گروه استانی«کمال مهر»؛»، به نقل از “فردیسان”ایران با پیشینه ۳ هزارساله، اولین و قدیمی ترین تولیدکننده چرم جهان است، آثار باستانی به یادگارمانده از دوران پیش از میلاد نشان می دهد که ایرانیان حدود ۱۵۰۰ سال قبل از میلاد از پوست برای تهیه لباس، کفش و جنگ افزار استفاده می کردند، در ایران نوشتههایی مربوط به دوره ی پس از حملهٔ مغول، نشانگر آن ست که تجارت چرم و پوست در ایران پررونق بودهاست .
اولین کارخانه چرم سازی ایران در سال ۱۳۰۸ شمسی در شهر تبریز بنا شد و پس از آن در همدان، تهران و اصفهان نیز کارخانههایی تأسیس شد.
هنر ایران زمین که همواره زبانزد جهانیان بوده است در صنعت چرم نیز رخی بر جهانیان نشان داده است و خود را به عنوان هنر دست ایرانی مطرح کرده است، به سراغ یکی از تولید کنندگان بزرگ کیف چرم در شهرستان فردیس رفته ایم و حکایت این صنعت را از زبان وی جویا شدیم.
بهروز زالی متولد ۳۱شهریور ۱۳۵۹ و فرزندی از شهر میانه خطه آذربایجان است که هنر چرم دوزی را به صورت سنتی از پدر به یادگار برده است و همراه با برادر خود کارگاه بزرگ چرم دوزی را در شهرستان فردیس دایر کرده است.
او در سن ۱۴ سالگی به دلیل بیماری پدربه صورت حرفه ای وارد کار می شود و اجازه نمی دهد تا بیماری پدر چرخ گردان زندگی و کار را کند نماید.
نیرو و ذهن جوانیش را برای توسعه و تجهیر کارگاه پدری به کار می بندد و سرمایه پنج میلیونی پدر را به بیش از ۲ میلیارد افزایش می دهد و وارد عرصه رقابت با صنایع بزرگ چرم در کشور می شود.
هم اکنون بیش از ۳۰ نفردر کارگاه تولیدی او مشغول به کار هستند و انواع کیف های چرمی شامل کیف های مجلسی، ،اداری ،لپ تاپ و … را تولید می کنند.
او می گوید:متاسفانه به کار چرم همیشه به صورت سنتی نگاه شده است و شاید این یکی از سیاست های بازار بوده است تا طلسم گرانی محصولات چرمی را همیشه برای خود نگاه دارد، اما اگر حرفه ای از شکل سنتی به شکل صنعتی دربیاید قیمت آن شکسته خواهد شد و این یک حسن است زیرا محصول با قیمت مناسب تری به دست مشتری می رسد و این یعنی رقابت برای محصولات با کیفیت بالا ترو قیمت پایین تر.
این جوان کار آفرین درباره ی صنعت چرم در ایران می گوید: ایران در چرم طبیعی یکی از پیشتازان صنعت چرم درجهان است ومن به جرات می گویم اگر بتوانیم از تکنولوژهای روز دنیا استفاده کنیم یکی از ۵ کشور اول دنیا در صنعت چرم خواهیم بود.
بهروز زالی از وارداتی بودن بسیاری از اقلام مورد نیاز این صنعت گلایه دارد می گوید: ۷۰ درصد از مواد اولیه تولید کیف های چرمی از کشور چین وارد می شود و این یکی از بزرگترین مشکلات صنعت چرم است، بسیاری از مواد اولیه لازم از جمله چرم مصنوعی ، پارچه های آستری، یراق آلات از کشورهای خارجی وارد می شود و اگر به صورت ایرانی هم وجود اشته باشد بسیار ضعیف است که قابل رقابت با اجناس خارجی نیست.
او وارد نشدن اجناس خارجی را امتیازی مثبت برای رقابت داخلی در این صنعت می داند و اعتقاد دارد وقتی مواد اولیه یکسان باشد تنوع و کیفیت محصولا چرمی حرف اول را می زند اما تا زمانی که مواد اولیه متفاوت باشد بازاری برای رقابت در داخل باقی نمی ماند…
این جوان موفق ایرانی می گوید: کاش کمی هم محققان و فعالان اقتصادی عرصه صنعت به بعد علمی صنعت چرم می پرداختند و امکان عملیاتی کردن بسیاری از مواد وارداتی را در داخل کشور فراهم می کردند تا نه تنها برای تولید کننده بلکه برای مصرف کننده و اقتصاد کشور مقرون به صرفه باشد.
او کپی برداری را یکی دیگر از مشکلات این صنعت میداند و می گوید: به محض این که یک محصول مطابق با سلیقه روز با استقبال مردم مواجه می شود برخی از افراد سودجو بلافاصله همان طرح را با مواد اولیه ضعیف روانه ی بازار می کنند وخریدارانی که اطلاع چندانی از چرم ندارند این محصول کپی را خریداری می کنند واین ضربه ی بزرگی به صنعت چرم وارد کرده است .
بهرزز زالی در تعریف اقتصاد مقاومتی می گوید:هر محصولی که بتوانیم بدون این که به روند صعودی و کیفیت کارتولید لطمه ای بزنیم در داخل کشور و با نیرو و فکر ایرانی تولید نماییم و از واردات از کشورهای بیگانه بی نیاز شویم اقتصاد مقاومتی است .
از او درباره کمک مسئولین می پرسیم و او با یک لبخند طنز گونه می گوید:دستمان را بگیرند و پایمان را ول کنند ، هر یک از مسئولین که می توانند یک سنگ ازپیش پای تولید کننده بردارند کمک بزرگی به تولید کنندگان کرده اند .
تولید کننده ی موفق البرزی می گوید: در دریافت مجوزها سخت گیری نکنند و به ازای مجوزی که در اختیار تولید کننده قرار می دهند تسهیلات ویژه ای نیز قائل شوند،اگر نه دریافت مجوز چه فایده ای برای تولید کننده دارد؟
او در مورد تبدیل شهرستان فردیس به قطب چرم در استان البرز می گوید:من اعتراف میکنم که این نامگذاری بسیار هوشمندانه بود زیرا فردیس قابلیت تبدیل شدن به قطب چرم را در کشور دارد، زیرا بازار انبوه چرم ایران در تهران است و مسلما تولید کنندگان کارگاههای تولیدی خود را به شهرهای اطراف انتقال می دهند و شهرستان فردیس مجهز به کارگاههای بزرگ تولید دراین بخش است اما اطلاع رسانی و تبلیغات در فردیس ضعیف است.
بهروز زالی در آخر می گوید: اگر شرایطی فراهم شود که امکان معرفی کردن صنعت چرم را دراستان البرز و شهرستان فردیس داشته باشیم کمک شایانی به این صنعت شده است،زیرا شناخته شدن لازمه هزینه کردن است اما این هزینه جز در سرمایه های هنگفت فراهم نمی شود اگر شرایطی فراهم شود تا جوانان ما خود را معرفی کنند این توانایی را داریم که چرم فردیس را در کل کشور معرفی کنیم واین جز با پشتیبانی و حضور و مسئولین است امکان پذیر نخواهد شد.
انتهای پیام/