تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

تعدادی از متهمان پرونده حقوق‌های نجومی در مقام احضار هستند/ دیوان عالی درباره بابک زنجانی حکمی نداده است

  • کد خبر : 171863
  • 07 آذر 1395 - 16:06
تعدادی از متهمان پرونده حقوق‌های نجومی در مقام احضار هستند/ دیوان عالی درباره بابک زنجانی حکمی نداده است

معاون اول قوه قضائیه گفت: انتظار داریم دولت و مجلس در برنامه ششم توسعه با جذب نیرو به دستگاه قضایی به میزان برنامه پنجم موافقت کنند.

به گزارش اجتماع«کمال مهر»؛حجت السلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‎‌ای معاون اول قوه قضائیه در مراسم تحلیف دانش‌آموختگان قضایی که امروز(یکشنبه) برگزار شد، با تسلیت شهادت هم وطنان درحادثه تروریستی  حله عراق  اظهار داشت: امیدواریم دولت با دستگاه قضایی همکاری کند و با میزان جذب قضات در برنامه پنجم موافقت کنند.
وی افزود: البته دولت در برنامه ششم توسعه با جذب قضات به میزان برنامه پنجم موافقت نکرده است و ما انتظار داریم حداقل با میزان جذب قضات برابر با برنامه پنجم موافقت کند که این تعداد هم برای دستگاه قضایی کم است.
معاون اول قوه قضائیه گفت: یکی از شرایط قضاوت و قاضی عدالت است، مگر نمی‌شود یک شخص خوش فهم و دارای شم قضایی و براساس قانون بدون عدالت قضاوت کند؟ آیا این موضوع اشکال دارد و آیا حکم این فرد معتبر است ؟اگر ما یکی از شرایط قضاوت را عدالت بدانیم در این‌جا دچار مشکل می‌شویم.
حجت السلام و المسلمین محسنی اژه‌ای بیان داشت: عدالت چه اقتضائاتی دارد و مقتضای عدالت چیست؟ و فرق فرد عادل با فردی که عادل نیست چیست؟ اگر فرد عادل باشد، چگونه کار و یا با قضایا برخورد می‌کند و اگر عادل نباشد چگونه با مسایل روبه رو می‌شود؟ که این موضوع  جنبه های مختلفی دارد، بنابراین فقط به یک مورد آن اشاره می‌کنم که امروز جامعه به آن نیازمند و یک قاضی باید به آن توجه کند حتی زمانی که پشت میز قضاوت نباشد.
وی افزود: یکی دیگر از موارد تطبیق مجازات با جرم است که از جهات مختلف همه موافق هستیم که مجازات با جرم باید مطابق باشد و باید پرسید که عدالت در امر چه نقشی دارد.
معاون اول قوه قضائیه تصریح کرد: اگر یک قاضی علم به روزی نداشته و به ترفندهای گوناگون پیرامون و به مقتضائات فقر و ثروت جامعه خود آگاه نباشد، آیا می‌تواند تعیین کند که مجازات برابر جرم چیست؟ اگر فردی در آموزش کوتاهی کرد و برای وی وقت و هزینه صرف شود در حالی که در کلاس‌ها دیر شرکت کند، آیا می‌تواند این فرد عدالت برقرار کند؟
حجت السلام و المسلمین اژه ای گفت: بسیاری از مجازات‌های ما تعزیری است و حداقل و حداکثر دارد و یک قاضی حکم حداکثری صادر می‌کند و همین پرونده به دادگاه تجدید نظر می رود و در آن‌جا حکم حداقلی صادر می‌شود، حال باید پرسید این حکم برای فرد، دستگاه قضایی و جامعه چه اثری دارد؟ شاید هر دو حکم طبق قانون درست باشد اما در واقعیت یکی از آن‌ها اشکال دارد و شاید هر دو اشکال داشته باشد.
وی افزود: گاهی باید حکمی صادر شود که با امکانات موجود هماهنگی داشته و اجرای آن امکان داشته باشد .
معاون اول قوه قضائیه بیان داشت: در فتنه سال ۸۸ که فتنه بزرگی بود، عواملی از داخل و خارج کشور دست به دست هم دادند و اتفاقی رخ داد، آیا همه این افراد را می شود با یک نگاه مجازات کرد؟ نه بسیار متفاوت است .
حجت السلام و المسلمین محسنی اژه‎‌ای خطاب به دانش آموختگان گفت: از همین امروز که می خواهید سوگند بخورید به کار ما که قبلا کار خود را آغاز کرده ایم، نگاه می کنید و حتما به کار ما ایراد وارد می کنید، پس باید فکر کنید که چگونه باید کار کنید و درس بخوانید که به ایرادات ما دچار نشوید، اگر فکر می کنید که بین جرم و مجازات هماهنگی وجود ندارد، باید فکر کنید که اشکال از قانون است یا از اجرای آن که بیشتر به اجرای قانون باز می گردد، پس باید تلاش کنید که این امر برای شما رخ ندهد.
وی تصریح کرد: یکی دیگر از موارد این است که به شما توصیه می کنیم به آموخته های خود اکتفا نکنید و اگر از آموزش دست کشیدید حتی اگر عادل باشید، نمی توانید حکم درستی صادر کنید، یک قاضی باید آدمی باشد که عدالت داشته  و صبور باشد و  با زور تحت تأثیر قرار نگیرد و گول افراد را نخورد، بنده توصیه می کنم که اول باید ببینیم که چه آسیب هایی در دستگاه قضایی و چه بیرون از دستگاه قضایی داریم، یک قاضی دچار تخلف و دستگیر می شود و این کار چقدر تأثیر سوء برای خودش، فرزندانش و دستگاه قضایی دارد و ما باید فکر کنیم که چرا همکار ما دچار تخلف شد که یکی از آن شیطان است و دیگری شیطان صفتان هستند که از ابلیس بدتر هستند.
معاون اول قوه قضائیه تأکید کرد: آیا قضات مثل سایرین آزاد هستند که با هر کسی رفت و آمد داشته باشد؟ با هر کسی مسافرت بروند و خرج و هزینه مسافرتشان حساب شود؟ باید روی تمام این موضوعات فکر کنیم که چرا فردی هزینه سفر ما را تقبل می کند.
حجت السلام و المسلمین محسنی اژه‎‌ای گفت: یکی از آسیب های جدی که وجود دارد، آشنا نبودن به شرایط جامعه است که اگر مقداری به پیرامون خود توجه کنیم به آن‌ها آگاه می شویم، اگر می خواهیم تناسب جرم و مجازات را بدانیم آیین دادرسی خواندن کفایت نمی کند باید به جامعه خود آشنا باشیم، به قانون اساسی آگاه باشیم و باید به مجموعه شرایط اقتصادی و سیاسی پیرامون خود آشنا باشیم.
وی افزود: قاضی باید منطقی ترین کار را انجام دهد و حرفی بزند که منصفین جامعه آن را قبول داشته باشند، یک بار خودم حکمی صادر کردم که شب آن فردی به بنده گفت این چه حکمی است که هیچ کس آن را قبول ندارد که جواب دادم ، خودم که آن را قبول دارم که این فرد جواب داد که حداقل ۷۰درصد جامعه حکم صادر شده را قبول ندارند، ما نباید تابع جو محیط باشیم و نباید تابع حرف طرافیان باشیم اما اگر این افراد منصف باشند باید روی حرف آن‌ها تأمل کرد، مردم از ناملایمات رنج می برند و انتظار دارند که قوه قضائیه به کار آن‌ها رسیدگی کند.
حجت السلام و المسلمین محسنی اژه‎‌ای در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره حادثه سمنان، اظهار داشت: دولت در این رابطه با فوریت عمل کرد، یکی از اقدامات رسیدگی جدی به وضع مصدومین بود و دیگری کمک به خانواده هایی که داغ بزرگی را دیدند تا مشکلات جانبی نداشته باشند، دولت در جهت رفع مشکلات فعلی آن‌ها اقدامات لازم را انجام می دهد.
وی با طرح این سوال که دولت باید چه تمهیداتی بیندیشد، گفت: دولت باید تمهیداتی را مد نظر قرار دهد تا در آینده شاهد حوادث این چنینی نباشیم، دولت، مجلس و قوه قضائیه باید در جهت شناسایی افراد مقصر تلاش کنند، البته دولت بدون اغماض همان‌طور که ریاست قوه از دادگستری استان خواستند با مسئولیت و تلاش جدی به موضوع رسیدگی کردند.
حجت السلام و المسلمین محسنی اژه‎‌ای افزود: ٣ نفر در این رابطه بازداشت هستند، البته اگر کسانی مقصر شناخته شوند با آن‌ها برخورد خواهد شد، نکته مهم این است که کار زود انجام شود و شاهد مرور زمان نباشیم.
وی درباره خبر منتشره در روز گذشته مبنی بر لغو حکم اعدام زنجانی گفت: این موضوع را معاون دیوان عالی رسما تکذیب کرد، البته هنوز پرونده منجر به صدور حکم نشده که اگر این اتفاق بیافتد شما متوجه خواهید شد.
معاون اول قوه قضائیه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دستور رسیدگی به لغو سخنرانی نماینده مجلس در مشهد به شما ارجاع داده شده؟ گفت: من در حال بررسی موضوع هستم و به زودی گزارشم تکمیل می شود، از قوه قضائیه در این رابطه گزارش ریز گرفته ام، از نیروی انتظامی ، وزارت اطلاعات و استانداری گزارش مکتوب و شفاهی گرفته ام، سوالات و تحقیقات انجام شده و به زودی به نتیجه می رسد.
حجت السلام و المسلمین محسنی اژه‎‌ای در پاسخ به این سوال که نتیجه اتمام حجت شما در بحث حقوق های نجومی با دولت به کجا رسید، گفت: قوه قضائیه منتظر ماند و ار طرف دولت هیچ پرونده ای به قوه ارجاع نشده و از طرفی هم دیوان محاسبات تاکنون  به عنوان این‌که کسی را متهم قلمداد کرده باشد، چیزی اعلام نکرده است اما سازمان بازرسی به دادستان تهران گزارش داده، البته از سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم گزارشی به دادستان تهران داده شده و دادستان تهران هم مشغول است و تعدادی از افرادی که در این پرونده ها اتهامی متوجه شان است در مقام احضار هستند.
وی درباره دو وزیری که هنوز لیست اموالشان را کامل نکرده اند، گفت: آن‌ها لیست را داده اند اما ناقص است و باید این نواقص رفع شود.
معاون اول قوه قضائیه در خصوص شکایت دادستانی از یک نماینده محلس گفت: برخی از افراد اگر صحبت های مجرمانه داشته و سخنانشان جنبه عمومی داشته باشد، دادستانی می تواند آن را دنبال کند و قانون تفاوتی بین افراد در این زمینه نگذاشته اما نحوه احضارشان ممکن است متفاوت باشد، در واقع اصل رسیدگی به جرم فرقی ندارد چه کسی باشد، در این زمینه چند نفر شکایت خصوصی داشتند و دادستان هم در دو مورد شکایت کرده که در مقام رسیدگی است.
حجت السلام و المسلمین محسنی اژه‎‌ای در خصوص مصاحبه با شبکه های ماهواره ای و منتسب با ضد انقلاب گفت: در سال های گذشته شورای عالی امنیت ملی مصوبه ای را داشته و قبلا هم اعلام شده و هرکسی که خلاف مصوبه عمل کند تحت تعقیب قرار می گیرد.
انتهای پیام/
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=171863

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x