تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
1

مواد نیروزا در یخچال ملی‌پوشان/ دوپینگ تحت حمایت تیم ملی!

  • کد خبر : 177940
  • 09 بهمن 1395 - 18:24

پدیده شوم دوپینگ معضل بزرگ ورزش در قرن معاصر این روز ها تحت حمایت های قانونی در اردوی ملی پوشانِ یکی از رشته ها به جای میوه آزادانه سرو می شود.

به گزارش گروه ورزشی «کمال مهر»؛ مهدی سهرابی یکی از رکابزنان ملی پوش دوچرخه سواری که از منتقدین چایچی مدیر تیم های ملی دوچرخه سواری است، گفت:

برنامه های مصطفی چایچی برای حضور در المپیک مشخص بود زیرا با توجه به آزمایش هایی که گرفتند وزنم را بهانه کردند و در نهایت پس از چهار مسابقه انتخابی ، اردو و غیره به عنوان ذخیره انتخاب شدم با وجود اینکه در آزمایش قدرتی جزو سه نفر اول بودم گویا تصمیمات در خصوص اعزام به المپیک از قبل گرفته شده بود.

وی در خصوص افرادی که در کمیته فنی برای حضور رکابزنان در المپیک حضور داشتند، افزود: مسئولان فدراسیون از جمله خسر قمری رئیس فدراسیون ، مصطفی چایچی مدیر تیم های ملی، اصغر خالقی دبیر فدراسیون،محمود صفرزاده و منوچهر روشن پور ومحمود وفایی به عنوان تصمیم گیرنده ها بودند اما از پیش تعیین شده بود چه کسانی انتخاب شده اند.

به تعداد موهای سر چایچی آزمایش دوپینگ داده ام!

وی تصریح کرد:اندازه موهای سر مصطفی چایچی تست دوپینگ داده ام و آن زمان که نمی دانستند تست دوپینگ چیست من تست می دادم اما مشکل امثال ما این است که به چایچی میدان دادند زیرا وی اکنون در کمیته داوران،کمیته فنی ، انضباطی و کمیته مربیان و تیم ملی بانوان و مردان و مدیر تیم های ملی و کمیته استعداد یابی نقش ایفا می کند.

به خاطر بیماری در مسابقات آسیایی شرکت نکردم

سهرابی در خصوص علل شرکت نکردنش در مسابقات قهرمانی آسیای سال گذشته خاطر نشان کرد: برای حضور در مسابقات قهرمانی آسیا که در ژاپن برگزار شد، بیمار شدم و نتوانستم روی دوچرخه بنشینم یک هفته پیش از مسابقات آسیایی کمیته پزشکی فدراسیون هماهنگی هایی را انجام داد که به بیمارستان منتقل شوم و در این خصوص فدراسون به همه چیز واقف بود.

طرز فکر قمری برای استفاده از ایده دیگران عالی است

وی در خصوص کمیته هایی که خسرو قمری به تازگی در فدراسیون دوچرخه سواری تشکیل داده است، اظهار کرد: باید به خاطر کمیته هایی که به تازگی رئیس فدراسیون دوچرخه سواری برای پیشگیری از دوپینگ و غیره به منظور استفاده از ایده های اطرافیان تشکیل داده است تشکر کنم زیرا این مسئله ایده های خوب اطرافیان را برای کمک به جامعه دوچرخه سواری در اختیار ما می گذارد.

سهرابی در ادامه خاطر نشان کرد: یکی دیگر از مسائل حاد که هم اکنون گریبان دوچرخه سواری را گرفته است بحث دوپینگ است زمانی که ما در اردوی تیم ملی بودیم با هماهنگی چایچی داروهای نیروزا استفاده می کردند حتی در اتاقی که بنده به همراه ۶ رکابزن دیگر حضور داشتم می توانم بگویم حداقل ۳ نفر از این دارو ها استفاده می کردند اما من سینه ام را جلو می گیرم و می گویم چیزی مصرف نکرده ام.

اختیاراتی که به چایچی داده اند در حد وی نیست

سهرابی در خصوص اینکه همه اردوهای تدارکاتی تیم ملی دوچرخه سواری به همین نحوه و با مواد نیروزا برگزار می شود تصریح کرد: در اردوی تدارکاتی جدیدی که برگزار شده است آزمایش دوپینگ گرفته اند اما در اردوهای قبلی که ما حضور داشتیم هیچکدام سالم برگزار نمی شد برخی از رکابزنان راحت از مواد ممنوع استفاده می کردند. با توجه به اینکه در تیم بانوان سابقه دوپینگ وجود نداشت اما از زمانی که تیم بانوان را هم به دست چایچی دادند آنها هم آزمایش دوپینگ شان مثبت اعلام شد به این خاطر می گویم اختیاراتی که به وی داده اند در حدش نیست.

مواد نیروزا در یخچال ملی پوشان/دوپینگ تحت حمایت تیم ملی

در اردوهای تیم ملی مواد ممنوعه به جای میوه در یخچال ها خودنمایی می کرد

وی افزود: مهدی سهرابی را کل ایران می شناسند ۲۱ سال است که در حال رکاب زدن به صورت تخصصی هستم اگربه عرش رفتم ناگهانی به فرش نرسیدم به این خاطر می گویم عامل اصلی دوپینگ مصطفی چایچی است .

یکی از مسائلی که را بدون کلمه ای دروغ بیان می کنم این است که در اردوی تیم ملی به جای اینکه در یخچال اتاق ها میوه و غیره نگهداری شود مواد و داروهایی به اسم تسترون از مدل سوپیشین،آی جی ران،اریتروپوتین که یک نوع دوپینگ خونی است استفاده می شد.حتی رکابزنان با خودشان این مواد را به اردو می آوردند و۵۰ درصد بچه ها به جای میوه در یخچال ها مواد نیرو زا نگهداری می کردند و حتی زمان تست گیری را می دانستند هنگامی که نماینده نادو می آمد از این رکابزنان تست گرفته نمی شد.

توان زدن رکوردهای ۱۰ سال گذشته مان را نداریم

سهرابی تاکید کرد: هم اکنون می گویند محمد دانشور رکابزن خوبی است در صورتی که رشته ۱ کیلومتر که وی در آن فعالیت می کند اصلا جایی دربازی های آسیایی و المپیک ندارد.

مدیر تیم های ملی باید در رشته هایی مانند ۴ کیلومتر تیمی و انفرادی حرفی برای گفتن داشته باشد.هم اکنون رکابزنان ما نمی توانند رکورد ۱۰ سال پیش خود را تکرار کنند و این اتفاق یعنی پس رفت… در مجموع بانی مشکلات دوچرخه سواری کسی جز چایچی نیست و رکوردهای هم اکنون رکابزنان ایرانی مایع آبروریزی است.

رکابزنان تحت حمایت تیم ملی، دوپینگ می کنند

علیرضا حقی رکابزن ملی پوش دوچرخه سواری در این باره عنوان کرد: تمام کسانی که هم اکنون در اردوی تیم ملی حضور دارند دوپینگی هستند. این رکابزنان تحت حمایت دوچرخه سواری دوپینگ و هر کاری که فکرش را بکنید انجام می دهند ….

در بوق و کرنا کردن آزمایش دوپینگ بنده، از سر غرض ورزی بود

وی افزود:هم اکنون خیلی از رکابزنان هستند که به عنوان دوپینگی محروم شدند اما علت در بوق و کرنا کردن اسم من چه چیزی می تواند باشد؟! با وجود اینکه بنده به UCI ثابت کردم که از ماده نیرو زا استفاده نکرده ام و با توجه به پیشنهاد یکی از دوستانم یک شربت خوراکی که در تمام عطاری ها هست را گرفتم و استفاده کردم به خاطر اینکه این دارو چینی بود و مخلوط مواد ممنوع داشت ، فدراسیون جهانی هم اعلام کرد اما برای بنده محرومیت چهار ساله در نظر گرفتند، مانده ام علت در بوق و کرنا کردن محرومیت من چه چیزی است!من که تمام مدال هایم را با بدن پاک به دست آوردم در خصوص محرومیتم باید بگویم فدراسیون دوچرخه سواری ایران می توانست در خصوص کمتر شدن محرومیتم کمک کند.اگرچه با دنیای دوچرخه سواری خداحافظی کرده ام اما فدراسیون از این مسئله خوشحال هم بود.آزمایش آی آر ام اس و آنالیز دو ساله اخیر را دارم،اصلا آزمایش های من را کنار بگذارید ادعای پاکی نمی کنم اما در این عرصه همه رکابزنان از تیم نوجوانان،جوانان،بزرگسالان،بانوان و پیشکسوتان و غیره دوپینگی هستند.

در اردوی کیش مواد دوپینگ در یخچال ها برای سوگولی ها گذاشته بودند.

حقی در ادامه خاطر نشان کرد:سال گذشته که در اردوی تدارکاتی کیش بودم مواد نیرو زا در یخچالها بود و شاهد عینی هم برای این ادعا دارم اما ورزشکاران سوگولی از این امکانات فدراسیون استفاده می کردند تا خوب رکاب بزنند ودر عین حال از آنها آزمایش دوپینگ هم گرفته نمی شد. اسماعیل چایچی هم در حین تمرینات از بنده جلو می زد اما در مسابقات نمی توانست مدال بیاورد.

مواد غذایی با ورود رئیس فدراسیون به اردوها ورود می کرد

وی تاکید کرد:با صحبت هایی که کردم متوجه می شوید تمام این برنامه ها برای غرض ورزی با من بود. چایچی در مسابقات برون مرزی که می رفتیم یک لیوان آب دست رکابزنان نمی داد در اردوها یک نوشابه دست رکابزنان تیم نمی دادند و از گرسنگی ضعف کرده بودیم اما به محض ورود رئیس فدراسیون، تجهیزات بود که در اردو می ریخت و مجدد تا رئیس فدراسیون می رفت تا اتمام آن مواد غذایی دیگر چیزی وجود نداشت.

روزهای بدی را در مسابقات برون مرزی همراه با فدراسیون گذراندم

رکابزن ملی پوش دوچرخه سواری در ادامه اظهار کرد: برای حضور در مسابقات قهرمانی آسیا با دوچرخه های خودم و لاستیک و تجهیزات شخصی رفتم در صورتی که برای تیم ملی رکاب می زدم، حتی در این رقابتها دستم شکست و دچار مشکل شدم یک تماس نگرفتند حالم را بپرسند تا مبادا که پول بیمارستانم به گردنشان بیفتد.

پول فدراسیون در دستان چایچی بود که بیت المال محسوب می شد اما در قزاقستان و هندوستان بچه ها از گرسنگی مانده بودند و این اقا پولی خرج نمی کرد…روزهای بدی را گذراندیم با اینکه حداقل ۵۰۰ میلیون سالیانه فدراسیون دوچرخه سواری هزینه می کند برای مثال در مسابقات قهرمانی آسیا که می خواستم بروم تنها اعزام شدم به این خاطر اصغر خالقی(دبیر سابق فدراسیون دوچرخه سواری) به بنده ۱۵۰ دلار برای هزینه دوچرخه و لوازمم داد تا در فرودگاه مشکل حمل بار نداشته باشم که با کلی دوز و کلک آن پول را پرداخت نکردم، از ۸ صبح که به فرودگاه ناریتا رسیدم چایچی بنده را همراه خودش به پیست برد و ۴ ساعت زمانم آنجا رفت سپس به خوابگاه رفتیم و تا ۱۰ شب چرخیدیم در صورتی که ۸ صبح بنده باید مسابقه می دادم و در نهایت به خاطر استراحت ناکافی نفر پنجم شدم.

وی ادامه داد: درهمین مسابقات مدال طلا را با بهترین وضع به دست چایچی دادم اما مدال را از چنگ وی در آوردند و مدال ما تبدیل به برنز شد و هنگامی که برای ریکاوری رفتم چون در رقابتهای فینال نتوانستم شرکت کنم سوم شدم .

برای رکابزنان با پولی که برای حمل بار اضافی مانده بود غذا خریدم

حقی در ادامه عنوان کرد: هنگام بازگشت به ایران بنده به همراه چند نفر دیگر از ورزشکاران به فرودگاه آمدیم که به خاطر تاخیر در زمان هواپیما رکابزنان گرسنه بودند و به آنها پولی هم نداده بودند که حداقل برای خودشان غذا تهیه کنند به این خاطر بنده همان ۱۵۰ دلار را برای رکابزنان نهار خریدم و هنگامی که به ایران آمدم بقیه پول را به اصغر خالقی به همراه فاکتورها تحویل دادم همچنین جریانات پیش آمده را به رئیس فدراسیون توضیح دادم به این خاطر می گویم هرکسی که از مصطفی چایچی حمایت کند به فدراسیون دوچرخه سواری ایران ظلم کرده است.

در ادامه این گزارش گفتگویی با مصطفی چایچی که مورد انتقاد برخی رکابزنان قرار گرفته، داشتیم

مصطفی چایچی مدیر تیم های ملی دوچرخه سواری در خصوص انتقادات رکابزنان از وی گفت: از قدیم این مسئله مطرح بوده است که اگر شخصی خوب کار کند همیشه پشت سرش حرف و حدیث است ، فدراسیون یکی از کارهای اشتباهی که در گذشته انجام داده است ورزشکار سالاری بود که متاسفانه باعث شده ورزشکاران برای حفظ جایگاه خود در فدراسیون به هر کاری متوسل می شدند و فدراسیون هم از برخی مسائل چشم پوشی می کرد.!

مواد نیروزا در یخچال ملی پوشان/دوپینگ تحت حمایت تیم ملی

وی در ادامه مدعی شد : رکابزنان در گذشته برای افزایش توان خود داروهای دوپینگی مصرف می کردند و فدراسیون هم برخورد جدی با آنها نداشت که این کار باعث شد در بازی های آسیایی گوانجو ۱۸ نفر رکابزن دوپینگی داشته باشیم اما با سیاستی که پس از روی کار آمدن خسرو قمری در فدراسیون دوچرخه سواری در پیش گرفتیم این آمار در عرض ۷ سال به ۷ نفر رسید.

چایچی در ادامه خاطر نشان کرد: در آن زمان جامعه دوچرخه سواری، کار را به جایی رسانده بود که همه (دوچرخه سوار) می گفتند اگر از مواد نیرو زا استفاده نکنم از بقیه عقب می مانم در صورتی که اگر یک دوچرخه سوار ژاپنی را با رکابزنان کشور مان مقایسه کنیم متوجه می شویم که روی تمام مسائل این ورزشکار تمرکز شده تا بدون مواد ممنوع و کاملا طبیعی به نتیجه عالی برسد.

وی ادامه داد: هم اکنون قصد ما این است که نسلی را در دوچرخه سواری تربیت کنیم که به این سو سوق پیدا کند.

وی تاکید کرد: مشکل فعلی دوچرخه سواری، نتیجه گرایی است زیرا اگر یک رکابزن بهترین نتیجه را کسب کند بلافاصله باشگاه ها وی را جذب می کنند اما گاهی این عملکرد خوب نشانه های دیگری از جمله استفاده از دوپینگ را هم در بر دارد،به این خاطر می گویم، بنده به عنوان مدیر تیم های ملی جلوی این مسئله ایستاده ام و به هیچ عنوان اجازه نمی دهم که رکابزنم در یک مسابقه داخلی (با دوپینگ) خوب رکاب بزند و در مسابقه ی بین المللی به خاطر استفاده از مواد نیروزا حضور پیدا نکند.

مدیر تیم های ملی دوچرخه سواری خاطر نشان کرد: در گذشته اگر یک دوچرخه سوار به اردوی تیم ملی دعوت می شد برای حفظ دوستانش تلاش می کرد تا حتما آنها هم در اردو حضور داشته باشند و به این شکل فدراسیون را مجبور به تن دادن به کارهایی می کردند که باعث ضایع شدن حق دیگر رکابزنان می شد اما خوشبختانه هم اکنون وضع تغییر کرده است و بنده جلوی این افراد ایستادم.

وی ادامه داد: به همین علت است که هم اکنون رنکینگ دوچرخه سواری کشور تغییر کرده است و همان طور که جدول های جهانی نشان می دهد رشد روز افزونی داشته ایم.

چایچی در ادامه تصریح کرد:یکی از برنامه هایی که برای جلوگیری از ورزشکار سالاری انجام دادیم تعیین رنکینگ رکابزنان بود که بر اساس ان، رکابزنان را به اردوهای تیم ملی دعوت می کنیم و کار را به جایی رساندم که دوچرخه سواران می گفتند اردو نمی آییم اما اگر خواستید در مسابقات شرکت می کنیم و به باشگاه ها یا هیئت های دوچرخه سواری شان فشار می آوردند که باند بازی را از بین نبرند، هیئت ها نیز برای از دست ندادن ورزشکارانشان به ما فشار می آوردند، اما در مجموع باید بگویم دوست نداریم حق شخص دیگری ضایع شود اگرچه خوشحال خواهیم شد که تیم مدال بیاورد اما نه به هر قیمتی…

مواد نیروزا در یخچال ملی پوشان/دوپینگ تحت حمایت تیم ملی

چایچی در خصوص علت محرومیت سید رضایی عنوان کرد: سید رضایی یکی از رکابزنانی بود که ۲ بار آزمایش دوپینگ وی مثبت و مادام العمر محروم شد و این مسئله را شفاف عنوان می کنم ،بیشتر کسانی که کمتر در تست گیری حضور می یافتند آزمایش دوپینگ آنها مثبت درمی آمد.

وی در خصوص نارحتی سهرابی از وی بیان کرد: مسئله ای که موجب ناراحتی او شده است عدم اعزامش به المپیک بود که در اردو های تیم ملی هنگامی که از او آزمایش گرفتیم مدیر عامل باشگاهش هم حضور داشت و متوجه شدیم بدن بقیه ورزشکاران نسبت به وی برای حضور در المپیک آماده تر است و بنابراین فردی که واقعا مستحق بود را به المپیک فرستادیم از طرفی دو بار برای حضور در مسابقات قهرمانی آسیا قصد اعزام وی را به تایلند و ژاپن داشتیم که اعلام کردآمادگی شرکت در رقابت ها را ندارم.

چایچی خاطر نشان کرد: هم اکنون ۴۰ رکابزن در اردوی تیم ملی در اهواز حضور دارند اگر آزمایشی گرفته نشود ما از کجا باید بدانیم که کدام دوچرخه سوار حقش است تا در رقابت های بین المللی شرکت کند به این خاطر باید ابتدا یک مسابقه انتخابی برگزار کنیم که امکان پذیر نیست، به این خاطر کسانی که به اردو می آیند را تحت نظر می گیریم تا در نهایت بهترین ها را انتخاب کنیم.

وی در خصوص تیم ملی دوچرخه سواری سرعت اظهار کرد:تیم ملی سرعت برای آینده پشتوانه ای ندارد زیرا رجبلو ۳۱ سال و ورپشتی ۳۵ سال سن دارند. فدراسیون دوچرخه سواری باند بازی در تیم سرعت را گرفت و این جریان موجب پرورش محمد دانشور شد.

اگر این کار را نمی کردیم سیر نزولی داشتیم و مانند روزهای گذشته نمی توانستیم پیشرفت کنیم. این اتفاق موجب شد سال گذشته محمد دانشور مدال طلا کسب کند و اگر جلوی این باند بازی ها نمی ایستادیم دیگر موفقیتی نداشتیم و باید رجوع می کردیم به آخرین مدال طلایی که مربوط به۲۰ سال گذشته بود که قادر میزبانی در رقابت های تایم تریل انفرادی به دست آورد.

بهترین نتیجه تاریخ دوچرخه سواری را در سال ۲۰۱۶ کسب کردیم

چایچی تاکید کرد: اگر وجدان کاری داشته باشیم امثال محمد دانشور ظهور خواهند کرد، این رکاب زن با ۱۹ سال سن نفر ۲۳ جهان شد.

وی ادامه داد: بهترین نتیجه تاریخ دوچرخه سواری را در سال ۲۰۱۶ و در مسابقات قهرمانی جهان به دست آوردیم که برای فدراسیون دوچرخه سواری ایران نتیجه خیلی خوبی به حساب می آمد زیرا رقابت های جهانی همطراز المپیک است. همچنین در بازی های آسیایی مدال طلا را توسط محمد دانشور به دست آوردیم که همه گفتند شانسی بود اما در رشته کایرین که در چهار مرحله برگزار می شود شانسی وجود ندارد و این جریان را مردم نمی دانند و به شانس رو می آورند حتی پس از این جریان مدال نقره و برنز هم کسب کردیم که اگر به این نتایج نگاهی بیندازیم متوجه می شویم این مدال ها دیگر شانسی نبود.

دوچرخه سواری پیشرفت خوبی کرده است

وی در ادامه افزود: من در سال ۱۹۸۸ به المپیک رفته ام و خسرو قمری هم جزو رکابزنانی بود که در زمان های گذشته به المپیک رفته بود، از روز نخستی که وارد فدراسیون شدیم

می دانستیم باید چکار کنیم اما متاسفانه افراد مورد نیاز را نداشتیم . هم اکنون نفرات خوبی برای حضور در مسابقات دوچرخه سواری تربیت کردیم و الان پس از مدتها تلاش به جرات می توانم بگویم حداقل ۱۰ رکابزن پشت سر قادر میزبانی داریم.

در گذشته نقش رکابزنان در مسابقات بین المللی نمادین بود

مدیر تیم های ملی دوچرخه سواری یاد آور شد:متاسفانه رکابزنان ما شیوه اشتباهی را برای حضور در مسابقات در پیش گرفته بودند این رکابزنان در ابتدا برای حضور در مسابقات بین المللی خوب رکاب می زدند اما پس از انتخابی در مسابقات بین المللی که حضور پیدا می کردیم حالت نمادین داشتند و رقابت ها را می باختند اما هم اکنون اگرچه همچنان روی سکو نمی روند ولی حداقل نفرات چهارم و پنجم جدول می شوند.

 

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=177940

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x