تاریخ : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024
0

از ترامپ مهم‌تر، طرفدارانش هستند

  • کد خبر : 168241
  • 16 آبان 1395 - 9:54
از ترامپ مهم‌تر، طرفدارانش هستند

آمریکای امروز را شاید نتوان به هیچ دوره پیشینی مشابهت داد. اینکه هیات حاکمه آمریکا از هر ترفندی استفاده کند تا یکی از کاندیداهای اصلی انتخابات را به انحای مختلف حذف کند، تقریبا کم‌سابقه است.

به گزارش«کمال مهر»؛؛ این روزها آمریکا حال و روز عجیبی دارد. رخدادهایی که به سرعت اتفاق می‌افتد، شرایط را غیر قابل پیش‌بینی کرده ‌است. رسانه‌ها هم هر روز مباحث تازه‌تری را مطرح می‌کنند.  نظرسنجی‌هایی که از سوی رسانه‌های آمریکایی مطرح می‌شود از دید ناظران با خطای بسیاری همراه است. پدیده ترامپ انتخابات آمریکا را عجیب‌تر کرده است. کارشناسان معتقدند دونالد ترامپ فعلی به هیچ وجه، ترامپ یک‌سال پیش نیست. او اطلاعات زیادی درباره ساختار انتخاباتی آمریکا کسب کرده و این اطلاعات را بدون اعمال طبقه‌بندی‌های مرسوم به زبان می‌آورد؛ موضوعی که در جامعه آمریکا بی‌سابقه است. درباره تحولات پیش روی آمریکا و مواجهه رسانه‌های آمریکایی با انتخابات ۲۰۱۶ با دکتر نادر طالب‌زاده گفت‌وگو کردیم.
***
  شما اخیرا این موضوع را مطرح کردید که اتفاقات اخیر در آمریکا می‌تواند شروع عصری تازه برای ایالات متحده باشد؛ این موضوع را توضیح ‌دهید.
آمریکای  امروز را شاید نتوان به هیچ دوره پیشینی مشابهت داد. اینکه هیات حاکمه آمریکا از هر ترفندی استفاده کند تا یکی از کاندیداهای اصلی انتخابات را به انحای مختلف حذف کند، تقریبا کم‌سابقه است. اگرچه سیاست‌های کلی در ایالات متحده ثابت‌ است اما آن چیزی که ما امروز شاهد آن هستیم شروع یک عصر تازه در جامعه آمریکاست.
  مولفه‌های اصلی این دوره جدید چیست؟
خود ترامپ به تنهایی خیلی از این مولفه‌ها را نمایندگی می‌کند. در آمریکا بدنه خاموشی که کمتر مشارکت سیاسی داشته‌اند یا اصلا مشارکت سیاسی نداشته‌اند، امروز طرفدار ترامپ هستند. من یک نظرسنجی اخیرا دیدم که در آن درباره میزان جنب و جوش طرفداران ۲ کاندیدا صحبت شده بود؛ منظور شوق به تبلیغ و شرکت  در انتخابات و جنب و جوش سیاسی و اجتماعی است. جالب است بدانید «کلینتون» خیلی پایین‌تر بود. حرارت ترامپی‌ها بالاست. شوقی که طرفداران ترامپ برای شرکت در انتخابات دارند بیشتر است. این مساله مهمی است. اینها کسانی هستند که خیلی‌های‌شان از کار بیکار شده‌اند. در رفاه اولیه و تعیین ضرورت‌های زندگی‌شان دچار مشکل‌ هستند و تقریبا از هر اتفاق خوشایندی در آمریکا ناامید شده‌اند. حس اینها امروز این است که ترامپ متعلق به سیستم نیست. اینکه این حس چقدر درست یا غلط است، مهم نیست، مهم این است: این بدنه اجتماعی امروز فعال شده‌اند.
  طبقه اصلی تعیین‌کنندگی و تصمیم‌سازی در آمریکا و در واقع یهودیان سرشناس نقطه مقابل این بدنه اجتماعی هستند.
بله! همینطور است.  وضعیت کسانی که امروز به عنوان طرفدار ترامپ وارد عرصه شده‌اند بشدت گریه‌آور است. آمریکایی‌هایی که نخستین اسرای یهود هستند. تمام یهودی‌های سرشناس نئوکان‌ها امروز دشمن ترامپ شده‌اند. ترامپ درست است که چیزی نمی‌داند اما انگار ابزاری است که برای نابودی آمریکا در این عصر بروز یافته و یک پدیده است. اخیرا ترامپ جمله عجیبی گفته است. او خطاب به آمریکایی‌ها گفته، بدانید فرصتی مثل من نخواهید داشت. به یک معنا منظورش این است که «دیگر مثل من گیرتان نمی‌آید».
  شما اخیرا در برنامه «عصر» تعبیر جالبی درباره ترامپ به کار بردید و او را با «کینگ‌کنگ» مشابهت دادید. درباره مبنای این شباهت صحبت می‌کنید؟
زبان ترامپ همه‌فهم است. طبقه متوسط و کارگر و…. وقتی به این مرحله از انتخابات رسیده یعنی اساسا توانسته با بدنه متوسط ارتباط بگیرد. او درباره انتخابات آمریکا خیلی صریح صحبت کرده است. یک جایی گفته یکی از دلایل مهم تقلب در انتخابات این است که کلینتون با این همه جرم تا این مرحله آمده است، در واقع هیات حاکمه آمریکا را به هم ریخته است. هیات حاکمه‌ای که می‌خواست او را مثل کینگ‌کنگ در فیلم پیتر جکسون دست بسته نگه دارد، نتوانسته این کار را بکند. همچنین روحیه تخریب‌گری او باعث می‌شود بیشتر شبیه کینگ‌کنگ شود. در آن فیلم صحنه‌ای می‌بینید که کینگ‌کنگ را در اپرای متمدن بسته‌اند. یک هیولای تخیلی مثل کینگ‌کنگ مثل ترامپ است که وسط شهر بسته بود. حالا از انحصار هیات حاکمه آمریکایی درمی‌آید و همه چیز را به هم می‌ریزد.
  وطن امروز:موضوع ایران در انتخابات آمریکا را چطور می‌بینید؟
تبلیغات علیه ایران یک موضوع مهم برای آمریکا در این ۳۸ سال بوده است. با تبلیغات، ایران را به تهدید هسته‌ای تبدیل کردند. در واقع ایران که تهدید هسته‌ای نبود و این موضوع واقعیت نداشت ولی با تبلیغات و هجمه سنگین این کار را صورت دادند. حالا این ترامپ است که حقیقت آمریکایی‌ها را برملا می‌کند. در این غائله از همه برنده‌تر جمهوری اسلامی است که نشسته و نگاه می‌کند. جهان در آستانه یک تحول بزرگ است. در آمریکا اگر ترامپ انتخاب هم نشود، موج عظیم افشاگری‌هایی که کرده در آینده موجب تغییرات خواهد شد. فکر نمی‌کنم آمریکایی‌هایی که قبلا رای ندادند و حالا رای می‌دهند، در آمریکا منشأ تغییر باشند. من گفت‌وگوهای طرفداران ترامپ را از تلویزیون تماشا کردم. آدم‌های عجیبی‌اند. مهم‌تر از ترامپ طرفدارانش هستند. از پسر ۱۶ ساله تا پیرمرد حرف‌هایی که می‌زنند شبیه حرف‌هایی است که آدم‌های بیدار دارند می‌زنند. در واقع آمریکایی‌ها غافلگیر شدند. ترامپ تا این مرحله هم قرار نبود پیش بیاید. اوباما select شد و در واقع کاشته شد تا رویای آمریکایی زنده بماند. چند کتاب در این باره نوشته شد اما ترامپ تا اینجا این فضا را به هم ریخته و آبروی آمریکایی‌ها را برده است. این چیزی است که برای ایران و همپیمانان منطقه‌ای‌اش مهم است.
  چرا؟
آمریکا کشوری است که بعد از ۱۱ سپتامبر به منطقه ما حمله کرد و گروه‌هایی را به وجود آورد که قبلا این گروه‌ها نبودند و یک دشمنی ایجاد کردند که قبلا نبود. کشوری که آن حادثه را ایجاد کرده و امروز ۷۳ درصد آمریکایی‌ها به ساختگی بودن ۱۱ سپتامبر اذعان می‌کنند، حالا به اینجا رسیده است که یک ترامپ از کنترل خارج شده، وضع متفاوتی را ایجاد کرده است. هنوز هم آمریکایی‌ها اتفاقات منطقه را سانسور می‌کنند. مثلا درباره یمن می‌گویند جنگ داخلی است. درباره هجوم هواپیماهای عربستان هم صحبتی نمی‌کنند. حالا این کشور سانسورچی کارش به جایی رسیده که هرچه تلاش می‌کند- کلینتون هم تلاش می‌کند- نمی‌تواند جلوی ترامپ و افشاگری‌هایش را بگیرد. آن هم درباره کلینتون که پرونده ایمیل‌هایش، پرونده لیبی و پرونده داعش باز است. از این جهت مهم است که سانسور در آمریکا دیگر جواب نمی‌دهد. امروز با اینکه عمده رسانه‌های آمریکایی مخالف ترامپ هستند، مردم نظر دیگری دارند.

 

انتهای پیام/

 

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=168241

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x