تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
0

چرا “منطقه پرواز ممنوع” در سوریه عملیاتی نمی‌شود؟

  • کد خبر : 146941
  • 17 تیر 1395 - 15:47
چرا “منطقه پرواز ممنوع” در سوریه عملیاتی نمی‌شود؟

در چند سال اخیر زیرساخت‌های عراق و سوریه، به دلیل حضور این دو کشور در محور مقاومت، نابوده شده است.

به گزارش«کمال مهر»؛تروریست‌های تکفیری داعش مدتی است که در منطقه غرب آسیا به دنبال از بین بردن زیرساخت‌‌های کشورهای منطقه هستند.

این تروریست‌ها مستقیم یا غیرمستقیم از برخی کشورهای مرتجع منطقه همچون عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر، بحرین، کویت و … حمایت می‌شوند و آمریکا نیز در این پروسه، نقش هماهنگ‌کننده را ایفا می‌کند.

در حقیقت در چند سال اخیر زیرساخت‌های دو کشور عراق و سوریه نابوده شده و این به دلیل حضور این دو کشور در محور مقاومت است.آمریکا به دنبال آن است تا با مسلط کردن تروریست‌های تکفیری همچون داعش، محور مقاومت را در هم بشکند و همان طور که نظام لیبی را سرنگون کرد؛ نظام سوریه را نیز از بین ببرد.

****تلاش آمریکا برای سرنگونی نظام سوریه در کمتر از یکسال

تحلیلگران معتقدند که آمریکایی‌ها برنامه‌ریزی کرده بودند، که کمتر از یک سال نظام سوریه سرنگون شود و پس از آن به سراغ حزب‌الله بروند و این در حالی بود که نه تنها نظام سوریه در چند ما از بین رفت بلکه بیش از ۶۰ ماه است که مقابل تروریست‌های تکفیری پرقدرت ایستاده است.

روزنامه “الوطن” عمان گزارش داد:  به نظر می رسد آمریکا اراده کرده است وارد ماراتن ویران سازی سراسر منطقه غرب آسیا شود تا از این راهبرد و با کمک ۲ شاخه تروریستی رژیم صهیونیستی و گروه های تکفیری به طور کلی مساله فلسطین را از بین ببرد. واشنگتن برای رسیدن به این هدف در حال فربه کردن تروریست ها است و از آنان حمایت تسلیحاتی می کند که این مساله بر دامنه وحشی گری های این گروه ها می افزاید.

این روزنامه ادامه داد: همچنین این کشور از هماهنگی با روسیه در مبارزه با تروریسم سرباز می زند. همه این اقدام ها در شرایطی صورت می گیرد که واشنگتن مدعی است که برای حل اختلاف کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی تمایل دارد و در حال تلاش برای برپایی ۲ کشور است. اما این کشور در حال تجهیز زرادخانه های سلاح رژیم صهیونیستی به انواع سلاح های مدرن است.

الوطن تاکید کرد: ادامه رویدادهای مصیب بار علیه مردم منطقه، چشم پوشی کامل آمریکا از تعهدهای خود درباره روند صلح، وارد شدن مستقیم این کشور در مدیریت بحران ها و دسیسه ها علیه مردم منطقه، حمایت بی چون و چرا از رژیم صهیونیستی و جنگ های تروریستی علیه مردم فلسطین، سوریه و لبنان این اطمینان را به وجود آورد که آمریکا سیاست خود را تغییر نخواهد داد.

آمریکا در حالی با تبلیغات رسانه‌ای و ادعای حمله به تروریست‌ها در سوریه، عراق و لیبی ثبات را در منطقه به هم زده که قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل ؛  مبارزه با گروه های تروریستی داعش و جبهه النصره را نادیده می گیرد.

تلاش ارتش آمریکا برای
تلاش ارتش آمریکا برای
پس از اقدام آمریکا به تجهیز زرادخانه های اسرائیل  به انواع سلاح های مدرن از جمله جنگنده پیشرفته “اف- ۳۵”، واشنگتن بزرگ ترین ضربه را به روند صلح و همه ادعای خود مبنی بر اینکه ناظر صلح است، وارد کرد.  قرارداد جنگنده های در سفر “آویگدر لیبرمن” وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به آمریکا صورت گرفت. کابینه تندرو رژیم صهیونیستی که مخالف روند صلح است و نسبت به همه مردم فلسطین و جهان عرب کینه به دل دارند.

“علی اکبر ولایتی” رئیس  مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در این زمینه با انتقاد از سیاست آمریکا در منطقه اظهار داشت: “جان کری” بی حیا و وقیح به صراحت دارد وارونه نمایی می کند و به حزب اللهی که در برابر تجاوزات ارتش اسرائیل ایستادگی کرده و جمهوری اسلامی هم افتخار آموزش جوانان لبنانی را از دهه ۸۰ داشته را متهم می کنند و در کدام دایره المعارف کسی که از کشور دفاع می کند تروریست است.  ولایتی تاکید کرد: خانم “کلینتون” که قبل از “جان کری” وزیر خارجه آمریکا بود اذعان داشت که داعش را ما ساختیم و حال با این تفاسیر آیا در سوریه ، آمریکا طرفدار تروریست است یا ایران؟

وی با اشاره به این که داعش به عنوان یک سری موجودات شبه انسان جنایت کار ترین گروه تروریستی تاریخ معاصر هستند و در سوریه و عراق مردم را به خاک و خون می کشند، گفت: ایران به درخواست رئیس جمهور قانونی سوریه و دولت این کشور که سازمان ملل آن را به رسمیت می شناسد از ما به عنوان متحد خود کمک خواست و ما هم به آن ها برای مبارزه با تروریست کمک کردیم.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ادامه داد: آمریکا با هزاران سرباز به دنبال حضور نظامی در عراق بود و در پنج سال اخیر تلاش کرده تا  “بشار اسد” را سرنگون کند و چون ایران به ستون فقرات مقاومت و بازوی آن یعنی حزب الله کمک کرد و چون آمریکا شکست خورده با یک زبان نرمی می گوید ایران کمک کند تا “بشار اسد”  نباشد و باید گفت به شما چه ارتباطی دارد که  “بشار اسد” باشد یا نباشد و مردم سوریه در این زمینه تصمیم می گیرند.

**حضور آمریکا در سوریه به بهانه آزاد سازی “منبج” و “رقه”

حضور نظامی اخیر آمریکا در “رقه” هم ابهامات بسیاری را ایجاد کرده است. تحلیلگران معتقدند که حضور ارتش آمریکا در سوریه به بهانه آزاد سازی “منبج” و “رقه” ، نقض حاکمیت ملی این کشور است.

تلاش ارتش آمریکا برای
حضور نظامی آمریکا در سوریه با بهانه هایی صورت گرفته که مبارزه با تروریست های داعش یکی از آن هاست. علاوه براین احتمال ایجاد منطقه پرواز ممنوع در سوریه یکی از اهدافی است که غرب و کشورهای مرتجع منطقه دنبال می کنند و تاکنون توانمندی عملیاتی کردن آن را نداشتند.

“جوبایدن” معاون رئیس جمهور آمریکا درباره بی‌میلی آمریکا به ایجاد منطقه پرواز ممنوع در سوریه گفت: این مسئله دو دلیل دارد. نخست آن که این اقدام هزینه مالی زیادی می‌طلبد. دوم آن که همه در اتاق عملیات ویژه این اقدام را اشتباهی بزرگ می‌دانند.

بایدن در ادامه مدعی شد: واشینگتن در تلاش است تا از طریق راهکار دیپلماتیک، بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه را از قدرت کنار بگذارد. او تأکید کرد همواره مخالف مداخله نظامی در کشورها بوده و به عنوان نمونه در مورد لیبی معتقد بوده است که با کنار رفتن «معمر قذافی،» این کشور با ناآرامی و تجزیه مواجه می‌شود.

او در مورد مداخله نظامی در سوریه گفت: «برای آنکه با اسد برخورد کنیم، باید رودروی روسیه و ایران قرار بگیریم. روسیه توان آتش قدرتمندی آنجا دارد. روسیه سامانه راداری‌ای در سوریه مستقر کرده که بخش بزرگی از کشور را تحت پوشش دارد. وی مدعی شد: بنابراین، باید برویم و تأسیسات و هواپیماها روس‌ها را هم هدف قرار دهیم. موفق هم می‌شویم. اما از شما می‌پرسم، آیا ارزشش را دارد؟

گزارش از محمد زرچینی

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=146941

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x