تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
0

جنگنده “سوخو ۳۰ ” در انتظار تصمیم سخت “کرملین” ؟! + تصاویر

  • کد خبر : 141243
  • 18 خرداد 1395 - 16:15
جنگنده “سوخو ۳۰ ” در انتظار تصمیم سخت “کرملین” ؟! + تصاویر

“کرملین” درباره فروش یا تولید تحت لیسانس تجهیزات نظامی روسی به ایران، اظهارات ضد و نقیضی را مطرح کرده است.

به گزارش   گروه سیاسی«کمال مهر»؛ جنگنده روسی “سوخو-۳۰” یکی از هواپیماهای قدرتمند ارتش روسیه به حساب می آید که قدرت مانور بسیار بالایی دارد.

“سوخو ۳۰ اس ام” یک جنگنده هوایی روس است که توسط شرکت هوانوردی “سوخو” برای نیروی هوایی روسیه ساخته شد. این جنگنده نمونه ارتقاء یافته جنگنده‌های خانواده “سوخو ۳۰ ام کی” است.  جنگنده‎های خانواده “سوخو ۳۰ ام کی” هم‌اکنون در اختیار نیروی هوایی الجزایر، هند، اندونزی، نیروی هوایی چین، نیروی هوایی سلطنتی مالزی، نیروی هوایی اوگاندا، ونزوئلا و ویتنام است.

تا به امروز حدود ۱۲ مدل از جنگنده سوخوی ۳۰ ساخته شده و به غیر از نیروی هوایی روسیه، در ارتش‌های ۱۰ کشور دیگر جهان مشغول به خدمت می باشد. در زمان حاضر و بر اساس اطلاعات موجود، مدل های MK،M2 و SM از این جنگنده در روسیه در حال تولید است.

این جنگنده چند منظوره برای تمام شرایط آب و هوایی طراحی شده و بسیار مناسب ماموریت‌های “هوا به هوا” و “هوا به سطح” است. این هواپیما ویژگی توانایی خلبان اتوماتیک در تمام مراحل پرواز از جمله پرواز کم ارتفاع را دارد.

جنگنده

جنگنده

**عملکرد قابل قبول نیروهای مسلح در تولید تجهیزات نظامی

اما در ماه های اخیر رسانه های روسی و غربی مطالبی  را درباره خرید تسلیحات فدراسیون روسیه از سوی جمهوری اسلامی ایران مطرح کرده اند.

اکس “تروتالفا” گزارش داد:  ایران پس از توافق هسته‌ای و برداشته شدن تحریم‌ها برای واردات این کشور، به دنبال جایگزین کردن تسلیحات مدرن به جای تسلیحات فعلی خود است. این امر شامل تولید جنگنده چند منظوره (بمب افکن – رهگیر)  “سوخو ۳۰ ” و تانک “تی-۹۰  (T 90 ) ” در داخل ایران است.

جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده در صورتی تجهیزات نظامی می‌خرد که تولید مشترک آن در داخل عملیاتی شود و صرفا به دنبال خرید تجهیزات نظامی نیست ؛ چرا که در تولید محصولات نظامی نیروهای مسلح ایران عملکرد خوبی پس از پیروزی انقلاب اسلامی و به ویژه در ۱۰ سال اخیر داشته اند.

اما فروش یا عدم فروش این جنگنده به ایران بسته به تصمیم سخت “کرملین” دارد. مقامات روسی بارها درباره فروش یا تولید تحت لیسانس تجهیزات نظامی خود به صورت مستقیم یا غیر مستقیم اظهارات ضد و نقیضی را مطرح کردند.

اما احتمال انعقاد قراردادهای تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران با برخی کشورهای صاحب سبک نظامی همچون فدراسیون روسیه و فرانسه خشم مقامات و رسانه های اسرائیلی  را برانگیخته و آن ها تلاش می‌‎کنند که به برخی نگرانی‌ها دامن بزنند و این موضوع باعث شده تا روس ها نیز برخی دیدگاه های خود را درباره فروش سلاح به ایران مطرح کنند.

مدیر عامل شرکت “روستیخ” روسیه موضع کشورش را دربارۀ صادرات تسلیحات تهاجمی به ایران اعلام کرد. بر این اساس، “سرگئی چیمیزوف” در گفت و گو با روزنامه “کامرسانت” اعلام کرد روسیه به دلیل تحریم های سازمان ملل، تسلیحات تهاجمی به ایران صادر نخواهد کرد.

وی افزود: “نمی توان قرارداد فروش سلاح های تهاجمی، مانند تانک “تی ۹۰” یا جنگندۀ “سوخو ۳۰ اس ام”، را با ایران امضا کرد”. چیمیزوف، همچنین، گفت: «روسیه تسلیحاتی مانند سامانه های پدافند هوایی را که شورای امنیت صادرات آن را به ایران ممنوع ندانسته است، به این کشور می فروشد».

جنگنده

بر همین اساس، شرکت روسی فلانکر که شهرت فراوانی در صادرات تسلیحات دارد و بیش از ۸ ماه بوده که در سوریه عملیات هوایی انجام می‌دهد، طرف قرارداد با ایران است. جنگنده سوخو ۳۰، جنگنده‌ای چند منظوره، با قدرت مانور بالا، دو کابین و با قیمت بسیار مناسب است.

در ادامه این گزارش آمده است: ایران آخرین مدل سامانه دفاع موشکی اس ۳۰۰ را از روسیه تحویل گرفت. با تحویل جنگنده  “سوخو ۳۰ ” به نیروی هوایی ایران (قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا) ، این کشور توانایی بالایی در رزم‌های هوایی پیدا می‌کند؛ نیروی هوایی ایران مجهز به جنگنده‌های “اف- ۱۴ تامکت است” .

جنگنده

*ایالات متحده به دنبال جلوگیری از دستیابی ایران به بازار تسلیحاتی جهان

مقامات “کاخ سفید” به دفعات اعلام کرده‌اند فروش تسلیحات به ایران نقض تحریم‌های وضع شده در سازمان ملل علیه تهران است.

البته ایالات متحده آمریکا تلاش می کند تا به هر شکل ممکن جمهوری اسلامی ایران وارد خرید بازارهای تسلیحاتی جهان نشود و در این مسیر نمایندگان کنگره به دنبال وضع تحریم های بیشتری ضد ایران هستند و به صراحت از آن سخن می گویند.

“واشینگتن فری بیکن” در این زمینه گزارش داد:  تردید دولت آمریکا برای اقدام درباره تحریم تسلیحاتی ایران باعث شده تا کنگره ایالات متحده  تحقیقاتی جدید را آغاز کند و در همین جریان نیز شایعاتی در رسانه‌ها با این موضوع مطرح شده که کاخ سفید در حال بررسی صدور مجوز برای فروش تسلیحات پیشرفته روسی به ایران است.

پایگاه اینترنتی کمیته نیروهای مسلح مجلس سنای آمریکا، ژنرال لوید آستین فرمانده ستاد مرکزی ارتش آمریکا، در نشست این کمیته در پاسخ به پرسش جان مک کین، سناتور جمهوریخواه ایالت آریزونا درباره تبعات افزایش فروش تسلیحات روسی به ایران برای آمریکا گفت: قطعا فروش سلاح به ایران توانایی های این کشور را افزایش می دهد.

همچنین ژنرال “جوزف ووتل”، فرمانده نیروهای عملیات ویژه آمریکا در این نشست فضای کنونی دنیا را فضایی دارای شاخصه هایی از جنس رقابت و درگیری بین بازیگران صحنه بین المللی که به دو دسته دولتی و غیر دولتی تقسیم می شوند توصیف کرد و گفت: با توجه به پیچیدگی فضای امنیتی خشونت آمیزی که پیش رو داریم ، نیاز به مهارت های مبارزه نرم به شدت افزایش می یابد لذا حمایت دولت از نیروها بسیار اهمیت پیدا می کند.

مک کین در جلسه اخیر کمیته نیروهای مسلح سنا مدعی شد: “پوتین” از پیش فروش سلاح به ایران میلیاردها دلار بدست آورده است؛ آیا فکر می کنید افزایش فروش سلاح های روسی به ایران ، نیروهای آمریکایی را در منطقه و توان عملیاتی آنان را در معرض خطر قرار می دهد؟

ژنرال آستین گفت: قطعا توانایی و قابلیت های ایران افزایش می یابد، ببخشید منظورم دشمنان ما بود، اما در نظر داشته باشید که کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در همین فاصله بیش از ده میلیارد دلار برای تقویت زیرساخت ها و خرید سخت افزارهای نظامی هزینه کرده اند.

یک مقام عالی رتبه اداره فدرال همکاری های فناوری نظامی روسیه اخیرا مدعی شد:” ایران واقعا علاقمندی خود به خرید چند فروند جنگنده “سوخو ـ ۳۰ اس ام” را ابراز می کند اما فعلا طرفین در حال بحث درباره این مسئله در مذاکرات هستند”.

وی ادعا کرد: این مدل جنگنده نتایج بسیار خوبی را نشان داده است. مدت طولانی است که نیروی هوایی ایران علاقمند به خرید مدل جنگنده «سوخو-۳۰ اس ام» شدند و ممکن است که به زودی قرارداد مربوطه امضا شود».

فروش جنگنده “سوخو ۳۰” به ایران توان تهاجمی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی را افزایش خواهد داد . البته نیروهای مسلح در تولید تجهیزات نظامی خود کفا هستند ؛ اما دارا بودن تکنولوژی روز در زمینه انواع تسلیحات نظامی بسیار حائز اهمیت است.

البته نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران نشان داده که در اورهال و به روز رسانی انواع جنگنده ها تواناست و این موضوع را در اورهال جنگنده های میراژ و امثالهم کاملا نشان داده است.

گزارش از محمد زرچینی

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=141243

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x