تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
1

سنت فراموش شده‌ای که همزمان ازدواج را افزایش و طلاق را کاهش می‌دهد

  • کد خبر : 56511
  • 09 مهر 1393 - 11:52
سنت فراموش شده‌ای که همزمان ازدواج را افزایش و طلاق را کاهش می‌دهد

امیر مؤمنان سلام الله علیه می فرماید: بهترین شفاعت آن است که میان دو نفر در ازدواج میانجیگری کنی تا خدا آن دو را گرد هم آورد.

گروه اجتماعیکمال مهر – روز اول ماه ذی الحجه، سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) در سال ۲ هجری قمری است، به همین مناسبت و به دلیل اینکه در هفته ازدواج هستیم، مطلبی درباره ازدواج مطرح می شود.

از دیرباز رسمی میان خانواده های مسلمان ایرانی وجود داشت و آن واسطه شدن برای آشنایی دو جوان و سپس در صورت تطابق فرهنگ ها و به اصطلاح هم کفوی؛ ازدواج آن ها بود. این امر به خصوص در خانواده‌های سنتی نمود بیشتری داشته است.

امروزه این امر خیر که خود زمینه ساز امر خیر دیگری می شد، به طور محسوسی کاهش یافته است. برخی دلایلی چون گسترده شدن سطح رابطه بین پسران و دختران در جامعه، پایدار نبودن ازدواج ها و به تبع آن ایجاد مشکلات برای واسطه ها و مواردی دیگر را ذکر کرده اند.

اگرچه تا حدودی این دلایل درست به نظر می رسد، اما با توجه به بالا رفتن سن ازدواج، افزایش تعداد دختران و پسران با سن تجرد قطعی، ازدیاد طلاق در سنین ابتدایی ازدواج و کاهش میزان باروری در بین زوج های جوان؛ باید دوباره این سنت حسنه را اجرا نمود.

البته با این شرط که واسطه ها از میان نخبگان علمی فرهنگی، امام جماعت مساجد و امام جمعه شهرها، اساتید حوزه و دانشگاه، فرهنگیان و مدیران مدارس، معتمدین محله‌ها، موسسات روانشناسی و مشاوره معتبر انتخاب شده و هرکدام از این افراد در میان اقوام و محله زندگی خویش با رعایت اصولی همچون شناسایی دقیق طرفین، مشاوره و راهنمایی به خانواده ها، تاکید به لزوم رعایت هم کفوی در مباحث اقتصادی، فرهنگی و دینی، پرداختن به بحث همسان گزینی جوانان در سنین بالا و… به صورتی منطقی سهمی خدا پسندانه در حل معضل تجردهای طولانی مدت از یک سو و عدم پایداری زندگی مشترک برخی زوجین از سوی دیگر؛ داشته باشند.

در پایان نیز احادیثی درباره این سنت حسنه از کتاب گران سنگ مفاتیح الحیات تالیف حضرت آیت الله جوادی آملی آورده شده است که توجه به آنها مومنین را در این مسیر چراغ راه است:

امیر مؤمنان سلام الله علیه می فرماید: بهترین شفاعت آن است که میان دو نفر در ازدواج میانجیگری کنی تا خدا آن دو را گرد هم آورد.

امام صادق سلام الله علیه فرمود: هرکس زمینه ازدواج مجردی را فراهم کند، از کسانی است که خدا در روز قیامت به او نگاه «لطف آمیز» می کند.

رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمود: هرکس در ازدواج حلالی بین دو نفر اقدام کند تا اینکه خدا آن دو را گرد هم آورد، خدا در روز قیامت همسری از حور عین به ازدواج او درآورد.

رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمود: هرکس در کار ازدواج دو نفر اقدام کند و خدا نیز آن دو را گرد هم آورد خدا در برابر هر قدمی که وی در این راه برداشته و هر سخنی که گفته ثواب یک سال عبادت می دهد.

امام موسی کاظم سلام الله علیه می فرماید: سه گروه روزی که هیچ سایه ای جز سایه خدا نیست زیر سایه عرش خدا قرار می گیرند: کسی که زمینه ازدواج برادر مسلمان خود را فراهم آورد یا به او خدمت کند یا راز او را بپوشاند.

( آیت الله جوادی آملی، کتاب مفاتیح الحیاه، ص ۵۰۲ – ۵۰۳)

 

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=56511

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x