تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
2

چالشهای در پیش روی «باغ سیب مهرشهر»/درخت سالانه جان بیش از ۸۵۰ نفر را نجات می‌دهد

  • کد خبر : 54621
  • 17 شهریور 1393 - 11:58
چالشهای در پیش روی «باغ سیب مهرشهر»/درخت سالانه جان بیش از ۸۵۰ نفر را نجات می‌دهد

در هفته های اخیر شاهد بودیم،از طرف شهرداری کرج و بنیاد مستضعفان برای «باغ سیب مهرشهر» تصمیماتی اتخاذ شده است.

به گزارش «کمال مهر»؛ در هفته های اخیر شاهد بودیم،از طرف شهرداری کرج و بنیاد مستضعفان برای «باغ سیب مهرشهر» تصمیماتی اتخاذ شده است ، مبنی بر اینکه تملک ۷۰%مجموعه باغ سیب به شهرداری کرج واگذار گردیده و در ازای این واگذاری ۳۰% باقی مانده توسط بنیاد مستضعفان تبدیل به ساختمان شود.از این رو قصد داریم در یادداشت هایی به بررسی وضعیت «باغ سیب مهرشهر» و وقایع قبل و حال این مجموعه بپردازیم؛با ما همراه باشید.

فقر شدید سرانه درخت به ازای هر نفر در ایران

از آنجایی که سطح کل جنگلهای ایران ۴/ ۱۲ میلیون هکتار می‌باشد که در حدود ۶/ ۷٪ از سطــح کل کشور را می‌پوشاند و با توجه به جمعیت کشور در حال حاضر سهم هـر ایرانی ۲/ ۰ هکتار می‌باشد.
این رقم با توجـه به سرانه جهــانی جنگــل که ۸/ ۰ درصدهکتار می‌باشد حاکی از فقر و کمبود شدید ایران در این زمینه می‌باشد. ایـران در بین ۵۶ کشور دارای جنگل در جهان مقــام چهــل و پنجم را دارا است.
در حال حاضر، ۱۲ میلیون هکتار جنگل در شمال کشور و بیش از ۴ میلیون هکتار در منطقه زاگرس وجود دارد و بقیه جنگل ها در کشور زیاد وسیع نیستند و مانند لکه می مانند.

ضرورت وجود درخت

نیچرزورلدنیوز در آخرین  گزارش خود در خصوص ضرورت وجود درخت ، بنابر گزارشات اداره تحقیقاتی شمال اداره خدمات جنگلداری آمریکا (NRS) اعلام کرد؛درختان با گردش سموم و جذب فیزیکی ذرات آلاینده به کاهش حجم آلودگی هوا کمک می‌کنند. این مطالعه نشان می‌دهد که چگونه درختان در جنگل‌ها و فضاهای سبزِ مناطق شهری برای مردم ضروری هستند.

درختان با پیشگیری از بیماری‌های مزمن تنفسی، سالانه جان بیش از ۸۵۰ نفر را نجات می‌دهند.

در صورت پاک شدن زمین از عرصه گیاهان و درختان به زودی بر اثر کمبود اکسیژن خفه می‌شویم، درختان همچنین ضمن تصفیه هوا در مجموع سالانه از حدود ۶۷۰ هزار مورد ابتلا به بیماری حاد تنفسی و ۸۵۰ مرگ احتمالی ناشی از این بیماری‌ها جلوگیری می‌کنند.

لکه سبز کرج

کرج به عنوان یکی از کلانشهرهای ایران و همچنین مرکز استان البرز و طبق آمار رسمی در سال ۱۳۹۰ جمعیتی بالغ بر ، ۱،۶۱۴،۶۲۶ نفر می‌باشد. در حال حاضر پس از شهرهای تهران و مشهد و اصفهان به‌عنوان چهارمین شهر پرجمعیت ایران به‌شمار می‌رود. کرج پس از تهران بزرگ‌ترین شهر مهاجرپذیر ایران است. کرج به‌عنوان یکی از کلان‌شهرهای کشور با رشد جمعیت سالانهٔ ۳/۱۴ درصد بالاترین رشد جمعیت را دارد.

سرانه درخت در کرج تنها لکه سبزی است در قسمت غرب کرج با عنوان باغ سیب مهرشهر که در ۳۰۰ هکتار در تنوع درختان سیب و گلابی، مجموعه ای که در سالهای اخیر بدلیل عدم رسیدگی بشدت دچار آسیب شده و در مرز نابودی قرار گرفته است ، و از ابتدای سال با اعلام خبر[highlight color=”eg. yellow, black”] قطع ۲۰۰۰ اصلح درخت  [/highlight] وضعیت این مجموعه به حالت بحرانی در آمد که پس از این ماجرا ، ظاهراً مسئولین باغ و شهرداری کرج برنامه هایی در دست اقدام دارند.

لکه سبز کرج-باغ سیب مهرشهر

ریه تنفسی کرج در مرز نابودی!؟

آنچه که در بالا بصورت آمار بیان شد از شدت و اهمیت ماجرای در حال رخ دادن برای ریه تنفسی کرج می باشد. بررسی و ریشه یابی علت اصلی هجمه ها به باغ سیب مهرشهر مسئله ای کاملاً پیچیده و از طرفی کاملاً قابل درک می باشد، پیچیدگی ماجرا آنجایی است که چطور باغی با وسعت ۳۰۰هکتار در  تنوع گیاهی درختان سیب و گلابی و گردو، به علتهای گوناگون و در دو دهه اخیر به چالش کشیده شده است. و درک این موضوع که باغ سیب مهرشهر در حالی نابودی است؛و مسئولین به هیچ عنوان درصدد احیای این باغ برنیامده و همراه با این روند آهسته در صدد تحقق برخی اهداف دیگر بر آمده اند.

تصمیم مبتنی بر عقل و منطق یا بر اساس منافع شخصی!؟

آیا با همه دلایلی که اکنون باغ سیب مهرشهر با آن مواجهه است باید مسئولین درصدد سهم خواهی باشند!؟

تبدیل شدن یک باغ به پارک چه تبعاتی را بدنبال خواهد داشت؟ مزایا و معایب کار کجاست؟

علت و ریشه های اصلی این تصمیمات و روندی که باعث شد باغ سیب مهرشهر به این وضعیت دچار شود کجاست؟

نقش رسانه در “احیا و امهای” باغ سیب مهرشهر!

چالشهای در پیش روی کرج در صورت نداشتن پوشش مناسب درخت

و سوالات از این دست که در سلسله یادداشت هایی به آنها پاسخ خواهیم داد.

در پایان این یادداشت خاطرنشان می کنم بررسی تمامی موارد فوق بصورت مستند ارائه می گردد و  بدون هیچگونه غرض ورزی و هیاهو به این موضوع مهم و حیاتی مردم کرج خواهیم پرداخت.

ادامه دارد…

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=54621

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۲
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
2
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x