تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
1

پیام‌های «عشقی» سلمان به نتانیاهو

  • کد خبر : 141218
  • 18 خرداد 1395 - 10:18
پیام‌های «عشقی» سلمان به نتانیاهو

عربستان برای برقراری روابط علنی با رژیم صهیونیستی بیش از پیش تلاش می‌کند.

به گزارش مشرق، وطن امروز در صفحه بین‌الملل خود به موضوع چرایی اصرار سعودی‌ها برای عادی‌سازی روابط با صهیونیست‌ها پرداخت و نوشت:

انور عشقی، دیپلمات سعودی که دلال روابط عربستان و اسرائیل است، پنجشنبه گذشته در مصاحبه با روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحارونوت گفت: طرح صلح عربی (طرح پیشنهادی عربستان برای سازش اعراب با اسرائیل) امروز برخلاف گذشته فرصتی واقعی برای اجرایی شدن یافته است.
عربستان نیز همچون دیگر کشورهای منطقه تغییراتی کرده است و پادشاه جدید عربستان بارها به اسرائیل پیام داده است که بیش از پیش در پی تحقق صلح (سازش اعراب با اسرائیل) است.

عشقی از گره خوردن منافع عربستان به منافع اسرائیل پرده برداشت و گفت: ما منافع مشترکی داریم و به آسانی می‌توانیم دشمنان مشترک خود را تعیین کنیم.

این دیپلمات سعودی که تصاویر دیدارش با مقامات اسرائیلی در رسانه‌های مختلف منتشر شده است، اعلام کرد: اگر نتانیاهو به وعده‌اش عمل کند، عربستان برای ترغیب کشورهای عربی به عادی‌سازی روابط با اسرائیل پیشقدم خواهد شد و متعاقباً روابط اسرائیل با مصر، اردن و دیگر کشورهای عربی بهتر خواهد شد و خود عربستان نیز بزودی پلی را برای اتصال آسیا به آفریقا خواهد ساخت و در تنگه تیران یک منطقه آزاد تجاری احداث خواهد کرد و اگر اسرائیل طرح صلح عربی را بپذیرد، ما از تل‌آویو خواهیم خواست که در بازار آزاد مشارکت کند و با این مشارکت می‌تواند سودهای کلان به دست بیاورد و شما بزودی مقامات سعودی و اسرائیلی را در اجلاس‌های علنی خواهید دید و از حضور مقامات سعودی در این اجلاس‌ها شگفت‌زده خواهید شد.

ژنرال عشقی در پاسخ به پرسشی درباره امکان عقب‌نشینی اسرائیل از کرانه باختری رود اردن گفت: نتانیاهو اعلام می‌کند که طرح صلح عربی موارد مثبتی دارد لذا با استناد به گفته نتانیاهو می‌توان درباره مسائل اختلافی مذاکره کرد و به توافقات همه‌پسند رسید.

عشقی از آمادگی عربستان برای مذاکره با اسرائیل خبر داد و تأکید کرد: عربستان امروز بر خلاف گذشته آماده مذاکره درباره درخواست اسرائیل مبنی بر تغییر برخی از مواد طرح صلح عربی است زیرا صلح با اسرائیل جزو منافع راهبردی ریاض است.

در همین راستا، روزنامه رای‌الیوم در تحلیلی به دلایل اشتیاق سعودی‌ها برای عادی‌سازی روابط با صهیونیست‌ها پرداخت و نوشت: به نظر می‌رسد که دلال روابط اسرائیل و عربستان درصدد ایجاد ائتلافی میان ۲ طرف در مقابله با ایران است. عربستان سعودی در نتیجه کاهش قیمت نفت و درآمدهای آن و شکست در جنگ‌های یمن و سوریه و احتمال شکایت از آن در دادگاه‌های آمریکا در ارتباط با حمایت از تروریسم و صدور قطعنامه سازمان ملل و دبیر کل آن درباره کشتار بیش از ۵۰۰ کودک در یمن با بحران‌های مستمر روبه‌رو است، اما در صورتی که گمان کند نزدیکی با اسرائیل و عادی‌سازی روابط با آن، به این کشور در پشت سرگذاشتن این بحران کمک می‌کند سخت در اشتباه است، و حتی ممکن است که نتیجه عکس به دنبال داشته باشد، بویژه اینکه ممکن است موجب افزایش خشم مردم عربستان شود.

تداوم دیدارها و اظهارات انور عشقی و پیش از آن شاهزاده ترکی الفیصل با اسرائیلی‌ها به نفع عادی‌سازی روابط با  رژیم اشغالگر خواهد بود.

ناظران می‌گویند، منطقی نیست که عشقی بدون کسب اجازه از دولت عربستان و رهبری این کشور، با مسؤولان و کارشناسان اسرائیلی دیدار و اظهاراتی را مطرح کند که در آن بنیامین نتانیاهو و قدرت وی را بستاید.

پیش‌تر نیز عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی در گفت‌وگویی خبری در پایان نشستی که فرانسه برای احیای روند صلح میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها برگزار کرد، عنوان داشت هیچ‌گونه اصلاحاتی در این طرح که در سال ۲۰۰۲ تدوین شد، صورت نگرفته است. وی تصریح کرد که در طرح صلح عربی تمام عناصر مطلوب برای سازش نهایی وجود دارد.

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=141218

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x