تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
1

کارنامه ی سیاسی و اقتصادی ۱۰۰۰ روزه ی دولت تدبیر و امید

  • کد خبر : 136973
  • 26 اردیبهشت 1395 - 8:45
کارنامه ی سیاسی و اقتصادی ۱۰۰۰ روزه ی دولت تدبیر و امید

نگرش و مطالعه کارنامه سیاسی و اقتصادی دولت تدبیروامید ، پس از گذشت بالغ بر ۱۰۰۰ روز و مطابقت آن با وعده های ارائه شده از سوی آقای روحانی نمی توان نمره قابل قبولی را در کارنامه دولت ایشان ثبت نمود

 

«کمال مهر»؛نگرش و مطالعه کارنامه سیاسی و اقتصادی دولت تدبیروامید ، پس از گذشت بالغ بر ۱۰۰۰ روز و مطابقت آن با وعده های  ارائه شده از سوی آقای روحانی  نمی توان نمره قابل قبولی را در کارنامه دولت ایشان ثبت نمود.

رئیس  جمهور در وعده های اقتصادی خود، قبل از کسب کرسی ریاست جمهوری ، مواردی را عنوان نموده بودند که شامل:

  • ایجا شغل برای جوانان کشوریک از وعده های مهم رئیس جمهور بود، ایشان  برنامه اقتصادی خود را حل معضل اشتغال به خصوص قشر تحصیل کرده عنوان نمودند، در ضمن این که رئیس جمهور در سخنرانی های خود  تاکید داشتند  که  ایجاد شغل نباید با وام  همراه شود تا  معضل بیکاری تبدیل به معضل بیکار بدهکار نگردد.
  • یکی ا ز شعارهای رئیس جمهور در اقتصاد کشور ،اولویت در جذب سرمایه ایرانیان  مقیم خارج از کشور قبل ازجذب سرمایه داران خارجی بود .
  • رئیس جمهور«نجات اقتصاد ایران» را به عنوان شعار اقتصادی دولت خود عنوان نموده و اساس برنامه اقتصادی دولت خود را بر دو محور «تولید ثروت ملی»و«توزیع عادلانه ثروت» استوار نمودند و ایجاد ثروت ملی ،کسب وکار را به عنوان مهم ترین مسئله عنوان کردند و روی آوردن به مسیر واردات را بزرگترین بی عدالتی در کشور مطرح نمودند.
  • روحانی یکی از وعده های اقتصادی خود را عمل نمودن به سیاستهای ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری عنوان کردند و تأکید بر اجرایی شدن آن داشتند.

پس از روی کار آمدن دولت تدبیروامید و وعده های داده شده از سوی منتخب ملت ،مسئله هسته ای و فشار تحریمهای همه جانبه اقتصادی بین المللی به عنوان سدی محکم در برابر رفع مشکلات اقتصادی عنوان گردید و رئیس محترم جمهور به جهت رفع این سد محکم ، اولویت اول برنامه دولت خود را ، مذاکرات از طریق دیپلماسی ، عنوان نمودند که در نهایت پس از دو سال مذاکره با کشورهای آمریکایی و اروپایی ،نتیجه آن منجر به عقد برجام گردید.

پس از عقد برجام ، و وارد شدن در مرحله پسابرجام ،نه تنها وعده های داده شده از،سوی دولت اجرایی نگردید ، بلکه شاهد رکود شدید اقتصادی به همراه تورم در کشور هستیم

البته تنها مسئله ای را که دولت در زمینه اقتصادی بسیار به طور جدی پیگیر آن می باشد،حذف اکثر یارانه بگیران در سال جاری میباشد.

رئیس جمهور  اگر طبق وعده خود ، سیاستهای  ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری را سرلوحه دولت خود قرار می دادند و اقتصاد مقاومتی را به طور جدی اجرایی می نمودند قطعأ شاهد بهبود اوضاع اقتصادی کشور بودیم.

حال با توجه به وعده های اقتصادی ارائه شده از سوی دولت ، و تعطیلی بخش عمده ای از تحقیقات هسته ای کشور که به تعبیر دولت به عنوان سدی محکم در برابر رفع مشکلات اقتصادی کشور بوده است :

  • آیا معضل بیکاری و ایجاد شغل برای جوانان کشور حل شده است؟
  • آیا سرمایه های ایرانیان خارج از کشور در جهت چرخه اقتصاد کشور جذب گردیده است؟
  • آیا برنامه اقتصادی دولت بر دو محور « تولید ثروت ملی » و« توزیع عادلانه ثروت » استوار بوده است؟
  • آیا مسیر واردات که به عنوان بزرگترین بی عدالتی در حق تولیدکنندگان بوده است ،مسدود گردیده و از تولیدکنندگان داخلی حمایت شده است؟

تورق کارنامه اقتصادی دولت تدبیر و امید ، نشان دهنده عدم اجرایی نمودن وعده های انتخاباتی دولت در این مدت میباشد.

دولت بایستی در مسئله برجام  به طور واضح و شفاف با مردم سخن بگوید  و مشکلات مانند باز نشدن سوئیفت بانک مرکزی و مشکل تبادل ارزی  را با مردم مطرح کند،و از طرفی با توجه اینکه ایران به تعهدات خود در برجام عمل نموده و بخش عمده ای از تحقیقات هسته ای خود را تعطیل نموده و رآکتور آب سنگین اراک را با بتن پر نموده است ولی تاکنون کشورهای اعمال کننده تحریمها نه تنها به تعهدات خود عمل ننموده اند و تحریمها را لغو نکرده اند ، بلکه اقدام به ضبط ۲ میلیارد دلار پولهای بلوکه شده ایران نموده اند و در طرح ریزی به جهت اعمال تحریمهای جدیدتر به بهانه های مختلف میباشند.

با توجه به شرایط نامطلوب اقتصادی کشور و همچنین عدم سرمایه گذاری سرمایه داران داخلی در حوزه اقتصادی به دلیل عدم ارائه برنامه جامع اقتصادی از سوی دولت ، به نظر می رسد در آینده ای نه چندان دور، کشور به دلیل تشدید رکود اقتصادی، دچار بحران اقتصادی و ضررهای غیرقابل جبرانی گردد.

لذا با توجه به انتخابات پیش رو  بهتر است  که دولت نگرش خود را  حوزه اقتصادی و سیاسی   تغییر دهد تا عملکرد مطلوبی را در کارنامه خود ثبت نماید.

سید محمدعلی جلال زاده

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=136973

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x