تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
0

کمر داعش در “فلوجه” شکست/شمارش معکوس آزاد سازی مرکز استان “نینوا” + نقشه و جزئیات

  • کد خبر : 143469
  • 30 خرداد 1395 - 7:57
کمر داعش در “فلوجه” شکست/شمارش معکوس آزاد سازی مرکز استان “نینوا” + نقشه و جزئیات

اهمیت راهبردی شهر “فلوجه”، در نزدیکی این شهر به پایتخت عراق و عتبات عالیات (کربلا) است.

به گزارش    گروه سیاسی«کمال مهر»؛  عملیات آزادسازی “فلوجه”  در حالی با تایید مقامات نظامی عراقی به پایان  رسید که  کارشناسان و تحلیلگران آن را یکی از موفق ترین عملیات ها، از تابستان سال ۲۰۱۴ میلادی می دانند.

یکی از مهمترین عملیات هایی که ارتش و نیروهای مردمی عراق انجام دادند ؛ عملیات بازپس گیری  “تکریت” مرکز استان “صلاح الدین” در زمستان سال ۹۳ بود که به گفته کارشناسان عملیات پاکسازی “فلوجه” با کمترین خسارت و با موفقیتی همچون “تکریت”  و حتی بهتر از آن انجام شد.

کمر داعش در

“محمد علی الحکیم” مدیر خبرگزاری النخیل عراق در گفت و گو با  خبرنگار  دفاعی امنیتی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره اهمیت عملیات آزاد سازی فلوجه عنوان داشت: آزادسازی “فلوجه” ضربه سختی به تروریست های تکفیری داعش وارد کرد.

مدیر خبرگزاری النخیل عراق  ادامه داد: شهر “فلوجه” راس “افعی”  به حساب می آید و آزاد سازی این شهر باعث می شود تا در آینده کمر داعش در “موصل” (مرکز استان نینوا) بشکند و خواهد شکست (بیشتر بخوانید).

اما سوال اینجاست که عملیات آزادسازی “فلوجه” در استان “الانبار عراق” از چه زمانی آغاز شد و چرا زودتر این عملیات صورت نگرفت و چندین سوال دیگر که جز مقامات ارشد عراقی کسی جواب آن را نمی داند.

***مشخصات جغرافیایی  “فلوجه ”

“فلوجه ” شهری است در استان “الانبار”  عراق در ۶۹ کیلومتری غرب  “بغداد” و در کرانه رود “فرات”.  شهر “فلوجه” با جمعیت ۳۲۶ هزار نفر در مسیر “بغداد” به غرب و شمال غرب  قرار گرفته ‌است.

کمر داعش در

در عراق این شهر به “شهر مسجدها” شهرت دارد؛ زیرا در فلوجه و روستاهای پیرامونش در حدود ۲۰۰ مسجد وجود دارد. در ژانویه سال ۲۰۱۴ میلادی شهر فلوجه به دست تروریست های داعش سقوط کرد و در فوریه سال ۲۰۱۶ عملیات آزادسازی شهر آغاز و کم کم حلقه محاصره بر تروریست های داعش تنگ تر شد تا نهایتا در ۱۶ ژوئن کاملا عملیات پاکسازی شهر تکمیل گردید (نقل از  مقامات عراقی).

ارتش عراق چند گام راهبردی برای آزادسازی   “فلوجه” برداشت که از جمله آن می توان به پاکسازی  “الکرمه” و “صقلاویه” به عنوان دو ریه  شهر “فلوجه” طبق نظر فرمانده سازمان بدر “هادی العامری” اشاره  کرد.

کمر داعش در

کمر داعش در

البته مقامات نظامی ارشد عراقی معتقدند که ماه رمضان ، پیروزی های مهمی برای عراقی ها رقم خواهد خورد. “خالد العبیدی،” وزیر دفاع عراق، تاکید کرد: نیروهای عراقی، در ماه رمضان به پیروزی های بزرگ دست خواهند یافت و چندین منطقه در این ماه آزاد خواهد شد. وزیر دفاع عراق تصریح کرد: داعش، در جنگ با نیروهای امنیتی عراق، شکست خواهد خورد.

“عمار حکیم” -رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق  با تأکید بر اینکه نیروهای بسیج مردمی، میهن پرستی و تعهد خود نسبت به حفاظت از خاک وطن را ثابت کرده اند، تلاش های به کار گرفته شده و خون های ریخته شده در راه آزادی عراق از گروه تروریستی داعش را ستود.

“عمار حکیم گفت: گروه تروریستی داعش به عنوان طرحی سیاسی رو به پایان گذاشته است.”  رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق تأکید کرد: “اکنون زمان چیدن میوه پیروزی فرار رسیده است و آزادسازی “فلوجه”، آخرین مرحله پیش از آزادسازی شهر “موصل” است.”

ارتش عراق برای آزادسازی محورهای مواصلاتی “فلوجه” ، پس از پاکسازی “صقلاویه” ؛ یک راه را برای مردم عادی باز کرد تا بتوانند در این مسیر امن از شهر “فلوجه” خارج شوند.

کمر داعش در

ارتش عراق قبل از آنکه فلوجه را پاکسازی کند؛ در ۶ محور مناطقی همچون “الاولی” ، “ناظم تقسیم”، “سد فلوجه” ، ” حی جبیل” ، “حی الخضرا” ، “معمل غاز” ، “حی الرساله” ، “الشقق”، “خیابان  ۶۰” ،  “بیمارستان فلوجه” ، “الصرف الحی”، “السرای” ، ” منطقه المقبره” ، “قائم (مبنی قائم مقامیه) ” را پاکسازی کرده بود.

کمر داعش در

کمر داعش در

**اهمیت پاکسازی شهر فلوجه در چیست؟

کارشناسان اهمیت راهبردی شهر فلوجه را به سه دلیل می دانند :

۱-استقرار فرماندهان میدانی داعش و ذخیره تسلیحات و وجود استحکامات این گروه تروریستی

۲-نزدیکی “فلوجه” به پایتخت و “عتبات عالیات”

۳-اهمیت “فلوجه”  به عنوان “کریدور” مواصلاتی غرب عراق

گزارش منابع میدانی حاکی از آن است که در داخل “فلوجه” در زمانی که این شهر راهبردی در محاصره ارتش و نیروهای مردمی عراق بود؛ بیش از ۳۰۰ زن و مرد سعودی در کنار داعش با ارتش و نیروهای مردمی عراق در حال نبرد بودند.

کمر داعش در

در حقیقت مقامات عراقی و به خصوص دستگاه دیپلماسی این کشور به خوبی می دانند که  “سفیر پادشاهی عربستان ” در عراق؛ سابقه بدی در منطقه دارد و به او تذکرات لازم را داده اند.

**ماموریت  “سفیر عربستان”  در عراق چیست؟

سفیر پادشاهی عربستان از ماموریت دیپلماتیک خود برای دامن زدن به مسائل طایفه ای در این کشور استفاده می کند  و خصومت سعودی ها با دیگر کشورها را به صحنه عراق می کشاند و این نظر جدی وزارت خارجه عراق است و آن را اخیرا به صورت رسمی به سفیر سعودی ها اعلام کرده است.

“جواد العطار ” نماینده پارلمان ملی عراق در گفت و گو با  خبرنگار  دفاعی امنیتی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با بیان اینکه سفیر عربستان در عراق قصد دارد همان اقدامات منفی را که در لبنان انجام داده، این بار در عراق انجام دهد یادآور شد: سفیر سعودی به دنبال تفرقه‌افکنی بین ملت عراق بوده در حالیکه مردم عراق حرکتهای مشکوک سفیر سعودی را رصد و آن را محکوم کرده‌اند (بیشتر بخوانید).

به نظر می رسد یکسری اختلاف نظرهای سیاسی از دو سال پیش برای حمله سراسری به “فلوجه” وجود داشت و اعتقاد براین است که برخی نمایندگان پارلمان که گرایش به عربستان سعودی داشتند در این پروسه ایفای نقش کردند.

در مجموع می توان گفت آزاد سازی “فلوجه” با توجه به اینکه نزدیک “بغداد”   پایتخت عراق بود، باعث شد تا این شهر امن تر شود و ضمنا عتبات عالیات (“کربلا”)  تقریبا به طور کامل از دسترس داعش خارج شد.

علاوه بر مزیت های فوق؛  یگان های زرهی و محمول ارتش عراق برای انجام عملیات آزاد سازی مرکز استان “نینوا” می توانند از غرب عراق تردد کنند و بدین منظور مسیر نیروهای عراقی برای هجوم به موصل راحت تر می شود.

گزارش از محمد زرچینی

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=143469

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x