تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

مرگبارترین شلاق‌های کیهان + عکس

  • کد خبر : 56997
  • 14 مهر 1393 - 8:03
مرگبارترین شلاق‌های کیهان + عکس

دانشمندان ناسا با استفاده از تلسکوپ فضایی اشعه ایکس سوئیفت، جرقه عظیم ستاره‌ای را رصد کردند که بسیار مرگ بار و خطرناک بوده است.

به گزارش خبرنگار علمی کمال مهر؛ دانشمندان ناسا با استفاده از تلسکوپ فضایی اشعه ایکس سوئیفت، جرقه عظیم ستاره‌ای را رصد کردند، طبق بررسی‌ها این جرقۀ بی سابقه ۱۰ هزار برابر قدرتمندتر از انفجارهای خورشیدی برآورد شده است.

تصویری هنری از ستاره کوتوله قرمزی که این جرقه عظیم را به فضا پرتاب کرده است.

اخترشناسان می گویند این شراره‌های آتشین و نابودگر مربوط به یکی از ستارگان سیستم دوتایی موسوم به DG CVn است که در فاصله ۶۰ سال نوری از زمین و در صورت فلکی تازی ها قرار دارد. انفجارهای وحشتناک اولیه این ستاره دمایی برابر با ۳۶۰ میلیون درجه فارنهایت و در واقع ۱۲ برابر بیشتر از انفجارهای هسته‌ای خورشید ما برآورد شده است.

استفان دریک اخترفیزیکدان ناسا گفت: انفجارهای بی‌وقفه این ستاره اسرارآمیز تا دو هفته به طول انجامید که ماهواره سوئیفت ناسا به دقت این فوران‌های قدرتمند را شناسایی کرد. پیش از این اطلاعات ما از کوتوله‌های قرمز و نور درخشان آن‌ها محدود بود، اما این کشف جدید دریچه‌ی جدیدی به روی ستاره شناسان باز کرده است.

انفجار، پرتوهایی در طیف الکترومغناطیسی از امواج رادیویی تا نورهای مرئی، فرابنفش و اشعه ایکس آزاد می‌کنند. بزرگترین جرقه خورشیدی در کلاس ایکس (X-class) است که بزرگترین نمونه در نوامبر ۲۰۰۳ در کلاس X45 رصد شد؛ اما جرقه‌های سیستم دوتایی DG CVn درصورتیکه از سیاره‌ای با فاصله زمین تا خورشید رصد می‌شدند، در کلاس X100000 بودند.

انتهای پیام/
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=56997

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x