تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
0

موفقیت متخصصان ایرانی در پروژه‌ای که قرار بود خارجی‌ها با چندبرابر قیمت اجرا کنند/EPEG چگونه بومی شد

  • کد خبر : 54346
  • 15 شهریور 1393 - 18:27
موفقیت متخصصان ایرانی در پروژه‌ای که قرار بود خارجی‌ها با چندبرابر قیمت اجرا کنند/EPEG چگونه بومی شد

رئیس اداره راه‌اندازی تجهیزات لاین فیبر نوری شرکت ارتباطات زیرساخت گفت: انجام این کار جهادی در سال جهادی نمونه‌ای‌ است برای اینکه باور کنیم اگر بخواهیم تحریم را بشکنیم باید به متخصصین داخل متکی باشیم.

به گزارش کمال مهر، به نقل از بسیج مهندسین صنعتی، کفایتی، رئیس سازمان بسیج مهندسین صنعتی عصر روز چهارشنبه از شرکت ارتباطات زیرساخت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بازدید و با مسئولین این شرکت گفتگو کرد. کفایتی در ابتدای این جلسه ضمن بیان اینکه سازمان بسیج مهندسین در سراسر کشور کار سازماندهی مهندسین را با تخصص‌های مختلف به عهده دارد، گفت: این سازمان فعالیت رسمی خود را از سال ۷۹ آغاز کرد.

وی ادامه داد: تفکیک تخصص‌های مهندسی از دو سال پیش مطرح شد و بسیج مهندسین با عناوین کشاورزی، عمران و صنعت فعالیت خود را به‌طور جداگانه ادامه دادند و تخصص‌هایی که مربوط به فناوری اطلاعات و مخابرات می‌شود به سازمان بسیج مهندسین صنعتی سپرده شد.

مسئول سازمان بسیج مهندسین صنعتی گفت: تخصص‌هایی مثل IT به صورت کانون‌ها در سراسر کشور سازماندهی شده‌اند. وی افزود: از موضوعاتی که این کانون‌ها دنبال می‌کنند بحث فضای مجازی و امنیت شبکه است. وی گفت: از نظر ما وزارت ارتباطات این ظرفیت را دارد که یک مجموعه موضوعات تخصصی را به شکل محتوایی در سراسر کشور دنبال کند. ضمن اینکه می‌توان متخصصین بخش‌های غیر دولتی را نیز شبکه سازی کرد.

کفایتی خبر داد: همایش کانون‌های تخصصی ما شهریور امسال در مشهد مقدس برگزار می‌شود.

وی توضیح داد: کانون بسیج مهندسین سازمان یا وزارت‌خانه‌ها در کنار بخش اداری و کارمندی، کارها را پیش می‌برند. کفایتی افزود: هدف از این کار بسترسازی برای مهندسین و به‌وجود آوردن زمینه فعالیت برای آنهاست، زیرا فعالیت بسیج به کار عمومی و فرهنگی محدود نمی‌شود و باید برای کارهای تخصصی نیز بستر لازم فراهم شود.

ملاجعفری، مسئول پایگاه بسیج شرکت ارتباطات زیرساخت گفت: شرکت ما از سال ۸۵ فعالیت تخصصی خود در بسیج را، زیر نظر سازمان بسیج مهندسین آغاز کرد.

وی تصریح کرد: ابتدا به شناسایی تخصص مهندسین پرداخته، سپس آنها را ارزیابی کرده و در دو گروه تقسیم‌بندی کردیم تا در مواقع بحرانی وارد عمل شوند. وی افزود: در کنار هر گروه نیز یک گروه رزرو قرار دادیم تا ضریب اطمینان کار بالا برود.

ملاجعفری توضیح داد: در مرحله بعد کار را عملیاتی کرده و یک سوئیچ که زیمنس آلمان در زلزله بم به ما داده و بلا تکلیف مانده بود را راه اندازی کردیم و همچنین با شرکت هماهنگ شد تا روی آن بی تی اس و ماهواره هم نصب شود. هدف ما از این کار عملیاتی کردن کار و پذیرفتن باور “ما می‌توانیم” بود.

ملاجعفری ادامه داد: فعالیت بعدی ما از سال ۹۲ شروع شد. این بار با عضوگیری از مهندسین شرکت در تخصص‌های مختلف کار را آغاز کرده و سعی کردیم اعتماد مدیریت مجموعه شرکت را جلب کنیم. برای این کار وارد پروژه‌ای شدیم که از نظر بین‌المللی برای ایران و شرکت بسیار ارزشمند و مهم بود یعنی پروژه EPEG.

امیر عباس معلی، رئیس اداره راه‌اندازی تجهیزات لاین فیبر نوری شرکت صحبت‌های ملاجعفری را تکمیل کرده و افزود: پروژه EPEG که مخفف کلمات Europe Persia Express Gateway می‌باشد در سال ۲۰۱۱ بین چهار شرکت بزرگ؛ Rostelecom از روسیه، Cable & Wierless از انگلستان،Omantel از عمان و شرکت ارتباطات زیرساخت (TIC) از ایران تشکیل شد. این پروژه به دنبال مسیر جایگزینی برای ارتباط اینترنت شرق و غرب کره زمین است. ترافیک اکنون از مسیر دریای سرخ، کانال سوئز، دریای مدیترانه، اقیانوس هند و دریای عمان که اکثرا فیبر دریایی بوده، برقرار است ولی با اجرای این طرح ۹۵% فیبر زمینی و فقط ۵% فیبر دریایی استفاده می‌شود، همچنین طول مسیر نیز ۳۰۰۰ کیلومتر کوتاه‌تر می‌شود. مسیر عبور این فیبر که از فرانکفورت آلمان شروع می‌شود از کشورهای آلمان، اتریش، مجارستان، اوکراین، چک، اسلواکی، روسیه، آذربایجان، ایران و شهر بارکا در عمان ختم می‌شود که بستر انتقال Tb/s ۲/۳ را فراهم می‌کند.

وی در خصوص نحوه انجام پروژه اظهار داشت: در این پروژه جدید، ما کار را از قبل مقداری فراتر بردیم. در کارهای قبلی سرعت عمل اهمیت زیادی داشت و برای مواقع اضطراری یک نیروی واکنش سریع لازم بود که در جاهایی که بحران پیش می‌آید مثل زلزله بم به سرعت عمل کند.

وی تشریح کرد: در این مرحله پروژه‌ای را اجرا کردیم که شرکت‌های خارجی با صرف هزینه و وقت زیاد در صدد انجام آن بودند. لذا با توان و تخصص پرسنل داخلی خودمان و با رمز‍ “ما می‌توانیم” وارد عمل شده و سعی کردیم تفکر بسیجی را در تمام نیروهای متخصصمان رسوخ داده و آنها را تحت چتر خود قرار دهیم و با انجام این کار به مدیریت هم ثابت کنیم که ما در کنار شما اجازه نمی‌دهیم هیچ کاری به دلایل تحریم و مشکلات عقب بیفتد.

معلی ادامه داد: ما در ابتدای سال تیم‌ها را تشکیل داده و با جدیت و تلاش شبانه روزی توانستیم اولین مرحله از پروژه را در مسیر اصلی در مدت سه ماه به نتیجه برسانیم و اکنون در مسیر پشتیبان در حال ادامه کار هستیم.

این کارشناس مخابرات ابراز داشت: ما هر کاری توانستیم برای ادای دین به کشور انجام دادیم، این کارها جز با روحیه بسیجی انجام نمی‌شود و یک روحیه جهادی و تعهد لازم است، این در حالی بود که حتی تعدادی از کسانی که در این پروژه فعالیت کردند، عضو رسمی بسیج هم نبودند.

معلی در پایان گفت: این یک الگوی جهادی است که با کمترین هزینه و کمترین زمان ممکن، بیشترین خروجی را تحویل می‌گیریم.

کفایتی در انتهای این جلسه تصریح کرد: این کار با این جدیت و با این حجم کار و با این اعتبار ملی باعث افتخار بوده و اینکه دولت ایران سر موقع تعهداتش را انجام داده خیلی با ارزش است.

وی خاطرنشان کرد: انجام این کار جهادی در سال جهادی نمونه‌ای‌ است برای اینکه اگر بخواهیم تحریم را بشکنیم باید به متخصصین داخل متکی باشیم.

کفایتی در پایان تاکید کرد: انجام موفقیت آمیز این قبیل کارها این نوید را می‌دهد که مدیریت جهادی شعار نیست و شدنی است، این گونه کارها باید فراگیر شود، اگر این کارها انجام شود، کشور از نظر اقتصادی چند پله بالاتر می‌آید.

انتهای پیام/خ

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=54346

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x