تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
0

مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام شد / اعطای نشان آیسسکو به وزیر فرهنگ

  • کد خبر : 177082
  • 05 بهمن 1395 - 15:42
مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام شد / اعطای نشان آیسسکو به وزیر فرهنگ

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وحدت را راه حلی مناسبی برای غلبه بر افراطی گری در جهان اسلام دانست و گفت: فرهنگ رضوی زمینه ساز وحدت است.

به گزارش «کمال مهر»، سید رضا صالحی امیری در آئین افتتاحیه پایتخت فرهنگی جهان اسلام مشهد ۲۰۱۷ گفت: انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام می تواند نوای وحدت را به گوش جهانیان برساند.

وی با اشاره به اینکه امروز مسئولان مختلف بر اساس شکل گیری وحدت در این مراسم شرکت کرده اند، اظهار کرد: از امروز گفتمان رضوی که همان گفتمان صلح و و انسانیت است در جهان اسلام دمیده می شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در شرایط فعلی باید ندای وحدت و اخلاق در بین جوامع اسلامی سر داده شود، گفت: پیامبر اکرم هدف اصلی خود را مکارم اخلاق می داند و معیارهای آیسسکو نیز برای انتخاب پایتخت فرهنگی جهان اسلام نیز بر همین اساس استوار است.

صالحی امیری با بیان اینکه مشهد در شرایط فعلی محل اجتماع عالمان و هنرمندان است، تصریح کرد: این رویکرد گفت وگو در سیره حضرت رضا(ع) بوده است و چرا در شرایط فعلی نتوانیم جذب حداکثری داشته باشیم، مگر جز این است که ما دارای مبانی مشترک هستیم.

وی با تاکید بر اینکه همه مسلمانان دارای مبانی مشترک هستند، تصریح کرد: در شرایط فعلی مسلمانان با یک دشمن واحد روبه رو هستند و آن دشمن کسی است که چهره ای خشن از دین رحمانی اسلام را جلوه می دهد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی دشمنان مسلمانان به افراط گری روی آورده اند و در این میان صهیونیست ها نقش موثری را در خصوص اختلاف افکنی و نفاق جهان اسلام ایفا می کنند.

وی با بیان اینکه حضرت امام خمینی(ره) با طرح ایده هفته وحدت پرچمدار وحدت و همدلی مسملنان شد، یادآور شد: امروز جهان اسلام از سوی دو جبهه در تنگا قرار گرفته است و برای برون رفت از این وضعیت نیازمند وحدت و همگرایی است.

وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی خاطر نشان کرد: حضرت آیت الله خامنه ای نیز همواره بر ضرورت وحدت تاکید داشته اند و تنها راه حل از بین رفتن مشکلات جهان اسلام را وحدت عنوان کرده اند.

صالحی امیری گفت: ریاست جمهوری نیز از ابتدای تشکیل دولت، وحدت و همدلی را در بین جهان اسلام شروع کرده است.

وی یادآور شد: برای از بین بردن مشکلات موجود در جامعه از جمله حتی فقر باید وحدت مورد توجه قرار بگیرد و برگزاری چنین نشست هایی می تواند زمینه شکل گیری صلح و وحدت را در بین جهان اسلام تسریع کند.

صالحی امیری با اشاره به اینکه باید به شکل گیری تمدن نوین اسلامی کمک کنیم، خاطر نشان کرد: باید بستر سازی مناسب در این زمینه شکل بگیرد و در این خصوص می توان برنامه های متنوعی از جمله جشنواره های فرهنگی و هنری، نشست های تخصصی و علمی، مسابقات ورزشی را به صورت مشترک اجرایی کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه باید زمینه توسعه گردشگری در بین کشورهای اسلامی بیش از گذشته فراهم شود، خاطر نشان کرد: جهان اسلام بیش از هر زمان دیگر از تفرقه و خشونت رنج می برد و ما بیش از هر زمان دیگر به وحدت نیازمندیم و سیره رضوی به ما می آموزد که در سایه فرهنگ رضوی می توانیم زندگی کنیم و به وحدت دست یابیم.

صالحی امیری گفت: فرهنگ رضوی فرهنگ گفت وگو و همدلی است و در این میان خراسان و مشهد محل تلاقی ارتباطات تمدنی و کانون پیداش گفتمان های نو و محل تعامل میان افراد از گذشته تا کنون بوده است.

وی یاداور شد: این پیشنه به ما می آموزد که این جمع ارزشمند با ارتباطات و گفت وگوهای فرهنگی می توانند طرحی نو را در بین جوامع اسلامی ایجاد کنند.

اعطای نشان آیسسکو به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

در ادامه مراسم نشان آیسسکو توسط امینه الحجری معاون دبیرکل آیسسکو به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران اهدا شد.

مشهدالرضا (ع) توسعه دهنده فرهنگ رضوی

شهردار مشهد هم در ادامه این مراسم گفت: در این سال و در تمام سال ها مشهدالرضا (ع) باید به دلیل نقش تمدن ساز بودنش توسعه دهنده فرهنگ رضوی باشد.

سید صولت مرتضوی افزود: جهان اسلام باید همواره با یکدیگر متحد باشند تا توطئه دشمنان در نشان دادن چهره خشن از اسلام خنثی شود.

وی گفت: مشهد جاذبه های فرهنگی، گردشگری، اقتصادی و اجتماعی بسیار دارد و این ظرفیتها باید به خوبی به جهانیان معرفی و عرضه شود.

وی گفت: وحدت بین کشورهای اسلامی زمینه ساز صلح و دوستی بین ملتهاست.

مشهد ۲۰۱۷ فرصتی برای شکل گیری تمدن نوین اسلامی است

استاندار خراسان رضوی درآغاز این مراسم گفت: انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال ۲۰۱۷ فرصتی ارزشمند برای شکل گیری تمدن نوین اسلامی در جهان اسلام است.

علی رضا رشیدیان افزود: امروز در جوار حرم رضوی و در مرکز خراسان، این کهن دیار مردان و بزرگ ایران، رویداد پایتخت فرهنگی جهان اسلام آغاز می شود.

وی با بیان به اینکه مشهد در طول تاریخ پر فراز و نشیب خود در حوزه های مختلف فرهنگی و دینی نامدار بوده است، گفت: این شهر همواره به عنوان پیونددهنده فکری و فرهنگی کشور و جهان مطرح بوده است.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه حوزه گستره فکری بزرگان مشهد همه انسان های کره زمین را تحت تاثیر قرار داده است،خاطر نشان کرد: پس از اسلام بازار علم و ادب در این خطه پر رونق بوده است و نامدارانی همچون حکیم فردوسی، غزالی، شیخ طوسی و بسیاری دیگر از علما در این سرزمین رشد کرده اند.

وی گفت: مشهد می تواند نقش اساسی را در آینده جهان اسلام ایفا کند و عنوان بزرگترین کلان شهر مذهبی جهان اسلام به شایستگی می تواند در طرح تمدن نوین اسلامی نقشی اساسی ایفا کند و کانون ارتباطات فرهنگی و فکری در منطقه به حساب بیاید.

رشیدیان افزود: مشهد می تواند با پیروی از رویکردهای حضرت رضا(ع) به عنوان یک مرکز فکری بزرگ در بین جهان اسلام شناخته شود.

استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: نوای وحدت، همدلی صلح و صفا و برادری می تواند از مشهد نواخته شود و این نوا به گوش همه جهانیان برسد.

وی یادآور شد: مشهد شایستگی این را دارد که از ظرفیت های موجود همچون حوزه های علمیه و دانگشاه های خود استفاده کند و به عنوان کانون گفت وگوهای جهانی در سطح جهان شناخته شود.

رونمایی از آثار فرهنگی مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام

آغاز رسمی برنامه های پایتخت فرهنگی جهان اسلام در مشهد

در ادامه این مراسم آثار نفیسی همچون قرآن نفیس به خط مرحوم نیریزی، تابلوی معرق ضامن آهوی استاد فرشچیان که سعید ارزکان آن را طراحی کرده، تابلوی خوشنویسی شمس الشموس، هفته نگار مشهد ۲۰۱۷، نماهنگ و سرود ویژه پایتخت فرهنگی جهان اسلام، کتاب کشورهای جهان اسلام و خوشنویسی کتیبه در این ایام رونمایی شد و یک فیلم مستند ۱۵ دقیقه ای از تصاویر مشهد در یک قرن گذشته که تاکنون دیده نشده نیز به نمایش در آمد.

همچنین در ادامه مراسم ازتمبر یادبود رویداد مشهد پایتخت فرهنگی جهاناسلام در سال ۲۰۱۷رونمایی شد.

کتابت قرآن کریم همزمان با آغاز رویداد مشهد ۲۰۱۷

همزمان با آغازاین مراسم کتابت قرآن کریم توسط خوشنویسان و خطاطان برحسته کشور در جوار تالار قدس حرم مطهر رضوی آغاز شد.

۷۰ خوشنویس برتر کشور در موزه قرآن و نفایس حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) قرآن کریم را کتابت می کنند.

خوشنویسان آیات قرآن کریم را به خط ثلث به رشته تحریر در می آورند تا در مراسمی به عنوان اثر ماندگار رونمایی شود.

در مراسم رسمی افتتاحیه این رویداد بزرگ مسئولان شخصیت های برجسته کشوری از جمله وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، بیش از ۲۵۰ میهمان خارجی از کشورهای اسلامی اعم از وزرا ، نمایندگان مجلس ، ملی ، سفرا ، کاردارها ، شخصیت های فرهنگی ، مذهبی حضور دارند.

 مشهد کمک شایانی به فرهنگ بشری کرده است

 مشهد ۲۰۱۷  ظرفیت مناسبی برای گردشگری سلامت

سیره رضوی جهان اسلام را مصون سازی می کند

   انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=177082

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x