تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

مهر در انتظار مهر / به یاری دانش‌آموزان نیازمند بشتابیم

  • کد خبر : 55420
  • 24 شهریور 1393 - 10:47
مهر در انتظار مهر / به یاری دانش‌آموزان نیازمند بشتابیم

با آغاز فصل پاییز و فرا رسیدن مهر ماه، مهربانی رنگ و بوی تازه به خود می‌گیرد.

به گزارش کمال مهر، انگار فرا رسیدن ماه مهر بوی مهربانی برایش ندارد، حال و روز او را هر روز می‌بینم، نه من از جنس آنها نیستم. شاید شما که این گزارش را می‌خوانید نیز از جنس او نباشید، از جنس پسرک کوچکی که شب گذشته آخرین بسته‌ آدامس خود را با هزار التماس به عابران و خودروهای عبوری فروخت اما پس از بازگشت به خانه شام خورده و نخورده کنار برادرش بیهوش خوابید بی‌آنکه فرصت داشته باشد نگاهی به تقویم بیاندازد و بداند که کمتر از ۱۰ روز بیشتر به آغاز فصل مدارس و مهر، ماه مهربانی باقی نمانده است. نمی‌دانم شاید هم خوب بود که می‌دانست چند روز دیگر تا مهر فرصت باقی است، شاید آن موقع به جای آدامس، مداد و خودکار می‌فروخت، قطعا فروش آن بیشتر از آدامس بود و لااقل بدون التماس کاسبی می‌کرد.

بیایید یک روز از جنس دخترک کوچک و نیازمندی باشیم که هنوز کلاس اولی نشده، حساب و کتاب را خوب بلد است، سکه‌ها را بر حسب کوچک و بزرگیشان تشخیص می‌دهد تا زمان گل‌فروشی کلاه سرش نرود. گذر زمان و فرا رسیدن آخر فصل تابستان و آغاز فصل پاییز برای او رنگ و بوی دیگر ندارد، انگار قرار نیست به مدرسه برود، چون پدرش توان تامین مخارج مدرسه دخترک را ندارد.

بیایید درک کنیم، وضعیت محمد پسرک ۱۰ ساله‌ای را که فقط یک سال تجربه مدرسه رفتن را دارد. محمدی که حالا با آمدن مهر ماه، در گوشه‌ای از خیابان با دیدن سرویس بچه‌های مدرسه و نگاه به بادکنک‌های در دستش، به یاد اولین و آخرین کیف، کتاب و کفش مدرسه می‌افتد و چشمانش پر از اشک می‌شود اما یاد مادر بیمارش تلنگری می‌شود تا رفتن به مدرسه فراموشش شود و تمام تلاش خود را بکند تا دانه دانه بادکنک را تا ظهر بفروشد.

بیایید فکر کنیم جای پسر بچه ۹ ساله‌ یتیمی هستیم، پسرکی که این غم بزرگ را به دوش می‌کشد اما با بستنی‌فروشی هزینه و مخارج مادر و خواهر کوچکترش را تامین می‌کند.

بیایید قدری هم به یاد کودکان نیازمند باشیم، زمانی که دنبال پیدا کردن کیف مناسب برای فرزندانمان هستیم که ستون فقراتشان آسیبی نبیند، یا میوه‌ای به کودکانمان بدهیم که برای رشد آنها خوب باشد، به یاد کودکانی باشیم که ستون فقرات و کمر آنها زیر بار مسئولیت در این سنین کم خرد شده و سالی یکبار طعم میوه را نمی‌چشند.

هزینه‌ای ندارد اگر خودمان را حتی یک روز به جای کودکانی بگذاریم که گذر زمان چه مهر ماه، چه عید و چه شب یلدا، برای آنها یکی است و طعم هیچ کدام از اینها برای او شیرینی ندارد و تلخ تلخ است.

بیایید حتی لحظه‌ای خودمان را به جای کودکان نیازمند، بگذاریم و فکر کنیم، اگر وضعیت برعکس بود و خودمان یا فرزندانمان جای این کودکان بودند، چه شرایطی داشتیم، کودکانی که کمتر خنده میهمان لب‌های کوچکشان می‌شود و وقتی پای دردلشان می‌نشینی سوال مشترک همه آنها این است که چرا این همه تفاوت؟!

کودکانی که آرزوهای بزرگ دارند اما وقتی سوال از آرزوهایشان می‌کنی، چشمانشان پر از اشک می‌شود و پناهی جز پستوی خانه کاهگلی ندارند تا اشک چشمانش را کسی نبیند.

نه، هیچ‌کدام از ما کودکان نیازمندی که روزانه همه ما بارها و بارها آنها را در کوچه و خیابان می‌بینیم، برتر نیستیم. خالق همه ما یکی است، فقط تنها تفاوت ما با آنها این است که دست روزگار و چرخ فلک آنها را مجبور کرده از این سن، معنی مسئولیت را بفهمند و مدرسه نرفته بدون آنکه بلد باشند بنویسند بابا نان داد، قیمت نان را بدانند.

با یک حساب سرانگشتی می‌فهمیم که ما و هیچ کدام از این کودکان که شرح حال آنها گفته شد، هیچ سنخیت و نقطه مشترکی باهم نداریم، اما اگر از همه ما بپرسند که در کودکی دوست داشتیم چه کاره شویم، همه یا می‌گوییم دکتر و یا مهندس و خلبان. هیچ‌کدام از ما دوست نداریم خودمان یا فرزندان دلبندمان دست‌فروش باشیم و التماس دیگران را بکنیم و این تنها نقطه مشترک من، شما و این کودکان محروم است.

بله، محرومیت در استان و شهر وجود دارد اما فرصت‌هایی نیز وجود دارد که بتوانیم دست این کودکان را بگیریم و ثابت کنیم هنوز هم در جامعه‌ای که اسلامی است، انسانیت زنده است، همچنان که سال‌های قبل ثابت کردیم.

هر سال مهر ماه که می‌شود، جشنی مملو از عاطفه در سراسر کشور برگزار می‌شود تا امکان تحصیل برای این کودکان فراهم شود، امسال نیز قرار است، برای بیستمین بار جشن عاطفه‌ها برگزار شود و بار دیگر مردم ایران مهربانی را معنای دوباره بخشند.

امسال جشن عاطفه‌ها از ۱۶ مهر ماه با نواختن زنگ عاطفه‌ها در مدارس آغاز و به مدت سه روز ادامه پیدا خواهد کرد.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی استان زنجان با بیان اینکه امسال نیز جشن عاطفه‌ها با محوریت مساجد و مراکز نیکوکاری برگزار می‌شود، تصریح کرد: امسال این جشن با محوریت کمیته امداد و همکاری سازمان دانش‌آموزی، انجمن اولیا و مربیان، صدا و سیما، بسیج مستضعفین و… برگزار می‌شود.

رضا حسنلو با اشاره به اینکه شعار منتخب امسال جشن عاطفه‌ها «مهر  در انتظار مهر» است، بیان کرد: این جشن امسال روزهای شانزدهم، هفدهم و هیجدهم مهر ماه در سطح مدارس، معابر و پایگاه‌های شهری و همچنین مصلی‌های برگزاری نماز جمعه و مسیرهای راهپیمایی خانوادگی برگزار می‌شود.

این مسئول با اشاره به اینکه شماره حساب سیبای ۰۱۰۸۶۴۰۴۲۶۰۰۷ نزد بانک ملی جهت واریز کمک‌های نقدی مردم استان اختصاص یافته است، تصریح کرد: همچنین مردم نوعدوست استان می‌توانند با مراجعه به دفاتر کمیته در سطح استان نیز در این عمل خیر مشارکت کنند.

وی با اشاره به اینکه مطابق سنوات گذشته امسال نیز در مساجد استان نیز صندوق به منظور جمع‌آوری کمک‌های مردمی تعبیه شده است، خاطرنشان کرد: امسال جشن عاطفه‌ها با محوریت مساجد برگزار می‌شود.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی استان زنجان با بیان اینکه جمع‌آوری کمک‌های مردمی، تنها هدف برگزاری این جشن ملی و معنوی نیست، اضافه کرد: ترویج فرهنگ انفاق و احسان در بین دانش‌آموزان از مهم‌ترین اهداف برگزاری این جشن است.

حسنلو در پایان با تقدیر از حضور مردم استان در مناسبت‌های مختلف سال به منظور کمک به خانواده‌های محروم و نیازمند و همچنین جشن عاطفه‌ها در مهر ماه هر سال، اضافه کرد: امیدواریم امسال نیز با حضور باشکوه و پرشور مردم استان، نقش تاثیرگذاری در کاهش آلام نیازمندان داشته باشیم.

انتهای پیام/۷۳۰۰۵/گ۳۰

 

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=55420

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x