تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
0

شهیدی که آیت الله خامنه‌ای قلباً به او متکی بود+تصاویر

  • کد خبر : 56215
  • 07 مهر 1393 - 8:59
شهیدی که آیت الله خامنه‌ای قلباً به او متکی بود+تصاویر

صبح روز هفتم مهر ماه ۱۳۶۰ همزمان با شهادت حضرت جواد الائمه (ع) طبق معمول در کلاس درس حضور یافته و ساعت ۸ صبح هنگامی که در حال خروج از حزب بودند در محل درب خروجی حزب جمهوری اسلامی به خیل شهدا پیوست


*زندگی نامه:
گروه تاریخ مشرق- در تاریخ
۵/۵/۱۳۱۱شمسی در شهر بهشهر مازندران در خانواده‌ای مذهبی چشم به جهان گشود. پدرش سید حسن مردی با ایمان و با تقوا و کاسب محل بود که با زحمت فراوان مخارج زندگی خود و خانواده اش را تامین می کرد.

سیدعبدالکریم که دارای هوش و ذکاوت خاصی بود ضمن درس خواندن بعدازظهرها در مغازه پدرش به او کمک می‌کرد و از آنجائی که علاقه شدید به علم داشت با تشویق پدرش در حوزه علمیه آیت الله کوهستانی در روستای کوهستان در ۶ کیلومتری بهشهر به تحصیل علم پرداخت. پس از این ایام عازم حوزه علمیه قم شده و به ادامه تحصیل پرداخت و از اساتید بزرگ حضرات آیات عظام بروجردی، علامه طباطبایی، امام خمینی (ره)، آیت الله صدوقی، سید رضا صدر، آیت الله مجاهدی و مرحوم داماد کسب علم نمود. در سال ۱۳۴۰ پس از فوت آیت الله بروجردی به مشهد مقدس مشرف شد و در درس آیت الله میلانی و آیت الله شیخ مجتبی قزوینی به تحصیل پرداخت. وی در سال ۱۳۳۵ ازدواج نمود.

از سال ۱۳۴۰ با برپایی مجالس تبلیغی و آگاهی دادن به مردم همت گماشت و همواره به سفرهای تبلیغی در شهرهای مختلف عازم می‌شد و در سال ۱۳۴۳ کانون بحث و انتقاد دینی را جهت ارشاد نسل جوان بنا نهادند. این کانون تا سال ۱۳۵۱ ادامه داشت تا اینکه ساواک سخنرانی و پاسخگویی به سئولات جوانان را از ناحیه شهید هاشمی نژاد ممنوع نمود.

اما سید عبدالکریم همچنان به مبارزات سیاسی خود ادامه می داد و آشکارا جنایات خاندان پهلوی را آشکار می نمود و بارها و بارها در این خصوص بازداشت و زندانی و مورد شکنجه قرار گرفته بود.

در سال ۱۳۴۲ در ایام دهه فاطمیه مجالسی در سطح شهر مقدس مشهد برپا شد. شهید ابتدا در منزل آقای اخوان فاطمی واقع در کوچه عباسقلی خان جنب گرمابه اسلامی منبر می رفته و در شبهای ۲۱ و ۲۲ و ۲۳ سال ۱۳۴۲ در مسجد فیل واقع در پایین خیابان منبر داشتند و در آنجا درباره حقوق زن و انجمن های ایالتی و ولایتی و کاپیتولاسیون صحبت می کردند که در شب سوم روز ۳ شنبه ۲۳/۷/۱۳۴۲ مامورین شهربانی مسجد را محاصره کردند و قصد بردن شهید هاشمی نژاد را داشتند . در این حادثه که جمعیت منسجم حدود پانزده هزار نفر بوده است تعدادی شهید، تعدادی مجروح و تعدادی اسیر و زندانی شدند و شهید بزرگوار بازداشت و زندانی و سپس ممنوع الملاقات شدند . رژیم منحوس با تلگراف ابراز تاسف آیت ا… میلانی، شهید را به دو ماه زندان قابل خرید محکوم نمود . ضمن اینکه دادستان تقاضای اعدام برای ایشان نموده بود. در همان شبها رادیو بی بی سی اعلام کرد که در مشهد حادثه مسجد فیل را که از نادرترین حوادث می باشد، شیر بچه ای در مشهد بوجود آورده است . بعد از آن شهید هاشمی نژاد بارها و بارها دستگیر و زندانی شدند تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ که از زندان آزاد گردیدند و در سنگر دبیر کل حزب جمهوری اسلامی مشهد جهت ارتقای سطح آگاهیهای اعضا و حزب جوانان خدمات شایسته ای را انجام دادند . سپس وی با رای قاطع مردم استان مازندران به مجلس خبرگان راه یافته و در تصویب قوانین حیاتی چون ولایت فقیه بیشترین نقش را ایفا نمودند . در قضایای جنگ تحمیلی یکی دو نوبت به همراه رهبر معظم انقلاب حضرت آیت ا… خامنه ای به مناطق جنگی رفته و در افشای خیانتهای بنی صدر ملعون و جبهه متحد لیبرالهای سلطنت طلب و منافقین سهم بسزایی داشتند.

اما نقشه ترور شهید هاشمی نژاد از درون سازمان منافقین طرح ریزی شد و صبح روز هفتم مهر ماه ۱۳۶۰ همزمان با شهادت حضرت جواد الائمه علیه السلام طبق معمول در کلاس درس حضور یافته و ساعت ۸ صبح هنگامی که در حال خروج از حزب بودند در محل درب خروجی حزب جمهوری اسلامی به خیل شهدا پیوست و پیکر پاکش در حرم مطهر حضرت علی بن موسی الرضا (ع) بخاک سپرده شد و سه روز عزای عمومی در خراسان اعلام گردید . مدت زندگی شهید حدود ۴۹ سال و ۲ ماه و ۲ روز بوده است .

مقام معظم رهبری حضرت آیت‏ الله خامنه‏‌اى از یاران و همرزمان نزدیک آن شهید، در مقام او چنین می‏فرمایند: …. احساس مى‏کنم برادر عزیز و گرانبهایى که قلباً و روحاً به او خیلى متکى بودم و همواره به او دلخوش و امیدوار بودم را از دست داده‎ام … خدایش رحمت کند و به ملت در مقابل از دست دادن این گوهر گرانبها عطیه ارزنده‏اى عطا نماید. خداوند این خسارت را خود جبران کند.
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=56215

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x