تاریخ : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024
0

خط و نشان جنگنده J20 برای F22 آمریکایی+ تصاویر

  • کد خبر : 168210
  • 16 آبان 1395 - 9:38
خط و نشان جنگنده J20 برای F22 آمریکایی+ تصاویر

چنگدو جی-۲۰ هواپیمای جنگنده نسل پنجمی است که پنهان‌کار بوده و در گروه صنایع هوایی چنگدو چین برای ارتش آزادی‌بخش خلق طراحی شده‌است.

به گزارش  گروه سیاسی «کمال مهر»؛ چنگدو جی-۲۰ هواپیمای جنگنده نسل پنجمی است که پنهان‌کار و دو موتوره است و در گروه صنایع هوایی چنگدو چین برای ارتش آزادی‌بخش خلق طراحی شده‌است.
این جنگنده نخستین پروازش را در ۱۱ ژانویه ۲۰۱۱ انجام داد و تا سال ۲۰۱۴ چهار پیش‌نمونه از آن ساخته شده است.
چنگدو جی۲۰ جنگنده‌ای چندمنظوره و تک‌سرنشین و با بال‌مثلثی است که هم برای مأموریت‌های هوابه‌زمین و هم برای مأموریت‌های برتری هوایی طراحی شده‌است. جی۲۰ از همتاهای آمریکایی (اف-۲۲ و اف-۳۵) و روسی (سوخو پک فا) خود بزرگتر است و بدنه‌ای کشیده دارد.
ویژگی عجیب این هواپیما وجود بالچه‌های کوچکی است که جلوتر از بال اصلی هواپیما و در دو طرف دماغه نصب می‌شوند. به هواپیمایی که از این نوع پیکربندی استفاده کرده باشد نیز هواپیمای کانارد گفته می‌شود.
خط و نشان جنگنده J20 برای F22 آمریکایی+  فیلم و تصاویر
اولین پرواز جی ۲۰ در ۱۱ ژانویه ۲۰۱۱ تقریبا ۱۵ دقیقه طول کشید و در طول پرواز نیز یک فروند جنگنده J-10S ساخت Chengdu آن را اسکورت می‌کرد. بعد از اولین پرواز موفقیت آمیز این جنگنده، مراسمی رسمی برگزار شد. در این مراسم افرادی همچون: خلبان تست کننده جی ۲۰ به نام لی گنگ (Li Gang) و مدیر طراحی بانگ وی (Yang Wei) به همراه ژنرال لی آندونگ (Li Andong) (معاون مدیر کل دپارتمان ملی تسلیحات و مدیر کمسیون علم و فناوری دپارتمان تسلیحات ملی در PLA از سال ۲۰۰۰ میلادی) حضور داشتند.
چین بعد از آمریکا و پیش از روسیه به عنوان سومین کشور دنیا که تمام مراحل ساخت و آزمایش پرواز یک جنگنده حقیقی و رادار گریز را خود انجام داده است انتخاب گردید.
روزنامه گاردین گزارش داد: با این که کارشناسان از سرعت طراحی و ساخت این هواپیما شگفت زده شده اند اما با این حال می‌گویند که هنوز قدرت نظامی چین نسبت به آمریکا عقب است و توان نیروهای نظامی چین تنها بر منطقه تحت سلطه خودشان محدود است .
** سوخو پک فا روسی رقیب جی۲۰چینی
هواپیمای جنگنده نسل پنجم روسی که توسط شرکت سوخو در روسیه طراحی و ساخته می‌شود. اولین نمونهٔ آزمایشی این هواپیما که سوخو ت-۵۰ نام دارد، نخستین پرواز خود را در ۲۹ ژانویه ۲۰۱۰ با موفقیت انجام داد. تولید این جنگنده در همین سال آغاز شده و قرار است از سال ۲۰۱۶ وارد فعالیت رسمی در ارتش روسیه شود.
پک‌فا هواپیمایی دوموتوره و تک‌خلبانه با توانایی پرواز ابر پیمایشی و هواپیمای پنهان‌کار روس‌ها است. سوخو پک‌فا یک جنگنده چندمنظوره است که هم برای ماموریت‌های برتری هوایی و هم برای ماموریت‌های حمله به زمین استفاده خواهد شد. نام پک فا کوتاه شده نام روسی این جنگنده است که به معنای “هواپیمای تاکتیکی پیشرفتهٔ آینده” است. این هواپیما با نام‌های سوخو تی-۵۰، برنامه-۷۰۱ و جنگنده-۲۱ نیز شناخته می‌شود. نمونه‌های اولیه تولیدی سوخو پک فا به طور موقت با موتورهای ارتقایافته سوخو-۲۷ ساخته می‌شوند تا طراحی موتور مخصوص این هواپیما که یک طرح کاملاً جدید است به پایان برسد.
خط و نشان جنگنده J20 برای F22 آمریکایی+  فیلم و تصاویر
** مشخصات جی۲۰
یک هواپیمای تک سرنشین و دوموتوره است که  تا حدی بزرگتر و سنگین تر از Sukhoi T-50 و Lockheed Martin F-22 Raptor است. طول آن در حدود ۷۵ فوت (۲۳ متر) و دهانه بال‌ها ۴۵ فوت (۱۴ متر)  است و انتظار می‌رود که در لحظه بلند شدن جنگنده، توانایی تحمل حداکثر وزن ۷۵۰۰۰ الی ۸۰۰۰۰ پوند (۳۴۰۰۰ تا ۳۶۰۰۰ کیلوگرم ) را دارا باشد. نمونه اولیه با استفاده از موتورهای روسی Saturn 117S می‌تواند قدرتی معادل ۳۲۰۰۰ پوند (۱۵۰۰۰ کیلو گرم) ارائه نماید که به گفته سخنگوی پنتاگون (Col.David Lapan) یکی از نشانه های مشکلات طراحی این هواپیما است.
این هواپیما با استفاده از ۲ نوع موتور توربوفن همراه با رانش بالای ۱۳۲۰۰ کیلوگرم و مجهز به نازل های بردار کنترل رانش (TVC) ساخته می‌شوند که هر دوی آنها در چین ساخته شده اند. با این حال Richard Aboulfia گفته که موتورهای WS-10 از ضعف سانحه و احتمال خرابی در آسمان رنج می‌برند. جی ۲۰ممکن است در سرعت پایین چابکی کمتری نسبت به Lockheed Martin F-22 Raptor یا PAK-FA داشته باشد، امااز توانایی حمل سلاح بیشتر در داخل محافظ داخلی و همچنین ظرفیت حمل سوخت بیشتر بهره می‌برد.
جی ۲۰ دارای بدنه طویل و پهن می‌باشد و همچنین ورودی موتورهای آن به نسبت سایر نمونه ها کوچکتر هستند. بال ها از نوع مثلثی می‌باشند و بالچه های تعادلی (Canard) نیز رو به جلو هستند. آسمانه (Canopy) از نوع محدب و همچنین خروجی اگزوزها از نوع متغیر و حلقوی می‌باشد. بخش جلویی جی ۲۰ شبیه F-22 Raptor و بدنه و دم آن شبیه نمونه اولیه Sukhoi T-50 است.
خط و نشان جنگنده J20 برای F22 آمریکایی+  فیلم و تصاویر
** رونمایی از  نسل جدیدی از هواپیمای رادارگیرز J20 چین
به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، رونمایی از این جنگندۀ پیشرفته، دیروز (سه‌شنبه) برای نخستین بار در نمایشگاه هوایی چین در شهر ژوهای صورت گرفت. چین امیدوار است با رونمایی از این جنگنده که نسل پنجم جنگنده‌های رادار گریز می‌باشد، فاصله خود با آمریکا را در زمینه تسلیحات نظامی، کاهش دهد.
با این حال به گفته پژوهشگران، جنگنده J20 شبیه به جنگنده F22 شرکت لاکهید مارتین است، ولی توانایی آن در حد این جنگندۀ آمریکایی نیست. رونمایی از این جنگندۀ جدید درحالی صورت می‌گیرد که پکن همه تلاش خود را برای تقویت جایگاهش در منازاعات منطقه‌ای با همسایگانش درباره مناطقی در دریای شرقی و جنوبی چین، به کار بسته است.
خط و نشان جنگنده J20 برای F22 آمریکایی+  فیلم و تصاویر
به نظر می‌رسد چین با رونمایی از این جنگنده پیشرفته قصد رقابت با رقیب آمریکایی خود در زمینه تجهیزات نظامی را دارد تا در مقابل برخی اظهارنظرهای مقامات آمریکایی خودنمایی کند که آمریکایی‌ها جرات مقابله با پرجمعیت‌ترین کشور جهان را نداشته باشند.
گزارش از مهدی شهرودی
انتهای پیام/
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=168210

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x