه‌های بازرگانی در بیمه زنان تصریح کرد: برای هر فردی برخورداری از تأمین مالی و دریافت مستمری در دوران بازنشستگی وکهولت سن یکی از مهم‌ترین دغدغه‌هاست. این دغدغه‌ها برای زنان می‌تواند بیش از سایرین باشد؛ زیرا اکثر آن‌ها به‌عنوان اصلی‌ترین رکن هر خانواده از مزایای مستقیم بیمه‌ای برخوردار نیستند که این عدم‌برخورداری می‌تواند چالشی در تأمین نیازهای مادی آنان در آینده باشد. فقدان امنیت اجتماعی و اقتصادی و نداشتن آینده‌ای امن برای زنان در هنگام بروز حوادث محتمل و قطعی نظیر ازکارافتادگی، بیو‎گی، طلاق، بیماری، سالخوردگی، رهاشدگی و موضوعات دیگر، دغدغه‌هایی است که این افراد و خانواده‌های ایشان را نگران کرده و علاوه بر آسیب‌های بیرونی، لطمات روحی – روانی زیادی را به این قشر وارد می‌کند.

۲۰ میلیون زن بدون بیمه هستند
او با اشاره به آمار زنان بدون بیمه گفت: براساس آمار رسمی کشور، بیش از ۲۰ میلیون نفر از زنان دارای شرایط کار در کشورمان، بدون بیمه ازکار افتادگی و بازنشستگی هستند یعنی حدود ۲۵ درصد از جامعه کشور از تأمین آینده خود اطمینانی ندارند. در سال‌های گذشته طرح بیمه زنان در دستور کار دولت‌های مختلف قرار گرفته و در این سال‌ها طرح‌های گوناگونی ارائه شده و اقدامات متفاوتی صورت پذیرفته است اما هنوز هیچ‌یک از آن‌ها به سرمنزل مقصود نرسیده است. یکی از مشکلات عدم اجرای برخی از طرح‌ها در کشور این است که مراجع تصمیم‌گیری در موضع حاکمیتی عمل می‌کنند و نیازی نمی‌بینند که قبل از اجرای تصمیمات خود، نظر دست‌اندرکاران و صاحب‌نظران را جویا شده و از تجارب واحدهای اجرایی به خوبی بهره‌مند شوند؛ ‌به‌ویژه در تدوین سیاست‌هایی درباره پوشش‌های بیمه‌ای فراگیر از جمله بیمه‌های درمان و ‌بیمه‌های زندگی از نظرات کارشناسی شرکت‌های بیمه تجاری تاکنون استفاده نشده است.
راهکار اجرایی شدن بیمه زنان
صفرخانلو در مورد راهکار اجرایی شدن بیمه زنان بیان کرد: برای اجرای هر طرحی مانند طرح بیمه زنان، ‌علاوه بر اهداف واقع‌بینانه و تعداد افراد تحت پوشش، تعیین بودجه اجرای طرح نیز لازمه موفقیت آن است که به نظر می‌رسد در طرح بیمه زنان علی‌رغم تأکید بر استفاده از بودجه عمومی، چندان مورد توجه قرار نگرفته است. با توجه به کارکردهای بسیار متنوع بیمه‌های زندگی در حمایت از کانون خانواده و جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی، پیشنهاد می‌شود بیمه زنان بر مبنای طرح بیمه مستمری شرکت‌های بیمه بازرگانی اجرایی شود. باتوجه به بررسی روند گذشته، ریسک‌های متعددی از جمله سالمندی، ازکارافتادگی، بیکاری، فقر و… زنان را تهدید می‌کنند که باید با استفاده از مشارکت و تجربیات کارشناسان بیمه‌های بازرگانی، تدابیر لازم در این خصوص اندیشیده شود.
پس‌انداز برای آینده زنان حیاتی است
این مدیر صنعت بیمه کشور یکی از مهم‎ترین دغدغه‌های زنان به‌عنوان اصلی‌ترین رکن هر خانواده را نگرانی از تأمین نیازهای مادی آنان در آینده دانست و افزود: شرکت‌های بیمه بازرگانی همواره در تلاش بودند تا با طراحی بیمه‌نامه‌های مختلفی به‌عنوان بیمه مستمری زنان، نیازهای این قشر از اجتماع را پوشش داده و پس‌اندازی برای آتیه و آینده آنان ایجاد کنند. از گذشته تا امروز مادران و زنان، جزو آسیب‌پذیرترین اقشار جامعه بوده‌اندکه با توجه به تورم و شرایط موجود، باید به فکر تأمین آتیه و پس‌اندازی مطمئن برای خود باشند. با نگاهی اجمالی به وضعیت جامعه و بررسی نیاز این قشر می‌توان دریافت که ایجاد یک پس‌انداز برای آینده این قشر امری مهم و حیاتی است.
بیمه زندگی، پاسخی به نیاز واقعی زنان است
او با بیان این‌که بیمه زندگی پاسخی به نیاز واقعی زنان برای برخورداری از تأمین مالی و دریافت مستمری در دوران بازنشستگی است، ادامه داد: در میان انواع مختلف حساب و پس‌اندازها، بیمه زندگی دارای قابلیت ویژه و منحصر به فردی است؛ چراکه علاوه بر برخورداری از خصوصیات بیمه، ماهیت تشکیل سرمایه و پس‌انداز را نیز دارد که این سرمایه و پس‌انداز می‌تواند برای تأمین مواردی از قبیل تهیه مسکن، بازنشستگی، مستمری و… مورد استفاده قرار گیرد. این بیمه‌نامه با اضافه کردن یک برنامه سرمایه‌گذاری سیستماتیک به بیمه عمر بلندمدت، روزبه‌روز بیمه‌گذاران و بیمه‌شدگان بیشتری را به خود جلب می‌کند. در این طرح، افراد با پرداخت مبلغی ناچیز تحت عنوان حق بیمه، علاوه بر تأمین منابع لازم برای تشکیل سرمایه‌ای در آتیه، امکان برخورداری از پوشش این بیمه‌نامه را نیز خواهند داشت. زنان می‌توانند از مبالغی که معمولاً برای آن برنامه‌ریزی ندارند یا صرف هزینه‌های غیرضروری می‌کنند را به این بیمه‌نامه اختصاص دهند و اطمینان داشته باشند که این پس‌انداز به‌طور منظم و سیستماتیک برای آن‌ها سرمایه‌گذاری می‌شود.
مزایای بیمه زندگی
صفرخانلو به سایر مزایای این نوع بیمه اشاره کرد و گفت: مهم‌تر این‌که اگر حادثه و اتفاق ناگواری مثل فوت، نقص عضو، ازکارافتادگی حادثه یا بیماری‌های خاص اتفاق افتد، شرکت بیمه‌گر حامی بیمه‌شدگان است و نه تنها مبلغ سرمایه‌گذاری‌شده و سود آن را پرداخت می‌کند بلکه مبلغی به‌عنوان پوشش بیمه‌ای نیز پرداخت می‌شود تا مشکلات مالی را پوشش دهد. شرکت بیمه‌گرحق بیمه‌های پرداختی را با اختصاص نرخ سود تضمینی در اندوخته‌های آنان انباشته می‌کند. این اندوخته، طی سال‌های بعد با افزوده‌شدن حق بیمه‌ها و سود آن‌ها، افزایش یافته و پس‌اندازی مطمئن برای رفع نیازهای احتمالی و برنامه‌های آینده آنان خواهد بود. هدف اصلی این بیمه‌نامه، ایجاد یک صندوق مالی و پس‌انداز برای بیمه‌شده است ولی در کنار این نوع پس‌انداز، بیمه‌شده را نیز تحت پوشش و حمایت درمان بیماری‌های خاص و پوشش‌های تکمیلی آن قرار می‌دهد. این بیمه‌نامه برخی بیماری‌ها از قبیل سکته قلبی، سکته مغزی، جراحی عروق قلب، سرطان، پیوند اعضای اصلی بدن تا سقف مشخصی را پوشش می‌دهد.
امکان دریافت وام با بیمه زندگی
این مدیر صنعت بیمه کشور با تأکید بر این‎که این بیمه‌نامه کاملاً انعطاف‌پذیر است، افزود: این بیمه‌نامه منطبق بر شرایط و نیازها طراحی شده و طی مدت اعتبار آن می‌تواند همراه و همگام با نیاز متقاضی تغییر یابد، بدون آن‌که نیازی به فسخ آن باشد. مبلغ حق بیمه بسیار جزیی است و بنا به تقاضای بیمه‌گذار می‌تواند به اقساط شش ماهه، سه ماهه، سالانه یا ماهانه تقسیط و پرداخت شود. محدودیت سنی برای بیمه‌شدن وجود ندارد و تمام افراد زیر ۶۵ سال از بدو تولد می‌توانند تحت پوشش این نوع بیمه عمر باشند. مدت این بیمه‌نامه بین ۵ تا ۳۰ سال است. اندوخته پس‌انداز در این بیمه‌نامه با پرداخت حق‌ بیمه شکل گرفته و دارایی بیمه‌نامه محسوب می‌شود. زنان می‌توانند در مواقع ضروری تا ۹۰ درصد ارزش بازخرید اندوخته بیمه‌نامه خود وام دریافت کنند. این وام می‌تواند در مواقعی که زنان نیاز ضروری به صندوق پس‌انداز خود دارند کمک کند تا بتوانند از سرمایه خود برداشت داشته باشند؛ به نحوی‌که پس از گذشت یک سال از شروع بیمه‌نامه و پرداخت حداقل یک سال حق بیمه، در صورت تمایل تا ۹۰ درصد ارزش بازخرید بیمه‌نامه می‌تواند وام دریافت‌ کند.
چگونگی سوددهی
او درباره چگونگی سوددهی این اندوخته تصریح کرد: شرکت‌های بیمه بازرگانی با توجه به توان سرمایه‌گذاری، وجوه حاصل از اندوخته‌های بیمه عمر و تأمین آتیه بیمه‌گذاران خود را سرمایه‌گذاری کرده و علاوه بر تضمین سود سالانه، درصدی از منافع حاصل از آن سرمایه‌گذاری را بین بیمه‌گذران بیمه عمر و تأمین آتیه خود تقسیم و سرمایه آن‌ها را سالانه تعدیل می‌کنند و با بیمه زندگی نگرانی‌های نسبت به نرخ سود و بهره بانک‌ها و نوسانات بازار سهام برطرف خواهد شد.
نحوه بازپرداخت بیمه
صفرخانلو با بیان این‌که زنان می‌توانند در قالب بیمه حرف و مشاغل آزاد تحت‌پوشش بیمه‌ زندگی قرار گیرند، افزود: پوشش اختیاری، تکمیلی و امراض خاص در این بیمه‌نامه پیش‌بینی شده است. بیمه‌گذار علاوه بر دریافت مستمری در دوران بازنشستگی، می‌تواند در طول مدت پرداخت حق بیمه از پوشش‌های فوت عادی، فوت در اثر حادثه، امراض خاص و ازکارافتادگی نیز برخوردار شود. در پایان مدت بیمه، سرمایه تشکیل‌شده به‌صورت یکجا یا مستمری برای مدت محدود یا مادام‌العمر به او پرداخت می‌شود و چنان‌چه فرد بیمه‌شده در طول مدت بیمه به هر علت فوت کند، سرمایه فوت بیمه‌نامه به‌علاوه پس‌اندازی که تا زمان فوت برای او تشکیل شده برای ذی‌نفع منتخب او ازجمله پدر، مادر، فرزند یا فرزندان به نسبت در نظرگرفته و پرداخت می‌شود و نهایتاً به شرط حیات می‌توانند در پایان مدت بیمه، سرمایه تشکیل‌شده را به‌صورت یکجا یا مستمری برای مدت محدود یا مادام‌العمر دریافت کنند.
از صفر تا ۶۵ سال محدوده بیمه زندگی
این مدیر صنعت بیمه کشور در مورد قوانین کشوری مرتبط با بیمه‌نامه زندگی گفت: این بیمه‌نامه به موجب آیین‌نامه‌های مصوب شورای عالی بیمه طراحی و مصوب شده و مورد تأیید بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران است و می‌تواند پوشش‌ مناسب درآمدی برای زنان در دوران کهولت و بازنشستگی باشد؛ به‌نحوی‌که زنان پس از پرداخت مبلغی به‌عنوان حق‌‌بیمه از مستمری مادام‌العمر برخوردار خواهند شد. این بیمه‌نامه برای همه زنان کشور، فارغ از وضعیت شغلی آن‌ها و برای تمامی بازه‌های سنی صفر تا ۶۵ سال طراحی شده است و این افراد می‌توانند تنها با پرداخت مبلغ اندکی در سال برای شروع قرارداد این بیمه‌نامه را تهیه کنند. پس‌انداز‌های بیمه‌شده در این بیمه‌نامه با نرخ بهره فنی برای او تشکیل می‌شود و در پایان مدت قرارداد به‌صورت مستمری مادام‌العمر یا یکجا به او پرداخت می‌شود. به خصوص زنانی که شاغل نیستند و امکان سرمایه‌گذاری مناسب ندارند، با دریافت این پوشش و پرداخت حق بیمه بسیار اندک، می‌توانند علاوه بر داشتن پوشش بیمه‌ای، مبلغ قابل‌قبولی را برای خود ذخیره و پس‌انداز کنند.
انتهای پیام/ ص

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=178485

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x