تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
0

فتنه در اصل یک چالشی با اصل نظام بود/لحن منتقدان دولت باید منصفانه باشد/ آمریکایی‌ها عهدشکنی کردند/ گزینشی نوشتن و گفتن باطل است

  • کد خبر : 54196
  • 15 شهریور 1393 - 11:34
فتنه در اصل یک چالشی با اصل نظام بود/لحن منتقدان دولت باید منصفانه باشد/ آمریکایی‌ها عهدشکنی کردند/ گزینشی نوشتن و گفتن باطل است

خطیب موقت نمازجمعه تهران با اشاره به هفته دولت تاکید کرد: مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای هیئت دولت سخنرانی زیبایی داشتند که من نام آن را منشور رفتار هیئت دولت می‌نامم.

به گزارش کمال مهر، آیت‌الله سید احمد خاتمی خطیب موقت نماز جمعه این هفته تهران در آغاز خطبه دوم نمازجمعه این هفته با اشاره به اینکه در ایران اسلامی ما محبت اهل‌بیت یک هنجار نهادینه است، اظهار داشت: کتاب‌های مناقب اهل‌بیت را که اهل‌سنت نوشته‌اند، بیشتر از اهل شیعه باشد کمتر از آن نیست.

وی ادامه داد: گرامی می‌داریم یاد و خاطره اولین امام جمعه محبوب تهران مرحوم آیت‌الله طالقانی را و یاد نیک داریم از نماینده محترم مجلس خبرگان رهبری در استان مازندران و امام‌جمعه بهشهر که در این ایام به رحمت خدا رفتند.

خطیب موقت نمازجمعه تهران با اشاره به چند نکته درباره هفته حج افزود: نکته اول اینکه حجاج بدانند معمولاً یک‌بار در عمر توفیق حج پیدا می‌شود و باید به مناسک حج بها دهند و نکته دوم این است که این یک فرصت طلایی است و باید بهترین استفاده را از آن کرد. نمی‌گوییم سوغات نخرید، اما حیف است که این فرصت ملکوتی را که یک‌بار در عمر نصیب می‌شود در بازارها مورد اتلاف قرار گیرد.

وی تصریح کرد: حجاج ایرانی نماینده کشورمان هستند و باید زینت اسلام و تشیع باشند.

آیت‌الله خاتمی با اشاره به هفته دولت تاکید کرد: مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای هیئت دولت سخنرانی زیبایی داشتند که من نام آن را منشور رفتار هیئت دولت می‌نامم.

خطیب وقت نماز جمعه تهران با اشاره به راز تأکید مقام معظم رهبری بر خط قرمز بودن فتنه، اظهار داشت: فتنه در اصل یک چالشی با اصل نظام بود و من همیشه گفته‌ام که راه برای توبه باز است، اما در این مسئله لجاجت می‌کنند.

وی با اشاره به یک مطلب در رابطه با برگزاری اجلاس خبرگان رهبری اضافه کرد: این اجلاس آکنده بود از دغدغه‌های فرهنگی و به‌صراحت می‌گویم که کار فرهنگی تنها وظیفه دولت نیست، اما آن مقداری که به دولت مربوط می‌شود، ما از آن تقاضا داریم که فضایی پاک اینترنتی را در اختیار جوانان قرار دهند.

آیت‌الله خاتمی تصریح کرد: ما با فضای اینترنتی مخالف نیستیم، اما هنگامی‌که شما گلی را در دست مردم قرار می‌دهید، خارهای آن را نیز بزدایید و هنگامی‌که فضای زیرساختی اینترنتی آماده شد ۳G که هیچ، ۱۰G را در اختیار ملت قرار دهید.

خطیب موقت نمازجمعه تهران با اشاره به آغاز سال تحصیلی حوزه علمیه گفت: سال تحصیلی حوزه به‌طور رسمی و همزمان با ولادت امام رضا (ع) آغاز خواهد شد و امیدواریم در سال تحصیلی جدید بانشاط و تعمق بیشتری حوزویان به کار خود ادامه دهند.

وی با اشاره به تحریم‌های جدید آمریکا گفت: آمریکایی‌ها در این عرصه عهدشکنی کرده‌اند و این به این معنا است که آمریکا کاملاً غیرقابل اعتماد است.

آیت‌الله خاتمی تأکید کرد: آمریکایی‌ها خوب بدانند که در این مذاکرات آن‌ها با چند دیپلمات انتخاب‌شده از طرف ملت ایران مواجه نیستند، بلکه آن‌ها با ملت ایران طرف هستند و اگر به کارشکنی ادامه دهند، تودهنی محکمی خواهند خورد.

خطیب موقت نمازجمعه تهران با اشاره به تحولات عراق گفت: از مردم آمرلی که ۸۰ روز تحت محاصره داعش بودند به خاطر استقامت و مقاومتشان تشکر می‌کنم و شکستن این محاصره به معنی فتح‌المبین دیگری است.

آیت‌الله خاتمی ادامه داد: ما بسیار خوشحالیم که نهادهای حکومتی عراق در حال شکل‌گیری است و ما آرزوی عراق امن و سربلند را داریم.

وی با اشاره به اوضاع یمن گفت: قصه یمن این است که یک ملت به صحنه آمده‌اند و آمریکا و کشورهای منطقه که در دو سال گذشته تبانی کردند به جای علی عبدالله صالح جانشین آن را قرار دهد، اما مردم دیدند که آن‌ها اعتنایی به شایسته‌سالاری نمی‌کنند، بنابراین دست به اعتراض زدند.

خطیب موقت نماز جمعه تهران اضافه کرد: من به دولت یمن می‌گویم که قدر این تظاهرات مسالمت‌آمیز را بدانند وارد برخورد خشن با این مردم نشوند، چراکه آن آتشی خواهد شد و دودش به چشم خود آن‌ها خواهد رفت.

آیت‌الله خاتمی تأکید کرد: جالب است در رابطه با جنایات عظیم غزه سازمان ملل یک بیانیه آبکی را صادر کرد و حتی دبیرکل سازمان ملل حنجره نتانیاهو شد، اما در رابطه با مردم یمن و تظاهرات مسالمت‌آمیز آن سریعاً دست به صدور بیانیه زدند.

خطیب نمازجمعه تهران با اشاره به وحشی‌گری داعشی‌ها گفت: اهل مطالعه و غیر آن شنیده‌اند که آدمکشی از اقدامات فجیع این گروهک تروریستی است و انسان‌ها برای آنان هیچ ارزشی ندارند و به تعبیر کلینتون وزیر سابق امور خارجه آمریکا ساخته و پرداخته آمریکا هستند.

عضو هیئت رئیسه خبرگان رهبری تاکید کرد: آمریکا برای رد گم کردن می‌گوید که ما داعش را از بین می‌بریم، اما ما می‌فهمیم که این‌ها فقط بازی است و برخی کشورهای منطقه و دول همسایه بدانند آتشی که روشن کرده‌اند، دودش به چشم خودشان خواهد رفت و دیری نمی‌پاید که دولت‌هایی که این گروهک تروریستی را تغذیه می‌کنند دود این جنایت‌ها به چشمانشان خواهد رفت و دیگر فریادشان اثر ندارد و خودکرده را تدبیر نیست.

آیت‌الله خاتمی تصریح کرد: گروهک تروریستی داعش در مشاهده جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم غزه یک کلمه نگفتند و حتی راهپیمایی روز قدس را محکوم کردند و گفتند ماموریت دیگری دارند و ما می‌دانیم که ماموریتشان مسلمان‌کشی است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به فضل خداوند این گروه تروریستی به دست دولتمردان کشور عراق و بسیجیان جهان اسلام محو خواهد شد و زمستان تمام می‌شود و روسیاهی‌اش برای خدمتگزاران به کفر باقی خواهد ماند.

* آیت‌الله خاتمی: ضرورت صداقت رسانه‌های دیداری، شنیداری و مکتوب/ گزینشی نوشتن و گفتن باطل است

آیت‌الله خاتمی در ایراد خطبه اول نماز جمعه این هفته تهران، ضمن دعوت نماز گزاران به تقوای الهی گفت: تقوا عنصر بصیرت، روشن‌بینی و چراغ راهی است که در گرد و غبار‌ها دست انسان را می‌گیرد و از بیراهه رفتن نجات می‌دهد.

آیت‌الله خاتمی با اشاره به زندگی ایرانی اسلامی، افزود: روابط در جامعه دینی باید براساس خدا باشد و قرآن از جامعه مومنین این را می‌طلبد که فضای جامعه را فضای مالکیت ارزشی‌ها قرار دهد.

عضو هیئت‌رئیسه خبرگان رهبری با اشاره به تفسیر سوره عصر گفت: در آیه «تواصع بالحق» گفتن‌ها و نوشتن‌ها باید بر این اساس باشد و رسانه‌های دیداری، شنیداری و مکتوب باید همدیگر را بر صداقت و واقعیت نوشتن سفارش کنند.

خطیب موقت نمازجمعه تهران افزود: در همه عرصه‌ها باید «تواصع بالحق» محقق شود و رسانه‌ها نیز باید مردم را به این امر سفارش کنند که حرف‌ها را تحریف نکنند، چرا که دروغ حرام است و گزینشی نوشتن و گفتن و اینکه حرف اول و آخر را از بین بردن تا به نتیجه برسند، باطل است.

آیت‌الله خاتمی تاکید کرد: همه جامعه باید در عرصه قضاوت‌ها مراقب باشند، چه قضاوت در محکمه قاضی که باید حکم به حق کند و چه در قضاوت‌های عمومی از جمله در اصناف، شخصیت‌ها، گروه‌ها و شهر‌ها باید مراقب گفتار خود بوده و از حق بیرون نروند و همچنین در «تواصع بالصبر» نیز باید همدیگر را به صبر و شکیبایی دعوت کنیم.

وی با اشاره به مسئله انتقاد در جامعه گفت: در انتقاد کردن یک شخصیت باید حرفش را نقد کرد نه شخصیت طرف مقابل را و مودبانه گفتن و نوشتن باید رعایت شود، چرا که ادب ادب می‌آورد و بی‌ادبی بی‌ادبی صادر می‌کند. زیبا سخن بگویید تا زیبا پاسخ بشنوید.

عضو هیئت رئیسه خبرگان رهبری تاکید کرد: گروه‌ها در ادبیات نقادی باید به این مسئله توجه کنند و بگومگو‌ها و دعوا‌ها باید یک پایانی داشته باشد، چرا که دعوا‌ها فصل‌الخطاب می‌خواهد و باید آن را پذیرفت.

خطیب نمازجمعه تهران افزود: تمام گروه‌های سیاسی و کل نظام کشور مسئله ولایت فقیه را پذیرفته است و در مقابل دستوراتش تمکین می‌کند و در این راستا «تواصع المرحمه» شکل می‌گیرد.

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=54196

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x