تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

یازدهمین جشنواره فیلم ۱۰۰ با شعار «سینمای اخلاق» برگزار می‌شود

  • کد خبر : 174187
  • 13 دی 1395 - 1:35
یازدهمین جشنواره فیلم ۱۰۰ با شعار «سینمای اخلاق» برگزار می‌شود

این رویداد سینمایی در قالب بخش‌های «مسابقه سینمای۱۰۰ ثانیه‌ای ایران» شامل دو بخش «اصلی» و «در مسیر تجربه» در زمینه های مستند، داستانی، پویانمایی و مسابقه سینمای ۱۰۰ ثانیه ای جهان در زمینه آثار مستند، داستانی، پویانمایی طراحی شده است.

به گزارش کمال مهربه نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی حوزه هنری، علی قربانی دبیر این جشنواره با اعلام این خبر افزود: این رویداد سینمایی در قالب بخش‌های «مسابقه سینمای۱۰۰ ثانیه‌ای ایران» شامل دو بخش «اصلی» و «در مسیر تجربه» در زمینه های مستند، داستانی، پویانمایی و مسابقه سینمای ۱۰۰ ثانیه ای جهان در زمینه آثار مستند، داستانی، پویانمایی طراحی شده است.

وی ادامه داد: جشنواره بین المللی فیلم ۱۰۰ در این دوره در سه محور موضوعی «اخلاق و سبک زندگی»، «اخلاق و فرهنگ کار»، «اخلاق و اقتصاد مقاومتی» برنامه ریزی شده و فیلم ها باید ملهم از این سه محور کلی تولید شده باشند.

وی ضمن تشریح موضوعات جشنواره اضافه کرد: موضوع «اخلاق و سبک زندگی» شامل ترویج مفاهیم اخلاقی همچون: قانون مداری، گذشت، سعه صدر، ایثار و… ترویج الگوی انسان انقلاب اسلامی، خانواده الگوی ایرانی اسلامی، فرهنگ اصیل ایرانی و نگاه دوباره به زندگی و زدودن غبار روزمرگی می شود. موضوع «اخلاق و فرهنگ کار» ، شامل مفاهیمی چون: کارآفرینی و کسب و کارهای نوین، تجاری سازی ایده های نو و تولید ثروت از علم، فرهنگ صحیح انجام کار و حمایت از صنایع دستی و هنرهای سنتی ایرانی می شود و محور «اخلاق و اقتصاد مقاومتی» در برگیرنده مضامین و مفاهیمی چون: حمایت از تولید کالا و خدمات دانش بنیان ایرانی، فرهنگ تولید محصولات باکیفیت ایرانی، پویش ملی و حمایت مردمی از تولید کالا و خدمات دانش‌بنیان باکیفیت ایرانی، تأثیرات مخرب خرید کالاهای خارجی و واردات بی رویه و غیر قانونی (قاچاق کالا) می گردد.

دبیرجشنواره بین‌المللی فیلم ۱۰۰ خاطرنشان ساخت: فیلم ۱۰۰ یک پیام در عصر رسانه هاست. در جهان کنونی که جهان ارتباطات نامگذاری شده، کمتر حرکتی است که از چشم تیزبین رسانهها و وسایل ارتباط جمعی دور مانده باشد. مخاطبان نیز براساس علایق و سلایق خود دست به انتخاب رسانۀ مورد علاقهشان میزنند، هرچند که بمباران اطلاعات فرصت را برای تشخیص سره از ناسره محدود میکند، اما پیام مناسب و شاخص همیشه بر اذهان عمومی تأثیرگذار خواهد بود.

وی اضافه کرد: در عصر ارتباطات، پیام میتواند در قالب هنر خود را نمایان سازد و این مسئله تأثیرگذاری و جذب مخاطب را افزایش میدهد و از سویی دیگر، این پیام هر چقدر با ظاهری آراستهتر و کوتاهتر بیان شود، مخاطبان بیشتری خواهد داشت و تأثیری افزونتر.

به گفته وی؛ در این میان، هنر سینما چه از لحاظ تأثیرگذاری و چه مخاطبان انبوه در رتبۀ نخست قرار میگیرد. داشتن پیام و این مسئله که فیلمساز تا چه میزانی میتواند در یک زمان کوتاه این پیام را منتقل کند از مشخصههای اصلی فیلمهای ۱۰۰ ثانیهای است. چه بهتر که این پیام برپایه نگاهی اخلاق مدارانه عنوان شود، وی اظهار داشت: اخلاق مسئله موردنیاز جامعه ما و نیاز جوامع امروز بشری است.

دبیر جشنواره فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای گفت: ساخت فیلمهایی با زمان حداکثر ۱۰۰ ثانیه در کوتاهترین زمان ممکن و با کلیتی منسجم کاری بسیار مشکل است و فیلمساز می باید داستانی را بیان کند که آغاز، میانه و پایان داشته باشد و بتواند روی مخاطب تأثیر بگذارد.

وی افزود: فیلم ۱۰۰ یک فیلم کامل است با تمام مشخصات یک فیلم و با تکیه به دو عنصر ایجاز و خلاقیت، نه یک تیزر تبلیغاتی است، نه نماهنگ و نه بخشی از یک فیلم بلند. فیلم ۱۰۰ ثانیه‌ای رسانه‌ای نو و مناسب است برای ابزارهای جدید که با قابلیت تأثیرگذاری بسیار بالا در جهان پرشتاب و پرهیاهوی امروز می‌تواند ثانیه‌هایی مخاطب بی‌وقت و کم حوصله را به خود مشغول کند و در کنار انتقال مفهوم و پیام خود لذت بصری و زیبایی شناسانه هم به او هدیه کند.

شایان ذکر است سینماگران علاقمند تا پایان دی ماه می توانند آثارشان را به دبیرخانه جشنواره به نشانی: تهران،خیابان سمیه، نرسیده به خیابان حافظ، حوزه هنری، طبقه منفی یک، دبیرخانه مرکزی جشنواره‌های حوزه هنری ارسال نمایند.

انتهای پیام/

 

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=174187

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x