تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
1

بذل و بخشش«باغ سیب مهرشهر» بین دو دستگاه دولتی

  • کد خبر : 55264
  • 23 شهریور 1393 - 13:19
بذل و بخشش«باغ سیب مهرشهر» بین دو دستگاه دولتی

آنچه در پیش رو دارید مروری تاریخی بر اتفاقاتی که در ده سال اخیر برای مجموعه باغ سیب رخ داده است، و اقدامات و عکس العمل مسئولین استان البرز را در این خصوص بررسی می کنیم.

به گزارش «کمال مهر»؛ آنچه در پیش رو دارید مروری تاریخی بر اتفاقاتی که در ده سال اخیر برای مجموعه باغ سیب رخ داده است، و اقدامات و  عکس العمل مسئولین استان البرز را در این خصوص بررسی می کنیم.

قریب به ده سال پیش، اولین اقدامی علنی که برای تغییر کاربری مجموعه باغ سیب مهرشهر صورت گرفت، اعلام مزایده عمومی زمینهای قطعه بندی شده این باغ در جراید کثیرالانتشار بود، که با پیگیری برخی مسئولین دلسوزجلوی این اقدامات گرفته شد.

پس از شکست جریان مزایده فروش باغ سیب مهرشهر ، در اقداماتی ازقبیل عدم رسیدگی مناسب به درختان و کود دهی ،حذف آبیاری درختان از ۹ حلقه چاه آب عمیق و کاشت صیفیجات در بین درختان، آتش زدن درختان به بهانه هاب مختلف ، کندن پوست درختان و قطع پنهانی برخی درختان بصورت پراکنده، حذف حصارهای دور باغ همه و همه باعث گردید تا لطمات جبران ناپذیری  به درختان این باغ وارد شود.

در ادامه ، سیزدهم فروردین سال نود و دو در پی اقدامی از طرف مسئولین باغ بیش از ۳۰۰ قطعه از درختان باغ سیب بوسیله تبر و آتش آسیب دید و متاسفانه در انعکاس این خبر هیچ یک از مسئولین استان این اقدام را پیگیری نکردند!

آتش و تبر؛ همدم درختان باغ سیب مهرشهر !

فروردین ۹۳ تعطیلات نوروزی قطع ۲۰۰۰هزار اصله درخت بارور بهمراه شکوفه هایشان طعمه اهداف مسئولین باغ شد، این بار مردم به صحنه آمدند!

قطع غیرقانونی ۲۰۰۰ اصله درخت باغ سیب مهرشهر +تصاویر

شهرداری منطقه۴ بهمراه سازمان فضای سبز شهرداری کرج اقدام به پیگیری موضوع می کنند، و جریان قطع دوهزار اصله درخت رسانه ای می شود، مردم نیز وارد صحنه شده و اعتراض خود را نسبت به از بین رفتن باغ سیب اعلام می کنند! موضوع در دستگاه قضایی پیگیری می شود.

صدای بلند برخی مسئولین/هدف اصلی اقدام ها، سودجویانه است!

« مسعود کریمی»، مدیر کل جهاد کشاورزی استان البرز با بیان این که باغ سیب مهرشهر از نخستین باغ‌های مکانیزه کشور است،گفت:این باغ به دلیل فاصله مناسب کاشت درختان،انتخاب گونه‌های مناسب سیب و مجاورت با سردخانه برای تولید تجاری سیب جزو باغ‌های نمونه کشوراست. به‌مرور با هدف اقدام‌های سودجویانه ابتدا حصارهای باغ برچیده شد و به تخریب درختان انجامید و باغ بتدریج به یک باغ غیراقتصادی تبدیل شد که بارها اعتراض کردیم.(روزنامه ایران۲۰فروردین۹۳)

کریمی:به نظر می‌رسد چون ارزش ملک در آن منطقه رشد چشمگیری داشته،بیشتر به دنبال اهداف سودجویانه و منافع مالی هستند.

حسین محمدی مدیرکل محیط زیست استان البرز: باغ سیب با داشتن ۹ حلقه چاه آب و عدم آبیاری درختان باعث خشک شدن آنها شده اند و با این بهانه درخواست تغییر کاربری داده اند.

حسین محمدی، اقدام بنیاد مستضعفان را در واقع نوعی تغییر کاربری بدون مجوز وخلاف قانون دانست.

 سکوت معنادار ،نمایندگان مردم در مجلس ،طاهری استاندار در پی اقدامات صورت گرفته در نوع خود جالب توجه بود!

 جوابی برای همه کارشکنی ها/راه اندازی رایگان سیستم آبیاری

 [two_third last=”no”]

کریمی مدیر کل جهاد کشاورزی استان البرز:سالیانی است که پیشنهاد راه اندازی رایگان شبکه آبیاری تحت فشار با استفاده از امکانات دولتی ، اجرای عملیات کاشت و نگهداری نهال،کمک‌های فنی،  و تأمین کود با اعتبارات جهاد کشاورزی مکاتبه و اعلام آمادگی کرده‌ایم به بنیاد مستضعفان ارائه شده اما با مقاومت این سازمان مواجه شدیم.

[/two_third]

مهم ترین و گرانترین مبحث در حفظ باغ آبیاری مناسب است و از آنجایی که این مجموعه ۹ حلقه چاه آب دارد ، جای سوال است که چرا مسئولین درصدد تغییرکاربری باغ برآمده اند،جواب این پرسش در صدای بلند برخی مسئولین قابل شنیدن است!

حقیقت امر«بزرگترین باغ ملی کشور»/ پروپاگاندای مسئولین شهر«بزرگترین پارک ملی کشور»

در آخرین اقدامات صورت گرفته و به نوعی به سامان رساندن جریانات باغ سیب مهرشهر تصمیمی سریع و به موقع شهرداری کرج و توافقات و تفاهماتی است که با تغییر در مدیریت بنیاد مستضعفان صورت گرفت ،مبنی بر واگذاری ۷۰درصد باغ سیب به شهرداری کرج و در ازای این واگذاری شهرداری۳۰ درصد مابقی باغ را  مجوز ساخت ، ساختمان به بنیاد مستضعفان صادر نماید.

گفتنی است که  این موضوع(۷۰ -۳۰) از سالها پیش مورد مناقشه بین شهرداری کرج و بنیاد مستضعفان بوده و چطور بیکباره این موضوع به نتیجه نهایی می رسد خود جای سوال دارد ،  پرونده ۴۰۰ صفحه ای دفاعیه متولیان قطع دوهزار اصله درخت هنوز در دست بررسی است و پرونده همچنان در دستگاه قضایی استان باز است. و حال چطور ماجرا گل و بلبل می شود!

[two_third last=”no”]

آنجایی که محمود دادگو رئیس شورای شهر کرج هم در مقابل دوربین صدا و سیما مانع از ریخته شدن اشک هایش برای درختان باغ سیب کرج نشد و برای خاطیان خط و نشان کشید و افزود که اگر پشت گوش شان را دیدند، تغییر کاربری زمین باغ را هم خواهند دید.* با این حال ۳۰ درصد تغییر کاربری چطور به ارمغان آمده است!؟ کما اینکه تبدیل ‘باغ به پارک’ اعمالاً خود« تغییرکاربری »بوده و چطور تقسیم اراضی ملی در این  از چشم مسئولین دور مانده است؟.

[/two_third]

 در جای جای این شهر و حتی پارکهایی در مجاورت  باغ سیب مهرشهر “پارک شبنم و پارک دانش” تبدیل به ساختمان شده اند / متاسفانه تعبیر ‘باغ’ و ‘پارک’  هر یک مفهوم و کاربری خاص خود را دارد.

زمانی مسئولین در نطقها با ابراز احساسات خود دایه دار حفظ محیط زیست و«ریه تنفسی کلانشهر کرج» هستند در عمل آنچه که در پیش رو می باشد، با همه همکاری برخی دستگاههای توانمند در زمینه حفظ و نگهداری «باغ سیب مهرشهر»شهرداری کرج علاقمند به تبدیل این مجموعه به ساختمان و پارک می باشد. کما اینکه در جای جای این شهر و حتی پارکهایی در مجاورت  باغ سیب مهرشهر “پارک شبنم و پارک دانش” تبدیل به ساختمان شده اند ، چه تضمینی است که این پارک ملی در آینده ای نچندان دور تبدیل به ساختمان نشود ، شاید در توجیح آن “پارک ملی” شدنش بهانه شود، ولی متاسفانه تعبیر ‘باغ’ و ‘پارک’  هر یک مفهوم و کاربری خاص خود را دارد.

[one_third last=”no”]هزینه میلیاردی تبدیل و نگهداری این باغ به پارک به مراتب بیشتر از نگهداری آن می باشد؛ساماندهی و احیای باغ سیب مطمئناً بمراتب سود آور و بخشی نیز موجب اشتغال زایی در این منطقه می باشد.[/one_third]

این جریانات دوجریان همسو و مخالف در رده مسئولین شهری را بدنبال دارد مسئولینی که دغدغه واقعی جهت حفظ و احیای باغ برای آنها ملاک بوده و برخی دیگر نیز اهداف به ظاهر احیاگر ولی در باطن بدنبال منافع دیگری می باشند و هیچگونه تعلق خاطری نسبت به حفظ آن ندارند!

در آخر این نکته قابل تأمل است که با همه تلاشهای دستگاه های متولی چرا به اصل وجودی ‘باغ’ توجه نمی شود و با بکارگیری خرد جمعی و متخصصان امر این باغ تبدیل به یک “باغ ملی “و فضایی برای ایجاد اشتغال و درآمدزایی و درامتداد این توفیقات «ریه تنفسی کلانشهرکرج »باقی بماند.

انتهای پیام/

مطالب مرتبط:

جهت اطلاع از اخبار باغ سیب بر روی تصویر ذیل کلیک کنید

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=55264

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۴
اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
قدیمی ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
4
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x