تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
2

فارسی زبان محبوب تلگرام/ جغرافیای تلگرام بر کدام کشورها متمرکز است؟

  • کد خبر : 173767
  • 06 دی 1395 - 2:36
فارسی زبان محبوب تلگرام/ جغرافیای تلگرام بر کدام کشورها متمرکز است؟

تلگرام در چندین نقطه از جهان همانند بسیاری دیگر از شبکه های اجتماعی مخاطب دارد اما در میان این کشورها یک کشور بیشترین مخاطب را به این پیام رسان دعوت کرده است.

به گزارش «کمال مهر»؛ تلگرام، سرویس پیام رسان متن باز که به واسطه آن می توان تصاویر، ویدئوها، فایل های صوتی و فایل های متنی را با حجم های متقاوت برای دوستان و مخاطبان این شبکه به اشتراک گذاشت.

پیام رسانی که انتشار ابتدایی آن به اوت سال ۲۰۱۳ بر می گردد و در طول حدود یک و نیم سالی که وارد کشور ما شده توانسته به شبکه اجتماعی محبوب ایرانیان بدل شود.

پشتیبانی تلگرام از سیستم عامل های گوگل اندروید، اپل آی‌اواس، ویندوز فون، مایکروسافت ویندوز، لینوکس، اواس ۱۰ موحب شد تا هر فردی با تلفن هوشمند خود بتواند در بستر اینترنت به این شبکه متصل شود و از محتویات و برنامه ها و امکاناتی که این پیام رسان در اختیارش می گذارد استفاده کند.

دوروف خالق تلگرام شاید در ابتدا ورود این پیام رسان به بازار فکر نمی کرد بتواند تا به این میزان در طول سه سال مخاطب جذب کند و نسبت به رشد دیگر شبکه های اجتماعی در مدت زمان مشابه به نوعی شاید یک رقیب برای آن به شمار برود، زیرا این پیام رسان علاوه بر به روزرسانی های خود در فواصل زمانی اندک و دسترسی از طریق موبایل های هوشمند بر صفحه دسکتاپ نیز قابل استفاده است و کاربران این شبکه با هر وسیله ای به راحتی به اطلاعات خود در این شبکه دسترسی دارد.

انگلیسی، اسپانیایی، آلمانی، ایتالیایی، هلندی، پرتغالی (برزیل و پرتغال)، کره‌ای، عربی و فارسی زبان هایی هستند که این نرم افزار از آنها پیشتیبانی می کند و هر یک از این زبان ها با قابلیت هایی از جمله تشکیل گروه، ایجاد کانال و راه اندازی ربات در این پیام رسان مخاطب خاص خود را دارد.

تلگرام در ابتدا ورود به دنیای شبکه های اجتماعی تنها قابلیت چت کردن دو کاربر را داشت و در ادامه رشد خود قابلیت گروه را ایجاد کرد که افراد عضو آن می توانستند تعاملی با یکدیگر در ارتباط باشند و هم اکنون با ایجاد سوپر گروه ها جمعیت ۵ هزار نفری را می توان در یک گروه گنجاند.

از سویی دیگر کانال ها نیز به عنوان مسیری یک طرفه ایجاد شدند و تلگرام با این قابلیت مخاطبان بسیاری را جذب خود کرده است.
همانطور که گفته شد این پیام رسان از زبان های مختلفی پشتیبانی می کند و توانسته با قابلیت هایی که ارائه می دهد مخاطبان خاص خود را برای عضویت در این شبکه جذب کند.

اما با وجود پشتبانی از زبان های متعدد در این شبکه، زبان محبوب و پر مخاطب تلگرام زبان رایج کدام کشور است؟

کمتر از یک سال گذشته بود که آماری از سوی خالق این شبکه در خصوص اعضای فعال تلگرام، میزان اشتراک گذاری پیامها در روز توسط این پیام رسان، کاربران فعال این شبکه و … منتشر شد.

بر طبق این آمار روزانه ۳۵۰ هزار کاربر جدید به مجموع استفاده‌کنندگان از این سرویس اضافه می‌شود و کاربران فعال در کشورهای مختلف جهان نیز هر روز ۱۵ میلیارد پیام ارسال می‌کنند.

بر طبق آمار جدید تلگرام در سراسر دنیا ۱۵۰ میلیون کاربر دارد که البته نسبت به دیگر پیام رسان های محبوب آمار کمتری است اما طراحان آن به دلیل جذب مخاطب مدعی رشد این شبکه در بین کاربران شبکه های اجتماعی در جهان هستند.

الکسا چه می گوید؟

الکسا سایت رسمی رتبه بندی شبکه و سایت های اینترنتی است و گردانندگان سایت های فعال در بستر اینترنت می کوشند با ترفند های مختلف رتبه خود را در این سایت رسمی ارتقا دهند.

در برآورد محبوبیت تلگرام در یک کشور خاص پرچم ایران در رتبه اول دیده می شود، این برآورد بر اساس ترکیبی از متوسط بازدیدکنندگان این شبکه در طول یک روز محاسبه می شود که بر اساس میزان مشارکت کاربران و استفاده آنها از این فضا این پیام رسان در ایران رتبه ۱۵ و در جهان رتبه ۴۳۱ را دارد.

جغرافیا مخاطبان تلگرام بر طبق آمار رسمی الکسا به کشورهای ایران، ایتالیا، روسیه، اسپانیا و امریکا محدود تر از دیگر کشورهای جهان است، ایرانیان ۴۰٫۴ دهم درصد از این شبکه بازدید دارند و ایتالیا، روسیه و اسپانیا هر کدام با دو تا سه دهم درصد اختلاف رتبه های بعدی را در جدول مخاطبان الکسا به خود اختصاص داده اند، البته باید گفت این رتبه ها تک رقمی هستند!

نکته قابل توجه در مخاطبان تلگرام بر اساس آمار این سایت رسمی اعلام رتبه بندی، شبکه تلگرام که در نظر بسیاری از افراد روسی است در این کشور تنها ۵٫۴ درصد بازدید مخاطب دارد.

الکسا آماری دیگری نیز در خصوص این شبکه پیام رسان منتشر کرده است، آنهم بیشترین کلمات کلیدی که کاربران اینترنت در خصوص این شبکه اجتماعی در موتورهای جستجوگر به دنبال آن می گردند.

Telegram، تلگرام، telegram desktop، حذف اکانت تلگرام و telegram web، بیشتر کلمات جستجو شده پیرامون این شبکه اجتماعی در موتورهای جستجوگر هستند که آنچه در جدول زیر پیداست از چهار کلمه پر طرفدار در جستجو دو کلمه به زبان فارسی می باشد و این امر نشان از زبان محبوب فارسی در این شبکه دارد!

فارسی زبان محبوب

آنچه آمار نشان می دهد حدود ۹۸ میلیون نفر فارسی زبان در این شبکه حضور دارند و رتبه دوم و البته دو رقمی زبان رایج در این شبکه زبان عربی است، پس از فارسی و عربی تعداد کاربران این پیام رسان در دیگر کشور از جلمه انگلستان، روسیه، پرتغال، اسپانیا و ایتالیا از دو میلیون نفر تا حدود ۹۰۰ هزار نفر متغیر است.

مسئولان مرکز ملی فضای مجازی نیز اعلام کرده اند بیش از یک هزار کانال تلگرامی در ایران فعال است و در شبانه روز یک میلیون و ۲۰۰ هزار مطلب در این شبکه به اشتراک گذاشته می شود.

حدود ۶۰ درصد از پهنای باند اینترنت کشور به این شبکه اختصاص دارد و بیشترین محتوای مجرمانه نیز در این پیام رسان رخ می دهد!

و در پایان؛
به راستی چرا باید پیام رسانی که گفته می شود روسی است در کشور خودش رتبه سوم بازدیدکنندگان را نسبت به رتبه اول در رنکینگ جهانی آن هم با اختلاف ۳۵ درصدی داشته باشد؟

گزارش از عاطفه بیات

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=173767

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x