تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

میلیون‌ها دلار ثروت “دیکتاتور سابق لیبی” در تصرف داعش؟!

  • کد خبر : 140161
  • 12 خرداد 1395 - 7:58
میلیون‌ها دلار ثروت “دیکتاتور سابق لیبی” در تصرف داعش؟!

اما اخیرا گزارش شده گنج‌های پنهان “قذافی” توسط داعش غارت شده و این گروه تروریستی میلیون‌ها دلار به جیب زده است.

به گزارش  گروه سیاسی«کمال مهر»؛ تروریست‌های تکفیری داعش و همپیمانانش به هر اندازه که در سوریه و عراق منزوی می‌شوند، در لیبی و  کشورهای قاره  آفریقا قدرت می‌گیرند.

خطر گسترش داعش در قاره آفریقا به مشکل نگران کننده‌ای تبدیل شده و این تروریست‌ها در صورت تسلط بر بخش‌های مهم لیبی،  می‌توانند خطرات بالقوه و بالفعلی در  “قاره آفریقا” ، همانند آنچه که در غرب آسیا به وجود آورده اند؛  باشند.

تروریست‌های داعش در عراق و سوریه در مقابله با ارتش و نیروهای مردمی عراق و سوریه عقب نشینی می‌کنند و منزوی می‌شوند و برای مثال اگر بخواهیم به آخرین شکست‌های داعش اشاره کنیم؛ می‌توانیم فتح “تدمر” توسط ارتش و نیروهای مردمی سوریه و پاکسازی “رمادی” از سوی ارتش و حشدالشعبی عراق را نام ببریم.

اما در لیبی تروریست‌های داعش به راحتی در مناطق مختلف پیشروی می‌کنند و این موضوع نگرانی بین‌المللی را از حرکت این افراط گرایان بر می‌انگیزد.

در حال حاضر، چندین نهاد امنیتی غربی و نهادهای امنیتی وابسته به خلیفه حفتر فرمانده نظامی لیبیایی و شورای ملی این کشور، در حال بررسی ادله مربوط به عملیات بزرگ برای سیطره داعش بر اموال فراوانی هستند که هنوز سرنوشت آن در شهر  “سرت” و مناطق اطراف آن، مشخص نیست.

اما اخیرا گزارش شده گنج‌های پنهان “قذافی” توسط تروریست‌های تکفیری داعش غارت شده و این گروه تروریستی  میلیون‌ها دلار به جیب زده است.

یک منبع آگاه اعلام کرد: مقادیر فراوانی از اموال نقدی لیبی در خزانه دولت و ساختمان های مقامات اداری این کشور به دست گروه تروریستی داعش افتاد. منبع فوق افزود: اعضای گروه تروریستی داعش توانستند در شهر “سرت” یک خزانه را که قذافی به طور مخفیانه میلیون ها دلار در آن نگهداری می کرد به کنترل خود درآورند.

سایت رأی الیوم به نقل از این منبع آگاه نوشت: این اموال شامل دهها میلیون دلار اموال متعلق به نظام سابق لیبی است که به طور پیچیده و نامشخصی تاکنون مخفی مانده بود. براساس گزارش ها، گروه تروریستی داعش برای به دست آوردن این اموال اقدام به عملیات در شهر “سرت” و شهرهای شرق لیبی نموده است.

به نظر می رسد بخش قابل توجهی از اموال قذافی و خانواده اش در لیبی به دست اعضای داعش افتاده است. اکثریت این اعضای داعش عضو قبایل و عشایری هستند که پس از انقلاب در آن کشور به علت داشتن ارتباط با نظام قذافی، از قدرت کنار گذاشته شده اند.

ژنرال “حفتر” که مدتی است زمام امور لیبی را دست گرفته هنوز استراتژی خاصی در نبرد با داعش ندارد و این تروریست‌های تکفیری هستند که در “سرت” (یکی از شهرهای مهم لیبی) قدرت نمایی می‌کنند.   البته گمان براین است که در زمان انقلاب لیبی گروه‌های مختلف بسیاری در این کشور مورد غضب دیکتاتور سابق این کشور قرار گرفتند و اعدام یا دستگیر شدند.

در حقیقت گسترش نفوذ داعش در آفریقا در مرحله اول زیرساخت‌ها و ثروت لیبی را اهداف گرفته و در گام‌های بعدی کشورهای دیگری که همسایه این کشور هستند بنا به تاکتیک داعش هدف قرار خواهند گرفت.

البته جالب است برخی کشورهای فرامنطقه که در ایجاد بی‌ثباتی و ظهور پدیده داعش در لیبی ایفای نقش کردند؛  می‌خواهند با اعزام نیرو مشکل را حل کنند.

مقامات انگلیسی می‌گویند، به منظور جلوگیری از قاچاق انسان و اسلحه در دریای مدیترانه، قصد دارند یک فروند کشتی جنگی در آب‌های لیبی مستقر کنند. “دیوید کامرون”، نخست وزیر این کشور، اعلام کرده است لندن در نظر دارد در خصوص موضوع قایق‌های پناهجویان در دریای مدیترانه مداخله کند.

برابر گزارش‌ها، انگلیس به همراه سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به تازگی چهار فروند کشتی برای نظارت بر آب‌های لیبی به آنجا اعزام کرده است.  کامرون در ماه مارس سال جاری میلادی (۲۰۱۶) نیز گفته بود “لندن” تمایل دارد خود را به سواحل لیبی نزدیک تر کند. سخنگوی دولت انگلیس همچنین گفته است، این کشتی جنگی به رهگیری قایق‌های نزدیک سواحل لیبی از جمله قایق‌های حامل پناهجویان یا حامل سلاح کمک می‌کند.

مقامات انگلیسی مطرح کرده‌اند که آماده‌اند هزاران نیرو به لیبی بفرستند تا در جنگ با داعش و جلوگیری از قاچاق سلاح و انسان مشارکت داشته باشند؛ موضوعی که جای تأمل جدی دارد و اینکه آیا واقعا انگلیس به دنبال حذف داعش از لیبی است یا سلطه بر منابع این کشور؟

گزارش از محمد زرچینی

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=140161

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x