تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

بعد از بازی در نقش فرح؛ سه سال است خانه نشین شده ام

  • کد خبر : 178321
  • 11 بهمن 1395 - 14:37
بعد از بازی در نقش فرح؛ سه سال است خانه نشین شده ام

مجموعه «معمای شاه» به کارگردانی محمدرضا ورزی از شبکه یک سیما روی آنتن می‌رود؛ مجموعه‌ای تاریخی با هدف بیان وقایع تاریخ معاصر از بازه زمانی سال‌های پایانی حکومت رضا شاه پهلوی، روی کار آمدن پسرش محمدرضا و در نهایت انقلاب اسلامی.

به گزارش کمال مهر؛ مجموعه «معمای شاه» به کارگردانی محمدرضا ورزی از شبکه یک سیما روی آنتن می‌رود؛ مجموعه‌ای تاریخی با هدف بیان وقایع تاریخ معاصر از بازه زمانی سال‌های پایانی حکومت رضا شاه پهلوی، روی کار آمدن پسرش محمدرضا و در نهایت انقلاب اسلامی. به این بهانه خبرنگار ما گفتگویی با ساغر عزیزی بازیگر نقش فرح در سریال معمای شاه انجام داده است که در ذیل شرح مصاحبه با وی را می خوانید:

پیشنهاد بازی در نقش فرح دیبا چگونه مطرح شد؟

من قبل از معمای شاه دو تا همکاری  سالهای مشروطه و تبریز در مه با آقای ورزی داشتم. یک روز که برای ضبط تبریز در مه رفته بودم قبل از اینکه بخواهم گریم شوم با یک کلاه و یک پالتویی که پالتوی پوست بود و پشت صحنه آقای ورزی و آقای دژاکام و آقای شریفی نیا بین خودشون گپ و گفت افتاده بود که چقدر شبیه فرح است. من تا آن روز اصلا هیچ شباهتی بین خودم و خانم دیبا نمیدیدم و اصلا جا خوردم که فرح کیست گفتند دیبا همسر شاه. گفتم من فکر نمی کنم شباهت داشته باشم.

اما سر همان سریال آقای ورزی با من در این مورد صحبت کردند اما از آنجایی که ما در بیشتر کارها در مورد بعضی کارهای دیگر صحبت میکنیم ولی عملی نمی شود ،بخاطر همین من فراموش کردم و ۲-۳ سالی گذشت.

Image result for ‫فرح در معمای شاه‬‎

 سر سریال یلدایی آقای میر باقری بودم که آقای ورزی با من تماس گرفتند و از من خواستند تا برای تست گریم به دفتر شون بروم و من گفتم سر کار آقای میر باقری هستم و ایشون گفتند هر وقت آمدی تهران به من خبر بدید.

تا اینکه زمانی که تعطیلات ما بین کار بود و من آمدم و رفتم دفترشان و تست گریم دادم و برگشتم شاهرود. وقتی برگشتم به من گفتند بیایید برای بستن قرارداد. به قرارداد که کشید من دچار تردید شدم بخاطر حرف و سخنانی که از مردم می شنیدم و معاصر بودن شخصیت و اینکه راجع به تاریخ معاصر داشتیم حرف می زدیم.به هر حال ایشان تنها شهربانوی ایران بودند و قطعا مخالفین و موافقین زیادی داشتند. بخاطر همین  صحبت هایی که از بیرون می شنیدم باعث شد که به شک و تردید بیفتم و بهش گفتم من نیستم. آقای ورزی با آقای شریفی نیا صحبت کردند که بعد از به هم خوردن قرارداد  با من صحبت کنند لذا بنده برای دومین بار که برگشتم،قرارداد را  بستم و این نقش را بازی کردم.

عکس العمل های مردم نسبت به نقش فرح را چگونه ارزیابی میکنید؟

ایشان یک شخصیت معاصر هستند و قطعا مخالفین و موافقین زیادی دارند. ما ایرانی ها متاسفانه یکی از ایرادهایمان این است که تا وقتی که کنار هم هستیم،خوبی های همدیگر را نمی بینیم ولی به محض اینکه بمیریم به یک اسطوره تبدیل میشویم.

نظرتون درباره سریال معمای شاه چیست؟

چون سریال سیاسی است. من نمی توانم راجع به آن نظر بدهم. چون کلا اگر شما راجع به یک کار هنری بپرسید من می توانم ساعت ها باهاتون حرف بزنم اما اگر راجع به حتی یک تیتر سیاسی از من بپرسید. من به دلیل نداشتن سواد سیاسی،نمیتوانم حرفی بزنم.

Image result for ‫فرح در معمای شاه‬‎

در مورد اینکه حالا نقدهایی به سریال شده بود،آیا با نقد غیر منصفانه ای از طرف مردم روبرو شدید؟

من اصولا برای همه نظرها احترام قائل هستم. چه جوری ممکنه که من فکر کنم یکی دارد اشتباه میکند و از کجا معلوم که من اشتباه نمیکنم. در یک کتابی خواندم که می گویند مشورت مثل یک مکعب است چرا؟  چون اگر خیلی زرنگ باشی میتوانی یک زاویه یا دو زاویه مسئله را ببینی و زوایه های دیگر را نمیتوانی ببینی. شما حرف e انگلیسی رو بهش نور بده و از سه طرف ازش عکس بگیر،سه تا حرف مختلف را می بینی. بعد چه جوری ممکن است که من که نمیتوانم زاویه دید آنها را  ببینم، آنها را قضاوت کنم و چه جوری من میتوانم بگم درست یا غلط می گویند. من خودم را در جایگاه قضاوت نمی بینم.

خانم عزیزی در حال حاضر مشغول کار جدیدی هستید؟

نه عزیزم. من ۳ سال است که بعد از بازی کردن در نقش  فرح خانه نشین شدم.

دلیلی خاصی دارد؟

والله دلیلش این است که بعضی از همکارهای من موافق نبودند با انجام من در این نقش و کاری که کردم. البته من در ۳ سال گذشته  تئاتر کار کردم و قطعا کنار نمی نشینم. مطالعه میکنم. فیلم می بینم و تئاتر بازی میکنم. اما تئاتر شرایط مالی آنچنانی برای یک بازیگری که منبع درآمدش است،خوب نیست. در حال ساخت فیلم بلند سومم هستم ،البته من مستند نیز میسازم.

خودتون کارگردانی میکنید؟

بله. من رشته تحصیلی ام کارگردانی سینما است. وقتی من کارگردانی میخواندم تمام استادانم به بنده  می گفتند برو گرایش ات را بازیگری بزن اما من باورم نمیشد که روزی اینقدر عاشق بازیگری باشم. من به عنوان ساغر عزیزی توانستم عزت دوله رو ، خانم نیاز، یلدا (نقش یک خانم وسواسی ،اسفند فروش و … را بازی کنم  اینها هدیه هایی بودند برای من که واقعا از خداوند ممنونم. در زندگی که می توانستم یک بار زندگی کنم حداقل توانستم تا الان ۳۰ تا نقش متفاوت زندگی کردم و با آنها  اوج گرفتم و باهاشون سقوط کردم. این لطف طبیعت بوده به من و خونه نشینی امروزم را هم می پذیرم چون در زندگی اولا این ایمان را دارم. از شب یلدا سیاه تر، شبی بود که آتش نشانان ما زیر آوار ماندند اما آن شب هم صبح شد. اگر کسی هم من را قضاوت کرده،اشکالی ندارد. در چند سال گذشته تنها کسی که به من نقش داد آقای احمد موذنی بود که من هشت روز جلوی دوربین رفتم و یک نقش متفاوت یک زن سنتی خیلی خونگی رابازی کردم که خیلی برام جذاب بود.

در سینمای ایران مافیا وجود دارد؟

من فکر میکنم در سینمای همه جا مافیا وجود دارد. مافیا یعنی قدرتی که استفاده می کند. از آدم بالاتر چه چیزی میتواند پول ساز و درآمد ساز تر باشد. همه جای دنیا مافیا دارد حتی سینمای ایران.

صحبت پایانی تان را بفرمایید؟

جگرم سوخته از این اتفاق پلاسکو. شاید برای کسانی که مال باخته اند بسوزد اما اگر بخواهم راستش  را بگویم فقط برای آتش نشان ها سوخته است. ۳-۴ روزه نمیدانم غمی در دلم نشسته است.  قلبا به مادر و همسر و عزیزانشون می گویم دستشون را می بوسم. واقعا تسلیت می گویم به کل مردم ایران. بیایید هم را دوست داشته باشیم. بیایبد پشت همدیگر باشیم. بیایید اینقدر مرده پرست نباشیم. بیایید یک ذره هم خوبی های همدیگر را ببینیم و کوچک همه شون هستم. بیایید یک کم با هم مهربون باشیم.

 

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=178321

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x