تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
0

می‌خواستم با قلبم برای ایران بازی کنم/ نیازی ندیدم به استقلال و پرسپولیس بروم/ دوست دارم آذری یاد بگیرم

  • کد خبر : 54925
  • 20 شهریور 1393 - 10:45
می‌خواستم با قلبم برای ایران بازی کنم/ نیازی ندیدم به استقلال و پرسپولیس بروم/ دوست دارم آذری یاد بگیرم

مهاجم برزیلی تراکتورسازی…

به گزارش کمال مهر، لوسیانو ادینهو مهاجم ۳۲ ساله برزیلی، این هفته دروازه پرسپولیس را هم باز کرد تا محبوبیتش میان تماشاگران تراکتورسازی بیش از پیش شود. این برزیلی که فصل پیش با گل‌هایش در جام حذفی و لیگ برتر، بلای جان استقلال هم شده بود در گفتگو با خبرنگار مشرق از گذشته حرف زد و از شرایطش در فصل جاری لیگ برتر فوتبال.

از اولین سال حضورت در فوتبال ایران بگو.
۶ سال قبل به کرمان آمدم، هنوز در مس جا نیفتاده بودم که سرمربی عوض شد. اوایل سخت بود با شرایط کنار بیایم؛ اما به هر شکل که بود، تحمل کردم و در تیم جا افتادم. طی این سالها در لیگ، برایشان بیش از صد بازی انجام دادم. به نظرم با احتساب حذفی و لیگ قهرمانان، نزدیک به ۱۵۰ بار برای مس به میدان رفتم و حدود ۵۰ گل زدم.

طی این مدت از تیم های بزرگ پیشنهاد نداشتی؟ در ذهن خیلی ها این پرسش مطرح است که چرا با توجه به عملکرد خوبت سر از استقلال و پرسپولیس در نیاوردی؟
چرا چند مرتبه از این تیم ها پیشنهاد دریافت کردم؛ اما در کرمان راحت بودم و نیازی نمی دیدم از مس جدا شوم. وقتی با قلبت بازی می‌کنی هرجا که باشی اهمیت چندانی پیدا نمی‌کند. مهم این است که با تمام وجود از بازی کردن لذت ببری.

جدا شدن از مردم کرمان برایت سخت نبود؟
چرا اما چاره ای نبود. تیم در کمال تاسف سقوط کرد در حالی که تمام تلاشمان را انجام دادیم. در جام حذفی تا فینال بالا آمدیم؛ اما موفق به کسب سهمیه لیگ قهرمانان آسیا نشدیم. حیف شد، تیم چند مرتبه دچار تغییر شد و تمرکزی برای بازیکنان نماند. مس لیاقت ماندن در لیگ برتر را داشت.

می‌خواستم با قلبم برای تیم ملی ایران بازی کنم/ نیازی ندیدم در استقلال و پرسپولیس بازی کنم/ محبت مردم از 100 پیشنهاد مالی بیشتر می‌ارزد

فصل قبل موتور گلزنی‌ات مثل امسال زود روشن نشد. یعنی از هفته نهم و بازی با فولاد گل زدنت آغاز شد.
همین طوراست، دلیل هم داشت. دیر به تمرینات رسیده بودم. ضمن اینکه تیم هم به شرایط مناسب نرسیده بود. ما نیم فصل را بدون بدست آوردن حتی یک برد به پایان رساندیم و این سابقه نداشت. دیدار برابر فولاد آخرین روز حضور یاوری روی نیمکت مس بود و من در آن مسابقه ۲ گل به فولاد زدم تا بازی مساوی شود؛ آن هم در عرض ۵ دقیقه.

**قاتل سرخابی ها

فصل قبل تو به صبا، داماش، راه آهن ، سایپا و فجر هم گل زدی، با این حال حساس‌ترین گلت وارد دروازه استقلال و مهدی رحمتی شد. در مورد آن گل برایمان بگو.
هفته بیست و پنجم لیگ بود و گل دقیقه ۹۱ من باعث شد تا بازی دو تیم در کرمان مساوی شود. به نظرم حساس شدن بازی به این خاطر بود که ما در جام حذفی هم حریف هم شدیم و من آنجا ۲ گل دیگر به استقلال زدم.

شاید اگر گل دقیقه ۹۱ تو در لیگ نبود، استقلال با همان ۲ امتیاز سهمیه حضور در لیگ قهرمانان آسیا را بدست می آورد؟
من این طوری فکر نمی کنم، استقلال، هفته بیست و پنجم با ما در کرمان مساوی کرد؛ اما بعد در دو بازی پشت سر هم به ملوان و نفت باخت. واقع بین که باشیم من برای استقلال مشکلی ایجاد نکردم بلکه فقط به وظیفه‌ام عمل کردم.

قبل از گلی که هفته قبل به سوشا مکانی زدی، سابقه گلزنی برابر پرسپولیس را داشتی؟
بله چهار سال قبل دو گل زده بودم .

پس مقابل پرسپولیس هم هت تریک کردی؟
همین طور است.

می‌خواستم با قلبم برای تیم ملی ایران بازی کنم/ نیازی ندیدم در استقلال و پرسپولیس بازی کنم/ محبت مردم از 100 پیشنهاد مالی بیشتر می‌ارزد

هواداران پرسپولیس می گویند اگر یکی دو بازیکن تیمشان فرصت طلبی تو را در زدن ضربات آخر داشتند و از موقعیت ها استفاده می کردند؛ برنده بازی عوض می شد.
در فوتبال چیزی قابل پیش بینی نیست. نمی توان بازیکنی را مورد شماتت قرار داد که اگر کس دیگری جای او بود، گل می زد. بازیکنان خصوصیات متفاوتی دارند. شنیده‌ام می گویند مثلا چرا نوری در شرایط مشابه با من موفق به گلزنی برای پرسپولیس نشده است؟ در مقابل این بازیکن توانایی ارسال پاسهای هوشمندانه پشت مدافعان را دارد که شاید من نتوانم مثل او رفتار کنم.

اما گلی که وارد دروازه پرسپولیس کردی با ضربه ای هوشمندانه به ثمر رسید.
خب من اصلا به دروازه نگاه هم نکردم. توپ که رسید می دانستم چطور بزنم که دروازه بان غافلگیر شود. به نظرم مکانی منتظر بود تا ضربه ام به سمت مخالف برود. همین باعث شد نتواند روی ضربه عکس العمل بهتری داشته باشد.

**امیدوارم عنایتی و برهانی ۳۰ گل بزنند

در لیگ دهم تا مرز آقای گلی پیش رفتی؛ اما رضا نوروزی در گام آخر از تو سبقت گرفت.
خب شرایط متفاوتی داشتیم. مس آن فصل هفتم شد. به نظرم ۲۲ گل زدم و نوروزی ۲۴ گل. شاید باید بیشتر پنالتی می زدم!

فکر می‌کنی این فصل در تراکتورسازی با توجه به آمادگی هافبک‌هایتان شانس بیشتری برای آقای گلی داشته باشی؟
وقتی مهاجمی گل‌های زیادی می زند، یک تیم موفق پشت سر خود داشته است. حتما همینطور است که می گویید. تراکتورسازی در تمام خطوط بازیکنان خوبی دارد که می توانند به حرکت رو به جلو تیم کمک کنند. البته نباید از نقش سرمربی و تفکراتش غافل شوید. رسول خطیبی یک مهاجم بوده و ذاتا از بازی رو به جلو و تهاجمی استقبال می کند. عملکرد تیم ما هم در هفته‌های اخیر این را نشان می دهد. ما در سه بازی آخرمان ۱۰ گل به ثمر رسانده ایم که در نوع خود جالب است.

نگفتی دنبال کسب عنوان آقای گلی هستی یا نه ؟
کدام مهاجم از گل زدن بدش می آید؟ در هر بازی اگر سرمربی تشخیص دهد و وارد زمین شوم، به استفاده از موقعیت ها فکر می کنم. با تمام این اوصاف، این فصل شرایط برای رسیدنم به گل‌های بیشتر فراهم تر است. هدف اول من داشتن نقشی موثر در برنامه های سرمربی است. در کنار این امیدوارم عنوان آقای گل لیگ را هم بدست بیاورم .

می دانی که آرش برهانی و رضا عنایتی از استقلال و پدیده در رقابت با یکدیگر برای کسب عنوان برترین گلزن ادوار لیگ برتر هستند؟
بله؛ اما واقعا ذهنم مشغول این مسائل نیست. امیدوارم برهانی و عنایتی این فصل نفری ۳۰ گل بزنند؛ اما هدف من چیز دیگری است ،یعنی اول موفقیت تراکتور و دوم رسیدن به مرز ۱۹ تا بیست گل.

می‌خواستم با قلبم برای تیم ملی ایران بازی کنم/ نیازی ندیدم در استقلال و پرسپولیس بازی کنم/ محبت مردم از 100 پیشنهاد مالی بیشتر می‌ارزد

این فصل بر خلاف لیگ سیزدهم زود موتور گلزنی ات روشن شد. برای یک هافبک – مهاجم، زدن ۵ گل در ۷ مسابقه آمار قابل قبولی است.
مهم این است که روند فعلی حفظ شود. اینکه تیم با گل‌های من مقابل فولاد و صبا پیروز شد جای خوشحالی دارد. فصل قبل در هر نیم فصل ۴ گل زدم و حالا در ۷ هفته ۵ گل. به نظرم این به شرایط خوب تراکتورسازی بر می‌گردد و اینکه تقریبا از ابتدا به تمرینات رسیدم.

**هوای عالی با چاشنی کوفته تبریزی

از زندگی در تبریز لذت می بری؟
چرا که نه؟ اینجا برخلاف کرمان هوا گرم نیست. مردم دوستم دارند و شرایط خوبی دارم. هنوز فرصت چندانی نداشته‌ام که زمان زیادی را صرف گشت و گذار در شهر بکنم و بیشتر درگیر تمرینات و مسابقات بوده‌ام.

هنوز همسرت به تبریز نیامده است؟
نه به نظرم تا دو ماه دیگر این اتفاق بیفتد. دوست دارم تبریز را ببیند.

خودت تصمیم نداری برای دیدن خانواده‌ات در تعطیلات پیش رو راهی برزیل شوی؟
دلم می خواهد؛ اما باید ببینم برنامه های تراکتور به چه شکل خواهد بود؟ شاید نیم فصل با نظر موافق رسول خطیبی بروم. شاید هم در تعطیلات سال نو خانواده ام به تبریز بیایند.

دوست نداری زبان آذری را یاد بگیری ؟
حتما، چند کلمه یاد گرفته ام و تلاش می کنم بیشتر با این زبان آشنا شوم. کلا استعداد خوبی در فراگیری زبان دارم.

می‌خواستم با قلبم برای تیم ملی ایران بازی کنم/ نیازی ندیدم در استقلال و پرسپولیس بازی کنم/ محبت مردم از 100 پیشنهاد مالی بیشتر می‌ارزد

در این مدت سراغ غذاهای ویژه تبریز رفته ای؟
بله! شیشلیک غذای محبوب من است که اینجا در تبریز بهترین‌هایش یافت می شود. از آن جالب تر هم کوفته است که تا به حال هیچ جای دنیا نه دیده بودم و نه خورده بودم .

**چرا گفتم می خواهم برای تیم ملی ایران بازی کنم؟

قبل از شروع جام جهانی برزیل گفته بودی، دوست داری برای تیم ملی ایران بازی کنی.
فکر می کنم به درد تیم ملی و کارلوس کی‌روش می خوردم. من طی پنج شش سالی که در ایران زندگی کردم و خودم را جدا از مردمی که دوستم داشتند ندیدم.

اما برخی گفتند ادینهو می خواهد برای تیم ایران بازی کند تا به چشم بیاید؟
اگر اینطور بود که مثل خیلی ها با اولین پیشنهاد استقلال و پرسپولیس سر از این تیم ها در می آوردم. ایرانی ها یک مثال جالب دارند؛ به قول شما من امتحانم را قبلا پس داده‌ام. من به این تیم ها گل زده‌ام. استقلال با گل‌های من از رسیدن به فینال جام حذفی باز ماند. مقابل پرسپولیس هم گل زدم، اما با تمام این اتفاقات تماشاگران این دو تیم در تمام ایران به من محبت دارند و این علاقه را همیشه در خیابان و حتی مسابقات نشان می‌دهند. اینکه در شیراز، اهواز، بندر انزلی، تهران، کرمان و تبریز مردم با محبتشان به من انرژی می دهند از ۱۰۰پیشنها مالی بزرگ بیشتر می ارزد. این فصل من از چین پیشنهاد خوبی داشتم اما می خواستم در ایران بمانم و همین کار را کردم. عملکرد من در این سالها نشان داده که دنبال موقعیت بهتر نبودم.

انگار حرف توی دلت زیاد مانده بود؟
چون این موضوع مطرح شد گفتم. می‌خواهم بدانید بدون تیم نمانده بودم که از تیم ملی به عنوان یک سکوی پرتاب استفاده کنم، بلکه می‌خواستم با قلبم برای تیم ملی ایران بازی کنم و این حسی بود که همین حالا آن را بیشتر از گذشته دارم. بعضی چیزها را نمی توان با پول بدست آورد، درست مثل حسی که هواداران خوب فوتبال در ایران به من می‌دهند.

می‌خواستم با قلبم برای تیم ملی ایران بازی کنم/ نیازی ندیدم در استقلال و پرسپولیس بازی کنم/ محبت مردم از 100 پیشنهاد مالی بیشتر می‌ارزد

جمعه در ایستگاه هشتم لیگ، میزبان راه آهن هستید، این بازی را چگونه می‌بینی؟
شاید بعضی ها فکر کنند دیدار آسانی را پیش رو خواهیم داشت اما من این طور فکر نمی کنم. یکی دو بازی از راه آهن دیده ام آنها تاکتیکی کار می کنند و در طول بازی برنامه هایشان تغییر می کند. با این حال در دو هفته گذشته به پدیده سه بر صفر باخته اند و مقابل صبا در خانه  ۲ -۲ متوقف شده اند. نباید نتایج فریبمان دهد، باید در خانه با تفکر برابر راه آهن قرار بگیریم تا با کسب یک پیروزی دیگر از صدر جدول و استقلال دور نشویم.

گفتی از استقلال در صدر جدول دور نشوید، احتمالا قصد داری باز هم برابر این تیم هنرت را نشان دهی؟
هیچ وقت عادت ندارم از آینده دور زیاد حرف بزنم. بگذارید اول به بازی برابر راه آهن فکر کنیم و بعد دیدار با استقلال خوزستان در اهواز. باید قدم به قدم پیش برویم تا بازی با استقلال که جدی ترین رقیب ما در بالای جدول است.

و پرسش آخر؛ ادینهو گل ششم این فصل خود را جمعه وارد دروازه راه آهن می کند؟
اگر وارد زمین شوم تمام تلاشم را خواهم کرد، امیدوارم این اتفاق بیفتد.

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=54925

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x