تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
1

کلیک نکنید/سن شما برای ورود به این فضا مناسب نیست

  • کد خبر : 142421
  • 24 خرداد 1395 - 8:56
کلیک نکنید/سن شما برای ورود به این فضا مناسب نیست

به نظر شما مناسب ترین سن ورود به فضای مجازی و شبکه های اجتماعی از چه سنی است؟

به گزارش «کمال مهر»؛؛ دورانی زندگی می کنیم که زنگ ورود به فضای مجازی زودتر از زنگ مدرسه به صدا در می آید. همه خانواده ها صحبت هایی را که در جمع کودکان مطرح میکنند زیر ذره بین نظارت خود قرار می دهند تا مبادا بچه ها به مسئله ای ورود پیدا کنند که هنوز برای فهم و درک آن آماده نشده اند اما متاسفانه فضای مجازی این قابلیت را ندارد و سن کودک شما و میزان درکش از این محیط برای کسی مهم نیست.

شاید یکی از دلایلی که کودکان زودتر از سن مجاز از دروازه های ورود به فضای مجازی عبور می کنند و وارد آن می شوند همان چشم هم چشمی هایی قدیمی است که این بار با شکلی مدرن تر در قالب خرید تبلت و موبایل باشد. این مسئله در کنار کم اطلاعی و یا بعضا بی اطلاعی بسیاری از خانواده های ایرانی باعث شده تا در بسیاری موارد کودکان مربی والدین خود باشند و هر آن چیزی که خود از فضای مجازی می خواهند در اختیار پدر و مادرشان قرار دهند.
تصویب قوانین جدید در اروپا در راستای افزایش حداقل سن مجاز کودکان برای حضور در شبکه‌های اجتماعی از ۱۳ سال به ۱۶ سال در اواخر سال ۲۰۱۵ ، نشان‌دهنده وجود نگرانی‌هایی در سایر کشور‌ها در مورد استفاده کودکان از شبکه‌های اجتماعی است.
فکر میکنید قانون سن ورود کودکان به دنیای مجازی و شبکه های اجتماعی در ایران چطور است؟
امیر خوراکیان معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: آمارها سن ورود کودکان ایرانی به فضای مجازی و شبکه های اجتماعی را ۱۱ سال نشان می دهند.
معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی با بیان اینکه متاسفانه قانون خاصی در مورد اینکه در ایران سن مشخصی برای ورود کودکان به دنیای مجازی وجود ندارد، گفت: نظام حمایت از کودکان و حفظ سلامت در مواجهه هوشمندانه با فضای مجازی در حال تهیه در مرکز ملی فضای مجازی است که این نظام خود چهار چوب ها و ضوابط کلی همه نهادهای کشور را مشخص می کند و متناسب با سن کودکان ضوابط خاص را تعریف می کند.
کلیک نکنید/سن شما برای ورود به این فضا مناسب نیست+فیلم
وی بیان کرد: سن استفاده کودکان از فضای مجازی بنا بر ظرفیت و سطح فهم و هوشیاری آن ها متفاوت است در واقع سن مشخصی برای ورود به این فضا نمی توان مشخص کرد اما کارشناسان و صاحبنظران یک سری قواعد به صورت کلی برای سنین مختلف در نظر گرفته اند.
از بدو تولد تا دو سالگی:
کودک به هیچ ابزار دیجیتال اعم از موبایل ، تبلت حتی صفحه تلویزیون هم نباید نگاه نکند. به این دلیل که کودک در این سن همیشه باید مرکز توجه والدین بوده تحرک جسمی و ارتباط عاطفی لازم با خانواده را داشته باشدچرا که این موارد نیازمند تجربه های رشد است.
کلیک نکنید/سن شما برای ورود به این فضا مناسب نیست+فیلم
از ۲ تا ۷ سالگی:
فقط ابزار و امکانات فضای مجازی به او معرفی شود. به این علت که جذابیت و رنگ و لعاب این ابزار و فضایی که در اختیار کاربرانش قرار می دهد غیر قابل انکار است و اگر به موقع معرفی نشود و یا در مورد آسیب های آن هشدار صورت نگرفته باشد مشکلات بعدی در پی خواهد داشت.
کلیک نکنید/سن شما برای ورود به این فضا مناسب نیست+فیلم
بین ۷ تا ۱۱ سالگی:
والدین کم کم استفاده از این ابزار را به صورت محدود و زمانبند به فرزندان خود آموزش دهند. در این سن حداکثر زمان استفاده یک ساعت توصیه می شود.
کلیک نکنید/سن شما برای ورود به این فضا مناسب نیست+فیلم
از ۱۱ سالگی به بعد:
مدت زمان استفاده بیشتر شود و از همین مقطع قوانینی که کمک می کند به استفاده درست آموخته شود. این قوانین شامل استفاده از کامپیوتر و تبلت به صورت عمومی نه خصوصی، معرفی سایتهای مناسب سن، بیان آسیب ها و مخاطرات می شود.
کلیک نکنید/سن شما برای ورود به این فضا مناسب نیست+فیلم
خوراکیان تصریح کرد: علاوه بر در نظر گرفتن سن در برخی کشورها تفاهم نامه هایی بین والدین و فرزندان به صورت مکتوب یا شفاهی مورد قبول واقع می شود که چهار چوب استفاده درست از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی را مشخص می کند.والدین امکانات فضای مجازی را در اختیار فرزندان قرا می دهند از آن طرف فرزندان هم قوانین مشخص شده در خانواده را رعایت می کنند.
معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی در پایان گفت: در لابه لای همه این قانونگذاری ها و ضابطه مندی ها مهم خانواده ها هستندکه متولیان آموزش و عادت دادن کودکان به رعایت قوانین وضع شده اند و نباید در این بین از کودکان خود جا بمانند.

 

گزارش از نازنین روزبهانی
انتهای پیام/
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=142421

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x