تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
1

اخبار جدید از احتمال مبادله “حاج احمد متوسلیان” با چند اسیر آمریکایی-اسرائیلی

  • کد خبر : 148569
  • 25 تیر 1395 - 20:02
اخبار جدید از احتمال مبادله “حاج احمد متوسلیان” با چند اسیر آمریکایی-اسرائیلی

جدای از شایعه مهم سفر اخیر نصرالله به دمشق، ظاهرا اخبار اسارت چند آمریکایی، اسرائیلی اروپایی در حلب رنگ‌وبوی واقعیت دارد و شایعه احتمال تبادل آنان با دیپلمات‌های ایرانی ربوده شده در بیروت در سال ۱۳۶۱ را تقویت میکند.

 

به گزارش «کمال مهر»؛؛ ارتش سوریه و همپیمانان آن بار دیگر بازی میدانی را در استان حلب به سود خود تغییر داده‌اند.

پس از تسلط آتشباری نیروهای مقاومت بر شاهراه «کاستیلو» (تنها خط امداد ترکیه به شرق و شمال شهر حلب) تروریستهای جبهه النصره و عناصر همپیمان آن در این شهر محاصره هستند.

روزنامه «الثبات» لبنان، با اشاره به موفقیتهای مهم نیروهای مقاومت در برابر تروریستهای تکفیری امروز پنجشنبه گزارش داد، مواضع دفاعی تروریستها در «اللیرمون» (محله مهمی در شمال غرب شهر حلب که جاده کاستیلو را قطع میکند) در هم شکسته است و با وجود اینکه النصره حملاتی را برای شکست محاصره انجام داد، ولی راه به جایی نبرد.

افزون بر این، اطلاعات رسانه‌ای روسیه حاکی از عملیات نظامی قریب الوقوع این کشور در شمال و شرق سوریه است. روسها این حملات را برای انتقامگیری از داعش به خاطر سرنگونی یک بالگرد روس در نزدیکی تدمر (در ریف حمص-مرکز سوریه) و کشته شدن دو خلبان آن انجام خواهند داد. احتمالا موشکهای بالستیک نیز از دریای خزر به همراه بمب افکنهای راهبردی از روسیه در این عملیات مشارکت خواهد داشت.

از سوی دیگر، بشار اسد رئیس جمهور سوریه نیز هفته پیش پیامی صوتی به سربازان و همپیمانان خود در جبهه‌ حلب ارسال و از آنان برای پیروزیهای اخیر د راین منطقه تشکر کرد. پیامی که سریعا آنکار، ریاض و واشنگتن مضمون آن را دریافت کردند.

یکی از تحلیلگران برجسته نظامی در روزنامه «نشنال اینترست» نیز به نقل از یک منبع بلندپایه در سرویس جاسوسی فرانسه اعلام کرد، این پیام به منزله دستور آغاز عملیات برای تداوم تاکتیک «تصرف موریانه‌ای» (القضم التدریجی) است که ارتش سوریه در نبرد حلب اتخاذ کرده است. وی همچنین پیش‌بینی کرد که احتمالا محور مقاومت دست به عملیاتهای غافلگیر کننده در شرق سوریه به ویژه در فرودگاه «الطبقه» و پس از آن در استان رقه خواهد زد.

الثبات افزود: در بحبوحه عملیات موریانه‌ای ارتش سوریه و حزب‌الله در حلب سوریه، «جواد کریمی قدوسی» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران در خصوص وضعیت «سردار احمد متوسلیان» و سایر دیپلمات‌های ربوده‌ شده در لبنان اظهار داشت: دشمن [بعد از غنیمتی که در حلب از آن گرفته‌ایم] سعی دارد با غنیمت بزرگی که [سابقا] از ما گرفته بر سر آن معامله بزرگی هم انجام دهد… بر اساس همین اصول، حدس و گمان قریب به یقین این است که حاج احمد متوسلیان و یارانش زنده‌اند… احمد متوسلیان و سایر دیپلمات‌های ما به دست فالانژها اسیر و تحویل رژیم صهیونیستی شده‌اند، شکی در این نیست که آنها بخواهند از این متاع ارزشمند در جای بحرانی استفاده کنند و وارد معامله شوند.

وی با اشاره به اینکه در مقابل، صهیونیست‌ها در دست حزب‌الله اسیرهای دانه‌درشتی دارند، افزود: حتی امروز حزب‌الله از فرانسه و از کشورهای اروپایی که در نبردهای حلب حاضر هستند، اسیر دارد و بر همین اساس حدس و گمان ما این است که صهیونیست‌ها وارد مذاکره شده‌ و پیغام داده‌اند که حاضرند در این زمینه با حزب‌الله معامله و مذاکره کنند… گذشته از این سید حسن نصرالله گفته که خودش مأمور پیگیری موضوع آقای احمد متوسلیان است.

به گزارش فارس این خبر درست زمانی منتشر شد که برخی از منابع مطبوعاتی در بیروت در ماه می گذشته اعلام کردند که حزب الله در نبردهای جنوب حلب صید ارزشمندی داشته و در جریان عملیات علیه اتاق عملیات النصره دو افسر از سرویس جاسوسی فرانسه و آمریکا را بازداشت کرده است. این افراد در اتاق عملیات مذکور فعالیت داشته اند. افزون بر این یکی از شخصیتهای برجسته معارضان ریاض نیز باز داشت شد.

به گزارش این روزنامه، آمریکا بلافاصله از تل‌آویو خواست که برای نجات افراد ربوده شده وارد عمل شود. البته به این مسئله اشاره نشد که چند اسرائیلی نیز در این عملیات حزب الله اسیر شدند. یک منبع رسانه ای آلمان اما اعلام کرد که دستکم دو اسیر اسرائیلی در چنگ حزب الله هستند. این مسئله نیز سبب شد که اسرائیل سریعا وارد عمل شود. البته حزب الله و اسرائیل از مسئله اسارت این افراد چیزی نگفتند. البته این منبع آلمانی خبر داد که رژیم صهیونیستی در اواخر ماه گذشته میلادی با ارسال پیامی از برلین خواست که برای آزادی اسرای اسرائیلی در قبال آزادی دیپلماتهای ایرانی که در تابستان ۱۹۸۲ ربوده شدند، با حزب الله وارد مذاکره شوند.

این منبع ادامه داد، در حالی که این اسرا برای دمشق، تهران و حزب الله در زمانی که عملیات گسترده‌ای در حلب دارند بسیار ارزشمند است، احتمالا این معامله در گرماگرم تحولات میدانی در خاک سوریه صورت خواهد گرفت. به ویژه اینکه اخیرا «ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان» رؤسای جمهور ترکیه و روسیه تلفنی گفت‌وگو کردند و مسکو از طریق از سرگیری روابط با آنکارا موفق شد ترکیه را در جنگ آتی که هر لحظه امکان دارد از دروازه حلب آغاز شود، کنار بزند؛ خاصه اینکه نیروهای ناتو در شمال سوریه و در مرزهای روسیه بر این کشور اعمال فشار می‌کند.

در این گزارش آمده است که در سایه موارد مهمی که ذکر شد، برخی منابع آگاه می‌گویند که سید حسن نصرالله اخیرا برای انجام کار مهمی به دمشق رفته و با مسئولان سوری دیدار کرده است.

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=148569

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x