تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024
1

چرا ترکیه مانع سقوط کوبانی نمی‌شود؟ / تانک‌هایی در چندصدمتری میدان جنگ و داعش در حال قتل عام

  • کد خبر : 57336
  • 17 مهر 1393 - 15:19
چرا ترکیه مانع سقوط کوبانی نمی‌شود؟ / تانک‌هایی در چندصدمتری میدان جنگ و داعش در حال قتل عام

روزنامه کریستین ساینس مانیتور نوشت در حالی که حمله داعش به شهر کوبانی در شمال سوریه وارد مراحل نهایی می شود ، ترکیه در برابر فشار اقلیت های کرد خود برای کمک به مدافعان این شهر مقاومت می کند.

به گزارش سرویس بین‌‌الملل کمال مهر، نشریه آمریکایی کریستین ساینس مانیتور در تحلیلی به قلم “الکساندر کریستی میلر” نوشت: حمله سه هفته‌ای گروه داعش به شهر کردنشین کوبانی سوریه  به نظر می رسد وارد مرحله پایانی می شود. آخرین امید به احتمال زیاد به آنکارا است که نیروهای مسلح آن همچنان در مرز و به فاصله چند صد متری از میدان جنگ در حال آماده باش هستند ولی اقدامی نمی‌کنند.
تظاهرات به طور فزاینده خشمگینانه در ترکیه و خارج از این  کشور، فشار رو به افزایشی را به ترکیه وارد می‌کند تا به اقدامی بپردازد. رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه که  اوایل روز سه شنبه در حال بازدید از یک اردوگاه پناهندگان در جنوب ترکیه بود،  در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ترکیه اذعان کرد کوبانی در آستانه سقوط قرار دارد .
با این وجود ، اردوغان اصرار داشت مداخله ترکیه در سرنوشت کوبانی ،  تنها در چارچوب یک راهبرد متحد برای رسیدگی به مشکل گسترده تر جنگ داخلی سوریه انجام خواهد شد.
اردوغان گفت : ما نیازمند تشکیل منطقه پرواز ممنوع، پناهگاههای امن و آموزش و تجهیز مخالفان میانه روی سوریه هستیم.
یکی دیگر از خواسته های آنکارا برای ایفای نقش فعال تر در برابر داعش، وجود یک راهبرد مستقیم علیه بشار اسد رئیس جمهور سوریه است  که رهبران ترکیه وی را عامل اصلی ناآرامی های سوریه تلقی می‌کنند.
از نظر قدرت‌های غربی که تنها بر تهدید ناشی از داعش متمرکز شده اند و عمیقا در مورد درگیر شدن در جنگ سوریه نگرانند ، دورنمای محقق شدن این موارد اندک است.
در همین حال، هیو پاپ معاون مدیر برنامه گروه بین المللی بحران در اروپا و آسیای مرکزی معتقد است هر گونه اقدام یکجانبه علیه جنگجویان گروه داعش از جانب نیروهای ترکیه در سوریه بدون پشتیبانی صریح ناتو، می تواند آنکارا را به شدت در معرض خطر قرار دهد.
این مقام گروه بین المللی بحران افزود: ترکیه باید بسیار مراقب باشد. اگر ترکیه اقدامی انجام دهد که حمله ای بی دلیل تلقی شود ، واکنش ناتو ممکن است بسیار متزلزل باشد.
 رسانه های ترکیه و رسانه های بین المللی در هفته های اخیردر مورد حضور یک شبکه عضو گیری گروه داعش در ترکیه گزارش داده اند که این موضوع موجب افزایش نگرانی ها در مورد ضربات احتمالی این گروه شده است. گردشگری ده درصد از اقتصاد ترکیه را تشکیل می دهد و این نگرانی وجود دارد  که حملات تروریستی گروه داعش موجب اختلال در این بخش شود.
به همان اندازه، ترکیه نگران شبه نظامیان کرد ملی گرایی است که به دفاع از شهر کوبانی می پردازند.
 مقامات اطلاعاتی ترکیه این هفته در آنکارا با صالح مسلم رهبر حزب اتحاد دموکراتیک دیدار  کردند. این مقامات ترکیه  به مسلم گفتند کمک های ترکیه فقط در ازای چشم پوشی کردن حزب اتحاد دموکراتیک از تمام خواسته های کسب استقلال و پایان دادن به روابط این گروه با اسد انجام خواهد شد.
با این حال ، در حالی که خشم  ۱۵ میلیون کرد ترکیه رو به افزایش است به نظر می رسد هزینه انفعال نیز رو به افزایش باشد.
تظاهر کنندگان کرد دوشنبه شب و سه شنبه،  در زمان  تظاهرات در استانبول، آنکارا و شهرهای کردنشین جنوب شرقی این کشور  ، بمب های آتش زا پرتاب و موانعی ایجاد کردند.
ترکیه در ۱۸ ماه گذشته سرگرم مذاکرات صلح با پ ک ک بوده است.  عبدالله اوجالان رهبر زندانی پ ک ک و مهم ترین فرد در این مذاکرات،  هفته گذشته هشدار داد در صورت سقوط  شهر کوبانی  و قتل عام مردم آن، مذاکرات صلح پایان می یابد.
تعداد فزاینده ای از ناظران واهمه دارند صرفنظر از تردید فعلی ترکیه، این کشور دیر یا زود ممکن است مجبور شود به صورت مستقیم با داعش درگیر شود. “نظمی گور” نماینده پارلمان و از طرفداران حزب دموکراتیک خلق می گوید: اگر کوبانی سقوط کند، هدف بعدی داعش، ترکیه خواهد بود.
انتهای پیام./
غیر قابل انتشار: ۰
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=57336

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x