تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
0

C.I.A؛ دایه‌ای مهربان‌تر از مادر برای تکفیری‌ها + تصاویر

  • کد خبر : 163293
  • 09 مهر 1395 - 19:43
C.I.A؛ دایه‌ای مهربان‌تر از مادر برای تکفیری‌ها + تصاویر

بزرگترین بمب‌های خبری جهان به افشای عملیات و فعالیت‌های سرویس‌های اطلاعاتی اختصاص داشته است.

به گزارش  گروه سیاسی «کمال مهر»؛؛ سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای صاحب قدرت در جهان بدلیل مخفی‌کاری ذاتی‌شان، همواره از موضوعات مورد علاقه بودند و بزرگترین بمب‌های خبری جهان نیز به افشای عملیات و فعالیت‌های سرویس‌های اطلاعاتی اختصاص داشته است.
آژانس اطلاعات مرکزی (Central Intelligence Agency)
آژانس اطلاعات مرکزی (Central Intelligence Agency)، (CIA) نام سازمان اطلاعات مرکزی آمریکاست که وظیفهٔ جمع‌آوری و تحلیل اطلاعات مهم دربارهٔ کشورها، حکومت‌ها، شرکت‌های اقتصادی و افراد خارجی را به حکومت ایالات متحده آمریکا دارد.
CIA سازمان اصلی اطلاعاتی-ضد اطلاعاتی-جاسوسی-ضد جاسوسی-امنیتی غیر نظامی آمریکاست و به نوعی جانشین سرویس استراتژیک OSS در جنگ جهانی دوم می باشد که به عنوان شاخه ای از نیروهای نظامی آمریکا فعالیت می کرد. این سازمان از بدو تشکیل خود در ۲۶ جولای ۱۹۴۷ فقط به شخص رییس جمهور و همچنین سنا پاسخگو بوده است و تقریبا فعالیتهای اصلی آن هیچ گاه منتشر نخواهد شد و در خفایی همیشگی صورت می پذیرند. بودجه و تعداد کارمندی سری دارد و تخمینها حاکی از بود جه سالانه ۱۰ میلیارد دلار و حدود ۲۰ هزار کارمند رسمی غیر از آدم‌فروشان و عوامل نفوذی حکایت دارد.
C.I.A؛ دایه‌ای مهربان‌تر از مادر برای تکفیری‌ها + تصاویر
نیروهای غیررسمی و مزدور آن نیز تا ۲۵۰ هزار نفر برآورد می شود.که باید هر روز صبح گزارش کلی روزانه اش روی میز کار رییس جمهور آمریکا باشد.پس از حوادث تاریخی و بی سابقه ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ و ضعف شدیدسازمان اطلاعاتی و امنیتی آمریکا که قادر به جلوگیری از این حادثه که خود بن لادن نیز چند هفته قبل از وقوعش در پیامی تلویزیونی به آن اشاره کرده بود نبودند. بازنگری وسیعی در این سازمانها که بالغ بر ۳۶ ارگان موازی و مجزا اعم از سیا-اف بی آی-پلیس مخفی-پلیس فدرال-گارد امنیت ملی-گارد ملی-اطلاعات ارتش-و چندین ارگان دیگر صورت گرفت و وزارت امنیت داخلی آمریکا به وزارت مایکل چرتاف در دوره اول ریاست جمهوری بوش تشکیل گردید. برای رهبری همه سازمانهای اطلاعاتی و هماهنگی آنها نیز سازمان اطلاعات ملی National Intelligence تشکیل شد. پیش از این؛ بنا به اعتراف خود سران اطلاعاتی آمریکا همکاری و هماهنگی چندانی بین این سازمانها وجود نداشت و بعد از آن سیا بسیاری از مامورین اف بی آی را تحت آموزشهای ویژه قرار داد تا در برابر حوادث جدید آماده تر شوند.
ساختمان مرکزی سیا در چند مایلی واشنگتن در ویرجینیا و در امتداد رودخانه پوتوماک قرار دارد. این ساختمان ۱۲۵ هزار مترمربعی به وسیله صدها دوربین و تلویزیون در ۱۵ کیلومتری واشنگتن با هزینه ۴۶ میلیون دلار و از مصالح مقاوم در برابر انفجار در سال ۱۹۶۶ ساخته شد. ریاست آن تا انتهای دوره بوش یعنی ۲۰ ژانویه ۲۰۰۹ بر عهده ارتشبد خلبان مایکل هایدن بود، ولی اوباما قصد دارد فردی دانشگاهی را به سنا برای ریاست سیا معرفی کند.
C.I.A؛ دایه‌ای مهربان‌تر از مادر برای تکفیری‌ها + تصاویر
مرکز سازمان سیا در ایالت ویرجینیاست. این سازمان بخشی از جامعه اطلاعاتی آمریکا است. نقش و ویژگی‌های سازمان سیا تقریباً برابر با سازمان اطلاعات و امنیت خارجی در بریتانیا، سرویس اطلاعات مخفی در استرالیا یا موساد در اسرائیل است.
پیش از انقلاب ۱۳۵۷ ایران، سیا در بهشهر و در ارتفاعات کبکان درشهرستان درگز استان خراسان رضوی، مراکز مخفی بسیار پیشرفته‌ای برای رصد فعالیت‌های موشکی و فضایی اتحاد جماهیر شوروی ایجاد کرده بود.
سازمان سیا در کودتاى ٢٨مرداد بر علیه دولت دکتر مصدق نقش بسیار بالایى داشته است.
CIA از زمان تشکیل در ۱۹۴۷ تا ۱۹۵۲ دوره گذار ۵ ساله ای را طی کرد که تقریبا مشابه ۵ سال اول بعد از انقلاب ما بود که سازمانهای اطلاعاتی تا تشکیل وزارت اطلاعات در مهر ۶۳ نظم خاصی نداشتند.
سیا نیز این ۵ سال را به تربیت کادر ها و همچنین شرح وظایف و تامین تجهیزات مشغول بود. سیا نشان داده است که در اقدامات جاسوسی خود علاقه وافری به استفاده از ماهواره های جاسوسی و همچنین امکانات تجسسی بعضی هواپیماها دارد.
C.I.A؛ دایه‌ای مهربان‌تر از مادر برای تکفیری‌ها + تصاویر
از افتخارات CIA بزرگ کردن طفل زاییده شده توسط MI6 به نام داعش است.
در این میان نقش پریدیتور-U-2 و SR71 پررنگ تر بود. البته سیا برای این اقدامات از واحد اطلاعات نیروی هوایی آمریکا نیز کمک می گرفته است. ماهواره IMINT هم به سیا کمک بسیاری کرده است. البته ماهواره هایی که در چند سال اخیر به فضا فرستاده است بسیار پیشرفته اند و دارای قابلیت فیلمبرداری بسیار نزدیک از نقاط حساس کشورهای مختلف هستند.
C.I.A؛ دایه‌ای مهربان‌تر از مادر برای تکفیری‌ها + تصاویر
اقدامات خرابکارانه CIA
سیا در چندین اقدام خبرساز جهان نیز دست داشته است که عبارتند از تونل مخفی آمریکا شوروی در بحبوحه جنگ سرد، کودتای ۲۸ مرداد، خلیج خوک‌ها در کوبا، نقش فعال در سرنگونی رژیمهای آمریکای لاتین و آفریقایی، پروازهای مخفی در اروپا، دادن موشکهای استینگ و ادوات جنگی به مجاهدین افغان و تربیت نامحسوس بن لادنیسم، چندین مورد جاسوسی از اسرار نظامی جمهوری اسلامی ایران که با هوشیاری وزارت اطلاعات ناکام ماند، تلاش برای رهگیری کدهای اطلاعاتی ایران و ناکامی به دلیل تغییرات متوالی و گیج کننده این کدها از سوی جمهوری اسلامی ایران و داشتن دفاتر مخفی در بسیاری از پایتختهای اروپایی با در اختیار داشتن بهترین تجهیزات جاسوسی جهان.
C.I.A؛ دایه‌ای مهربان‌تر از مادر برای تکفیری‌ها + تصاویر
کودتای ۲۸ مرداد
کودتای ۲۸ مرداد نمونه‌ای از عملکرد‌های این سازمان در ایران است. اسناد مربوط به این کودتا بر خلاف رویهٔ سازمان سیا در انتشار اسناد تاریخی، انتشار نیافته است. برخی از محققان بر این باورند که بخش اعظم مدارک مربوط به این کودتا، به بهانهٔ نبود قفسهٔ کافی برای نگهداری آن‌ها، نابود شده‌اند.
سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، اسناد تازه‌ای را در ارتباط با کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ منتشر کرد که نشان می‌دهد دولت آمریکا قصد داشت در صورتی که کودتا علیه دولت دکتر محمد مصدق شکست بخورد، در ایران یک جنگ چریکی دامنه‌دار به راه بیندازد.
C.I.A؛ دایه‌ای مهربان‌تر از مادر برای تکفیری‌ها + تصاویر
ترور فیدل کاسترو
مهم‌ترین تلاش‌های سیا برای ترور افراد و چهره‌های مخالف سیاست‌های آمریکا، تلاش برای ترور فیدل کاسترو رهبر کوبا بود. سیا با کمک مافیا بارها کوشید تا میوه و غذای مورد استفاده رهبر کوبا را مسموم کند. سیا در این راه حتی کوشید تا لباس شنای کاسترو را هم به مواد سمی آغشته کند. استفاده از سیگار انفجاری، خودکار سمی و یا حتی صدف دریایی انفجاری از دیگر راه‌های مورد استفاده سیا برای از میان برداشتن فیدل کاسترو بوده است.
سیا در سال ۱۹۶۱ در اقدامی جداگانه تلاش کرد تا موجبات سرنگونی حکومت فیدل کاسترو در کوبا را فراهم آورد.
C.I.A؛ دایه‌ای مهربان‌تر از مادر برای تکفیری‌ها + تصاویر
آمریکا که منافع خود را در کوبا در خطر می‌دید،  تلاش کرد کاسترو را با انجام توطئه‌هایی حمایت شده از سوی سازمان سیا (سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا)، به قتل برساند، دولتمردان واشنگتن حتی با حمایت از چریک‌های ضد انقلاب کوبا، در سال ۱۹۶۱ به فرمان جان اف کندی رییس جمهوری وقت آمریکا حمله‌ای به خلیج خوک‌ها در کوبا انجام دادند که در این حمله نیرو‌های وفادار به فیدل کاسترو ، چریک‌های ضد انقلاب کوبایی را شکست دادند.
گزارش از حمیدرضا قربانی
انتهای پیام/
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=163293

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x