تاریخ : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024
1

شتاب طلا به سوی نخستین سقوط ۳ ماهه

  • کد خبر : 55305
  • 23 شهریور 1393 - 10:07

بهای معاملات آتی طلا در بازار جهانی با کاهش تقاضا برای این فلز به عنوان پناهگاه مطمئن در برابر تورم، به پایین‌ترین سطح در هشت ماه گذشته رسید.
 

به گزارش کمال مهر ،  بهای طلا ۶.۸ درصد از ژوئن کاهش یافته و به سوی نخستین کاهش سه ماهه در سال جاری میلادی پیش می‌رود. حتی اگر تحریم‌های آمریکا علیه روسیه و حضور نظامی این کشور در عراق علیه گروه تروریستی داعش گسترش پیدا کند، علاقه سرمایه گذاران به طلا با دلیل احیای اقتصاد آمریکا تجدید نمی‌شود.

دورنمای مثبت از رشد اقتصادی سریع‌تر احتمال افزایش زودتر از موعد نرخ‌های بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا را تقویت کرده است.

نرخ‌های بهره بالاتر طلا را سرمایه گذاری با جذابیت کمتر می‌سازد زیرا نگهداری این فلز که بازدهی ندارد در برابر دارایی‌های دارای بازده در زمان تحکیم سیاست پولی پرهزینه است.

به گفته تحلیلگران گروه بازرگانی لانگ لیف، طلا جذابیت یک دارایی قابل سرمایه گذاری را از دست داده است زیرا بازار در انتظار فضای تورمی نیست و صعود دلار و بازارهای سهام سرمایه جهانی را جذاب کرده و تمام این عوامل در برابر تنش‌های ژئوپلیتیکی وزن بیشتری برای تاثیرگذاری در بازار طلا داشته اند.

هر اونس طلا برای تحویل در دسامبر در بازار نیویورک روز جمعه ۰.۶ درصد کاهش یافت و به ۱۲۳۱ دلار رسید. در معاملات دیروز – جمعه – بهای طلا تا ۱۲۲۸ دلار نیز رسید که پایین‌ترین قیمت از ۱۰ ژانویه بود.

این فلز گران‌بها در یک هفته گذشته ۲.۶ درصد کاهش یافت در حالیکه هفته پیش از آن نیز با ۱.۴ درصد کاهش روبرو شده بود.

قیمت طلا در ۱۷ مارس به رکورد ۱۳۹۲ دلار رسیده بود اما از آن زمان با تحکیم روند احیای اقتصاد آمریکا و صعود دلار که تقاضا برای این فلز گران‌بها را محدود کرده، ۱۱ درصد کاهش یافته است.

طلا سال گذشته با اعلام آغاز تعدیل برنامه خرید ماهانه اوراق قرضه ۲۸ درصد نزول کرد که بزرگترین سقوط در بیش از سه دهه گذشته بود. بانک مرکزی آمریکا میزان خرید ماهانه اوراق قرضه را تا ۳۰ ژوییه به ۲۵ میلیارد دلار کاهش داد که ششمین دور کاهش ۱۰ میلیاردی از نوامبر گذشته به این سو بوده است.

تحلیلگران بانک گولدمن ساکس پیش بینی کرده‌اند با بهبود اقتصاد آمریکا، قیمت هر اونس طلا به ۱۰۵۰ دلار تا پایان امسال خواهد رسید.

آمار اقتصادی که روز گذشته منتشر شد نشان داد خرده فروشی آمریکا در اوت با سریع‌ترین روند در چهار ماه گذشته صعود کرده است در حالیکه شاخص رضایت مصرف کنندگان آمریکایی در سپتامبر بالاتر از انتظار اقتصاددانان رشد کرد.

تقویت انتظارات نسبت به افزایش نرخ‌های بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا موجب شد شاخص دلار بلومبرگ به بالاترین سطح از ژوییه سال ۲۰۱۳ صعود کند. معامله گران طلا پیش بینی می‌کنند بانک مرکزی آمریکا که از سال ۲۰۰۸ نرخ‌های بهره را نزدیک صفر نگه داشته است تا ژوییه سال ۲۰۱۵ اقدام به افزایش نرخهای بهره خواهد کرد.

در بازار دیگر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل در دسامبر کمتر از ۰.۱ درصد افزایش یافت و به ۱۸.۶۰۶ دلار رسید در حالیکه بهای هر اونس پلاتین برای تحویل در اکتبر در بازار بورس کالای نیویورک کمتر از ۰.۱ درصد کاهش یافت و به ۱۳۰۷ دلار رسید. بهای هر اونس پالادیم برای تحویل در دسامبر با ۰.۳ درصد افزایش، ۸۳۶ دلار معامله شد.

 

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=55305

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x