تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
1

با شناخت شخصیت خود، آینده خود را بسازید/ دانشمندان دارای این نوع شخصیت هستند

  • کد خبر : 167945
  • 14 آبان 1395 - 15:42
با شناخت شخصیت خود، آینده خود را بسازید/ دانشمندان دارای این نوع شخصیت هستند

زن و شوهر ها با مطالعه تیپ های شخصیتی خود ، مراجعه به مشاوره ، هم صحبتی و مشورت با یکدیگر در کار های روزمره از حساب و کتاب مالی گرفته تا تربیت فرزندان می توانند به زندگی موفق و در خور توجهی دست یابند و از با هم بودن کمال لذت را ببرند.

به گزارش«کمال مهر»؛؛ زن و شوهر باید در ابتدا به شناخت مناسب و قابل توجهی از شخصیت خود و همسر شان برسند.با مطالعه و مراجعه به مشاور های با تجربه در این زمینه از ویژگی های شخصیتی یکدیگر آگاهی پیدا کنند زیرا این امر نقش به سزایی در پذیزش بهتر تفاوت های همسر شما ایفا می کند.
پروسه تغییر”من” به “ما”
عباس فراهانی روانشناس گفت:زندگی مشترک مسئولیت های زیادی به همراه داشته و با دنیای مجردی بسیار فاصله دارد، در زندگی مشترک” من” به” ما” تبدیل شده و تصمیم گیری ها باید در جهت بهبود و پیشرفت طرفین صورت گیرد، زیرا دو نفر به یک نفر تبدیل میشوند.
وی اظهار داشت: زوجین می توانند با شناختن تیپ های شخصیتی و انواع آن نسبت به برخورد های همسر خود وحتی دیگران در محل کار نیز آگاهی پیدا کرده و با یادگیری چگونگی رفتار با این افراد در بهبود روابط خود کوشا باشند.
شما کدام گرایش شخصیتی را ترجیح می دهید؟
فراهانی ادامه داد: گرایش های اصلی شخصیتی شامل برون گرا-درون گرا، حسی-شمی، احساسی-فکری و ملاحظه کننده-داوری کننده هستند و تیب شخصیتی شما در گونه ای قرار می گیرد که ترجیح بیشتری به آن داشته باشید.
وی تصریح کرد: هیچ کدام از گونه های شخصیتی خوب یا بد نیستند و همگی آن ها ویژگی هایی هستند که فرد معمولا به طور ذاتی داشته و با قرار گرفتن در محیط و تاثیر پذیری از آن پرورش یافته است، اما ما می توانیم با شناخت آن ها از در کنار هم بودن لذت برده و آرامش را برای یکدیگر به ارمغان آوریم.
برون گرا ها/عاشق هیجان و موسیقی
فراهانی در ادامه تقسیم بندی تیپ های مختلف شخصیتی بیان داشت: برونگراها خوش مشرب بوده اما زیاد احساساتی نیستند. شخصیت آنها در خلوت و حضور دیگران یکسان است، ریسک پذیرند، سریع تصمیم می گـیـرند، پس از آنکه حرف خود را زدند به گفته خود می اندیشند،  موسیقی با صدای بلند و فعالیتهای هیجان انگیز را بیشتر دوست دارند.
وی یادآور شد: برون گراها به رنگهای روشن علاقه دارند و بیشتر از اعمال دیگران خشمگین می شوند تا خودشان. یک برون گرا فرد با گونه شخصیت خود را پرحرف، سطحی، پرخاشگر و بی توجه به حساب می آورد.
انرژی درونی در هدایت این افراد  نقش به سزایی دارد
این روانشناس اظهار داشت: نگرش درون‌گرا از درون برانگیخته و با انرژی درونی هدایت می شود که این افراد تـمرکزشان قوی است و به ایــده ها و عقاید نو علاقمندند هستند و قبل از تصمیم گیری به آن فکر میکنند. پیش از حرف زدن می اندیشند.
فراهانی افزود: درون گراها معمولا از بروز دادن خود پرهیز می کنند و علاقه ای به اینکه در کانون توجه قرار بگیرند ندارند. بـیشتـر از خود خشمگین می شوند تا ازدیگران.
حسی ها به جزئیات اهمیت  می دهند
پری هاشمی روانشناس در خصوص گرایش های شخصیتی دیگر افراد بیان کرد: افراد حسی از طریق حواس پنجگانه و تجربه های مستقیم خود تصمیم گیری می کنند.
وی تــمرکز حس گراها را بر دنـیـای فـیــزیکی دانست و اظهار داشت: آنها آنچه را قابل اندازه گیری است مهم در نظر می گیرند، شـواهــد عینی و محسوس را می بینند، به آن چه که “هست” علاقـــه دارند، واقع بین و عملگرا هستند و به جزئیات اهمیت می دهند.
هاشمی تصریح کرد: حسی ها در زمان حال زندگی میکند، نیاز به دانستن حقایق و شواهـد دارند، سـاده، مــحافظـه کار و سنت گرا هستند، لذت های فیزیکی را بیشتر دوست دارد و به تجربه شخصی خودشان اعتماد دارند، در زمان حال زندگی می کنند که معمولا افراد بانکدار، پلیس، ورزشکار، جراح و خلبان جزو این گروه می باشند.
حس ششم قوی متعلق به این گروه است
وی افزود: بعضی افراد به معانی، روابط و احتمالات مبنی بر حقایق بیش از خود حقایق توجه دارند که این اشخاص از حس ششم ، ندای درون و حدس و گـمـان بیش از حواس پنج گانه استفاده می کنند.
هاشمی اذعان کرد: شمی ها به استنباط ها توجه دارند، آنها بر خلاف حسی ها، به الهام و حرف دلشان احترام می گذارند، شمی ها به آینده توجه دارند و احتمالات جدید را حدس می زنند.
 وی ادامه داد: آنها دوست دارند حوادث را پیش بینی کنند و نسبت به تغییر دادن شرایط علاقه دارند، تمرکزشان بر جهان معنوی و ذهنی است،  آرمانگرا و خیالباف هستند علاقه مند به درک مفاهیم و کلیات که جای درختان جنگل را می بینند. هنرمندان، دانشمندان، شاعران و فیلسوفان جزو این گروه هستند.
احساسی ها /حرف های دیگران  را به  دل می گیرند
هاشمی گفت: احساسی بودن با تصمیم گیری براساس ارزش های شخصی تعریف میشود. احساسی ها با توجه به بهایی که برای احساسات خود قائل اند تصمیم می گیرند . آنها به همدلی و مهربان بودن افتخار می کنند. هنگامی که دیگران احتیاج به کمک و پشتیبانی دارند متوجه آن می گـردنــد، معـمولا حقیقت را پنهان میکند تا شخص مقابل خود را آزرده خاطر نکنند، به آنها برچسب احساساتی و ضعیف و سست میزنند، حرفهای دیگران را به دل میگیرنـد.
وی ابراز داشت:احساسی ها افرادی ذهنی، همدل و دلسوز هستند. جو دوستانه و گرم را ترجیح می دهـنـد.  دیـگران را بر مبنای اخلاقیات ارزیابی میکنند. معمولا پـرستـاران، مـعـلـمـان، هنرمندان و کشیشها در این گروه قرار دارند.
فکری ها/عمده مهندسین در این  گروه قرار دارند
این روانشناس ادامه داد: فکری ها تصمیماتی را می پسندند که به لحاظ منطقی معنی دار باشند. آنها افتخار می کنند که در جریان تصمیم گیری، عینی و تحلیلی هستند. با تحلیل کردن و سبک و سنگین نمودن مدارک و شواهد موجود تصمیم می گیرند و  یک تحلیل منطقی از موقعیت تصمیم گیری ارائه میدهند. هر چند ممکن است که به نتایج ناخوشایند برسند.
هاشمی اظهار داشت: نسبت به دیگران سختگیر و در عین حال رفتارشان با دیگران عدالت آمیز است. معمولا به آنها راسنگدل و بی احساس قلمداد می کنند.
 وی بیان داشت:حرفهای دیگران را به دل نمی گیرند. جو رسمی و مبتنی بر منطق را ترجیح میدهنـد. ارزیابی دیگران برمبنای قوه درکشان می باشد. مهندسان، دانشمندان و مدیران جزو این گروه میباشند.
داوری کننده ها /جدی و قابل پیش بینی
هاشمی افراد داوری کننده را داری نظم و ترتیب به خصوصی دانست و اضافه کرد:این اشخاص بیشتر می خواهند در نظم و ترتیب بخصوصی کار کنند و اگر کارهایشان ساختار کافی داشته باشد، راضی تر هستند. مصمم و قاطع هستند و سریع تصمیم میگیرند و روحیه داوری کننده دارند. زندگی را استوار و قابل کنترل می کـنـنـد، پروژه ها را به سادگی به اتمام می رسـانـند، سـازمـان یـافـته و منظم، جدی و قابل پیش بینی اند.
ملاحظه کننده ها/دوستدار آزادی
وی اظهار کرد: اشخاص از قـوانـیـن بـیزار و آزادی را دوست دارند و ترجیح می دهند انعطاف پذیر باشند، آنها نگرشی دریافت کننده دارند و می خواهند به جای کنترل زندگی، آن را درک کنند.
هاشمی ابراز داشت: معمولا کارهایی را که شروع می کنند به اتمام نمی رساند. هر کـاری پیـش بیاید انجام میدهند و با فراغت خاطر کامل کارها را به انجام می رساند.
وی یادآور شد: به جای فکر کردن به سرانجام کار، به چگونگی انجام کار توجه دارن و به لذت بردن از مراحل عمل اهمیت می دهند. زمان را منبعی تجدید شدنی می دانند. افرادی سازگار و پذیرا هستند و راه حل های گوناگون را در نظر میگیرند.
زوجین با مطالعه تیپ های شخصیتی خود ، مراجعه به مشاوره، هم صحبتی و مشورت با یکدیگر در کار های روزمره از حساب و کتاب مالی تا تربیت فرزندان می توانند به زندگی موفق و در خور توجهی دست یابند و از با هم بودن کمال لذت را ببرند.
گزارش از بهار سادات حکیم هاشمی
انتهای پیام/
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=167945

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x