تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
0

“فلاخن داود” اسرائیل با چه هدفی توسعه می‌یابد؟ + تصاویر

  • کد خبر : 137098
  • 26 اردیبهشت 1395 - 11:49

آمریکا به دنبال یک طرح ۱۰ ساله بوده که در آن به ارتش رژیم صهیونیستی ۴۰ میلیارد دلار کمک نظامی داشته باشد.

به گزارش  «کمال مهر»؛  رژیم صهیونیستی چند دهه است که از کمک‌های نظامی ایالات متحده آمریکا بهره می‌برد و توان دفاعی خود را افزایش می‌دهد.

ایالات متحده آمریکا کمک‌های تجهیزاتی و مالی گسترده‌ای برای اسرائیل در نظر گرفته‌ که بر اساس نظر کارشناسان قرار است تا ۵ میلیارد دلار توسعه یابد. ایالات متحده آمریکا به دنبال یک طرح ۱۰ ساله بوده که در آن به ارتش رژیم صهیونیستی ۴۰ میلیارد دلار کمک نظامی داشته باشد.

**کمک‌ نظامی ۴۰ میلیارد دلاری آمریکا به اسرائیل

اما در نقطه مقابل مقامات “تل آویو” شدیدا به دنبال آن هستند تا رقم کمک‌های دریافتی از ایالات متحده را به ۵۰ میلیارد دلار در ده سال “معادل ۵ میلیارد دلار در هر سال” برسانند. اسرائیل جنگ افروزترین قدرت نظامی منطقه بوده که دخالت‌های گسترده ای در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا دارد.

مجلس نمایندگان آمریکا در طرح پیشنهادی خود بودجه سامانه دفاع موشکی اسرائیل را به رقم ۶۰۰میلیون دلار افزایش داده است؛ یعنی ۴ برابر بیش از رقم پیشنهادی پنتاگون. اعضای کمیته تخصص بودجه مجلس نمایندگان آمریکا در طرح پیشنهادی خود برای بودجه ۲۰۱۷، رقمی را برای کمک به سامانه دفاع موشکی اسرائیل در نظر گرفتند که در صورت تصویب نهایی رکورد تازه ای در کمک نظامی به اسرائیل خواهد بود. 

سایت خبری «واللا» اسرائیل نوشت که رژیم صهیونیستی لیست های مفصلی از سامانه های تسلیحاتی و انواع مهمات و جنگنده ها را به دولت آمریکا ارائه کرده و خواهان دستیابی به آنها در چارچوب قرارداد دو طرفه شده است.

**چرا اسرائیل به دنبال توسعه سامانه فلاخن داود است؟

مقامات رژیم صهیونیستی اعتراف کرده اند که « آمریکایی ها برای کمک به اسرائیل آمادگی بالایی از خود نشان داده اند اما خواسته های اسرائیل زیاد تر از اینها است.براساس این طرح اعضای این کمیته مبلغ ۶۰۱ میلیون و ۷۲۵ هزار دلار بودجه برای کمک به «توسعه سپر دفاع موشکی» رژیم صهیونیستی پیشنهاد کرده اند.

این بودجه برای توسعه سپر دفاع موشکی چند لایه اسرائیل شامل “گنبد آهنین”، “فلاخن داوود” و “پیکان” که به ترتیب برای مقابله با راکت های کوتاه برد، موشک های کوتاه برد و موشک های میان و دوربرد طراحی شده اند، تخصیص خواهد یافت. بودجه نهایی بعد از رایزنی با دولت و سنا تصویب می شود و به همین جهت احتمال تغییر این ارقام باز هم وجود دارد.

چرا اسرائیل سامانه موشکی

یکی از سامانه هایی که شاید نام آن کمتر شنیده شده، “فلاخن داود ” است که به منظور گسترش توانمندی دفاع هوایی در برد ۷۰ تا ۳۰۰ کیلومتری در نظر گرفته شده و این سامانه دفاع موشکی می تواند تقریبا سراسر سرزمین های اشغالی را پوشش دهد. این سامانه شامل سه بخش اصلی رادار، مرکز کنترل آتش و رهگیر موشکی است که می تواند اهداف را در برد ذکر شده منهدم کند.

چرا اسرائیل سامانه موشکی


تخصص این سیستم، رهگیری موشک‌های تاکتیکی همچون “فاتح ۱۱۰ ” و “ام ۶۰۰ ” سوریه بوده که بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلومتر برد دارد. در این سطح سامانه‌های موشکی پاتریوت هم قرار دارند که قبلا ناکارآمدی آن‌ها ثابت شده است.

 سرلشکر “مارک لوبن” مدیر رزمایش و ارزیابی ستاد آمریکایی فرماندهی اروپا گفت:  پشتیبانی از برنامه دفاعی اسرائیل چند دهه است که بخش جدایی ناپذیر سیاست آمریکا در منطقه به شمار می رود.

آمریکا براساس توافقنامه ای ده ساله با اسرائیل که دو سال دیگر به پایان می رسد، سالانه ۳/۱ میلیارد دلار به تل آویو کمک نظام می کند. پروژه مشترک سپر دفاع موشکی از این بسته مجزا است. کاخ سفید به دنبال توافق بر سر بسته ای ۴۰ میلیارد دلاری برای یک دهه است.

چرا اسرائیل سامانه موشکی

جنگ افروزی‌های اسرائیل در منطقه علاوه به این که نیازمند یک بودجه پشتیبانی است؛ باید دارای پلانی باشد که از این طریق امنیت سر زمین‌های اشغالی نیز فراهم شود که آمریکا با تصویب بودجه بیش از ۶۰۰ میلیون دلاری به دنبال گسترش سامانه‌های دفاع موشکی ارتش اسرائیل می باشد.

**چرا اسرائیل به دنبال گسترش سامانه های موشکی خود است؟

در ده سال اخیر همانطور که اشاره شد؛ مقامات “تل آویو”جنگ‌های زیادی را در منطقه به راه انداختند که در میدان نبرد به موفقیت‌هایی که برای خود تعریف کرده بودند دست نیافتند.

توسعه سیستم دفاع موشکی برای مقابله با محور مقاومت در دستور کار ارتش اسرائیل قرار گرفته و سامانه‌های موشکی رژیم صهیونیستی با بازنگری توسعه می یابد. ارتش اسرائیل به دنبال آن است تا با ایجاد یک سامانه موشکی چند لایه از اصابت موشک‌های سطح به سطح  میانبرد و دوربرد، جلوگیری کند.

ایران به عنوان اولین تهدید برای سرزمین‌های اشغالی شناخته می‌شود و جدای از آنکه این موضوع دنبال کننده سناریو ایران هراسی است؛ تدابیر نظامی اسرائیلی‌ها را برای مقابله با ایران و مقاومت  افزایش می‌دهد و توسعه سامانه‌های “گنبد آهنین” ” فلاخن داود” و ” پیکان ” در همین راستاست.

از این رو نگرانی های اسرائیل از قدرت موشکی ایران و حزب الله باعث شده تا گسترش همه جانبه توانمندی دفاع موشکی خود را داشته باشند و این موضوع البته در جنگ های اخیر با مقاومت اسلامی لبنان و فلسطین بی نتیجه بوده است.

گزارش از محمد زرچینی

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=137098

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x