تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
0

پاترول کرفت‌های سپاه پاسداران خار چشم آمریکا و ناتو

  • کد خبر : 54383
  • 16 شهریور 1393 - 8:29
پاترول کرفت‌های سپاه پاسداران خار چشم آمریکا و ناتو

بسیاری از کارشناسان و صاحب‌نظران نظامی و امنیتی معتقدند استفاده از استراتژی قایق‌های تندرو و حمله‌ ناگهانی و غافلگیرانه می‌تواند خسارت‌های انبوهی به ناوگان آمریکایی در منطقه وارد کند.

به گزارش کمال مهر؛ اصطلاح پاترول‌کرفت (Patrol craft)/قایق‌های تندرو (Speed boats)  به منظور حفاظت دریایی و حفظ حریم آبی مورد استفاده قرار می گیرد. در منطقه حساس خاورمیانه خلیج فارس مهمترین شاهراه نفتی و ترابری و اقتصادی دنیاست که همواره باید مورد توجه کشورهای حاشیه آن قرار بگیرد. بدین منظور جمهوری اسلامی ایران با استفاده از امکانات و تجهیزات نظامی دریایی به دنبال ایجاد امنیت پایدار در منطقه خاورمبانه است و وظیفه ایجاد امنیت خلیج فارس به عهده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که در حقیقت به کمک راهبردهای مختلف از جمله پاترول کرفت‌ها (قایق‌های تندرو) توانسته امنیت منطقه را تامین کند و این تجهیزات علاوه بر حفظ کیان ایران اسلامی و اقتدار ایران خار چشم آمریکا و ناتو گردیده است.

سایت Warship Sifr نوشت نیروی دریایی ارتش آمریکا و فرماندهان ارشد آن همواره در خصوص خطر توان بالای قایق‌های تندروی ایرانی در خلیج فارس که توانایی نزدیک شدن بیش از حد به ناو‌های آمریکایی و مسدود کردن راه‌های این ناوها هشدار داده‌اند.

سایت Strausscenter در این زمینه می‌نویسد قایق‌های کوچک در گذشته‌ی نه چندان دور در زمینه نبرد نامتقارن و اهداف نظامی استفاده بسیار زیادی داشته است.

این سایت برآورد کرد که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هزاران قایق تندرو دارد که در عملیات ناهم‌طراز نقش ویژه‌ای دارد.

این سایت همچنین با اشاره به توانایی ایران در بستن تنگه هرمز نوشت: ایران به صورت بالقوه توانایی دارد تا با تلاش‌های انتحاری باعث بسته شدن تنگه هرمز به کمک قایق‌های کوچک تندرو خود شود.

در روزنامه New York Times  یکی از کارشناسان نظامی گفت: ایرانی‌ها در طول جنگ ۱۹۸۰ از قایق‌های کوچک تندرو و راکت اندازها و مسلسل‌ها استفاده کرده و به عراق  آسیب گسترده‌ای وارد کردند.

Martin وHooten در مقاله‌ای با عنوان “جنگ نفت‌کش‌ها، یورش به حمل‌و نقل تجاری در طول بحران ایران و عراق” نوشتند: معمولا ایران با استفاده از تعداد زیادی از قایق‌های کوچک که یکی از بزرگترین این حملات حمله‌ تجمیعی ۴۰ قایق بوده است در نبرد ناهم‌طراز عمل می‌کند.

سایتSea Power  با قلم Matt Hilburn نوشت: استراتژی‌های ناهم‌طراز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با استفاده از ناوگان گسترده‌ای از قایق‌های تندرو و قایق‌های گشت‌زنی تندرو (Patrol craft) است که به کمک آن‌ها ماموریت‌های خود را انجام می‌دهد.

این سایت همچنین اضافه کرد: ایران با استفاده از تجربیات گذشته رسما از دکترین نبرد نامتقارن پرده برداشته است که مبنای آن استفاده از تعداد زیادی قایق تندرو  در جهات مختلف برای حمله است و هیچ بعید نیست که ایران از قایق‌های تندرو برای بستن تنگه هرمز استفاده کند و توانایی بالقوه این کار وجود دارد.

سایت Global Bearings در خصوص توان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تصریح کرد: نیروهای سپاه پاسداران با داشتن  پرسنل متخصص و متبحر و هزاران قایق تندرو توانایی بسیار زیادی در تأمین امنیت منطقه دارند.

سایت Asian Defense Diplomacy گفت: قایق‌های سرعتی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به موشک‌های ضد کشتی تجهیز شده و ضمنا دارای تجهیزات پیشرفته‌ای است.

این سایت همچنین از قول دریادار تنکسیری (جانشین فرماندهی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) نوشت: موشک‌های قادر باعث قدرت هرچه بیشتر قایق‌های تندرو گردیده است.

خبرگزاری Xinhua نیز گزارش داد: قایق ذوالفقار یکی از قایق‌های تندروی سپاه پاسداران است که با سرعت ۷۰ گره‌ دریایی (۸۲ مایل در ساعت) می‌تواند در ارتفاق موج ۱/۲ به خوبی مأموریت‌های محوله  خود را انجام دهد.

دریادار فدوی (فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) پیشتر گفته بود: ایران با داشتن قایق‌های تندرو و افزایش سرعت این قایق‌ها به دنبال افزایش اقتدار در خاورمیانه است.

قایق‌های تندروی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با قدرت بسیار و سرعت‌های بالا می‌توانند در نبردهای ناهم‌طراز وظایف خود را به خوبی انجام دهند و مأموریت‌های محوله‌ خود را به ثمر برسانند.

در ضمن قایق‌های تندروی سپاه دارای ویژگی‌ نبرد طولانی مدت در دریا هستند و مبارزه با ناو‌های متخاصم دشمن را بر عهده گرفتند البته این راهبرد تنها یکی از ده‌ها راهبردی است که برای مبارزه با امپریالیسم ایالات متحده  آمریکا در منطقه و به خصوص در خلیج فارس که حوزه استحفاظی سپاه است انجام می‌شود.

بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران نظامی و امنیتی معتقدند استفاده از استراتژی قایق‌های تندرو و حمله‌ ناگهانی و غافلگیرانه می‌تواند خسارات انبوهی به ناوگان آمریکایی در منطقه وارد کند.

حضور نیروها و ناو‌های آمریکایی باعث شده است که همواره نیروهای مسلح آمادگی خود را حفظ کنند و در راستای افزایش امنیت خلیج فارس سپاه پاسداران گام‌های مهم و تأثیر گذاری را برداشته‌اند.

ناوهای آمریکایی هر کجا که حضور دارند با ایجاد تنش و درگیری همبستگی قوی مثبتی دارند و حضور نیروهای سپاه پاسداران و به خصوص قایق‌های تندرو (پاترول کرفت‌ها) باعث تسلط بیشتر این نیروها و توازن قوا در خلیج فارس می‌گردد و این قایق‌ها دست بالای جمهوری اسلامی ایران در نبردهای آبی هستند.

دیگر توانایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قایق پرنده است. وجود قایق پرنده ایرانی باور برای نخستین بار در پنجمین روز از رزمایش پیامبر اعظم در فروردین ماه سال ۸۵ اعلام شد. هر چند این خبر در آن زمان بازتاب بسیار بالایی توأم با اظهار شگفتی از توان کشورمان در ساخت این وسیله داشت اما پس از تحویل تعداد ۱۲ فروند از آن در مهرماه سال ۱۳۸۹ تحت هدایت خلبانان آموزش دیده که بیانگر عملیاتی شدن کامل باور داشت عواملی که همواره سعی در مخدوش جلوه دادن توانمندی‌های بومی کشور دارند این بار نیز وارد عمل شده و با دستاویز قرار دادن شباهت باور-۲ و یک نمونه ساخت شوروی سابق سعی در بی‌ارزش کردن این دستارود مهم داشتند.

باور-۲ پرنده‌ای با بال نصب شده در بالای بدنه است. بال به شکل دلتای معکوس با مساحت زیاد، دارای زاویه هشتی(انهدرال) زیاد، با انحنای سطح زیرین بال، ریشه بال طولانی و امتداد یافته تا دم است. در صورتی که امکان حمل موشک‌های هوا به هوا در رده دوش پرتاب در باور بوجود بیاید امکان درگیری با پهپادهای پرشمار دشمنان نیز قابلیتی استثنایی برای آن خواهد بود.

سرعت قایق پرنده باور ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت (۱۰۰ نات) تا بیش از ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت و ارتفاع پروازی معمول آن ۱ تا ۵ متر و تا سقف چند ده متر عنوان شده است.

آنچه تا به حال در رابطه با تجهیزات و تسلیحات باور اعلام شده برخورداری از دوربین‍ های مختلف دید در روز و شب با قابلیت ارسال بیدرنگ اطلاعات و همچنین تیربار بوده است. همچنین عنوان شده که در آینده نزدیک راکت و موشک‌های ضدشناور نیز به این قایق پرنده افزوده خواهد شد.

با توجه به توانمندی بالای قایق های پرنده به عنوان وسیله سبک هوایی و با ماهیت دوزیست در اجرای مأموریت در محیط دریا، اجرای برخی اصلاحات در باور-۲ برای آینده می تواند به کارایی آن اضافه نماید. از همه مهمتر تجهیز آن به تسلیحات موشکی ضد کشتی است که وعده آن نیز داده شده بود. همچنین در صورتی که امکان حمل موشک‌های هوا به هوا در رده دوش پرتاب در باور بوجود بیاید امکان درگیری با پهپادهای پرشمار دشمنان نیز قابلیتی استثنایی برای آن خواهد بود.

گزارشی از: محمد زرچینی

انتهای پیام /

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=54383

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x