تاریخ : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024
0

توسعه بهداشت و بیمه در روستاها اولویت دولت یازدهم است/ ضرورت ارتقاء اقتصاد در روستاها

  • کد خبر : 57123
  • 14 مهر 1393 - 10:53
توسعه بهداشت و بیمه در روستاها اولویت دولت یازدهم است/ ضرورت ارتقاء اقتصاد در روستاها

رئیس جمهور گفت: گسترش بیمه خانه‌های بهداشت به عنوان برنامه اولویت‌دار این دولت است که دنبال خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار دولتکمال مهر،‌ اولین همایش ملی روز روستا با حضور رئیس‌جمهور آغاز شد.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر “حسن روحانی” در نخستین همایش ملی روز روستا که صبح امروز دوشنبه(۱۴مرماه) در سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهارداشت: یکی از امتیازات مهم روستا هوای پاک و نسیم روح بخش است.

وی ادامه داد:‌ این دولت برای بهداشت و سلامت روستا هم برنامه ریزی کرده و همان طور که مشاهده می‌کنید ما هر مخارجی که شهری باید برای درمان خودش در بیمارستان دولتی پرداخت کند نصف آن را برای روستاها و شهرهای کوچک مقرر کردیم.

رئیس جمهور تصریح کرد: گسترش بیمه خانه‌های بهداشت به عنوان برنامه اولویت‌دار این دولت است که دنبال خواهیم کرد.

وی با اشاره به مشارکت روستاها در انتخابات ادامه داد:‌  این منتخب کوچک شما در بعضی ازر روستاهای کشور ۱۰۰ درصد رای مردم را به خود اختصاص داد و من تعجب می‌کنم یک روستای دور افتاده‌ای که تمام رای این روستا ۹۶  عدد است همه رای این روستا و همه این‌ها و ۹۶ رای صددرصد به یک نفر رای دادند.

رئیس جمهور تصریح کرد:‌ این نشان این که روستای امروز ما روستای دیروز نیست روستا و روستاییان ما امروز کاملا از تخولات و مسائل جهانی و از مسائل کشور با اطلاع هستند و روستائیان با استعداد، فعال و فهیم هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی افزود: این جای بسیار تاسف است که روستائیان ما پس از تحصیلات جذب شهرهای بزرگ می‌شوند و حال آنکه روستاها خالی می‌شوند.

وی تاکید کرد:‌ نباید روستاها تخلیه شود و روستاهایی که زیربنای تولید جامعه و حرکت جامعه هستند، خدای ناکرده تبدیل شوند به باری برای شهرهای بزرگ و مشکل زا شوند؛ در حالی که روستاییان همیشه بار مسئولیت را بر دوش داشتند.

دکتر روحانی تاکید کرد:  در جنگ تحمیلی همه ملت مقاومت کردند اما روستاییان و عشایر نقش برجسته‌ای داشتند و در واقع روستاها پیشتاز در انقلاب، دفاع مقدس و مرزبانی و مرزداری کشور هستند.

رئیس جمهور با اشاره به جلسه‌ای که با روستائیان و عشایر استان چهارمحال و بختیاری داشته اظهارداشت:‌ در این جلسه فردی سوال قسنگی از من کرد که تو همیشه می‌گویی حقوق شهروندی پس حقوق روستایی چه می‌شود؟ من توضیح دادم حقوق شهروندی مال شهرنشین و روستانشین است، حقوق شهروندی یک اصطلاحی است یعنی حقوق همه انسان‌ها و افرادی که در ایران زندگی می‌کنند و تابیعت ایرانی دارند، حال چه در روستا و چه در شهر زندگی کنند.

دکتر روحانی با اشاره به مقوله اقتصاد روستاها افزود:‌ اساس حرف بخش اقتصاد است ببینید بعد از انقلاب ما به روستاییان در رفاه و مصرف کمک کردیم یعنی برق به روستا رساندیم مصرفش را زیاد کردیم ما برای روستا آب لوله کشی بردیم،‌ روستاها گاز رسانی شده و ادامه دارد .

وی تاکید کرد:‌ اساس کار ما حرکت در تولید است ما باید کاری کنیم که روستاییان درآمدشان چند برابر شود،‌امروز در دنیا برای این که ما زمین کشاورزی را توسعه بدهیم و کشاورزی و دامداری را متحول کنیم.

رئیس جمهور ادامه داد:‌ اولین تلاش ما این است که برنامه ریزی کنیم چگونه بهره‌وری و ارزش افزوده را بالا ببریم و باید آب را به صورت علمی در کشاورزی مصرف کنیم و این مهمترین کار ماست چون آب در ایران کم است و ما در خشکسالی هستیم.

وی تصریح کرد: در خوزستان و ایلام طی شش ماه اول سال هر ماهی ۲ هزار هکتار زیر پوشش طرح است و در ماه‌های آخر امسال ماهانه ۸ هزار هکتار تحت پوشش این طرح قرار خواهد گرفت که در مجموع ۵۸۴ هکتار را تحت پوشش این طرح خواهیم برد.

دکتر روحانی افزود:‌ در استان‌های غربی یک طرح بسیار خوبی را آغاز کردیم که در سایر استان‌ها نیز این طرح را دنبال می‌کنیم برای این کار همه باید دست به دست هم دهیم و به خصوص بانک‌ها باید فعال شوند، معاونت توسعه روستایی باید با همکاری وزارتخانه‌ها تلاش کند ارزش افزوده فعالیت اقتصادی روستاییان را بالا ببرد البته بخش بزرگ فعالیت روستاییان در بخش کشاورزی، زراعت و باغداری است اما روستاها در صنایع دستی از گذشته فعالیت بسیار خوبی داشتند.

رئیس جمهور تاکید کرد: باید دنبال کشاورزی صنعتی باشیم و هر دو روش باید باشد چرا که صنایع تبدیلی در کنار کشاورزی می‌تواند به روستاییان کمک کند مسئله گردشگری می‌تواند درْآمد روستاییان را بالا ببرد و ما امروز باید سنت‌های درست گذشته را حفظ کنیم و با استراتژی فرهنگی در کل کشور حرکت کنیم.

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=57123

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x