تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
1

داعش محصول خشونت انباشته شده از انقلاب اسلامی است

  • کد خبر : 138006
  • 30 اردیبهشت 1395 - 15:40
داعش محصول خشونت انباشته شده از انقلاب اسلامی است

امروز داعش بسیار بدتر از سنت گرایان عرصه دینی ما عمل می کند و به جهاد مقدس تکیه می نماید.

به گزارش گروه سیاسی «کمال مهر» به نقل از تیتریک؛ مهدی مطهرنیا رئیس پژوهشکده علوم اجتماعی و اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی در سمینار «صلح و جوان» که در دانشگاه آزاد واحد کرج برگزار شد اظهار داشت: گفتمان صلح و سلام در جامعه ایی شکل می گیرد که منادی وحدت در نظام گفتمان جهان پایدار است، جهانی که درآن قرار داریم در ۵۰ سال اخیر از منظر علمی رشد زیادی داشته و بنا به نقلی در ۲۵سال آینده رشد فناوری بیشتری خواهد داشت و سبک زندگی و دستاوردهای بشر بیشتر از قبل خواهد شد. دربیست و پنج سال آینده دستاورد های علمی بشر برابر با پنجاه سال گذشته خواهد بود.

وی با بیان این مطلب که ما در کشوری زندگی می کنیم که انقلابی بزرگ رخ داده گفت: به قول یکی از نظریه پردازان غربی مردم ایران مدعی ایجاد یک اصول و ارزش پایدار در ایجاد گسترش عدالت در روی زمین هستند و کلیت نظام بین الملل را بواسطه عملکرد خود به چالش کشیده اند، از سوی دیگر جهان شاهد ایجاد مقاومت زیرپوستی در حیات اجتماعی و سیاسی برای دستیابی به عدالت است. آنچه که امروز تحت عنوان تروریسم از آن یاد می شود واژه ایست که گفتمان های گوناگون در کنار خود معنا می کند که زمینه های تعریف عدالت و آزادی را مشخص می کند.

وی افزود: گفتمان صلح وسلام به دنبال چیست؟ این واژه های صلح و سلام به چه گستره ای بر می گردد؟ از منظر نظریه تضاد صلح در برابر جنگ قرار می گیرد، جنگ بارزترین وجه خشونت است، خشونت که پیش می آید، این خشونت انباشته شده در افراد و جماعت های مختلف به شیوه های مختلف بروز پیدا می کند. امروز داعش محصول یک خشونت انباشته شده است و سوء استفاده از خشونت انباشته شده در فضای گفتمانی انقلاب اسلامی در ایران است.

مطهرنیا با اشاره به دو جنبه داخلی و خارجی انقلاب اسلامی اظهار داشت: معمار کبیر انقلاب اسلامی امام خمینی(ره) با توجه به متن دینی جامعه ایران که از کورش تا به امروز از یک بافت دینی برخوردار بوده است با بازتعریف دین اسلام تحت عنوان دین سیاسی خواهان ایجاد یک حکومت بر مبنای عدالت سیاسی برای بشر شد. انقلاب اسلامی ایران با سیاسی کردن دین، سیاست را دینی کرد واین بازمی گردد به فرهنگ ما، که اساساً دین و سیاست با هم عجین هستند.اگرچه این مفهوم را به شهید مدرس بازمی گردانند که گفت: “سیاست ما عین دیانت ماست و دیانت ما عین سیاست ماست” اما قبل از او و حتی قبل از پذیرش آیین اسلام ما شاهد نوعی گفتمان دینی در عرصه سیاسی هستیم که در اهورامزدا و نبرد تاریخی او با اهریمن خود را نشان می دهد و وظیفه و رسالت انسانِ مومن، دین مدار زرتشتی را، شخص زرتشت به عنوان یک پیامبر ایرانی حمایت و دفاع از ارزش هایی می داند که از جبهه اهورا برمی خیزد و انسان سیاسی انسانی است که در نبرد اهورا و اهرمن به اهورا کمک برساند این تعبیری سیاسی از دین زرتشت است که نشانه آن را در شیعه ایرانی انعکاس پیدا می کند.

رئیس پژوهشکده علوم اجتماعی در ادامه بیان کرد: هم اکنون شیعه ایران بیش از شیعه عراق سیاسی است نقطه تشابه همه ایرانیان در هر جای جهان گرایش دینی است لذا انقلاب اسلامی حکومت دینی تشکیل داد. سیاست باید منطبق با دین باشد و اگر نباشد این حکومت دینی است که بالاترین ضربه را به دین میزند که در نهایت منجر به دین گریزی و دین ستیزی می شود مانند آن چیزی که در اروپا قرون وسطی پیش آمد. در اروپا دین سیاسی شد و رسالت تشکیل حکومت برای خود قائل شد، حکومت دینی تشکیل داد ولی نتوانست خط مشی اجرایی خود را منطبق با اصول دین کند و در عمل آنانی که مدعی دینمداری بودند رفتارشان منطبق با دین نبود، لذا موجب واگرایی مردم از دین شد و مقاومت هم در نهایت نتیجه نداد.

وی با تاکید بر جنبه سیاسی انقلاب اسلامی خاطر نشان کرد: در این چهار چوب وقتی انقلاب اسلامی گزاره های صلح مدارانه را مطرح کرد به تدریج مقاومت در برابر آن با توطئه ها و ترفندها در سه دهه اخیر ایجاد شد. در سالهای منتهی به دهه اخیر در محافل امنیتی و اطلاعاتی منطقه این بحث بوجود آمد که باید برای هر زهری، پادزهرش را از درون خودش بوجود آورد. اگر می خواهیم انقلاب اسلامی را کنترل کنیم در درون انقلاب اسلامی باید به دنبال پادزهر باشیم. در اینجا بود که داعش به عنوان دولت اسلامی اعراب و شام بروز کرد. شما وقتی دین را تفسیر سیاسی کردید لاجرم در هر برهه از زمان دین رسالت تشکیل حکومت دینی ندارد. این است که امام هشتم ما وقتی مامون عباسی می خواهد که او رسالت سیاسی بپذیرد ولایت عهدی را به یک شرط می پذیرد که حکم حکومتی صادر نکند. چون اگر حکم حکومتی در آن موقعیت صادر کند موجب وهن دین در آینده خواهد شد.

لذا داعش محصول فضای گفتمانی ناشی از وقوع انقلاب اسلامی و برخورد با انقلاب اسلامی بود. امروز داعش بسیار بدتر از سنت گرایان عرصه دینی ما عمل می کند.

این تحلیل گر سیاسی تاکید کرد: امروز ما برای پذیرفته شدن برجام تهدید می شویم به شکل گیری یک صهیونیسم اسلامی در کنار مرزها خود به نام داعش . که دیگر سر مبارزه با رژیم اسرائیل نداشته باشیم بلکه مجبور شویم با داعش مبارزه کنیم. اگر برجام را نمی پذیرفتیم باید منتظر یک داعش در کنار مرزهای ایران بودیم.

مطهری نیا با تأکید بر نقش داعش در خشونت و ذکر آمار چگونگی آموزش آنها، انواع خشونت ها را یاد آور شد وگفت : آیا می توان در برابر خشونت با خشونت پاسخ گفت؟ آیا ما اگر ائتلاف جهانی ضد خشونت شکل دهیم و بخواهیم با ابزارهای خشن با خشونت برخورد کنیم آیا موجب محدودیت خشونت خواهد شد؟ اگر خشونت را بر ضد خشونت اعمال کنیم تنها موجب گسترش خشونت و باز شدن فضای اعمال خشونت خواهیم شد. اگر با خشونت وارد شویم نه تنها موجب مقابله و جلو گیری نخواهیم شد، بلکه موجب گسترش خشونت خواهیم شد. متاسفانه ما در جامعه ملی خود نیز به تنها چیزی که می بالیم گفتمان مقاومت و اعمال قدرت است.

وی تاکید کرد: گفتمان ما در چارچوب ترسیم شده از جانب ائمه اطهار(ع) شکل می گیرد، که هر کدام ازاین چهارده شخصیت بزرگوار با یک روش در جوامع بشری با جغرافیای زمان وارد شدند. آیا اگر حسین بن علی (ع) به جای حسن بن علی (ع) بود صلح نمی کرد؟ آیا تمام اسلام را ما باید در شمشیر امام حسین بن علی(ع) خلاصه کنیم؟ جهان امروز به صلح و سلام نیازمند است و ما باید برای جهان پیام صلح ارسال کنیم. حضرت پیامبراکرم(ص) فرمود: ” ما نیامدیم برای شما ایجاد ناراحتی کنیم، بلکه آمده ایم بگویید نیست خدایی جز خدای یکتا، تا رستگار شوید.” مگر بزرگترین جلوه های حیات پیامبر در غزوات شکل می گیرد؟

رئیس پژوهشکده علوم اجتماعی و اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی به جوانان توصیه کرد: دنیا نیازمند آزادی، اعتدال و آسایش است. جوان امروزی می خواهد در دنیا آزاد زندگی کند و آزاد نیز حرف بزند ، احترام گذاشتن به جوان این نیست که می گویند جوان حتماً باید وزیر یا وکیل شود، یا در برخی تبلیغات انتخاباتی می گویند زنان باید قضاوت و وکالت داشته باشند، این نوع احترام، احترام ابزاریست؛ لذا جوانی که پخته نباشد و نتواند مسؤولیتی را بپذیرد بیشترین ضربه را هم به خود می زند و هم به دیگران.

وی با شاره به دیدار اخیر فرزند یکی از مسئولان نظام با سران بهائیت گفت: نباید فضای ضد تدبیر و سیاست در جامعه شکل بگیرد. هم اکنون یکی با یکی ملاقات کرده است، اگر مسلمین با غیر مسلمین ملاقات نکنند چگونه با آنها هم فکر شوند، هم گام شوند، هم دل شوند، آیا نشستن هرکس با شخص دیگر در یک مکان نشان از خیانت است؟ این یعنی اعمال ادبیات خشن برای رسیدن به یک جامعه غیر سالم است.

مطهری نیا در پایان تصریح کرد: مهمترین معضل روبه روی جامعه ما در ده سال آینده امنیت داخلی و ترکیدن آپاندیس خشونت است. کشور نیازمند توسعه اخلاقی است و اگر می خواهید توسعه سیاسی را در این کشور ایجاد کنید باید نخست یک انقلاب اخلاقی، دوم انقلاب علمی و سوم انقلاب اداری و در آخر انقلاب اقتصادی را رغم بزنیم.

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=138006

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x